Gå til innhold

- MMS er en flopp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

for det første så klarer ikke telefonprodusentene å bli enige om hvordan mms skal vises. samsung viser dem som bladbare sider mens i hvertfall SE viser dem som en slags avspilling iirc...

 

for det andre er prisen reint hårreisende. om en skal se på ren datatrafikk (altså pris pr MB som telenor og andre jobber med) så koster selv sms skjorta...

 

for det tredje så er det unødvendig komplisert å snekre sammen en mms om en skal mer den sende ett bilde. er omtrent som om en skulle redigere powerpoint presentasjoner på dem sakene.

 

sms er enkel og grei, bare å skrive og sende...

 

eneste dem trengte å gjøre var å lage en sms versjon hvor en kunne sette inn bilder sammen med teksten. resten ble bare overkill...

 

men slik har det vel vært igjen og igjen når ett eller annet firma som sette seg til å "forbedre" en uventet suksess. blir sjeldent like bra som orginalen...

Lenke til kommentar

Jeg liker å tro at dette er hva som skjer når teknologi ikke blir satset på, men lansert på en "litt om gangen når kundene har lyst på det"-måte. Mobilprodusentene støtter forskjellig media, har forskjellige begrensninger, har forskjellig visning og tjenesteleverandørene har høy pris, konkurrerer med eksisterende produkter som noe ekstra og blir generelt sett lansert som "her er noe vi lanserer bare fordi vi må, bruk det om nødvendig". Nå som mobilene begynner å få mer prosessorkraft, båndbredde og skjermstørrelse vil vel forhåpentligvis gode gamle epost ta over. Både trist og samtidig bra at du i den verdenen ofte etter at de særegne forsøkene har feilet detter tilbake til beta 1 av det PC-verdenen gjorde for 10 år siden.

 

cyclo: Det er dobbelt så mange som meg. :)

Lenke til kommentar

okey jeg er helt enig at mms prisen er MEGET høy.. men nå skal jeg komme med et lite tips, som amerikanere/canadiere har brukt for lenge siden med blackberrys...

 

pushmail... man kan få gratis pushmail adresse på gmail og man kan sende LANGE sms eller mms eller meldinger generelt. du kan legge til bilde, lyd, video elller bare tekst om du vil, og du betaler kun for det lille du sender.. dette er både økonomisk og smart. hvorfor norge ikke har tatt i bruk dette tidligere sjokkerer meg.. men frem med blackberry og andre pushmail telefoner! :w00t:

Endret av Jomac
Lenke til kommentar

Jomac: Er så enig så enig. Selv er jeg på jakt etter en operatør som tilbyr operatøruavhengig pushmail som ikke koster skjorta... Kom gjerne med tips!

 

Personlig tror jeg mye av mms floppen skyldes for liten kundemasse.

 

1) Hovedgruppen er svært unge mennesker som ikke har uendelig mye penger.

 

2) Voksne brukere vil som oftes ikke ha på langt nær like mye behov for mms

 

3) Voksne brukere som trenger slike tjenester profesjonelt bruker selvsagt mail i stedet.

Lenke til kommentar
Jomac: Er så enig så enig. Selv er jeg på jakt etter en operatør som tilbyr operatøruavhengig pushmail som ikke koster skjorta... Kom gjerne med tips!

 

hehe ja det er jeg og. men tror Gmail fungerer ganske bra. er koblet til gmail på Mail på macen også, så får den både der og på telefonen.. venter bare på min nye e61i for å teste det skikkelig!

 

men en annen ting som operatørene bør senke prisene på, er datatrafikken.. 20kr for 1MB?! og maks 20kr dagen for datatrafikk, om jeg ikke leste feil på Netcoms sider. hit me if im wrong, men hvor er logikken her? en MB koster like mye som 40MB datatrafikk? 1kr pr MB holder, kanskje enda lavere.. men dagens priser ER altfor høye i forhold til det som det bør være

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Gmail på telefonen har jeg hatt lenge. Er ikke gmail jeg er ute etter, men en pushmail løsning.

 

men er ikke det nesten det samme? har ikke så utrolig stor greie på det der. men trodde gmail var en pop3 mail, så om du satt opp det på mobilen, så ville mailen komme til mobilen og mailen samtidig?

eller er det bare en "billig" løsning for de som vil prøve "pushmail"?

 

hva slags løsning er du ute etter da? slik som Trigcom leverer?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Om du setter opp gmail på telefonen (enten gmails egen klient, eller i telefonens egen klient) får du bare tradisjonell pop klient... Altså samme som på pc. Klienten sjekker ved intervaller om det er kommet ny mail.

 

Pushmail er helt motsatt. Da fungerer på en måte telefonen som en server. Hver gang det kommer en ny mail, pushes denne videre til serveren på telefonen og den vises umiddelbart. Og da vil mail fungere på samme måte som sms, at den leveres momentant.

 

Og ja det er en slik løsning jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Å sende MMS har alltid vært betydelig dyrere enn å sende SMS. Med få unntak krever operatørene fortsatt nesten to kroner per MMS du sender. Denne prisen har knapt endret seg de siste fire årene.

Prisen er ikke grunnen til at det ikke sendes så mye MMS, men snarere implementasjon på de forskjellige telefonene. Ja, det at de vises litt forskjellig fra telefon til telefon (som det nevnes over her) er en ting, men mye viktigere er hvor krøkkete det er å sende en MMS. Konseptet, i sin reneste form ("send et bilde du nettopp har tatt til en annen person") er helt klart både fornuftig og tiltrekkende, men for å få det oppe å gå skikkelig må telefonfabrikantene og operatørene gjøre en felles jobb med å rydde opp i tullet.

 

Noen punkter:

 

- Hvorfor må man klikke opptil _ti_ ganger for å sende et bilde? Det må blir enklere! Senk terskelen!

- Hvorfor er default oppførsel at brukeren må velge lengde på klippet eller skrive inn en overskrift? Brukeren ønsker bare å sende et bilde.

- Hvorfor trenger man et eget datatilgangspunkt på telefonen for å sende og motta MMS? UNIFIED ACCESS POINTS PLEASE!

 

Lessum mener likevel at MMS har en fornuftig pris sammenliknet med utgiftene Telenor har for å sende datatrafikken gjennom mobilnettet sitt.

Jeg er så møkkanes lei av at operatørene (jada, NetCom er ikke noe bedre enn Telenor :) bruker "prisen på datatrafikk" som et påskudd for å ta seg svinegodt betalt. Nå får de jammen gi seg -- infrastrukturen er på plass, og det koster MARGINALT med penger og innsats for å flytte noen IP-pakker gjennom nettet.

 

"Det koster oss så mye å dytte data" er et av tidenes største forbrukerbedrageri.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
Om du setter opp gmail på telefonen (enten gmails egen klient, eller i telefonens egen klient) får du bare tradisjonell pop klient... Altså samme som på pc. Klienten sjekker ved intervaller om det er kommet ny mail.

 

Pushmail er helt motsatt. Da fungerer på en måte telefonen som en server. Hver gang det kommer en ny mail, pushes denne videre til serveren på telefonen og den vises umiddelbart. Og da vil mail fungere på samme måte som sms, at den leveres momentant.

 

Og ja det er en slik løsning jeg er ute etter.

8378727[/snapback]

 

Sjekket Trigcom litt nærmere, og med Basic og 20mb inkl i mnd så blir det 249 i mnd, som vil si 7,5kr for 1MB noe som er 1/3 av netcoms priser.. eller 9kr for 1mb om du velger vanlig basic for 99kr i mnd.. anbefaler å sjekke BIS privat på trigcom..

 

glemte at du skulle ha noe som ikke var operatøravhengig hehe

Endret av Jomac
Lenke til kommentar

Desverre. Hjelper me ikke. Deres klient støttes ikke av nokia (noe f. eks. mobyson sin gjør). I tillegg sa jeg at det måtte være operatøruavhengig. Jeg er nødt til å beholde operatøren jeg har i dag grunnet mobil ip.

Så med andre ord trenger jeg en løsning som:

1) Støtter symbian 3rd edition

2) Er operatøruavhengig

3) Ikke koster skjorta

Lenke til kommentar
Desverre. Hjelper me ikke. Deres klient støttes ikke av nokia (noe f. eks. mobyson sin gjør). I tillegg sa jeg at det måtte være operatøruavhengig. Jeg er nødt til å beholde operatøren jeg har i dag grunnet mobil ip.

Så med andre ord trenger jeg en løsning som:

1) Støtter symbian 3rd edition

2) Er operatøruavhengig

3) Ikke koster skjorta

8378925[/snapback]

Nokia har en god stund støttet IMAP IDLE i S60 som i praksis gir deg push-mail, så lenge gprs/3g-forbindelsen holder seg opp. Du trenger bare en tilbyder med en skikkelig imap-server (dvs. MS Exchange er utelukket). Nokia E65 funker f.eks helt strålende mot Cyrus Imapd, både med og uten SSL, telefonen min sier pling like kjapt som Outlook eller Thunderbird, akkurat som i Telenor-reklamen. Og det uten at jeg har vært nødt å installere noen ekstra 3parts applikasjon på mobilen, slik Telenor sin løsning krever (så vidt jeg har skjønt).

 

http://www.ietf.org/rfc/rfc2177.txt

http://cyrusimap.web.cmu.edu/imapd/

Lenke til kommentar
Desverre. Hjelper me ikke. Deres klient støttes ikke av nokia (noe f. eks. mobyson sin gjør). I tillegg sa jeg at det måtte være operatøruavhengig. Jeg er nødt til å beholde operatøren jeg har i dag grunnet mobil ip.

Så med andre ord trenger jeg en løsning som:

1) Støtter symbian 3rd edition

2) Er operatøruavhengig

3) Ikke koster skjorta

8378925[/snapback]

Nokia har en god stund støttet IMAP IDLE i S60 som i praksis gir deg push-mail, så lenge gprs/3g-forbindelsen holder seg opp. Du trenger bare en tilbyder med en skikkelig imap-server (dvs. MS Exchange er utelukket). Nokia E65 funker f.eks helt strålende mot Cyrus Imapd, både med og uten SSL, telefonen min sier pling like kjapt som Outlook eller Thunderbird, akkurat som i Telenor-reklamen. Og det uten at jeg har vært nødt å installere noen ekstra 3parts applikasjon på mobilen, slik Telenor sin løsning krever (så vidt jeg har skjønt).

 

http://www.ietf.org/rfc/rfc2177.txt

http://cyrusimap.web.cmu.edu/imapd/

8379800[/snapback]

 

Har nå funnet en gratis (ja tro det eller ei) pushmail sak, som faktisk fungerer my e bedre enn de fleste komersielle løsningene. Skal komme tilbake med mer når jeg får testet den.

 

Takk Kluh. Jeg skal prøve den løsningen også når jeg får tid. Det hørtes jo faktisk rett og slett genialt ut. Og alt jeg trenger å gjøre er å kjøre opp cyrus imap på serveren min? Har forresten kjørt den tidligere, før jeg skiftet hardware. Men jeg har 2 spørsmål til deg:

1) Hvordan varsler telefonen ny mail?

2) Hvor mye trafikk genereres i "listning mode"?

Lenke til kommentar
Bruker mms av og til, men det kunne gjerne blitt mye billigere enn det er nå.

 

Istedenfor for at operatørene bare konkurrere på billigst mms og lav minuttpris, kunne en også konkurrert om å være billigst når det gjelder mms.

8383293[/snapback]

 

Operatørene konkurere selvfølgelig på pris på det som interesserer flest mulig folk.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...