Gå til innhold

TEST: D-Link DIR-655


Anbefalte innlegg

Ser at mange har ymse problemer med å makse ut hastighet og rekkevidde på denne routeren kombinert med diverse nettverkskort. I tillegg er det flere som har problemer med å få nettverket(trådløs) til å fungere i det hele tatt..

 

D-link anbefaler Extreme N nettverkskort i forbindelse med denne routeren. Per dags dato har jeg enda ikke sett disse kortene hos noen forhandlere i Norge (vanlig butikk/ netthandel). Alle selger forgjengeren, RangeBooster N versjonen (som passer til RangeBooster DIR-635).

 

Den store forskjellen på RangeBooster og Extreme-N kortene er at Extreme N har lengre rekkevidde og større hastighet. Sakset fra D-link's hjemmeside:

 

RangeBooster N:

The D-Link RangeBooster N™ Desktop Adapter (DWA-542) is a draft 802.11n compliant wireless client for your desktop PC that delivers up to 12x faster speeds* and 4x farther range* than an 802.11g.....

 

Extreme N:

The D-Link Xtreme N™ Desktop Adapter (DWA-552) is a draft 802.11n wireless client that delivers unrivaled wireless performance for your desktop computer. This wireless adapter delivers up to 14x faster speeds* and 6x farther range* than 802.11g....

 

Er det i HW.no's policy at ved tester, så bruker dere "ukurant" komponenter? Når skal dere ta en fullgod test av DIR-655 med anbefalte komponenter (les: Extreme N nettverkskort)? Dette produktet skal jo være "det beste" og når en ikke tester med anbefalte produkter blir det omtrent det samme som å fylle diesel/blyfri 95 på en Formel 1 bil:)

 

For generell kompabilitet anbefaler D-link å bruke Extreme N nettverkskort til DIR-655! Hvorfor selger ingen norske nettbutikker disse produktene? Har selv kjøpt DWA-552 og DIR-655 som "bundle" fra Amazon.com i Februar i år, og kan ikke skjønne at de norske nettbutikkene per dags dato ikke har disse i sortimentet sitt. Er det kanskje pga at de har tatt inn for mange Rangebooster kort at de vil selge disse ut først? I såfall er dette villedende markedsføring, da en vil aldri oppnå oppgitt hastighet og rekkevidde på DIR-655!

 

Noen som har samme oppfatning?

 

JanVil

Endret av JanVil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg ser at her er det mange som har erfaringer med DIR-655 og som tilsynelatende har god greie på nettverk. Derfor har jeg et håp om å få litt hjelp med noen spørsmål.

 

1. Vil jeg oppnå noen forbedringer (først og fremst rekkevidde) med DIR-655 selv om kortene i PC'ene bare støtter 11g ?

 

2. Er det slik at dersom én enhet ikke støtter 11n så vil all kommunikasjon gå med redusert hastighet? (Jeg kan enkelt bytte kort i PC, men skriver og SqueezeBox? støtter kun 11g og kan ikke oppgraderes.)

 

3. Kan jeg med denne ruteren bruke intern brannmur, og dermed droppe brannmur i den enkelte PC'en i nettverket? Og er det i så fall en fullgod løsning?

 

4. Kan man bruke ulik kryptering mot ulike enheter - f.eks. WPA2 mot de som støtter det og WEP mot eldre enheter?

 

5. Er det med denne ruteren mulig å definere ulike logiske nettverk, slik at man f.eks kan ha en PC som brukes som webserver som er adskilt på et "annet nett" enn resten av hjemme-nettverket mitt?

 

6. Til slutt - hvis jeg kjøper denne ruteren og velger også å oppgradere PC-kortene mine, hva er da å anbefale? Jeg har en 4-5 år gammel desktop PC med PCI-slots og en Dell laptop som er mindre enn et år gammel.

 

 

Jeg vet at dette var mange spørsmål på en gang, men håper at det er flere som kanskje tilsammen kan gi meg svar på det meste.

 

 

Takk.

 

Hilsen Svein-Helge

Lenke til kommentar
5.  Er det med denne ruteren mulig å definere ulike logiske nettverk, slik at man f.eks kan ha en PC som brukes som webserver som er adskilt på et "annet nett" enn resten av hjemme-nettverket mitt?

9152120[/snapback]

Man kan sette en maskin i såkalt "DMZ" og dermed er den i sin egen sone ut mot internett. Man har da heller ingen store begrensninger på trafikk inn og ut (ikke herlt sikker på hva). Men den er i hvertfall adskilt.

Lenke til kommentar
5.  Er det med denne ruteren mulig å definere ulike logiske nettverk, slik at man f.eks kan ha en PC som brukes som webserver som er adskilt på et "annet nett" enn resten av hjemme-nettverket mitt?

9152120[/snapback]

Man kan sette en maskin i såkalt "DMZ" og dermed er den i sin egen sone ut mot internett. Man har da heller ingen store begrensninger på trafikk inn og ut (ikke herlt sikker på hva). Men den er i hvertfall adskilt.

9164324[/snapback]

 

 

Han mener nok at han vil ha webserveren på et eget DMZ-nett som ligger på et annet subnet/ip-segment.

 

Feks:

 

LAN - 10.100.10.0

DMZ - 10.100.11.0

 

På denne måten skiller man ut webserveren slik at den ikke kan nåes fra LAN og motsatt. (Med mindre man velger å route det, så klart)

 

Min erfaring er at ingen routere av typen Home/office støtter dette. Det eneste DMZ-funksjonen på disse gjør er å forwarde alle porter til den IP´n man spesifiserer. Med unntak av de porter man selv har laget en NAT-regel for.

Routere med egen DMZ port har jeg ikke sett under 4-5000,-

 

Har ikke brukt så mye tid på lete, men den rimeligste routeren jeg har funnet med denne funksjonaliteten er SonicWALL TX180. Denne har jeg selv litt erfaring med, riktignok den gamle modellen, men jeg har ikke et vondt ord å si om den.

 

 

Har man behov for avansert funksjonalitet, så kan jeg anbefale Astaro v6 eller v7(www.astaro.com). Denne får man kompilert til x86 arkitektur, så man trenger bare en PC som man installerer på. Velger man V6 så kjører denne lett på en P3 6-700Mhz med 128MB RAM.

Den er gratis til hjemmebruk, er lett å sette opp, ekstremt stabil, kan kjøre SMTP proxy, POP3 proxy osvosv. Den kan gjøre stort sett ALT.

 

 

ASL V7 kan testes her i form av en live demo: http://demo02.astaro.com/

Lenke til kommentar

Er det fortsatt denne routeren som er "kongen på haugen"? Er først og fremst interessert i den kablede biten, den trådløse kan være kjekt først i fremtiden. Jeg har nå Nextgentel adsl2 med standardrouter, som sliter veldig når det blir mye trafikk/forbindelser. Kan jeg hive Nextgentelrouteren og kjøpe denne i stedet?

Lenke til kommentar
Ser at mange har ymse problemer med å makse ut hastighet og rekkevidde på denne routeren kombinert med diverse nettverkskort. I tillegg er det flere som har problemer med å få nettverket(trådløs) til å fungere i det hele tatt..

 

D-link anbefaler Extreme N nettverkskort i forbindelse med denne routeren. Per dags dato har jeg enda ikke sett disse kortene hos noen forhandlere i Norge (vanlig butikk/ netthandel). Alle selger forgjengeren, RangeBooster N versjonen (som passer til RangeBooster DIR-635).

 

Den store forskjellen på RangeBooster og Extreme-N kortene er at Extreme N har lengre rekkevidde og større hastighet. Sakset fra D-link's hjemmeside:

 

RangeBooster N:

The D-Link RangeBooster N™ Desktop Adapter (DWA-542) is a draft 802.11n compliant wireless client for your desktop PC that delivers up to 12x faster speeds* and 4x farther range* than an 802.11g.....

 

Extreme N:

The D-Link Xtreme N™ Desktop Adapter (DWA-552) is a draft 802.11n wireless client that delivers unrivaled wireless performance for your desktop computer. This wireless adapter delivers up to 14x faster speeds* and 6x farther range* than 802.11g....

 

Er det i HW.no's policy at ved tester, så bruker dere "ukurant" komponenter? Når skal dere ta en fullgod test av DIR-655 med anbefalte komponenter (les: Extreme N nettverkskort)? Dette produktet skal jo være "det beste" og når en ikke tester med anbefalte produkter blir det omtrent det samme som å fylle diesel/blyfri 95 på en Formel 1 bil:)

 

For generell kompabilitet anbefaler D-link å bruke Extreme N nettverkskort til DIR-655! Hvorfor selger ingen norske nettbutikker disse produktene? Har selv kjøpt DWA-552 og DIR-655 som "bundle" fra Amazon.com i Februar i år, og kan ikke skjønne at de norske nettbutikkene per dags dato ikke har disse i sortimentet sitt. Er det kanskje pga at de har tatt inn for mange Rangebooster kort at de vil selge disse ut først? I såfall er dette villedende markedsføring, da en vil aldri oppnå oppgitt hastighet og rekkevidde på DIR-655!

 

Noen som har samme oppfatning?

 

JanVil

9113034[/snapback]

 

hmmmm......har vært nær ved å klikke på "kjøp" på denne dir-655. Jeg får lagt inn fiberoptisk nå rett over sommerferien, og ønsker å oppgradere mitt trådløse nettverk. Har derfor ett par spm:

 

1: Hvor kjøpte du bundelen din? (ett sted hvor man skriver "gift, 20 us dollars) :whistle: Hva med eventuell forskjell i strømstyrke?

2: Hvilket kort/adapter anbefales brukt sammen med dir-655 (Jeg har en stasjonær pc)

Endret av thorvald30
Lenke til kommentar
hmmmm......har vært nær ved å klikke på "kjøp" på denne dir-655. Jeg får lagt inn fiberoptisk nå rett over sommerferien, og ønsker å oppgradere mitt trådløse nettverk. Har derfor ett par spm:

 

1: Hvor kjøpte du bundelen din? (ett sted hvor man skriver "gift, 20 us dollars)  :whistle: Hva med eventuell forskjell i strømstyrke?

2: Hvilket kort/adapter anbefales brukt sammen med dir-655 (Jeg har en stasjonær pc)

9218204[/snapback]

 

 

1.Amazon.com. Sjekk under "Better together" seksjonen der en kan kjøpe både pci korte og routeren som "bundle", til nåværende pris $199,98. Bruker du jetcarrier blir prisen på denne, med avgifter, ca sånn her:

screenshot002fp9.png

 

 

Når det gjelder strømadapter, kommer den med standard US flate plugger. Adapteren kan brukes på både 100V og 230V. Jeg har bare "tapet" ledning/kabel (fase + nøytral) med norsk plugg til disse pinnene ;) . Adapter for US stikk til Norsk stikk kan vel kjøpes på Clas Ohlson eller på Amazon.com hvis en skal være så nøye på det:)

 

Når det gjelder "gift" må du nesten sjekke med Amazon, 3-400 kroner i mva er vel ikke så meget å bry seg om...?

 

2. Bruker selv pci kortet (dwa-552), men hvis du har pci-express slot i pc'en din, er vel dwa-556 det rette kortet å bruke...koster dog $20 ekstra..

Endret av JanVil
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har D-Link DIR-655 og opplever ofte at den trådløse forbindelsen til de 3 bærbare i huset som er koblet til routeren, faller ut veldig ofte. Lurer på hva som er galt !?

 

Spesielt kjipt når min jobb-pc som kjører VPN løsning faller ut, siden jeg må logge meg inn på nytt hvert 10. min etc. VPN-feilmeldingen er at "the IP adress have changed". Er det slik at DIR-655 bytter IP adresse intern når den føler for det?

 

Jeg har Telenor ADSL med modem som bridge, og kjører D-Link routeren bak på Channel : 5, med Security Mode : WPA Only - Personal og WISH : Active. Er det verdt å prøve uten WPA og kun kjøre MAC-filter ? Er det safe.. Takk for alle tips!

Lenke til kommentar

Har du lagt inn nyeste firmware? Minimum 1.03 eller nyere (1.05 som er siste nå?).

 

Mac-låsing er greit nok, men det er bare spoofe mac-adresse så er man inne. Signalene kan også sniffes siden de ikke er kryptert.

 

Prøv å låse routern til kun G-standard og kanal 6. Men bruk WPA (1).

 

VPN-trøbbel kan du løse ved å øke UDP sikkerheten et hakk, husker ikke hvor du gjør det, men det løste mine VPN-problemer.

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

En sak som de har glemt i denne testen, nemelig kompabilitet. Har nettop lest en test i siste Computer for Alle. Denne routeren faller helt gjennom på grunn av dårlig kompabilitet med andre merker.

 

Bruker du trådløse nettverkskort av andre merker en Dlink, så hold deg unna denne.

Lenke til kommentar

Vet du hvilken firmware de brukte da de testet kompabilitet? I 1.04 ble det fikset på følgende:

- Passes 802.1n Draft 2.0 WiFi certification.

- Enhanced wireless performance.

 

Vet ikke om dette kan ha noen påvirkning av kompabilitet også? Får uansett teste med min Dell D610 med den nyeste firmwaren (har 1.03 nå) og se om det hjelper. Den har vært ustabil med Intel Wlan kortet som sitter i Dell-maskinen.

Lenke til kommentar
Har du lagt inn nyeste firmware? Minimum 1.03 eller nyere (1.05 som er siste nå?).

 

Mac-låsing er greit nok, men det er bare spoofe mac-adresse så er man inne. Signalene kan også sniffes siden de ikke er kryptert.

 

Prøv å låse routern til kun G-standard og kanal 6. Men bruk WPA (1).

 

VPN-trøbbel kan du løse ved å øke UDP sikkerheten et hakk, husker ikke hvor du gjør det, men det løste mine VPN-problemer.

9320228[/snapback]

Jeg har i dag oppgradert FW fra 1.03 til 1.05. Merker ingen forbedringer.

Alle laptoper er satt som reserved på DHCP Reservations List.

Kjører på channel 5 nå, med security WPA Only - Personal.

Jeg har en laptop med draftN kort så ønsker helst å ikke kjøre kun på G men..

 

Spesielt jobb-laptopen med IP 192.168.0.199 kobler seg av hele tiden. Slik var det ikke med den gamle Sparklan ruteren. Veldig irriterende! Kan noen kanskje se på loggen og komme med noen tips.... Klippet ut det som har med 192.168.0.199 å gjøre:

MAC Address IP Address Mode Rate Signal (%)

00054E4Exxxx 192.168.0.199 11g 54 100

 

LOG:

[iNFO] Fri Aug 24 10:41:32 2007 IPSec ALG rejected packet from 192.168.0.199:500 to 148.122.133.2:500

[iNFO] Fri Aug 24 10:41:14 2007 Wireless system with MAC address 00054E4Exxxx associated

[iNFO] Fri Aug 24 10:41:12 2007 IPSec ALG rejected packet from 192.168.0.199:500 to 148.122.133.2:500

[iNFO] Fri Aug 24 10:28:52 2007 IPSec ALG rejected packet from 192.168.0.199:500 to 148.122.133.2:500

[WARN] Fri Aug 24 10:28:36 2007 A network computer (jobb-pc) was assigned the IP address of 192.168.0.199.

[iNFO] Fri Aug 24 10:28:32 2007 IPSec ALG rejected packet from 192.168.0.199:500 to 148.122.133.2:500

[iNFO] Fri Aug 24 10:27:16 2007 Wireless system with MAC address 00054E4Exxxx disconnected for reason: Received Deauthentication.

[iNFO] Fri Aug 24 10:27:16 2007 Wireless system with MAC address 00054E4Exxxx associated

Lenke til kommentar

Hadde et lignende problem her. 2 identiske thinkpader, den ene med et 3com x-jack wifi kort, den andre med et 3com billig wlan kort. Uten kryptering så fungerte det helt fint. Så fort wpa var skrudd på så koblet pc'en med billig wlan kortet seg av og på hele tiden av en eller annen grunn. Fant ikke noe løsning på det, skrudde av wpa til slutt og kjørte ukryptert med mac filtrering.

Lenke til kommentar
Etter jeg bytta fra firmware 1.03 til 1.05 har jeg ikke mulighet for å kjøre 11N hastighet på nettverket lengre, får kun kjørt 11G med 2 stk. D-Link RangeBooster N nettverkskort, svakt signal. Har noen andre erfart dette?

9369641[/snapback]

 

 

Etter jeg oppdaterte FW til 1.05 fra 1.02 har jeg sett at hastighet som Windows rapporterer varierer veldig.

Lenke til kommentar

Testet å kjøre trådløst med 1.05 firmwaren i går, først med min laptops innebyggete Intel 2950abg - som mister forbindelsen støtt og stadig. Så et Netgear USB 111G. Den var svært ustabil når routern står i "auto" på WPA/WPA2, samt at routern selv skal velge kanal. Ved å tvinge routern til kanal 6 og kun bruke WPA (1) ble det mere stabilt. Faktisk nesten brukbart :)

 

Edit: Har ikke prøvd med 2950abg-kortet etter jeg gjorde kanal- og WPA endringen.

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...