Gå til innhold

TEST: D-Link DIR-655


Anbefalte innlegg

Til dere som skryter av den trådløse biten av denne routeren:

 

Hvilket WLAN-kort bruker dere? Jeg har ikke så god peil på trådløst nettverk, men kan forstå at det er viktig å ha en god mottaker også (jeg tenker ikke på WLAN i laptops), eller har jeg ikke rett? Hvilket WLAN-kort anbefales å kjøpe ved siden av denne til bruk i stasjonær PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting en bør være obs på med DIR-655'en er QoS Engine (under Advanced) som kniper igjen på upload hastigheten som en gammel jomfru. Spesielt hvis man "Automatic Uplink Speed" som da som regel alltid vil måle for lav hastighet og du får ikke utnyttet din upload fullt ut. Skal du bruk QoS-funksjonen, tast inn uploadhastighet manuelt (har du en 4000/1000-linje, skriv inn 1000 osv... ).

 

Ta evt å sjekk mot IT-avisens speedometer, mot det du skal ha og det DIR-655 selv har målt.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har DIR-655 og DWA-645 PC-kort i min bærbare, hvor ser jeg om den går på n-draft hastighet? På status panelet står det 54Mbit og ikke 300 Mbit. Routeren står innstilt på Mixed mode. Det er INGEN andre maskiner tilkoblet på routeren.

 

Anyone?

 

Tommy

Endret av skaven
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte samme 655 etter at 624+ eller hva det var til slutt takket for seg, men på min Acer laptop med XP SP2 fungerer ikke lenger den trådløse tilkoblingen.

 

Nettet faller ut etter et par minutter. Noen få ganger klarer den å koble opp igjen, men etter et par ganger så kutter den helt. Acerlaptopen har et intel 2200bg kort. Testet med og uten intelsw, samme resultat. Intel sin logging ga meg dette:

Unassociated @ 22:21:17

Associated @ 22:21:33

Unassociated @ 22:23:23

Associated @ 22:23:33

Unassociated @ 22:25:23

Associated @ 22:25:33

Unassociated @ 22:27:23 - til slutt så disconnecter den.

 

Testet deretter med et DLINK kort jeg har hatt liggende, og fikk 108 mbit kobling, men brøt like ofte. tvang på begge kortene + router hastigheter til ren b, ren g og mixed uten forskjell. Har ingen problemer på kontoret med disse kortene.

 

Testet med og uten kryptering osv, men har satt opp std WPA som kryptering nå. Windows kommer av og til med en melding som sier at Windows ikke kan logge på den trådløse enhenten.

 

Siste drivere til begge kort er selvfølgelig testet

 

Trodde altså at det er routeren det er noe rart med, MEN... Samboeren min sin laptop er dønn stabil på trådløst. Har også testet en annen laptop som ikke har noen problemer. Dermed utelukket jeg at det er routeren.

Men min maskin ikke har noen problemer, hverken med en dlink 624+ eller linksys 54g sak jeg har på jobben.

 

Noen tips til hva som kan være galt? Routeren, min maskin.. Er litt lei nå siden jeg er nødt til å koble opp via kabel mens den fine wlanboksen står oppe for alle andre enn meg :-/

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte samme 655 etter at 624+ eller hva det var til slutt takket for seg, men på min Acer laptop med XP SP2 fungerer ikke lenger den trådløse tilkoblingen.

SNIPP

8605582[/snapback]

 

Hvilke software versioner kjører du på Router / Kort?

 

Hvordan oppdaterte du kortet sine drivere?

 

Tommy

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har DIR-655 og DWA-645 PC-kort i min bærbare, hvor ser jeg om den går på n-draft hastighet? På status panelet står det 54Mbit og ikke 300 Mbit. Routeren står innstilt på Mixed mode. Det er INGEN andre maskiner tilkoblet på routeren.

 

Anyone?

 

Tommy

8588879[/snapback]

 

Fant svaret!

 

dir-655 and a DWA-645 PCMCIA adapter.

 

Ved å bruke disse innstillingene så får jeg 300Mbit.

 

Enable Auto Channel Scan: Checked

802.11 Mode: 802.11ng only

Transmission Rate: Best (automatic)

Channel Width: Auto 20/40 MHz

Security Mode: WPA-Personal

WPA Mode: Auto (WPA or WPA2)

 

Enable QOS Engine: Unchecked

 

Transmit Powr: High

802.11d Enable: Unchecked

WMM Enable: Checked (very important for some reason)

Short GI: Checked

Extra Wireless Protection: Unchecked (sorry neighbors)

 

Enable WISH: Unchecked

 

Enable UPnP: Unchecked

 

Tommy

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har en synology diskstation tilkoblet royteren, og klarer ved direkte oppkobling til routeren 5 mb/s og kun 1 mb/s ved trådløs tilkobling! Er tilkoblet på 300 Mbit via DWA-645 PCMCIA kort.

 

Hvilken hastighet har dere andre i mb/s?? KAn det virkelig stemme at siden det er trådløs overføring, så klarer jeg bare 1 / 5 del?

 

Anyone??

 

Tommy

Endret av skaven
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei!

 

Har en synology diskstation tilkoblet royteren, og klarer ved direkte oppkobling til routeren 5 mb/s og kun 1 mb/s ved trådløs tilkobling! Er tilkoblet på 300 Mbit via DWA-645 PCMCIA kort.

 

Hvilken hastighet har dere andre i mb/s?? KAn det virkelig stemme at siden det er trådløs overføring, så klarer jeg bare 1 / 5 del?

8606913[/snapback]

Legg inn siste utgave av firmware på router og drivere på kortet (de bør være fra mai i år eller nyere). Da får du støtte for en nyere utgave av N-standarden (som egentlig ikke er helt ferdig definert). Routern har vel 1.03 som siste utgave. Strengt tatt er det vel DWA-652 som er beregnet å bruke til denne routern?

DIR-655 firmware

 

Elfkin: Regner med at man har kjørt NAT under testene av routern, siden dette er standard. Maskinene på "innsiden" får 192.168-adresser.

 

Var faktisk nødt til å skru opp sikkerheten på Advanced -> Firewall Settings -> NAT Endpoint Filtering til Port and Address Restricted for UDP også for å få VPN til å virke. Alt annet ser ut til å fungere fint uansett.

 

post-52743-1181039975_thumb.png

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Nå så stresser jeg litt med en bestilling på den her, og lurte på om den takler mye trafikk sånn hele tiden. 24/7 kommer det til og være en radioserver med lyd i 192kbps koblet til, og om den samtidig er stabil på både lan og w-lan. Hvor lang rekkevidden er på w-lanet ikke så farlig så lenge den er stabil opptil 30m i alle retninger, da igjennom vegger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal ha nytt gigabitnettverk hjemme. Regner med at denne klarer det bra, og takler mye trafikk? Klarer ikke å finne ut hvilken router som er best på kablet nettverk, er så mye fokus på trådløst.

 

Vi skal også bruke den til trådløst. Leste denne kommentaren i prisguiden: "Senker farten til ALLE klientene til ved lavere tilkoblingsgrader. Dvs en b eller g klient pusher ned en n-klient i hastighet". Stemmer dette. PCen vi skal koble til har b nettverkskort, og hvis vi skal koble til flere PCer samtidig får jo disse da bare b hastighet.

 

Siden vi egentlig ikke trenger router med støtte for 802.11n, bør vi heller gå for DGL-4300? Eller en annen?

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Samme her, jeg hadde DGL-4300 fra før av og kjøpte DIR-655 pga. at den høye routinghastigheten gjorde at jeg kunne utnytte internettlinja fullt ut.

 

Jeg har vært veldig fornøyd med stabiliteten. Jeg bruker ikke trådløs i særlig stor grad, men det hender jeg bruker en Dell D610 og det hender at jeg har problemer med tilkoblingen der. Det pleier å fikse seg hvis jeg overstyrer wlan kanalen på routeren og prøver litt forskjellig. Det kan jo godt hende at det er klientkortet som er problemet også.. Eller, for å være ærlig så er nok hovedproblemet kanskje det enorme antallet trådløse nett i området (NetStumbler finner ca. 20-30...). Problemet med WLAN gjaldt for øvrig også DGL-4300.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
Ja, har en jobb-Dell D610 som av og til krangler med DIR-655!! Etter jeg la inn siste firmware på routern ble det bedre. Men det virker som om den ikke liker Intel/Pro 2915ABG D610 kommer med ....

9000585[/snapback]

Eksakt samme erfaring, med med en D410 og samme kort.

Ellers veldig fornøyd.

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...