Gå til innhold

Mer om Vista og OEM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En representant fra Microsoft har nylig fortalt til Yahoo News at dersom en Vista-bruker med OEM-versjon endrer maskinvaren i sin PC betraktelig (25 poeng passeres), må vedkommende reaktivere Windows - men behøver altså ikke å kjøpe ny OEM-lisens.

 

Derimot må du kjøpe ny lisens hvis du ønsker å opprettholde rettigheter til oppgradering og support.

 

Altså at Windows update ikke vil fungere. Jeg håper inderlig at de fortsetter med samme policy ang. "piratversjoner" og automatic updates da. For hvem vil vel sitte på en upatchet windows versjon? :nei:

Lenke til kommentar
En representant fra Microsoft har nylig fortalt til Yahoo News at dersom en Vista-bruker med OEM-versjon endrer maskinvaren i sin PC betraktelig (25 poeng passeres), må vedkommende reaktivere Windows - men behøver altså ikke å kjøpe ny OEM-lisens.

 

Derimot må du kjøpe ny lisens hvis du ønsker å opprettholde rettigheter til oppgradering og support.

 

Altså at Windows update ikke vil fungere. Jeg håper inderlig at de fortsetter med samme policy ang. "piratversjoner" og automatic updates da. For hvem vil vel sitte på en upatchet windows versjon? :nei:

7838185[/snapback]

 

Kan ikke se at den refererte artikkelen omtaler windows update? Dette må vel isåfall gjelde retten til å oppgradere til fremtidige versjoner av Windows?

 

Derimot belyser den OEM-lisensen fra en ny side for min del. Prisforskjellen ligger altså i hvem som påtar seg hovedansvaret for support på produktet: System builder license

Lenke til kommentar
pjuh!..da var misnøyen min i går tildels ubegrunnet!

7838202[/snapback]

Jeg vet ikke helt, i følge artikkelen mister du windows update (muligens)

Alle support o.l

Da kan man jeg sette seg ned og tenke, hvorfor lasta jeg det ikke ned bare :p

 

Du vill da sitte ubeskyttet... noe vi alle vet er at windows er ganske så lik ein sveitserost... masse hull :p

 

*p.s*

Artikkelen rydda opp i noe, men det ble rot i nå annet :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
pjuh!..da var misnøyen min i går tildels ubegrunnet!

7838202[/snapback]

Jeg vet ikke helt, i følge artikkelen mister du windows update (muligens)

Alle support o.l

Da kan man jeg sette seg ned og tenke, hvorfor lasta jeg det ikke ned bare :p

 

Du vill da sitte ubeskyttet... noe vi alle vet er at windows er ganske så lik ein sveitserost... masse hull :p

 

*p.s*

Artikkelen rydda opp i noe, men det ble rot i nå annet :p

7838213[/snapback]

 

Står da fortsatt ingenting om Windows Update i noen av artiklene eller den norske bloggen.

 

Edit: Av system builder licensen kan vi lese følgende:

 

8. END-USER SUPPORT. The system builder who installs the individual software license and distributes hardware

units must provide end-user support on terms at least as favorable as the terms under which the system

builder provides end-user support for any fully assembled computer system. The system builder must place its

support phone number in a noticeable location in the fully assembled computer system help files or end-user

documentation

Endret av breathe
Lenke til kommentar

Med support menes vel telefon support, noe som er gratis for de som kjører retail (var hvertfall det tidligere).

 

Veldig dyrt å ringe windows support med en oem lisens, siden microsoft ikke har ansvar for brukersupport da, men leverandøren av os'et.

 

Oppgraderinger menes vel med den hurtigoppgraderingsgreia.

 

Windows update er for alle, oem eller ikke.

 

Så vil du finne ut av feilene selv og klarer deg fint uten support og ikke vil uroe deg for uppgradering, gå for Vista Ultimate OEM. Du kan slå av de tjenestene du ikke trenger uansett.

 

Det skal jeg gjøre hvis nå denne informasjonen er riktig denne gangen, har vært endel frem og tilbake.

Lenke til kommentar
mister man windows update? trodde ms mente at å ikke patche windows ville føre til mer spredning av virus og drit. leste det i en artikkel for lenge siden mener jeg

7838241[/snapback]

 

Jeg er enig. Slik jeg tolker både artikkelen og lisensen mister man ikke retten til Windows Update.

Lenke til kommentar
mister man windows update? trodde ms mente at å ikke patche windows ville føre til mer spredning av virus og drit. leste det i en artikkel for lenge siden mener jeg

7838241[/snapback]

 

Jeg er enig. Slik jeg tolker både artikkelen og lisensen mister man ikke retten til Windows Update.

7838249[/snapback]

Da blir det oem lisens på meg :)

1650kr for ultimate :)

Telefonsuport har jeg aldri brukt heller og kommer ikke til å bruke :)

Lenke til kommentar
og hva tror du menes med "å opprettholde rettigheter til oppgradering "?

 

Jeg, med min kanskje litt kyniske hjerne, antar at det med det menes oppdateringer/Service Packs...

7838269[/snapback]

 

Hvis du leser den norske bloggen kan du se følgende utsagn:

 

Jeg ser at det jeg har skrevet kan virke som om man MÅ kjøpe ny lisens ved maskivareendringer utover 25 "endringspoeng". Det som ofte skjer er at man mister oppgraderingsrettgheter og support fra leverandøren for maskinen som har OEM lisens, om man gjør store endringer som medfører reaktivering. Husk også at om man kjøper OEM lisens og åpner forseglingen på pakken for eget bruk så er man selv ansvarlig for support. Man MÅ derfor IKKE kjøpe ny lisens om man kan leve med dette.
Lenke til kommentar
og hva tror du menes med "å opprettholde rettigheter til oppgradering "?

 

Jeg, med min kanskje litt kyniske hjerne, antar at det med det menes oppdateringer/Service Packs...

7838269[/snapback]

 

Jeg ville tro det gjelder oppgradering til neste versjon av Windows. Du må altså kjøpe en ny OEM versjon av Windows når neste versjon kommer, ikke kjøpe upgrade.

Lenke til kommentar

Jeg ser fremdeles ikke noe som eksplisitt sier at man beholder tilgangen til oppgraderinger fra Microsoft...

 

Kan du leve uten oppgraderinger og support...klart du kan om du ikke bryr deg om sikkerhet...

 

zyberzone: hmm.. der er du kanskje inne på noe... men jeg vil fremdeles se offisiell informasjon om emnet..

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jeg ser fremdeles ikke noe som eksplisitt sier at man beholder tilgangen til oppgraderinger fra Microsoft...

 

Kan du leve uten oppgraderinger og support...klart du kan om du ikke bryr deg om sikkerhet...

7838292[/snapback]

 

 

Det er vel oppdateringer og ikke oppgraderinger du snakker om? Vista Home Basic -> Vista Ultimate= oppgradering

Service pack= oppdatering

Lenke til kommentar
Jeg ser fremdeles ikke noe som eksplisitt sier at man beholder tilgangen til oppgraderinger fra Microsoft...

 

Kan du leve uten oppgraderinger og support...klart du kan om du ikke bryr deg om sikkerhet...

 

zyberzone: hmm.. der er du kanskje inne på noe... men jeg vil fremdeles se offisiell informasjon om emnet..

7838292[/snapback]

 

support er ikke så nøye, finnes sites med mer kunnskap der ute enn mange av de som driver support på ms. goggler meg bestandig frem til svaret.lærer mer.

 

som sagt tror uansett ikke dette gjelder update, i tilfellet det gjør det er det bare å laste ned ferdige servicepacks fra et annet sted

 

edit og for nesten 3000 spenn mindre er det verdt det,men det er min mening

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar
og hva tror du menes med "å opprettholde rettigheter til oppgradering "?

 

Jeg, med min kanskje litt kyniske hjerne, antar at det med det menes oppdateringer/Service Packs...

7838269[/snapback]

Det tviler jeg sterkt på. Oppgradering tolker jeg som feks oppgradering fra WinXP til Vista, ikke windows update.

 

At man mister oppgraderingsmuligheten er vel ikke så leit, en oppgraderingspakke XP-Vista koster vel omtrent like mye som en OEM-versjon ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...