Gå til innhold

Hybrid-harddisk leveringsklar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

må si jeg er skuffet over mengder minne, men... skulle heller likt å sett 1-4GB.

men, det er vel ikek så veldig lenge til tenker jeg. når de først begynner å produsere disse går det nok fort fremover, hehe. :)

men bra at de endelig har begynt i allefall!

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar
må si jeg er skuffet over mengder minne, men... skulle heller likt å sett 1-4GB.

men, det er vel ikek så veldig lenge til tenker jeg. når de først begynner å produsere disse går det nok fort fremover, hehe. :)

men bra at de endelig har begynt i allefall!

8105571[/snapback]

Det her er vel bare mellomlagring, man lagrer aldri noe på selve flash-delen. Så jeg antar at 1-4 gb bare ville vært "overkill",

Lenke til kommentar

ikke akkurat banebrytende de fordelene de lister opp.. hvis det er eneste performance upg. at den hibernate's raskere så begrenser jo bruksområdet seg vesentlig m.h.t. pris. borde jo vært langt raskere å kopiere/lese mange små filer fra en slik HD også, spessielt under kopiering til HD

Lenke til kommentar
Kanskje litt noob av meg, men vil ikke mye av grunnlaget for dette produktet falle bort med Vista sin mulighet for mellomlagring på minnepinner og minnekort? Er ikke dette samme prinsipp?

8106032[/snapback]

Sånn jeg har forstått det skal dette fungere på alle OS. Linux, OSX, Windows Vista, XP, 2000 osv. Det vil vel også fungere på en annen måte enn microsofts readyboost.

Lenke til kommentar
Kanskje litt noob av meg, men vil ikke mye av grunnlaget for dette produktet falle bort med Vista sin mulighet for mellomlagring på minnepinner og minnekort? Er ikke dette samme prinsipp?

8106032[/snapback]

Sånn jeg har forstått det skal dette fungere på alle OS. Linux, OSX, Windows Vista, XP, 2000 osv. Det vil vel også fungere på en annen måte enn microsofts readyboost.

8106068[/snapback]

 

Dette vil fungere på alle OS fordi OSet ikke har noe forhold til cachen.

Den vil kun se disken og det er disken selv som vil styre cachen.

Så utenifra vil den oppføre seg som en helt vanlig disk, mens inni så har den cache som den først lagrer data i før det blir flyttet over på platene når cachen har nådd et vist punkt.

Lenke til kommentar

Er de første hybrid harddiskene laget for bærbare PC-er?

Tenker da på 2.5tommer, er det lurt for meg med stasjonær å vente litt?

 

Tenkte kanskje det kommer noen raskere 3.5tommere nærmere sommeren..

Hvordan yter disse iforhold til dagens S-ATA disker?

Pris? Pris per gb iforhold til dagens S-ATA disker?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Mulig flashminne er billigere enn sånn "tradisjonell" cache. Men "tradisjonell" cache er vel raskere, og mulig den har lengre levetid også?

Kanskje i og med at "tradisjonell" cache muligens er hurtigere så trenger ikke mengden være så stor som dette heller. Mulig at mengden 256 Megabyte, som er ganske mye til å være cache, står i forhold til den tregere hastigheten.

 

Jeg er overrasket over at de benytter flashminne som cache og ikke som hybridlagring. Hadde det vært lagringsområde disse 256 Megabytene skulle benyttes til så ville det vært lite. Pagefile'n alene i Windows er jo ofte mye større enn denne mengden. Det er vel andre ting enn Pagefile som skulle ha nytte av hurtigheten, som muligens systemfiler med mer.

 

Foreløpig er jeg noe skeptisk til denne typen hybridløsning. Det skjer nok noe der ganske snart tipper jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar
Mulig flashminne er billigere enn sånn "tradisjonell" cache. Men "tradisjonell" cache er vel raskere, og mulig den har lengre levetid også?

8106484[/snapback]

En av de fire store salgsargumentene til Samsung er nettopp bedre levetid. Flash har såpass mye feilkorrigeringer innebygget nå at det over 5 år gamle problemet med ustabil lagring er ute av verden. I hvertfall sammenlignet med dagens teknologier.

 

Flash koster ca 1/10 av det tradisjonell Dram-basert cache koster.

Lenke til kommentar

Hmmm... lurer på hvor bra denne teknologien funker/yter under andre OS enn Vista, med tanke på at de spesifikt nevner Windows Vista i demonstrasjonsfilmen (under "Tech Brief" etter den vanlige reklamefilmen)?

 

Teknologien høres i alle fall spennende ut.

Lenke til kommentar
Hvordan vet egentlig harddisken hvilke filer som skal kopieres inn på disken når maskinen slås av, hvis ikke den er tilpasset OSet?

8106435[/snapback]

Bruker vel standard cache algoritmer. Det som er blitt skrevet til må skrives videre til disk. Nå er det ikke slik her at en må skrive til disk når maskina slåes av siden flash er non-volatile. I steden skrives det til disk når cache begynner å bli full.

Lenke til kommentar
Bruker vel standard cache algoritmer. Det som er blitt skrevet til må skrives videre til disk. Nå er det ikke slik her at en må skrive til disk når maskina slåes av siden flash er non-volatile. I steden skrives det til disk når cache begynner å bli full.

8106776[/snapback]

Eller når belastningen går ned slik at hdd'en får mulighet til å skrive til disk. Tipper skriveprosessen vil være kontinuerlig, på samme måte som ved cd-brenning. Brennerne har X antall MB cache som den tar av ved skriving, og cachen fylles opp fortløpende når det er plass.

 

Skulle man skru av maskina før alt i cachen er skrevet til disk så vil skriveprosessen fortsette ved oppstart neste gang. Regner med at cachen får et flagg som forteller om ting er skrevet til disk eller ikke, samt diverse algoritmer for å ta vare på data som leses ofte så lenge som mulig.

 

Men, som du sier: Det fins mange gode cache algoritmer å ta av i dag, det er noe det har vært forsket en del på i senere år. Veldig sannsynlig at de bruker en eller annen eksisterende og velprøvd algoritme ja :)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...