Gå til innhold

Omtale av SSX Blur (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faktisk verre enn jeg fryktet. På tide at utviklere som EA og Ubi kommer opp med noe mer enn PS2-konverteringer med "tacked on" Wii-kontroll av varierende kvalitet.

 

Håper folk holder seg unna "billige" konverteringer som SSX Blur, Godfather, Splinter Cell og Prince of Persia. Wii-eiere fortjener bedre.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Hver eneste omtale er det noen som klager på karakteren, gjerne satt for lavt, og sammenligner folk karakteren med andre sider, eller innenfor samme side med et annet spill.

 

Det blir litt galt, og en av sidene må jo være "strengest" og denne gangen var det Gamer.no. Jeg personlig er uenig med andmelderen på noen punkter, men hvis han føler at det er en 5'er og begrunner det så får det være godt nok.

 

Men tilbake til spillet, det kan hende at andmelderen ikke har spilt spillet lenge nok, eller kanskje ikke har evne til å mestre bevegelsene, kordinasjon og presisjon, men etter litt trening følte jeg at jeg hadde kontroll. Triksene var ganske vanskelig i begynnelsen, men man kan faktisk mestre de, og det er det som gjør at spillet varer en god stund.

 

Akkurat som i virkeligheten, du blir ikke mester i Snowboard når du ikke har stått før, og man greier ikke så veldig mye med dette spillet om du ikke har sittet der og spilt noen timer. Dette gjør at om du har venner på besøk som skal prøve litt, kan det bli litt kjedelig.

Lenke til kommentar

Jeg har spillet og synes kontrollene er mye mer utfordrene enn i de forrige spillene, selv om andmelder ikke får til ubertricks så betyr ikke det at det er et dårlig spill, du kan forresten øve deg på ubertricks i startmenyen.

Spillet har noen små problemer og mye kan være veldig frustrerende men det er veldig tilfredstillende når du først får det til.

 

Jeg foreslår litt mer tålmodighet neste gang.

Lenke til kommentar
Jeg har spillet og synes kontrollene er mye mer utfordrene enn i de forrige spillene, selv om andmelder ikke får til ubertricks så betyr ikke det at det er et dårlig spill, du kan forresten øve deg på ubertricks i startmenyen.

Spillet har noen små problemer og mye kan være veldig frustrerende men det er veldig tilfredstillende når du først får det til.

 

Jeg foreslår litt mer tålmodighet neste gang.

8218798[/snapback]

 

Det er veldig lett å anta at eg ikkje har brukt nok tid, eller hatt nok tolmod.

 

Om du tar ein rask kikk vil du finne ut at eg er langt frå den einaste som ikkje likar übersystemet. Du kan trene frå startmenyen ja, men du får jo berre to tre hopp å prøve deg på før du må starte om igjen. Og som eg seier, det er ikkje nødvendigvis at ein ikkje 'får det til', men heller at det du gjer ikkje blir registrert godt nok.

 

Mitt intrykk er at SSX Blur ikkje er presist nok. Det er som om eg skal teikne ein rett strek, om eg skjelv på handa blir det vanskelegare enn om eg er heilt roleg. Til og med i menyane i SSX Blur ser eg tydeleg at peikaren er mindre presis enn kva den er i hovudmenyen til Wii, derfor synest eg ikkje det er så rart at Übertriksa blir hemma av dette. Det er ofte eg har hoppa, og vifta med Wiimoten utan at karakteren snurrar, er det fordi eg ikkje 'får til' å trikse?

 

Det er forresten ikkje direkte dårleg, derav 5/10, det har sine stunder, men ting kunne og burde ha vore mykje betre.

Endret av Øystein.F.
Lenke til kommentar

Jeg er enig, det virker som om kontrollene bare svarer til overdrevne bevegelser, noe som skal sies er at det er utrolig morsomt å kjøre downhill ned et stort fjell, styringen er morsom, men slalomutfordringene var en pain in the ass de første gangene.

Endret av Daemos Hellfire
Lenke til kommentar
Jeg hadde nå ikke kommentert noe hvis den var innenfor de fleste.

Men det er jo noe som ikke stemmer når noen kan gi 84% og har får man bare 50%.

Det er ikke logisk uansett!

8218435[/snapback]

 

Logisk? Skal vi gå inn på den gamle debatten om objektiv bedømming av spill? Det eksisterer ikke, Furevik har problemer med å få en god spillopplevelse ut av SSX Blur, og forklarer hvorfor. Om en annnen får en god spillopplevelse ut av spillet, og forklarer hvorfor, så er det ingen av disse begrunnelsene som er mer riktig enn den andre.

Lenke til kommentar
Karakterene på Gamer.no kan ikke sammenliknes direkte med karakterer hos andre nettsteder, uten at man først ser på hva vi (og de andre) legger i de ulike karakterene. Hos oss er 5/10 "middels" - hos mange av de store amerikanske er det mer å oppfatte som "dårlig".

8218493[/snapback]

 

Hvor mye vil 5/10 si for Gamer.no da?

Hvor mange prosent av 100? :whistle:

40? 50? Tipper 60 jeg, bare fordi dere tror dere skiller dere ut..

Siden karaktersystemet deres er så veldig forskskjellig.

 

Men uanett, Hvis halve spille er bra, og andre halvdelen helt drit rævva, så er det jo middels.

Faktisk...

 

Du sier du skalv i hendene og dg det skal være greit?

Skal da for faen ikke skjelve når man holder kontrolleren!

Såpass godt bør anmelder kjenne konsollen.

Endret av Excelsion
Lenke til kommentar
Så var det den store uber fasiten på nettet, gamerankings. Hvorfor må man dra inn denne forbanna siden vær bidige gang et spill blir anmeldt med litt dårligere karakter enn snittet?

8222399[/snapback]

 

Vel, man trenger noe å sammenligne med.

 

Hadde du kjøpt spill etter Gamer.no sin mening, så hadde du nok gått glipp av en del godbiter.

Bli voksen først, det er mitt råd.

Lenke til kommentar

Du sier du skalv i hendene og dg det skal være greit?

Skal da for faen ikke skjelve når man holder kontrolleren!

Såpass godt bør anmelder kjenne konsollen.

8225859[/snapback]

 

No misforstår du her. Eg samanliknar presisjonen i SSX Blur med å skjelve på handa. Eg seier ikkje eg går rundt og skjelv på handa (sjølv om det er dei som gjer det), eg seier at kontrollane ikkje er så presise som dei burde vere.

 

Og forskjellen på vårt karaktersystem, og mange andre sine, er at hos ein del store sider går karakterane til dømes nesten aldri under 6. Om eit spel får 6, kan det ofte seiast å være totalslakt. Hos oss er 1 totalslakt, 6 er eit ganske godt spel. Vi vel å bruke skalaen fullt ut, i staden for å dytte alt over midten for å få det til å sjå pent ut.

Endret av Øystein.F.
Lenke til kommentar

Sida min spelsmak passar godt til Gamer.no sine anmeldelsar har eg valgt å følge deiras anmeldelsar for det meste. Før brukte eg Gamespot, men dei vart for rause med karakterane. Men det er jo sjølvsagt heilt individuelt.

 

Flott anmeldelse, Øystein :)

Endret av kaalaaker
Lenke til kommentar
Hvor mye vil 5/10 si for Gamer.no da?

Hvor mange prosent av 100?  :whistle:

40? 50? Tipper 60 jeg, bare fordi dere tror dere skiller dere ut..

Siden karaktersystemet deres er så veldig forskskjellig.

8225859[/snapback]

Det er ikke nødvendigvis mulig å "oversette" slik overhodet. GameSpot (for å ta et kjent eksempel) har ikke bare andre standarder for hva de ulike tallene betyr - de har en litt annen måte å tenke kritikk på. Hos oss prøver vi for eksempel å sette helheten først i en sak - hos GameSpot deles ethvert spill opp i deler ("gameplay", "sound", osv.)

 

GameSpot mener at det finnes en endelig "sannhet" om et spills kvaliteter, vi tror det alltid vil være en personlig del av denne "sannheten". Deres omtaler er dermed ganske formulaiske, mens vi forsøker (selv om vi ikke alltid lykkes like godt) å gjøre hver sak til noe for seg selv, og vise også den personlige vinkelen.

 

Dermed er ikke karakterene bare satt med litt ulike definisjoner, de er satt på litt ulikt grunnlag.

 

Dermed er det kanskje det greieste å rett og slett lese tekstene - både hos oss og eventuelle andre - og se om tekstene er enige.

 

(Dette gjelder selvsagt ikke bare oss, for øvrig. Det er stor variasjon i karaktermønstrene og filosofiene bak mange amerikanske nettsteder (for ikke å snakke om britiske magasiner) også, uten at GameRankings på noen måte tar hensyn til dette.)

 

Men uanett, Hvis halve spille er bra, og andre halvdelen helt drit rævva, så er det jo middels.

Faktisk...

8225859[/snapback]

Dette er alt for lettvint. Totalresultatet vil naturligvis avhenge fullt og helt av hva det er som er dårlig - mange spill kan for eksempel ha strålende grafikk og lyd, men likevel være fæle spillopplevelser.

 

"middels" betyr vanligvis enten at det rett og slett er en litt uspektakulær, men ellers grei opplevelse - eller, som i dette tilfellet - at det er en potensielt knallbra opplevelse som ødelegges av noen vesentlige problemer.

Lenke til kommentar
Vel, man trenger noe å sammenligne med.

 

Hadde du kjøpt spill etter Gamer.no sin mening, så hadde du nok gått glipp av en del godbiter.

Bli voksen først, det er mitt råd.

8225913[/snapback]

 

Joda, men en gjennomsnitt av flere forskjellige karakterskalaer og kriterier er ikke den beste sammenligningen. Vær side har sitt karaktersystem og sine kriterier for den karakteren. Å lage et snitt på alle de forskjellige karaterene blir bare totalt feil ettersom vær side har sine kriterier.

 

Eneste måten å få et helhetsinntrykk av spillet er å enten prøve det selv eller lese flere omtaler på nettet.

 

Om ditt råd er å bli voksen, vil jeg foreslå at du bruker det selv...

Lenke til kommentar

hei og hå.

 

Jevnt over en god omtale. Særlig er jeg enig i at grafikken føles litt flat, men jeg er litt uenig i klagene på übertriksene. Jeg synes det var fett å tegne hjerter og krusseduller i luften for å få snowboarderen min til å sprette rundt.

 

.. synet av nye tegninger i glitter over løperen ga meg et lite kick i alle fall. Noen av de (les: hjertet) er lett som bare det, mens noen er vanskelig. helt kult.

 

 

uansett er jeg enig i at _følelsen_ i spillet ikke er helt det samme som før (jmfr min gamle favoritt *Tricky*). Kjedligere, litt blasse, karakterer. Litt kjedelige, og ikke minst ganske uoversiktlige, baner. og generelt et litt kjedelig grafisk uttrykk.

 

6/10, eller terningkast 4, i min bok.

 

 

PS: sprett et par pils, spill med noen kompiser og se mye bra i veiving. Wii fungerer stadig best i hyggelig lag :D

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...