Gå til innhold

Guide: Vista-programmene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil benytte sjansen til å komme med et ønske for oppfølgerartikkel. Kan dere teste ytelsen i ulike programmer og spill på de ulike OSene? Gjerne også minnebruk og innstallert plass på harddisken.

 

Test f.eks et utvalg spill og programmer i hver av disse:

32bit spill på 32bit Windows XP

32bit spill på 64bit Windows XP

64bit spill på 64bit Windows XP

32bit spill på 32bit Windows Vista

32bit spill på 64bit Windows Vista

64bit spill på 64bit Windows Vista

 

Jeg vet det jeg spør om er ganske omfattende så det kan gjerne deles opp i flere artikler e.l. Om en del av testene kan kjøres under Linux ville det vært ekstra fint. Da er det muligheter for yttligere oppfølgerartikler. :)

Lenke til kommentar

Det nye photo-greia til Vista, klarer den noe å vri bilder 90 grader lossless, selv når de er store? Det klarte jo av ukjente (og antakelig idiotiske) grunner ikke XP picture viewer.

 

Og den sidebaren, kan man selv velge form og plassering på den, eller må den være på siden? Om den må det så har de jo med et trylleslag gjort noe som omsider kunne blitt en widget-standard for windows om til noe ubrukelig....

 

AtW

Lenke til kommentar

Har ikke Vista støtte for png? jpg er jo ikke noe bra format for skjermskudd.

 

Ellers vil jeg si at jeg ikke var veldig imponert over programvareutvalget til et såpass dyrt OS. Man må jo installere en hel det ekstraprogram for at det skal bli brukbart (office, pdf, bildebehandler, mf).

 

To spørsmål:

Har Vista støtte for at man kan ha mange språk på samme installasjon.

Kan flere brukere være logget inn samtidig, slik at man kan bytte mellom de bare med et museklikk.

Disse to egenskapene savnet jeg veldig i XP.

Lenke til kommentar
Det nye photo-greia til Vista, klarer den noe å vri bilder 90 grader lossless, selv når de er store? Det klarte jo av ukjente (og antakelig idiotiske) grunner ikke XP picture  viewer.

7385311[/snapback]

Det har jeg aldri hatt problemer med - har rotert tusenvis av 10 megapixelbilder i XP. Større enn 3872x2592 punkter har jeg dog aldri prøvd.

Lenke til kommentar
Ellers vil jeg si at jeg ikke var veldig imponert over programvareutvalget til et såpass dyrt OS. Man må jo installere en hel det ekstraprogram for at det skal bli brukbart (office, pdf, bildebehandler, mf).

7385429[/snapback]

Nå er jo det største problemet for MS at de ikke *får lov* til å legge til den funksjonaliteten de vil dessverre.

Lenke til kommentar

Hvis de hadde lagt inn mulighet for å fjerne programmer hadde de nok ikke kommet i så mye problemer. Eller enda bedre, de kunne åpnet opp systemet litt mer. Det er helt opp til MS. Men de vil heller lage et OS der de har full kontroll over brukerne sine, enn å lage et bra OS. Det er MS sitt valg og ingen andre!

Endret av jeg_er_lur
Lenke til kommentar
Det nye photo-greia til Vista, klarer den noe å vri bilder 90 grader lossless, selv når de er store? Det klarte jo av ukjente (og antakelig idiotiske) grunner ikke XP picture  viewer.

7385311[/snapback]

Det har jeg aldri hatt problemer med - har rotert tusenvis av 10 megapixelbilder i XP. Større enn 3872x2592 punkter har jeg dog aldri prøvd.

7385556[/snapback]

 

Se på filstørrelsen før og etter roteringen. (mulig det ikke gjelder alle dimensjoner dog).

 

AtW

Lenke til kommentar
Ellers vil jeg si at jeg ikke var veldig imponert over programvareutvalget til et såpass dyrt OS. Man må jo installere en hel det ekstraprogram for at det skal bli brukbart (office, pdf, bildebehandler, mf).

7385429[/snapback]

Nå er jo det største problemet for MS at de ikke *får lov* til å legge til den funksjonaliteten de vil dessverre.

7385576[/snapback]

Du hadde foretrukket at de ganget prisen med 4 og så la inn Office, Flight Simulator og et Xbox 360 spill i pakka?

 

Du er vel klar over at ingenting som følger med i Windows er gratis. Kostnaden er bare bakt inn i prisen for selve Windows.

Lenke til kommentar
Du hadde foretrukket at de ganget prisen med 4 og så la inn Office, Flight Simulator og et Xbox 360 spill i pakka?

7385755[/snapback]

Langt i fra det var jeg_er_lur som klaget over at det var inkludert for lite som standard. Jeg synes det er helt greit som det er.

 

Det er dog artig å se at Apple kan bundle proprietære løsninger over en lav sko i sine OS - og attpåtil får masse ros fordi ting da selvfølgelig fungerer sømløst sammen - mens MS ikke får lov til det. Enda merkligere blir det jo i og med at Apple eier bukta og begge endene siden de jo leverer både hardware og OS.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Har hatt Vista tilgjengelig i en ukes tid nå (på Jobben), så vi dro opp det på en macbook. Gikk helt fint, men kan ikke si jeg er spesielt imponert. XP med en liten dæsj OS X == Vista.. Var for lite nytt i forhold til det jeg hadde forventet. Er mer imponert over office 2007, selv om det tar LANG tid å vende seg til det nye utseendet.

Lenke til kommentar
Hva med Microsoft sitt "Palladium"?

7386063[/snapback]

Det er blitt droppet. Utenom støtte for HDCP og spesiell minnebeskyttelse av operativsystemet for programmer som trenger det spesielt. Ellers er der ingen ting nytt.

Må minne på at "Palladium" vil kreve spesiell maskinvare for å ha noen mening.

Lenke til kommentar
Hva med Microsoft sitt "Palladium"?

7386063[/snapback]

Det er blitt droppet. Utenom støtte for HDCP og spesiell minnebeskyttelse av operativsystemet for programmer som trenger det spesielt. Ellers er der ingen ting nytt.

Må minne på at "Palladium" vil kreve spesiell maskinvare for å ha noen mening.

7386330[/snapback]

De sluttet å snakke om det fordi at det fikk masse negativ PR. Har ikke hørt noe særlig om dette systemet på en stund nå, men jeg er sikker på at dette vil være noe som blir integrert. Da jeg leste om Palladium, gikk det kaldt nedover ryggen min.

Lenke til kommentar
Jeg vil benytte sjansen til å komme med et ønske for oppfølgerartikkel. Kan dere teste ytelsen i ulike programmer og spill på de ulike OSene? Gjerne også minnebruk og innstallert plass på harddisken.

 

Test f.eks et utvalg spill og programmer i hver av disse:

32bit spill på 32bit Windows XP

32bit spill på 64bit Windows XP

64bit spill på 64bit Windows XP

32bit spill på 32bit Windows Vista

32bit spill på 64bit Windows Vista

64bit spill på 64bit Windows Vista

 

Jeg vet det jeg spør om er ganske omfattende så det kan gjerne deles opp i flere artikler e.l. Om en del av testene kan kjøres under Linux ville det vært ekstra fint. Da er det muligheter for yttligere oppfølgerartikler. :)

7385227[/snapback]

Ja.. det er vel sånn at et OS er noe mer enn ""gratisprogramene som man betaler for" eller? Fx.. Masse drivere ?

Men nå var det vel desse programmene som vi alle har fra før som er hengt på skal henges ut ?? av Linuks(x)folk?

Kansje man skulle debatere litt saklig om emnet?? Få råd/hjelp?

 

Guide: Vista-programmene

Dette er et tillegg (tråd) til en guide...

Og hva er en guide?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...