Gå til innhold

TEST: D-Link DIR-655


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tillatter meg å si det var noe kronglete tekst her:

 

TEST: D-Link DIR-655

Raskeste 802.11n-router til nå?

 

Vår store 11n-test avslørte variasjoner i ytelsen, og D-Links produkt var ikke blant de beste. Denne modellen er mye bedre.

 

Ellers var det en utmerket test, og kan trygt si jeg fikk veldig lyst på en DIR-655 :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk min DIR-655 for en par dager siden, og kjører 802.11n/g med WPA2 kryptering. Med mitt DWA-645 nettverkskort i laptoppen greide jeg faktisk å makse linjen min på it-avisens speedometer. 10Mbit ned og 2Mbit opp over trådløst er upåklagelig.

 

Og gigabit på LAN er som en ny verden når større filer skal flyttes mellom serveren og andre maskiner i nettverket. Denne routeren er helt sinnsykt bra! Jeg blir å avvente enda en månede før jeg legger inn noen erfaring i prisguiden, med tanke på at sist gang jeg hadde D-link var det en DI-624 *grøss*

Lenke til kommentar

Har selv DI-624 og har ikke problem med å anbefale den ;) (viktig å vite at DI-624 er en ganske annen og ganske mye bedre router enn den som heter DI-624+).

 

Men det jeg skulle spørre om: Er det noe å hente, f.eks. i form av rekkevidde ved å bytte DI-624 med en DIR-655 om jeg kun skal bruke den mot pc'er med 802.11G-kort?

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en DIR-655 selv på mandag. Har selv 100/100mbit linje fra bredbåndsservice.no og denne routeren klarer denne linja ganske så bra. Testa download hastighet igjennom noen ftp sessions mot forskjellige steder sammtidig og den klarer faktisk 100mbit.

 

Via torrent trafikk så klarer den også 100mbit(mot 1 torrent) har ikke prøvd mot flere torrents sammtidig. Har vært oppimot 70mbit upload so far, har ikke klart å få testet noe mere ut enda.

 

Mot speedometeret til itavisen får jeg rundt 94mbit ned og 10mbit opp. Mot speedometeret til hw.no får jeg vel rundt 19mbit ned og rundt 60mbit opp.

 

Dekningen er også en del bedre på det trådløse i forhold til WRT-54GS routeren jeg brukte før.

Kjører også wpa kryptering og 2x 3com x-jack 54mbps kort, får vel ca 19mbit ned fra internett, så er ikke så galt.

 

Var litt negativ til d-link tidligere grunnet dårlig erfaring, men so far so good med DIR-655.

 

Eneste er har å utsette på denne routeren er at den har litt for intense blå lysdioder, blir irriterende når den står ved siden av skjermen. Men sort teip løste det problemet.

Endret av miracl
Lenke til kommentar
Fin og interessant test .. veldig fint å vite at det skjer ting på trådløsfronten.

 

Men... dere gir routeren minus for at den ikke har harddisk? Hva faen tenker dere med?

8481396[/snapback]

 

Vi gir den litt minus da den ikke har ekstra funksjonalitet som enkelte andre i denne prisklassen har. Som blant annet USB-port som kan brukes til printerserver og harddisk.

 

Noen liker å ha den ekstra funksjonaliteten, mens andre ikke bryr seg om det.

Lenke til kommentar

Den har jo en usb på, så burde ikke være veldig umulig for d-link å gjøre denne mere flexibel i software. Funksjonene usb porten har nå er vel bortkastet for de fleste. Webcam server,printserver er jo fint. En innebygd webserver med mulighet for å ha filene på en usb stick hadde vært enda bedre :)

Lenke til kommentar
Hvis det er routing som er poenget, så kan man jo sette opp en (nærmest) hvilken som helst PC med Linux eller FreeBSD til å fikse biffen. Eller, hvis man ikke vil lære noe, en ferdigløsning som f.eks. m0n0wall.

 

Mmm, m0n0wall... :love:

8483123[/snapback]

 

Det er sant det, men DIR-655 er mye mindre og lager ikke en lyd, så den blir da mere praktisk en en pc. Ihvertfall for meg som har pc'en i stua, når ikke helt hjem hos dama med en pc'e til :p

Lenke til kommentar

Jeg kan i alle fall bekrefte at dette er routeren å satse på dersom man har 100/100mbit linje. Jeg var godt fornøyd med min gamle DGL-4300, men DIR-655 knuser den på ytelse. Man kunne selvfølgelig hatt en linux-løsning til routing, men dette koster antagelig en del mer (så lenge man ikke har passende deler liggende), tar lenger tid å sette opp (ja, lenger tid enn å plugge inn ledningene), tar mer plass og genererer mer støy.

Lenke til kommentar
Hvis det er routing som er poenget, så kan man jo sette opp en (nærmest) hvilken som helst PC med Linux eller FreeBSD til å fikse biffen. Eller, hvis man ikke vil lære noe, en ferdigløsning som f.eks. m0n0wall.

 

Mmm, m0n0wall... :love:

8483123[/snapback]

 

Det er sant det, men DIR-655 er mye mindre og lager ikke en lyd, så den blir da mere praktisk en en pc. Ihvertfall for meg som har pc'en i stua, når ikke helt hjem hos dama med en pc'e til :p

8483328[/snapback]

 

Jeg kjører det på en gammel Compaq PIII 450 som m0n0wall. Før hadde den en gammel IBM deskstar harddisk, men etter å ha slengt inn en IDE-CF-konverter og et 1 GB kort ble den en del stillere. Senere plukket jeg viftene av prosessorkjøler og strømforsyning, så nå er den lydløs. Kjekt å leke med hvis man har tid og interesse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...