Gå til innhold

Ekstra støysvak Spinpoint


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Artig, lurer på hvordan diskene er med tanke på vibrasjon. Der har noen Samsung-disker ikke alltid vært så bra. Men må si at de 3 jeg har nå (HD321KJ) er både stillegående og vibrerer lite. Storfornøyd så langt :)

8348694[/snapback]

 

 

de du har sies og være de stilleste diskene som finnes... jeg har eterhvert blitt litt 2,5" fan boy :)

Lenke til kommentar

Typisk at produsentene nå oppgir støynivået i bel og ikke desibel (ja jeg vet forholdet), så tallet virker mindre for kjøpere.

 

Er det støynivået eller lydeffekten som er 15% lavere? (dere vet at skalaen er logaritmisk ikke sant?)

 

Forøvrig bra at det er effektforbruk oppgitt i artikkelen.

Lenke til kommentar

Har en drøss med P120-disker og disse vibrerer alt for mye for HTPC-bruk. Av mine 3.3 TB med disk er det faktisk en 74GB Raptor som vibrerer minst, tro det eller ei. For tiden står det en Samsung PL40 i HTPC`en. Dette er generelt den stilleste disken jeg har, men også denne vibrerte litt noe som ga during i et Silverstone LC04 i aluminium. Etter at jeg monterte stashet i et LC10 av stål forsvant problemet. Kun 40 GB, men lagring ordner man jo over nettverk.

 

Om jeg skulle bygget HTPC i dag ville jeg like godt satset på 2.5" i utgangspunktet. Det er ingen 3.5" disker som kommer i nærheten av de stilleste 2.5 diskene uansett.

Lenke til kommentar

Legg merke til at bruksområdene disse er siktet inn mot:

- OEM billige stasjonære PCer

- TV-oppptakere for stuebruk

 

Stikkordene er: lav pris og lav støy.

 

Hvis man ofrer stikkordet lav pris så kan sikkert SSD (flash) være en teknisk bedre løsning. Ofrer man stikkordet lav støy kan sikkert større disker (2 plater eller mer) være teknisk bedre løsninger og gi mer lagringsplass per krone. Evt. 2,5" disker.

 

S166-serien er neppe noe for meg, men jeg skjønner godt at de har sin plass i markedet likevel.

Lenke til kommentar
2,4 vel fra hvilken avstand ?

 

24 desibel høres litt mye ut.

8348786[/snapback]

De absolutte tallverdiene er så godt som umulig å dra noe ut i fra. Målingene er neppe sammenlignbare med andre produsenters verdier eller målinger i tester. Det beste er nok å sammenligne de med andre disker fra samme produsent.

 

Jeg har funnet frem noen tall for sammenligning her:

 

Idle

Spinpoint T166: 2,7 bel

Spinpoint P120: 2,6 bel

Spinpoint S166: 2,45 bel

 

Aktivitet:

Spinpoint T166: 2,9 bel

Spinpoint P120: 2,9 bel

Spinpoint S166: 2,75-2,8 bel

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å bruke enheten "bel"? Blir omtrent som å skrive at skrivebordet mitt er 0.0012 km bredt eller at avstanden oslo-trondheim er 480 000 meter. Er ikke feil, men det er pokker meg ikke riktig heller...

8349077[/snapback]

Bel er grunnenheten. Desi betyr tiendel. Hvorfor bruke desibel, desimeter eller desiliter når man kan bruke bel, meter og liter?

Lenke til kommentar

dette høres ikke høyt ut egentlig som noen påstår vanlig prat foregår vel på 4.5 bel? vis jeg husker riktig har ikke googlet det idag :p

googler litt etter en artikkel så editer jeg når jeg har det :p

 

:edit:

http://www.sykavhuset.no/lyd.htm

der står det litt om forskjellige genrelle støy nivåer.

kan ikke helt så hvordan noe under 3 bel kan høres så veldig når man bruker en mediacenter maskin det er jo media senter brukes vel stort sett i forbindelse med lyd og bilde da?

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
.. og mennesket kan ikke høre en forskjell på 3dB, altså en dobbling i lydenergien..

8349223[/snapback]

For støy snakker man normalt om effekt, ikke energi.

 

Xdb = 10*log10(P/Pref) = 20*log10(A/Aref)

 

Hvor P er effekt, A er amplitude og "ref" er en referanseverdi.

 

En dobling i effekt gir + 3dB. En dobling i amplitude gir +6dB.

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Jnd

 

http://www.silcom.com/~aludwig/EARS.htm

 

"Subjectively, a 2-3 dB change in sound level is barely perceptible; if someone asks you to "turn up the volume a little," you will probably increase the sound by at least 3 dB.

...

Interestingly there were some ABX test results on the web which indicate that a 0.3 dB difference in level can be detected (link no longer exists). However the test procedure allows switching between the two levels as much as you want before making a decision, and the test used pink noise for the sound. You can hear what a 3 dB difference sounds like yourself with sound files in the sound demo section."

 

-k

Lenke til kommentar

brannslange: Hehe.. Du har et poeng der. Prefikser har absolutt en nyttig funksjon, men de fire bokstavene desi eller bare "d" sparer så lite som en kommaplass. Det synes jeg er for lite for at det skal være verd å bruke. Bokstavene kilo eller "k" sparer 3 plasser, mens nano, "n", utgjør 9 plasser. Da begynner det å bli ordentlig hensiktsmessig å bruke prefikser. Lysår er 9,4605284*10^15 meter så der sparer det også svært mye.

 

Selv foretrekker jeg å bruke prefikser som erstatter 10^3n der n er et heltall. F.eks nano, micro, milli, kilo, mega og giga. Jeg foretrekker å unngå prefikser som centi, desi, deca og hekto, men må innrømme at jeg likevel bruker centimeter mye.

 

Sovehest: En differanse på 0,3 bel er da hørbart selv om man trenger litt sammenligningsgrunnlag for å høre forskjellen. Ved hørseltester testes tonehøyder i nivåer av 0,5 bel og det er absolutt nok til å skille mellom hørbart og ikke hørbart.

Lenke til kommentar
brannslange: Hehe.. Du har et poeng der. Prefikser har absolutt en nyttig funksjon, men de fire bokstavene desi eller bare "d" sparer så lite som en kommaplass. Det synes jeg er for lite for at det skal være verd å bruke. Bokstavene kilo eller "k" sparer 3 plasser, mens nano, "n", utgjør 9 plasser. Da begynner det å bli ordentlig hensiktsmessig å bruke prefikser. Lysår er 9,4605284*10^15 meter så der sparer det også svært mye.

8350204[/snapback]

dB står i en særstilling siden begrepet Bel knapt nok er i bruk. Å bryte med konvensjonen tjener i dette tilfellet til å obfuskere mer enn å informere.

 

-k

Lenke til kommentar
Bel er grunnenheten. Desi betyr tiendel. Hvorfor bruke desibel, desimeter eller desiliter når man kan bruke bel, meter og liter?

8349141[/snapback]

 

Fordi man stort sett snakker om verdier innfor de grenser som er hørbare og ikke sprenger trommehinnen din. og man da gjerne snakker om mellom 10 og 90 db(uten at jeg gidder og undersøke hva som er hørbart og hva som er hørselsskadelig). Og artikkelforfatteren bruker 2 sifret nøyaktighet noe som også er veldig normalt. Da syntes jeg det ser mye penere ut med 24dB en 2,4Bel. Greit nok at Bel er en grunnenhet, men når den er så lite utbredt så virker det bare som et forsøk på og være radikal. Det virket forøvrig. jeg trakk på smilebåndet når jeg leste det. Spesielt morsomt var det at han så seg nødt til og beskrive forholdet mellom dB og Bel. Morsomt å gjøre ting vanskelig for seg selv og andre :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...