Gå til innhold

SATA overtar på optisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg lurer fortsatt på hvorfor vista skal være en grunn, dette var en dårlig begrunnet artikkel, og KUN REN AVSKRIFT!

 

med tanke på at dette er en nyhetsside, så forventer jeg mer redaksjonelt arbeid enn å sjekke ut andre nyhetssider.

 

om ikke annet, så hadde det gått an å tatt en telefon til microsoft norge og hørt hva de har å si til saken.

 

ellers, så har jeg selv kun sata enheter i dataen min, både harddisker og drev, og alt for lite kontakter, selv med et kontrollerkort i tillegg.

Lenke til kommentar

En tenkelig hypotese omkring Vista som katalysator for S-ATA-disker, er at Vista utnytter nye hybriddisker (altså kombinert flash og harddisk) på en måte som XP og andre OS for tiden ikke kan gjøre. Kan det tenkes at disse hybriddiskene kun vil komme med S-ATA-grensesnitt?

Lenke til kommentar
En tenkelig hypotese omkring Vista som katalysator for S-ATA-disker, er at Vista utnytter nye hybriddisker (altså kombinert flash og harddisk) på en måte som XP og andre OS for tiden ikke kan gjøre. Kan det tenkes at disse hybriddiskene kun vil komme med S-ATA-grensesnitt?

7375841[/snapback]

 

Er det ikke slik at Vista utnytter alle harddisker på en annen måte? Ved å cache populære programmer i minnet og sånt? Er den avhengig av Hybrid-disk til dette, eller er det noe annet Vista også gjør?

Lenke til kommentar
Får håpe det blir en økning i SATA-porter på hovedkortene da, ellers blir det fort fullt hos oss med flere disker :) Eller ekstra PCI for RAID-kort

7375367[/snapback]

 

Heller noen slotter med PCI-X. Vanlig PCI er for treigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI-X

7375753[/snapback]

 

PCie er vel det som har tatt over som høybåndbreddetilbkobling på desktop.

 

Ellers er det bra de endelig begynner å kjører over til S-ata, flatkabler er bare stress. (ikke at jeg kommer til å bytte ut min plex premium med det første).

 

AtW

Lenke til kommentar
Får håpe det blir en økning i SATA-porter på hovedkortene da, ellers blir det fort fullt hos oss med flere disker :) Eller ekstra PCI for RAID-kort

7375367[/snapback]

 

Heller noen slotter med PCI-X. Vanlig PCI er for treigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI-X

7375753[/snapback]

 

PCie er vel det som har tatt over som høybåndbreddetilbkobling på desktop.

 

Ellers er det bra de endelig begynner å kjører over til S-ata, flatkabler er bare stress. (ikke at jeg kommer til å bytte ut min plex premium med det første).

 

AtW

7375903[/snapback]

 

PCIe er vel ment for grafikk-kort? PCI-X er jo for nettverkskort osv...sikkert mest brukt i servere og sånt?

Lenke til kommentar
PCIe er vel ment for grafikk-kort? PCI-X er jo for nettverkskort osv...sikkert mest brukt i servere og sånt?

7375943[/snapback]

 

Dette er litt lettere OT; men PCIe er ment til å brukes til "alt", og kan brukes til alle typer ekspansjonskort.

 

AtW

7375987[/snapback]

 

Jeg tar det tilbake... ...u're right

Lenke til kommentar

Min eneste teori angående MS i denne saken er at de nettopp har lansert et nytt OS og at mange flere vil oppgradere til moderne systemer i 2007 enn til vanlig, og at den gruppen som oppgraderer er den som oftest kjøper OEM. Dell, HP og resten av den gjengen er ofte tidlig ute med egenskaper i denne kategorien, så det kan godt være at mesteparten av S-ATA optiske stasjoner solgt til neste år går til en familiepappa som har oppgradert fordi Vista er kommet ut.

 

Når det gjelder topic jubler jeg. Når jeg nå trenger en CD har jeg tre alternativer : 1) Glemme det, 2) Få lånt en annen maskin i leiligheten eller 3) Skru av maskinen, koble til stasjon og boote opp igjen.

Det siste skjer ikke oftere enn absolutt nødvendig, men med en S-ATA stasjon blir det hot-swap og hele problemstillingen kan glemmes. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...