Gå til innhold

"Wiki" - et nytt substantiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og den norske oversettelsen henger langt etter.....det er ikkje lenge igjen så blir alt her i landet engelsk. Eg føler at både nynorsk og bokmål er store ulemper og legger ein stor demper på det å ha god kommunikasjon.

 

Kom over eit nytt utrykk her i forgårs, boilerplate code. Blir vell ala noko som struktur/skall kode på norsk, men er veldig upresist.

Lenke til kommentar
Og den norske oversettelsen henger langt etter.....det er ikkje lenge igjen så blir alt her i landet engelsk. Eg føler at både nynorsk og bokmål er store ulemper og legger ein stor demper på det å ha god kommunikasjon.

8173312[/snapback]

Det er en del av den naturlige språkutviklingen. Språk blir påvirket av andre språk.

Den gang grunnlaget for dagens språk oppstod migrerte folk lenger fra hverandre og nye språk oppstod grunnet mangel på kommunikasjon mellom områdene. I dag er kommunikasjon noe av det viktigste i sammfunnet og da er det naturlig at alle språk blir mer og mer påvirket av hverandre. Personlig ser jeg ikke på det som noe negativt ;)

 

Nynorsk har i mine øyne uansett alltid vært en stor ulempe :whistle:

Lenke til kommentar

Vel - kom med forslag til det beste (ny)norske ordet, da. Har ingenting selv akkurat nå, men det kunne vært interessant å se hva folk finner på. Jeg er for norske ord i stedet for engelske (tenker ikke på sørvis i stedet for service, men slik som de gjør det på Island - de finner helt egne ord for slike ting).

Lenke til kommentar
Hardware.no lite å skrive om? Hallo? Et ord blir lagt til i en ordliste?  :hmm:

8177356[/snapback]

En del artikler kunne godt hatt høyere faglig nivå, men dette er faktisk relevant siden mediawiki faktisk har blitt veldig populært og er relatért til programvare. Et annet slengord eller "fjortisord" hadde de nok neppe brytt seg noe serlig om.
Lenke til kommentar
Wiki betyr noe sånt som samarbeid på et afrikansk språk, men høres kanske litt teit ut med Samarbeidopedia? :p

8176116[/snapback]

Du tenker nok på "ubuntu".

 

Er det noen som har lest hva de definerer "Wiki" som? Jeg tviler egentlig på at det er "en nettside som kan redigeres av hvem som helst, altså en nettside som gjerne oppdateres fort."

Lenke til kommentar
Vel - kom med forslag til det beste (ny)norske ordet, da. Har ingenting selv akkurat nå, men det kunne vært interessant å se hva folk finner på. Jeg er for norske ord i stedet for engelske (tenker ikke på sørvis i stedet for service, men slik som de gjør det på Island - de finner helt egne ord for slike ting).

8174065[/snapback]

 

Ser ikke helt poenget med at et ord som er hentet fra et annet språk inn i engelsk skal oversettes, til norsk. Wiki er jo hentet inn i engelsk (fra et fremmedspråk) fordi det skal betegne en ny ting, da blir det unødvendig å prøve å formulere noe som tilnærmer meningen av wiki med norske ord. Wiki er jo noe nytt.

Lenke til kommentar
WikiWikiWeb was the first such site to be called a wiki. Ward Cunningham started developing WikiWikiWeb in 1994 and installed it on Internet domain c2.com on March 25, 1995. It was named by Cunningham, who remembered a Honolulu International Airport counter employee telling him to take the so-called "Wiki Wiki" Chance RT-52 shuttle bus line that runs between the airport's terminals. According to Cunningham, "I chose wiki-wiki as an alliterative substitute for 'quick' and thereby avoided naming this stuff quick-web."[1][2] Wiki Wiki is a reduplication of wiki, a Hawaiian-language word for fast. The word wiki is a shorter form of wiki wiki (IPA /wiːkiː wiːkiː/).

 

The word is sometimes interpreted as the backronym for what I know is, which describes the knowledge contribution, storage, and the exchange function.[3]

fra wikipedia :p

http://en.wikipedia.org/wiki/Wiki.#History

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...