Gå til innhold

Vista-utnyttelser selges på nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. tipper den saken har 2 sider. Trend micro lever av å selge Antivirus. Om folk ikke er redde for at de skal få virus så kjøper de ikke Antivirus og trend taper penger.

 

Nyheten er nok reel den, og jeg tror nok det finnes kode som kan brukes til å "infisere" vista og sende ut spam. Brukere er tilbakestående og trykker på ALT, uansett hvor mange advarseler vista gir. Men jeg tror ikke det finnes kode som kan brukes til å infisere en maskin med Vista uten at brukeren trykker på noe og gjør en aktiv handling for å få dette på maskinen sin. Så som ALLTID... dette er ikke microsoft sin feil, det er brukerene som trykker på alt mulig rart uten å være kritiske til det sin feil.

Lenke til kommentar
Hmm.. tipper den saken har 2 sider. Trend micro lever av å selge Antivirus. Om folk ikke er redde for at de skal få virus så kjøper de ikke Antivirus og trend taper penger.

 

Nyheten er nok reel den, og jeg tror nok det finnes kode som kan brukes til å "infisere" vista og sende ut spam. Brukere er tilbakestående og trykker på ALT, uansett hvor mange advarseler vista gir. Men jeg tror ikke det finnes kode som kan brukes til å  infisere en maskin med Vista uten at brukeren trykker på noe og gjør en aktiv handling for å få dette på maskinen sin. Så som ALLTID... dette er ikke microsoft sin feil, det er brukerene som trykker på alt mulig rart uten å være kritiske til det sin feil.

7533346[/snapback]

 

Hva mener du med "smo alltid" det har jo vært en mengde esploits til XP som ikke krever at brukeren ekseverer noen filer i det hele tatt. Synes du virkelig MS ikke har noe snasvar for at det er en mengde sikkerhetshull? (nå snakker jeg om XP, siden du mente dette alltid har vært tilfelle).

 

Ellers tviler jeg ikke på at det kommer liknende exploits til Vista, men forhåpentligvis adskillig færre i tallet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Min første reaksjon er kvalme over hva folk mener at de kan tjene penger på. Det rangerer etter mitt syn på lik linje med folk som spekulerer i å kjøpe domener i håp om å selge de dyrt til noen som trenger navnet eller noen som kjøper kontantkort med såkalte "gullnummer" i håp om å selge de med kjapp fortjeneste.

 

Det er fint at noen tar seg tid til å søke etter svakheter i ny programmvare og nye operativsystemer, men skal disse selges til hvem som helst? Kanskje det er en ukjent side ved dette og man har tilbudt Microsoft å kjøpe informasjonen som de ikke har vært villig til å betale for...

 

... ikke lett dette her, og data og nettverdagen stiller helt nye typer spørsmål til vår oppfatning av etikk...

Lenke til kommentar
Min første reaksjon er kvalme over hva folk mener at de kan tjene penger på. Det rangerer etter mitt syn på lik linje med folk som spekulerer i å kjøpe domener i håp om å selge de dyrt til noen som trenger navnet eller noen som kjøper kontantkort med såkalte "gullnummer" i håp om å selge de med kjapp fortjeneste.

 

Det er fint at noen tar seg tid til å søke etter svakheter i ny programmvare og nye operativsystemer, men skal disse selges til hvem som helst? Kanskje det er en ukjent side ved dette og man har tilbudt Microsoft å kjøpe informasjonen som de ikke har vært villig til å betale for...

 

... ikke lett dette her, og data og nettverdagen stiller helt nye typer spørsmål til vår oppfatning av etikk...

7533412[/snapback]

 

Om det ligger ute på en auksjonsside, så har jo MS fri tilgang til å kjøpe "kodene" selv, slik at de hindrer dem i å gjøre skade samt at de får fikset hullet fort...

 

Moralen er uansett: Bruk brannmur, antivirus og vær generelt forsiktig... (Jeg er selvsagt fristet til å lokke folk over "from the dark side" og "evangelisere" for Linux, men jeg tenker jeg lar det være for denne gang :) )

 

PS: Er forøvrig enig at dette er etisk galt, men som du sier: vi vet ikke historikken til hvorfor ting ligger ute til bud.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Hmm.. tipper den saken har 2 sider. Trend micro lever av å selge Antivirus. Om folk ikke er redde for at de skal få virus så kjøper de ikke Antivirus og trend taper penger.

 

Nyheten er nok reel den, og jeg tror nok det finnes kode som kan brukes til å "infisere" vista og sende ut spam. Brukere er tilbakestående og trykker på ALT, uansett hvor mange advarseler vista gir. Men jeg tror ikke det finnes kode som kan brukes til å  infisere en maskin med Vista uten at brukeren trykker på noe og gjør en aktiv handling for å få dette på maskinen sin. Så som ALLTID... dette er ikke microsoft sin feil, det er brukerene som trykker på alt mulig rart uten å være kritiske til det sin feil.

7533346[/snapback]

 

Nå vet jeg ikke helt hvor oppdatert du er på dette området, men det er definitivt ikke bare exploits hvor du må trykke på linker. Dessuten er det faktisk MS sin feil at feilen ligger der. Du kan ikke skylde på en uvitende sluttbruker, det blir helt feil. Det blir som å lage et spill, hvor du kan hoppe og gå. Men når du hopper er det en bug som gjør at pcen restarter seg, men det er jo ikke spillutvikleren sin feil, det er jo DU som hopper?! Tror en revurdering av logikken din trengs.

 

--

On-topic:

Hadde vel ikke forventet meg annet, tviler på at noen trodde vista var bug-fritt, tror egentlig det aldri kommer til å være noe bug-fritt OS.

 

Vil også hive meg på debatten og si at det riktignok er veldig uetisk riktig å selge slik kode, men MS kan også selv kjøpe denne og forhindre at den kommer lett ut. Samtidig som det hjelper dem å rette hullene. :) Spesielt med den pengesekken MS har burde det ikke være noe problem, heller ikke å gjøre slike research selv FØR de slipper ut OS'et. Jaja :)

Lenke til kommentar
Brukere er tilbakestående og trykker på ALT, uansett hvor mange advarseler vista gir. Men jeg tror ikke det finnes kode som kan brukes til å  infisere en maskin med Vista uten at brukeren trykker på noe og gjør en aktiv handling for å få dette på maskinen sin. Så som ALLTID... dette er ikke microsoft sin feil, det er brukerene som trykker på alt mulig rart uten å være kritiske til det sin feil.

7533346[/snapback]

Nå er flertallet av de som benytter en Windows-PC langt fra tilbakestående. Når brukerne gjør feil av typen du beskriver over er det langt fra brukeren selv som har skylden for dette, men grensensittet som ikke godt nok synliggjør konsekvensene av brukerens handlinger.

Lenke til kommentar
Så lenge brukeren er en "idiot" og trykker ok til alt, så er det ikke noe problem å lage kode som kneler en hvilken som helst Windows/Linux/MacOS PC...  :roll:

7534334[/snapback]

 

Nei, men nå er det vel heller neppe det som selges her? Å lage kode som gjør det du vil etter at brukeren aktivt har eksevert kode (gjerne som admin) er jo noe hvem som helst kan gjøre, regner med det er snakk om litt mer avanserte saker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg venter med Vista jeg. Brukte Vista RTM (Final BillGates, heheh) i tre uker og plutslig en dag når jeg skulle foreta en reboot så ville den ikke starte opp. Forble svart skjerm etter den søte lille grønne forløpsindikatoren med "© Microsoft" under.

 

Så tilbake til Windows XP x64 Edition.

 

Nok en agurknyhet. Er ikke så mye å skrive om, om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...