Gå til innhold

Hybrid-harddisk leveringsklar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruker vel standard cache algoritmer. Det som er blitt skrevet til må skrives videre til disk. Nå er det ikke slik her at en må skrive til disk når maskina slåes av siden flash er non-volatile. I steden skrives det til disk når cache begynner å bli full.

8106776[/snapback]

Eller når belastningen går ned slik at hdd'en får mulighet til å skrive til disk. Tipper skriveprosessen vil være kontinuerlig, på samme måte som ved cd-brenning. Brennerne har X antall MB cache som den tar av ved skriving, og cachen fylles opp fortløpende når det er plass.

8107525[/snapback]

Mer sannsynlig at den burster det som en mest mulig sekvensiell skrivejobb og så spinner ned disken hvis det er lav aktivitet. Sparer mer strøm på den måten.

Lenke til kommentar
Flash koster ca 1/10 av det tradisjonell Dram-basert cache koster.

 

Trodde at tradisjonell cache ble laget med Sram (DYRT) jeg, men det gjelder kanskje bare prosessorer? Hvis en slik hybridfunksjon hadde blitt implementert med Dram, så måtte vel disken hatt strøm for å ikke miste sine data...

Lenke til kommentar
Flash koster ca 1/10 av det tradisjonell Dram-basert cache koster.

 

Trodde at tradisjonell cache ble laget med Sram (DYRT) jeg, men det gjelder kanskje bare prosessorer? Hvis en slik hybridfunksjon hadde blitt implementert med Dram, så måtte vel disken hatt strøm for å ikke miste sine data...

8113039[/snapback]

De vanligste prosessorene bruker SRAM til cache, men f.eks IBM benytter DRAM til L3 cache. AMD går med planer om Z_RAM og de fleste harddisker vil jeg tro benytter DRAM siden SRAM er total overkill på en harddisk cache. Men alle disse er volatile så en måtte ha batteri for å holde data i cache i tilfelle strømstans. Slike løsninger finnes også, f.eks sitter jeg her med et par Areca ARC-1261ML RAID controllere som har 256MB DDR2-DRAM cache og et eget batteri som sørger for at data ikke går tapt i tilfelle strømstans. 2GB RAM brikke er i posten. Ser frem til å teste den. :)

Lenke til kommentar

Er det noen grunn til å velge hybriddisk fremfor disse store flash diskene som kommer nå? Flash koster vell litt mer, men flash er vell et bedre og raskere valg enn hybrid?

 

Kanskje en 32GB SanDisk flash disk som system disk, pluss en stor hybrid disk til dokumenter, musikk osv..?

 

Trenger vell strengt tatt ikke en svær og svin dyr flash disk til dokumenter osv..

Et godt mellom alternativ imellom raske og svin dyre flash, og billige med upraktiske "magnetiske" er vell da hybrid?

 

Kan ikke så mye om harddisker.. Så ikke mobb om jeg er helt på villspor nå..

Lenke til kommentar
Trenger vell strengt tatt ikke en svær og svin dyr flash disk til dokumenter osv.. Et godt mellom alternativ imellom raske og svin dyre flash, og billige med upraktiske "magnetiske" er vell da hybrid?

8160986[/snapback]

En kombinasjon er et godt valg ja. Hybriddisker er en slik kombinasjon i ett produkt. Der fordeles lagringen av små og store filer av elektronikken i disken selv. Hvis det gjøres på en optimal måte så tror jeg at man ikke trenger mye flash (kanskje 1GB) for å få det beste av begge teknologiene rett ut av boksen. Men jeg har mine tvil til at algoritmene i elektronikken på hybriddisken klarer å finne den optimale måten å lagre data på i et hvert tilfelle. Derfor heller jeg mer mot en løsning der man har OS og programmer kun på flash og all generell lagring på en tradisjonell harddisk. Altså mer personlig kontroll med hva som ligger hvor. Forutsetningen for at det skal fungere på den måten jeg ønsker må være at flash-delen oppfattes som en egen disk og den mekaniske harddisken oppfattes som en annen disk. For fleksibiliteten og valgfriheten sin skyld hadde det vært fint om disse var to separate enheter, f.eks to stk 1,8" enheter i en bærbar PC. Ulempen er at det krever mer flash, blir dyrere og at man ikke får både høy transferrate og lav aksesstid på samme partisjon. Om et år eller to tror jeg det skal bli mulig å få begge ytelsefordelene på flash, men de vil nok fortsatt være både mindre og mye dyrere enn harddisker.

Lenke til kommentar

I tilfeller hvor en kjører virtuelle maskiner tror jeg hybrid er en fordel, under den antagelse at hybrid disker cacher blokker og ikke filer, noe jeg vil tro er enklest og mest hensiktsmessig uansett. Å lagre hele den virtuelle maskina i flash er jo kjekt, men litt for dyrt per i dag, og i mitt tilfelle er 160GB for lite uansett (må kjøre to stykk i en bærbar) så jeg har ikke så mye valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...