Gå til innhold

Medieval II: Total War! FAQ (1.18)


Anbefalte innlegg

Medieval II: Total War FAQ

 

AAAA - Forord og søkefunksjon

 

Velkommen til min FAQ for Medieval 2: Total War!

Etter å ha fått positiv respons på min FAQ til Rome: Total War!, har jeg fått flere forespørsler om å lage en tilsvarende FAQ til Medieval 2: Total War! I et forsøk på å imøtekomme disse forespørslene bestemte jeg meg for å starte. Har bare ei knapp uke bak spakene selv på Medieval 2, så flere spørsmål kommer garantert til å dukke opp etter hvert.

Ta gjerne opp spørsmål i denne tråden, så vil jeg legge de til i FAQen.

 

Søkefunksjonen er nytt av året, så jeg bør vel forklare denne litt.

Nettleseren du leser denne tråden med er utstyrt med en hendig søkefunksjon (CTRL+F). Ved å legge inn søkeordet og søke etter det, finner du raskt forhåpentligvis det svaret du er ute etter.

 

Jeg vil spesielt kreditere The Strategy-Player for hans pågående engasjement for denne spillkategorien, og for all god hjelp han har bidratt med ved forrige FAQ, og denne.

 

 

Innhold

 

AAAA Forord og søkefunksjon

 

BAAA Nye features i forhold til Rome: Total War

 

CAAA Generelle spørsmål

CAAB Linker til diverse nyttige sider

CAAC Hva er minimumskravene?

CAAD Hvor finner jeg siste oppdatering?

CAAE Har Medieval 2: Total War multiplayer?

CAAF Hvordan kan jeg spille med andre folkeslag (factions)?

CAAG Fjerne grønne piler under soldatgruppene og bannere fra slag.

CAAH Endre tidsintervalet pr. omgang.

CAAI Endre spillets turviser til år

CAAJ Charge virker ikke. (Kavaleri)

 

DAAA Campaign map spørsmål

DAAB Generelt

DAAC Byer

DAAD City

DAAE Castle

DAAF Felles

DAAG Tropper

DAAH Hva betyr vinklene på soldatene?

DAAI Religion

DAAJ Hjelpere

DAAK Merchants

DAAL Princesses

DAAM Priests

DAAN Spies

DAAO Assassins

DAAP Diplomats

DAAQ Generals

DAAR Guilds?

DAAS Hvilke guilds finnes det?

 

EAAA Grand Campaign spørsmål

EAAB Hvordan fungerer økonomien på spillet?

EAAC Det var inntekt, hva med utgifter?

EAAD Hvordan skaffer jeg meg penger raskt?

EAAE Hvordan virker Bribe?

EAAF Hjelp! Byen er fått pest.

EAAG Hvorfor forandres gå-feltet til hæren min?

EAAH Når slutter spillet?

EAAI Hva er squalor, og hvordan bekjemper jeg det?

EAAJ Forklar "Happiness"

EAAK Rødt nivå hørtes ikke helt bra ut

EAAL Hva er retinue?

EAAM Traits...

EAAN Enkel oversikt over hærer, byer og agenter.

EAAO Paven og Vatikanet

EAAP Bannlysning?

EAAQ Brenn hedninger!

EAAR Korstog og Jihad

EAAS Bygnings og trenings -kø

EAAT Hvordan fungerer retraining og merging?

 

FAAA Andre spørsmål og tillegsspørsmål fra tråden.

FAAB Hvordan får jeg opp konsoll?

FAAC Hvordan blir Amerika oppdaget?

FAAD Hvordan skaffer jeg disse båtene for å dra til Amerika?

FAAE Jeg har bare 60 soldater i hver gruppe, hvordan får jeg flere?

FAAF Jeg så på et screenshot at du kunne ha [x] soldater i hver gruppe, det har ikke jeg!!

FAAG Mercenaries

FAAH Soldatene mine vender seg mot meg og blir rebels!

 

GAAA Kredit

 

 

BAAA - Nye features i forhold til Rome: Total War

 

Medieval 2: Total War! har en del nytt i godteposen, og det like vi selvsagt.

  • Flere minor characters. Benytt kjøpmenn, prester og prinsesser for å øke ditt grep om verden.
  • Mer variasjon av troppene. Spillet vil velge utifra 7 sett av hoder, 3 sett av overkropper, 3 sett med føtter, 3 sett med armer og 10 forskjellige skjold design.
  • En større verden. Campaignkartet ser unektelig likt ut som det i Rome, men husk at Amerika ble oppdaget i denne tidsalderen :)
  • Komplett nytt system for utvikling av byer, hvordan tropper trenes, religion og mer.
  • Religion og spirituelle problemer har inntatt verden.
  • Korstog og Jihad! Måtte hedningene brenne!
  • KA-BOOOOM! Kruttet er nytt i denne tidsalderen, noe som selvsagt må benyttes mot de stakkars soldatene :)
  • Guild Halls, bygninger som gir fordeler om du blir tilbudt å bygge dem.

CAAA - Generelle spørsmål

 

CAAB - Linker til diverse nyttige sider

Offisiell hjemmeside

Total War Center

 

CAAC - Hva er minimumskravene?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
  • English version of Microsoft® Windows® 2000/XP.
  • Celeron 1.8GHz Pentium 4® (1500MHz) or equivalent AMD® processor. 512MB RAM.
  • 8x Speed DVD-ROM drive (1200KB/sec sustained transfer rate) and latest drivers.
  • 11.0 Gigs of uncompressed free hard disk space.
  • 100% DirectX® 9.0c compatible 16-bit sound card and latest drivers.
  • 100% Windows® 2000/XP compatible mouse, keyboard and latest drivers.
  • DirectX® 9.0c.
  • 128MB Hardware Accelerated video card with Shader 1 support and the latest Drivers. Must be 100% DirectX® 9.0c compatible.
  • Monitor must be able to display 1024x768 resolution or above. Important Note: Some cards may not be compatible with the 3D acceleration features utilised by Medieval II: Total War. Please refer to your hardware manufacturer for 100% DirectX® 9.0c compatibility.

Merk at dette er minimumskrav, noe bedre boks er et krav skal du ha full grafikk.

 

CAAD - Hvor finner jeg siste oppdateringen?

1.3 har kommet. Dere finner oppdateringer i skjul nedenfor

Ellers vil jeg anbefale denne tråden.

1.3 for Medival 2: Total War!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

For Medival 2: Total War! - Kingdoms bruk denne linken

 

 

CAAE - Har Medieval: Total War multiplayer?

Ja og nei. Du får muligheten til å spille kamper i multiplayer, men ikke campaign delen.

 

CAAE - Hvordan kan jeg spille med andre folkeslag (factions)?

Når du starter spillet, har du 5 folkeslag tilgjengelig:

- England

- The Holy Roman Empire

- France

- The Republic of Venice

- Spain

 

Ved å vinne en Grand Campaign vil følgende folkeslag være tilgjengelig:

 

- Egypt

- The Byzantine Empire

- Moors

- Scotland

- Denmark

- Poland

- Milan

- Sicily

- Russia

- Hungary

- Turks

 

Du kan også låse disse opp ved å gå i medieval2.preferences.cfg fila som ligger i mappen spillet er installert. Ved å legge til følgende linje vil de nevnte folkeslagene bli tilgjengelige uten å vinne Grand Campaign først:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

[misc]
unlock_campaign = true

Du kan også benytte "gammel" metoden fra Rome: Total War

Åpne M2:TW\data\world\maps\campaign\imperial_campaign\descr_strat fila i notisblokk eller lignende, og copy og paste de folkeslagene du vil spille.

Anbefales ikke, da feil kan forutsake krasj. Ta backup av fila før du begynner. Påse at fila blir seende slik ut:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

playable
        england
        france
        hre
        spain
        venice
        sicily
        milan
        scotland
        byzantium
        russia
        moors
        turks
        egypt
        denmark
        portugal
        poland
        hungary
end
unlockable
end
nonplayable
        papal_states
        aztecs
        mongols
        timurids
        slave
end

Disse folkeslagene kan du ikke spille:

 

- The Aztec Empire

- Timurids

- The Mogolian Empire

- The Papal States

- Rebels

 

Grunnen til dette er at disse folkeslagene ikke blir startet korrekt utifra campaignmodus. Velger du å prøve å spille med noen av disse vil Medieval 2 krasje.

 

CAAG - Fjerne grønne piler under soldatgruppene og bannere fra slag

 

Mange ønsker å fjerne de utallige grønne pilene og bannerne til de ulike troppene under slag, slik at slagene føles mer "filmaktig ut".

(Merk at du må minst ha startet spillet en gang før nevnt fil blir generert)

 

Slå av grønne piler:

 

Gå til "Medieval II Total War" mappa di, og finn preferences.cfg. Åpne denne i notepad, og finn seksjonen som omhandler [game] Der finner du linja:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

disable_arrow_markers = 0

Endre denne til:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

disable_arrow_markers = 1

Slå av bannere:

 

Gå til "Medieval II Total War" mappa di, og finn preferences.cfg. Åpne denne i notepad, og finn seksjonen som omhandler Der finner du linja:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

show_banners = 1

Endre denne til:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

show_banners = 0

Alle endringer av filer er på eget ansvar. Jeg bryr meg nada om dere tuller det til. Ta en enkel backup av fila før du starter så har du allefall en enkel metode for å gjennopprette feilene du har skapt.

 

CAAH - Endre tidsintervalet pr. omgang.

 

Hver tur i Grand Campaign tar to år. Spillet "slutter" derfor automatisk etter 255 omganger. (Du kan fortsette å spille om du vil)

Du kan endre dette til den gamle 6 månedersturen som var i Rome: Total War! om du vil.

 

Gå til Medieval II Total War/data/world/maps/campaign/imperial_campaign" mappa, og lokaliser fila "desc_strat.txt", høyreklikk og velg egenskaper. Fjern haken for "Read Only / Skrivebeskyttet". Åpne så fila i notisblokk eller lignende.

Finn verdien

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

timescale 2.00

Sett denne til.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

timescale 0.50

Lagre så fila. 0.5 er den minste verdien tillatt. Alle verdier under dette vil spillet behandle som 0.50

 

Alle endringer av filer er på eget ansvar. Jeg bryr meg nada om dere tuller det til. Ta en enkel backup av fila før du starter så har du allefall en enkel metode for å gjennopprette feilene du har skapt.

 

CAAI - Endre spillets turviser til år

Gå til Medieval II Total War/data/world/maps/campaign/imperial_campaign" mappa, og lokaliser fila "desc_strat.txt", høyreklikk og velg egenskaper. Fjern haken for "Read Only / Skrivebeskyttet". Åpne så fila i notisblokk eller lignende.

Finn verdien

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

show_date_as_turns

Slett denne linjen, eller eventuelt sett semikolon foran linja ";" og lagre fila.

 

Alle endringer av filer er på eget ansvar. Jeg bryr meg nada om dere tuller det til. Ta en enkel backup av fila før du starter så har du allefall en enkel metode for å gjennopprette feilene du har skapt.

 

CAAJ - Charge virker ikke (kavaleri)

Svært mange opplever at deres forsøk på å få sitt kavaleri til å utføre en charge ofte bare resulterer i at hestene løper inn i motstanderen med sine sverd ute, uten å benytte seg av chargebonus med lanser.

Charge er et av hovedgrunnene til at du velger å benytte ditt kavaleri, men mange sliter med å få det til å fungere i Medieval II: Total War! Charge er ganske enkelt et kraftig angrep som de aller fleste av dine tropper har, derimot er dette kavaleriets største egenskap. Kort forklart betyr dette at dine tropper løper inn i motstanderens rekker med lanser, spyd og sverd rett ut klar til å dele ut en god posjon smerte. Et sånt frontangrep koster deg ofte noen karer, men skaper et enorm moralsk tap for troppene som blir utsatt for det, og en god del liv.

 

Først må vi se på hvordan kavaleriet er bygd opp i M2.

- Heavy Calvalry.

Dette er dine "shocktroops", deres store styrke er nettopp å rasere motstanderen i et kraftig angrep. Blir disse brukt korrekt kan de snu en håpløs kamp til seier ved et enkelt angrep. Se for deg følgende senario: To sverdgrupper står å sloss sammen, men plutselig blir den ene trampet ned av en horde med hester i full rustning. Utfallet: De blir skremt som f. og vil løpe for sine liv. Noe som igjen påvirker alle rundt dem.

Heavy Calvalry bør dermed brukes til et angrep, trekkes tilbake, for å angripe igjen.

- Light Calvalry

Dette er ditt kort til å irritere motstanderen mest mulig. De har ikke all verden med rustning, og kan derfor bevege seg langt raskere enn deres mer polstret brødre. Fungerer yppelig til å skape forvirringer hos motstanderens bueskyttere o.l.

Derimot er de pga dårlig beskyttelse ikke våpnet du vil bruke i nærkamp.

 

Så, tilbake til Charge. Forskjellen ligger i enkeltklikk, dobbeltklikk. I både Rome og Medieval 2, betyr enkeltklikk: "Angrip". I Rome betydde dobbeltklikk: "ANGRIP!!" mens i Medieval 2 betyr det "Løp dit fort som fean!"

Kavaleriet (og andre soldatgruppene dine) må være i formasjon for at de skal utføre et charge. I Rome, ville de ved et dobbeltklikk løpe i formasjon, og dermed bare fortsette å løpe rett inn i motstanderens rekker. Medieval 2 fungerer mer realistisk. Ved å benytte dobbeltklikk vil alle bare løpe dit fort som lynet, og ha 0 respekt for formasjon og linje. Resultatet: En klump sauer ankommer stedet. Disse vil aldri klare å utføre din ønsket ordre om å charge. Sakens natur ligger i fysikkens lover. Hester med en soldat i 100Kg rustning vil aldri klare å løpe "korrekt" ved siden av hverandre, og dermed naturlignok miste all formasjon når de er fremme.

Velger du derimot å enkeltklikke på motstanderen vil de traske i formasjon, så 25-40 meter unna, senke lansene og utføre en korrekt charge.

 

Dette krever mye øvelse. Vær tropp har sitt "chargefield". Kavaleri har 25-40 meter, mens fotsoldater har 5-10 meter. Kunsten i å utføre en charge i M2, ligger dermed i disse meterne. Beveg dine soldater i formasjon (ikke løpe med andre ord) til de er innenfor denne radiusen, og velg så å angripe de. Om utført korrekt, vil de løpe (charge) selv om du bare enkeltklikket.

For kavaleri kan du dobbeltklikke for å bevege de raskt, så når de er framme, velge å sette de tilbake i formasjon ved å enkeltklikke 5-10 meter unna. Når de nå står i formasjon kanskje 25-40 meter unna motstanderen, velger du nok en gang å bare enkeltklikke for å utføre charge.

 

Ta noen custom battles og tren på dette. Mestrer du charge, et sjansen langt større for at du får bedre glede av ditt kavaleri. Nøkkelen er kort fortalt at ditt kavaleri må være i formasjon innenfor "chargefeltet" for at de skal utføre charge.

 

(Merk: Om noen ønsker å skrive om dette svaret til mer forstålig norsk, så vær så snill å gjør dette. Jeg vet jeg kan skrive fryktelig vanskelig. Send den gjerne på PM)

 

 

DAAA - Campaign map spørsmål

 

DAAB - Generelt

Satt i årene 1080-1530. Religionskriger, Korstog, oppfinnelsen av krutt, invasjonen fra den Mongolske horde til Europa og oppdagelsen av Amerika.

I Campaign til Medieval 2: Total War er du hersker for et folkeslag. Du administrer dine byer og slott, samt tropper og diverse hjelpere. Ditt mål er å bygge opp infrastruktur, opprette og opprettholde hærer, for å dermed knuse dine fiender. Religion er et stort tema i M2: TW, som du ikke kan ignorere.

 

DAAC - Byer

I Medieval deles dine byer inn i to grupper. By (City) og slott (Castle)

For å sette det enkelt, byer forsterker din økonomi, mens slott fokuserer på det militære. Du får mulighet til å endre skattenivået i byer, i motsetning til i dine slott f.eks. Hver by eller slott har sin region satt av ei grense.

Å utnytte regionene kan hjelpe betraktelig, da en by som "administrerer" en region med mye resursser og høy fruktbarhet vil egne seg bedre som City. En region med få resursser og dårlige muligheter for landbruk vil best egne seg som et slott.

I tillegg bør du tenke på den strategiske fordelen med slott. Slott er overlegen når det gjelder å motstå angrep. Byer nærme grensene til dine fiender er mer utsatt for angrep enn slott.

Nå, litt bedre forklart:

 

DAAD - City

Byene dine vil være dine inntektskilder. Bygningene du får tilgang til i en by baserer seg mest på handel og trivsel. Du trener også de fleste minor characters i byene. Byer får også mulighet til å trene soldater, men da av typen "Militas". Disse duger stort sett kun til å holde orden, men er de mange nok, kan de slå barske soldater.

 

DAAE - Castle

Slott er dine militære sentre. I et slott vil du få tilgang til bygdninger som trener dine barskeste soldater. Slott har gode forsvarsmekanismer med mange tårn og flere porter.

 

DAAF - Felles

Noen bygdninger er felles for både byer og slott.

- Bygninger som oppgraderer rusning og våpen.

- Treningssentre for beleiringsvåpen.

- Treningssentre for kanoner når kruttet blir oppfunnet.

- Kirke og kappel (Byene har derimot mulighet til å oppgradere yttligere med katedraler m.m)

- Havner

 

Noen bygninger er folkeslagsavhengig, og vil derfor kun kunne bygges i byene til disse nasjonene.

  • Art (The Republic of Venice, Milan og Sicily). Gir bedre orden og helse i byen.
  • Admiralty (England, Portugal og Denmark). Gir bonus til trening og kostnad av skip
  • Banks (The Republic of Venice, Milan og The Holy Roman Empire). Gir bedre handel, og øker antall kjøpmenn du kan rekrutere.
  • Bulrring (Portugal og Spania). Gir en bonus til orden i byen.
  • Horse racing: (Turks, Egypt og Moors) Gir deg spesielle kavaleri tropper, og du kan holde hesteløp.
  • Hospitals (Turks, Egypt og Moors). Gir bonus til helse i byen, og reduserer kostnadene til retraining.
  • Ikonic art (The Byzantine Empire, Russia). Øker effiktiviteten til dine kirker og gir en bonus til helse i byen.
  • Military academy (France, England og Spania). Gir deg mulighet til å rekrutere professionelle soldater.
  • Music (France). Gir bonus til ro og orden i byen.
  • Printing (The Holy Roman Empire og Poland). Gir bedre Handel og orden i byen.
  • Sanitation (The Byzantine Empire). Gir bonus til helse i byen, og øker folketallet.
  • Caravan (Moors). Gir bedre handel.
  • Castle Academia (Hungary, Scotland, Denmark og Poland). Gir bonus til rekrutering av noen hjelpere i slott
  • Tourney (Protugal, France, England, Spain og The Holy Roman Empire). Gir bonus til rekrutering av kavaleritropper

DAAG - Tropper

Dine tropper deles opp i to forskjellige hovedgrupper. Soldater og milits. Soldater er de som gjør skade, og de du bør benytte til dine hærer. Militsen er sivile personer med basis militær trening. Fordelen med militsen er at disse koster ikke noe å holde vedlike så lenge de står stasjonert i dine byer. Benytter du dem til din hær koster de penger på lik linje som soldater.

 

DAAH - Hva betyr vinklene på soldatene?

Grad, hva ellers? Nei, de representerer hvor mye erfaring soldatene har.

Vinklene deles opp i tre hovedgrupper; Bronse, Sølv og Gull. Hver gruppe har 3 erfaringspoeng, så det blir totalt 9 forskjellige erfaringsnivåer.

Dess mer erfaren soldatene er, dess mindre sjanse er det for at de blir livredde og løper sin vei. Er de erfaren nok, sloss de til siste mann.

 

DAAI - Religion

Religion teller enormt mye i M2:TW. Hvert folkeslag tror på en religion, og dette er viktig å tenke på når du skal erobre verden. Dine underståtter er derimot lett påvirkelig når det gjelder religion. Hver by eller slott har som sagt sin region de administrer. Det er derfor viktig å opprettholde ditt folkeslags offisielle religion i den enkelte regionen. Spiller du som England, er din offisielle religion katolsk. Prester stasjonert i byer eller i regionene vil "Spread the word of God!" til folket og opprettholde deres tro, eller konvertere dem til din religion. Spiller du som Egypt for eksempel, er det viktig at dine underståtter forstår at Allah er den mektigste!

 

DAAJ - Hjelpere

Dette er ved siden av hæren din av soldater dine viktigste hjelpemidler for å erobre verden. Du har tilgang til kjøpmenn (Merchants), Prinsesser (Princesses) og Prester (Priests), utover de vanlige spionene (Spy), snikmordere (Assassins), diplomater (diplomats) og generaler (Generals)

 

DAAK - Merchants:

EGENSKAP: Finance

Kjøpmenn kan trenes når en by har kommet til det stadiet der du har kjøpesentre. Disse karene styres som vanlige characters, og kan plasseres på kartet. Velg en kjøpmann og sett han til å utnytte de diverse ressursene rundt om på kartet. En kjøpmann vil sende disse ressursene tilbake til hovedstaden din, og dermed øke fortjenesten din. Dess lengre unna hovedstaden din er nevnt ressurs, dess bedre fortjeneste.

Merchants har også muligheten til å utkonkurrere andre kjøpmenn, så pass på dine kjøpmenn.

Merchants er hva strategispillere kaller micro-management. De er nyttige, men ikke viktige. Å opprettholde gode kjøpmenn krever mye tid de fleste spillere ignorerer. Dess høyere egenskap, dess større sjanse har de for å ta over andre kjøpmenn og motstå å bli kjøpt opp selv. De generer penger pr. tur basert på deres egenskap, når de står på en resurss.

 

DAAL - Princesses:

EGENSKAP: Charm

--- Kun for katolske og ortodokse folkeslag ---

Prinsesser er egentlig det samme som dine generaler. Dine generaler og deres koner vil naturlignok lage barn etter hvert, og disse vokser opp. Gutter vil bli generaler når de har nådd 16 år, mens jentene blir prinsesser, så fremt de tilhører den kongelige delen av blodslinjen. Adopterte kapteiner blir generaler, men de tilhører ikke den kongelige blodslinje, dermed vil ikke deres døtre bli prinsesser.

Prinsessene kan benyttes til å inngå diplomatiske forhandliger med andre folkeslag på nesten lik linje som dine diplomater (de kan ikke bestikke).

De kan i tillegg brukes til å ta over andre folkeslags ugifte generaler ved å prøve å inngå giftemål med de. Høyere "charm" gir større suksess. Dette medfører at du inngår en allianse basert på giftemål med det folkeslaget generalen tilhørte. Disse alliansene er sterkere, og det er mye mindre sjanse for at motparten vil bryte alliansen. Du kan også gifte bort prinsessene til dine ugifte generaler for økt loyalitet og øke den kongelige blodslinje.

 

DAAM - Priests

EGENSKAP: Piety

Prester teller ganske mye i Medieval 2, da religion er en av hoveddelene i campaign. Det er to typer, Priests, er den katolske tros medhjelpere og forkjempere. For Islam har du Imans til samme oppgave. Spiller du som et katolsk folkeslag er du underlagt Paven, og hans kardinaler. Prestene dine benyttes dermed til å opprettholde den relgiøse orden. En prest stasjonert i en region (eller regionens by/slott) vil enten opprettholde troen, eller konvertere folkene i byen til din religion.

Tar du over en by som tror på Islam, er det viktig at du får noen prester til byen eller regionen så fort som mulig. De vil da konvertere underståttene til din offisielle religion og du slipper en relgiøs uro. Som et katolsk folkeslag har også dine prester en mulighet til å bli kardinaler. Minimum 5 i Piety kreves for at en prest kan bli kardinal. Prestene og kardinalene dine benyttes også til å bekjempe hekser og hedninger som kan dukke opp på kartet. Dette er spesielt viktig da heksene og hedningene vil skape en relgiøs uro, og kan trekke seg til oppmerksomheten fra Vatikanet.

 

DAAN - Spies

EGENSKAP: Subterfuge

Spioner er gode for tre ting, standard spionasje, propaganda og utforsking. De er geniale å bruke til å utforske ukjent territorium. De har stort synsfelt, og er raske på labben. Hovedoppgavene deres er naturlignok spionasje. Bruk de til å sjekke ut tilstanden på andre hærer eller byer. Spioner kan også benyttes til å skape opprør i motstanderens byer/slott via propaganda. Dette er en passiv egenskap spionene har.

 

DAAO - Assassins

EGENSKAP: Subterfuge

Dine snikmordere kan være din beste venn når du trenger dem. De er overlegen

til å "forvalte dine interesser" for å si det slik. Har du en innpåsliten Inquisitor snusende rundt? Eller en ekkel General med en hær faretruende nær dine grenser? Snikmorderen er din venn.

 

DAAP - Diplomats

EGENSKAP: Influence

Diplomatene brukes i største grad til å inngå avtaler med motstanderne, men de kan også være noen slu jævler og bestikke både byer, soldater og folk om det skulle være. Noe dine prinsesser ikke kan gjøre.

 

DAAQ - Generals

EGENSKAP: Command

EGENSKAP: Chivalry

EGENSKAP: Dread

EGENSKAP: Loyalty

EGENSKAP: Piety

EGENSKAP: Authority

Generalene dine de mektigste hjelperne du har. De administrerer byene dine, og kommanderer dine soldater på mektige hærtokter og korstog. Du får generaler ved at guttene i familien når 16 år, blir inngiftet eller adoptert. Deres egenskaper er mange, og viktig å benytte korrekt.

 

- Command gjennspeiler Generalens evne til å lede dine tropper. De får moralbonus og er enklere å få fornuften tilbake skulle de løpe for livet.

 

- Chivalry er din Generals moralske godhet. En høy Chivalry gir bonus til dine troppers moral. Du kan øke denne egenskapen ved å utføre heroiske eller ærefulle handlinger, delta på korstog eller gi snille skattefordeler til almuen.

 

- Dread er hvor fryktig din General er. Dread gir en straff til dine motstanders tropper under kamp, men vil også skape uro i en by om han skulle administrere den. Massemord, henrettning av fanger vil få din General til å bli en skummel fyr.

 

(MERK: Chivalry og Dread deler plass, så enten er Generalen din en ærefull person, eller et fryktet beist. Du kan ikke ha begge deler.)

 

- Loyalty er hvorvidt din General kan stoles på. Høy loyalitet forsikrer deg om at dine Generaler står ved din side selv når ting ikke går så godt. De motstår bestikkelser og sjarmen av en ung slu prinsesse fra andre.

 

- Piety er en måleskala på din Generals relgiøse fanatisme. Høy Piety vil gi byene/slottene din general administrerer bonus til "Happiness" og gi din general en større sjanse for å overleve en rettsak satt av en Inquisitor.

 

- Authority er en egenskap forbeholdt ditt folkeslags leder. En respektert konge/leder vil gi loyalitetsbonuser til dine Generaler/tropper, mens en idiot av en konge/leder vil mest sannsynlig få dine Generaler/tropper til å tenke på andre ting enn å tjene deg. I verste fall kan Generalene blitt bestukket og troppene kan gå over til Rebels uten forvarsel.

 

DAAR - Guilds?

Jepp, diverse laug vil etterhvert forespørre å få bygge sine medlemshus i dine byer. Det er 3 nivå med laughus.

- Nivå 1: Guild House/Guild Minor Chapter House

- Nivå 2: Master Guild House / Major Chapter House

- Nivå 3: Guild Headquarters

Nivå 1 hus kan eksistere i alle dine byer og koster 1000 Florins å bygge. De gir små fordeler.

Nivå 2 hus er en oppgradering av nivå 1, men kan hver nasjon kan kun ha ett nivå 2 hus for hvert enkelt laug til en hver tid. De koster 2000 Florins å bygge.

Nivå 3 hus gir enorme fordeler, men kan kun bygges en av i hele verden for hvert laug. De koster 3000 Florins å bygge, men er vel verd det.

Noen laugbydgninger kan kun bygges i byene, mens noen kan også bygges i slott.

 

DAAS - Hvilke guilds finnes det?

  • Alchemists´guild. Gir bonus til krutttropp rekrutering.
  • Hashashin´s guild. Gir bonus til snikmorder rekrutering og orden i byen.
  • Mason´s Guild. Gir deg avslag på bygdninger og gir bedre orden i byen.
  • Theologian´s Guild. Gir bonus til rekrutering av prester.
  • Thives´s guild. Gir bonus til rekrutering av spioner
  • Explorer´s guild. Gir bonus til gåfelt og handel
  • Swordsmiths´guild. Oppgraderer våpen for nærkampsoldater
  • Horse breeders´guild. Gir bonus til kavaleri rekrutering
  • Knights templar. Gir deg mulighet til å rekrutere Templar Knights.
  • Teutonic knights. Gir deg mulighet til å rekrutere Teutonic knights.
  • Knights of Santiago. Gir deg mulighet til å rekrutere Santiago Knights.
  • Woodsmans´Guild. Gir bonus til missiltropp rekrutering
  • Assassins´guild. Gir bonus til snikmorder rekrutering og orden i byen.

 

EAAA - Grand Campaign spørsmål

 

EAAB - Hvordan fungerer økonomien på spillet?

Økonomien er ikke overraskende basert på handel. I starten av spill bruker folk ofte å sende ut diplomater for å inngå handelsavtaler (Trade Rights) med andre folkeslag. Dette er den primære oppgaven til en diplomat. Velg en diplomat, og høyreklikk på en hær, character eller by som tilhører det folkeslaget du ønsker å få en handelsavtale med.

I tillegg kan du benytte prinsesser til å gå inn handelsavtaler.

Kjøpmenn kan også benyttes til å generere penger hver tur, dvs, om de er flinke nok.

 

EAAC - Det var inntekt, hva med utgifter?

Hæren din er den største utgiftsposten ved siden av bygging av nye bygninger.

Dine soldater krever lønn hver tur, og de koster penger å trene. Milits-tropper derimot krever ikke lønn om de står stasjonert i en by. Diplomatiske avtaler hvorav du går med på å betale dine motstandere kan også rask øke seg opp til å bli en tung utgiftskilde

 

EAAD - Hvordan skaffer jeg meg penger raskt?

Er vi i juksehjørnet nå? Cheatcodes finnes selvsagt, men jeg har ingen intensjoner om å gi ut disse i denne FAQen.

 

EAAE - Hvordan virker Bribe?

Bribe er en fin måte å hanske opp med trassige motstandere (eller venner for den del) med. Ved å benytte en diplomat, kan du bestikke det aller meste i dette spillet. Om dette skulle være en by eller en annen character er helt opp til deg. Det mest vanlige er å bestikke familiemedlemer til andre folkeslag til å bli med deg. Dette koster litt, men kan være meget hensiktsmessig i det lange løp.

 

EAAF - Hjelp! Byen er fått pest.

Ta det med ro. Byer som har fått pest, bør øyeblikkelig settes i karantene!

Ikke flytt rundt på soldater, generaler, spioner eller diplomater. Characters (familie-medlemer, spioner o.l) har en tendens til å ikke bli kvitt pesten med det samme, men bare la de stå. Ved å flytte infiserte units inn i andre byer vil også de få styggedommen. Dette trikset kan selvsagt misbrukes for å infisere byene til motstanderen...

Byer vil som regel miste pesten i løpet av tre-fire runder, men dette er nødvendigvis ikke tilfellet om du har en pestinfisert charater stående i byen. Characters blir etterhvert kvitt pesten, men det kan ta flere år.

 

EAAG - Hvorfor forandres gå-feltet til hæren min?

Gå-feltet (eller movement field), er det grønne feltet som viser hvor langt hæren din kan gå i løpet av en runde på campaign map. Dette vil påvirkes, som i det virkelige liv, av hvilke soldatgrupper du har i hæren og hvordan landskapet rundt er. Hestegrupper vil ha det største gåfeltet, mens alt av beleirlingsvåpen (Katapulter o.l) vil trekke gå-feltet kraftig ned. Samtidlig er terreng som myrer og fjell en downfaktor, mens grønne sletter vil trekke gåfeltet opp.

 

EAAH - Når slutter spillet?

Spillet vil "slutte" i år 1530 AD.

 

EAAI - Hva er squalor, og hvordan bekjemper jeg det?

Squalor er dritt og lort, bokstavlig talt. Squalor vil forekomme om byen er overbefolket, eller har få bygninger som gir health bonuser. I tillegg til å skape uro i byen, vil også høy squalor gi dårliger befolkningsvekst, samt være en katalysator for en mulig pestplage. For å forhindre squalor, kan du bygge helserelaterte bygninger eller utvide byen/slottet til neste nivå.

 

EAAJ - Forklar "Happiness"

Happiness er rett og slett en oversikt over hvor glad befolkningen i byene dine er. Det representeres ved en tallverdi i Settement scroll, og en mer generell ansiktsfarge som et ikon på teksten under en by.

Et rødt ansikt betyr at dette "glad-nivået" er 75% eller under. Om byen får dette nivået betyr det kun en ting; Anarki!

Blått ansikt er en buffer i mellom fulle opptøyer og litt misfornøyelse. Fåes om nivået er på 80%

Gult ansikt er litt misnøye, og kommer om nivået er 90%-100%

Grønt ansikt er at befolkningen er kjempeglad. Fåes ved >110%

Det er mange måter å gjøre forbedre dette på. Den enkleste er en større garrison av soldater. Fler soldater opprettholder bedre orden. Husk at de 240 soldatene som holdt orden på byen når den hadde 2000 innbyggere, kommer til å slite litt når befolkningen har nådd f.eks. 10000.

En mer langsiktig løsning er å forbedre det kulturelle innslaget i byen. Husk også at en borgemester med høy Piety, vil også blidgjøre befolkningen.

 

EAAK - Rødt nivå hørtes ikke helt bra ut

Nei, rødt er en generelt negativ farge. Har du en by som er konstant på grensen rundt 75% ro og orden, står byen i fare for å havne i opptøyer.

Dette kan igjen føre til at du mister kontrollen over byen. Hvem som "overtar" den, avgjøres av "Culture Difference", som du kan se i Settlement details scroll.Har du nettopp overtatt en by fra et annet folkeslag, og befolkningen er fortsatt vant til deres levemåte, vil kontrollen av byen overlates til dem.

Er byen derimot en blitt gradvis bygd om til å passe din kultur, vil Rebels få kontrollen over byen.

 

EAAL - Hva er retinue?

Retinue er... Tja, medhjelpere eller personlige gjenstander til dine hjelpere (Generaler, spioner diplomater osv). Alle dine hjelpere kan få flere medhjelpere eller gjenstander i løpet av sitt liv. Som regel gir medhjelperne positiv innflytelse på Generalene, men det finnes jo unntak. I motsetning til "Traits" (Som går på generalens personlighet) kan noe av Retiune byttes imellom Generalene. Du tar en Drag&Drop på den "medhjelperen" du vil skal bytte general. Enkelt og greit.

 

EAAM - Traits...

Som jeg sa, dette viser personligheten til dine hjelpere (generaler, spioner, diplomater osv). Traits forsvinner ikke, og det er ikke uvanlig at eldre generaler har en tendens til å få en mer utrivelig personlighet.

 

EAAN - Enkel oversikt over hærer, byer og agenter.

Når man er inne i en by, kan du bare høyreklikker du på "Army", og dermed får du en fin oversikt over alle hærene dine. Det samme kan du gjøre der det står "City" og "Agents"

 

EAAO - Paven og Vatikanet

Som et katolsk folkeslag er du underlagt Paven og Vatikanstaten. Paven er din spirituelle leder med en enorm makt. Paven har mulighet til å utnevne kardinaler, innlede korstog, tilogmed lyse hele folkeslag i bann!

Paven er en person på kartet, og kan dermed både bli bekjempet av hærer eller snikmordere, men få katolske folkeslag vil gå til slike drastiske metoder da de risikerer å bli lyst i bann av den katolske kirke. Ved Pavens død vil en ny pave bli valg at kardinalene. De 3 "beste" kardinalene vil stille til valg, og det blir alles oppgave å støtte en kardinal i valget. Den kardinalen som blir valgt til paven blir umiddelbart forflyttet fra sin posisjon til Vatikanet, og om han (eller hun faktisk) var under din "kommando" mister du denne.

Alle katolske prester kan bli valgt som kardinaler av Paven så fremt de har minst 5 egenskappoeng (Piety)

 

EAAP - Bannlysning?

Pavens makt har ingen begrensninger. Om et katolsk folkeslag gjentatte ganger motarbeider Paven kan han lyse disse i bann. Bannlyste folkeslag har liten eller ingen mulighet til å inngå diplomatiske avtaler med andre katolske folkeslag, og deres omdømme blir redusert til brukt dopapir. Ingen vil rett å slett stole på de. Samtidig vil Paven ikke bry seg om andre katolske nasjoner angriper dem.

 

EAAQ - Brenn hedninger!

Alle katolske folkeslag har en plikt til å opprettholde den katolske tro for almuen og sine underståtter. En region med ingen prester vil etterhvert miste troen på katolismen, og dette kan skape hedninger. Hedninger vil forutsake en relgiøs uro i dine områder om de vandrer rundt der. Paven kan da sende Inquisitorer for å bekjempe hedningene og sette alle dine hjelpere (Characters) på tiltale benken for utro mot kirken. Dette kan fort være svært ødeleggende, da Generaler, diplomater m.m fort kan bli utryddet i en forykende fart.

Bruk dine prester til å brenne hekser og hedninger så raskt de kommer på kartet så unngår du stort sett at Paven må sette inn drastiske tiltalk.

 

EAAR - Korstog og Jihad

Et korstog blir utstett av Paven mot et mål av hans ønske, ofte hellige byer som Jerusalem o.l, men kan også gå mot bannlyste folkeslags hovedsteder og byer/slott. Som medlem av den katolske tro er det "påkrevd" av deg å bli med alle korstog som Paven utsender. Du trenger en hær med minst en General og 8 soldatgrupper for å bli med i et korstog. Når du har denne hæren, bringer du opp Unit Scroll (høyreklikk på hæren), og Generalen har da "Join the Crusade" knapp nederst i venstre hjørne. Trykker du på denne, vil hæren din bli en korstoghær.

Korstog hærer har et drastisk økt gåfelt og kan dermed traske meget raskt mot sine mål. Du kan derimot ikke angripe andre katolske nasjoner med mindre korstoget går mot et bannlyst folkeslag.

Dersom din korstoghær beveger seg sakte mot sitt mål, eller mister sin General vil hæren stå i fare for å gå i oppløsning. Det er derfor viktig at disse hærene brukes til det de skal. Generaler vil få både positive traits og egenskap økning om de deltar på korstog.

Er du som en katolsk nasjon på godfot med Paven og Vatikanet, kan du foreslå et korstog for Paven.

Jihad er islams svar på korstog. Alle folkeslag av muslimsk tro kan innlede en Jihad mot kristne mål, og siden det ikke er en spirituel leder av muslimsk tro kan alle muslimske folkeslag innlede en Jihad. På samme måte er de ulike muslimske nasjonene moralsk påkrevd å bli med på dette.

 

EAAS - Bygnings og trenings -kø

Det er en liten, men megen viktig forandring på hvordan køene til bygninger og trening fungerer i Medieval 2: Total War, i forhold til Rome: Total War.

I R:TW betalte du for bygdninger når de ble lagt i køen, i M2:TW derimot betaler du for dem når du først starter å bygge dem.

Trening av hjelpere og tropper har blitt kraftig forandret. Tropper trenes nå i "bakgrunnen", slik at de blir tilgjengelige etter tur. Hver by/slott har x-antall rekrutering båser tilgjengelig avhengig av størrelsen på byen/slottet. 3 rekruteringsbåser betyr at du kan rekrutere 3 tropper/hjelpere på en tur, så fremt de er trent på forhold. Hvor mange tilgjengelig trente tropper av hvert slag du har står nummeret i rekruteringsbildet over troppen/hjelperen. De fleste soldater og hjelpere trenes hver dag, mens noen tar kanskje flere turer og trene, og du har dermed ikke bestandig at tallet øker med 1 etter hver tur. En rask mouseover vil gi deg indikasjon på hvor mange turer det er til neste tropp/hjelper er tilgjengelig.

Noen tropper har også en max-limit tilgjengelighet. Dvs, at det trenes f.eks 3 tropper, også trenes det ikke fler før du har rekrutert alle eller noen av disse.

Rekruteringsbåsene er også i bruk når du benytter deg av retraining, så du kan ikke mer få hæren din fult utstyrt på en, to, tre...

 

EAAT - Hvordan fungerer retraining og merging?

Retraining: Dette vil gi gi soldatene bedre våpen og rustninger om dette er tilgjengelig via bygninger som Blacksmith o.l. I tillegg vil "skadde" soldatgrupper, dvs grupper som har mistet menn, trenes opp igjen til full styrke. Dette krever derimot at byen har de nødvendige bygningene og personer.

 

Merging: En annen måte og organisere skadde soldatgrupper på. Har du f.eks. to identiske soldatgrupper som har mistet menn, kan disse to settes sammen til en gruppe, og dermed får du bare en "unit" å styre på kartet. For at dette skal være mulig, må de to soldatgruppene du setter isammen være helt identisk dvs: samme unit.

F.eks: To grupper Longbow Archers, der unit size er satt til Huge (Du får da 120 soldater). Begge gruppene har mistet omlag 80 menn hver. Du har da to grupper med ~40 menn hver. Disse kan merges til en gruppe på ~80. Ved ei grupp på 80 mann i hver gruppe (80+80=140), blir dette ei gruppe på 120 (Unit Size) og ei på 20.

Når det gjelder erfaringspoeng, vil den nye troppen får gjennomsnittet av de to soldatgruppene som ble merget. Jeg tror det er sånn at hver soldat har sin egen erfaring, sett at du har et kompani med 4 soldater hvor 2 har 6erfaring og 2 har 2erfaring. Da får kompaniet 4 i erfaring, altså en sølv-hake. Hvis du så merger inn et kompani med 4 folk som alle har 0 i erfaring, vil snittet nå synke til (2*6+2*2+4*0)/8 = 2 det vil si at det nye kompaniet får 2 i erfaring.

 

Merger du inn 24 ekstra med 0 i erfaring får kompaniet: (2*6+2*2+24*0)/32 =

0,5 dvs. 0 i erfaring.

 

La oss si at kompaniet ditt kommer i kamp og alle unntatt de to med 6 erfaring dør. Da vil kompaniet ditt ha 6 i erfaring.

 

 

FAAA - Andre spørsmål og tillegsspørsmål fra tråden.

 

FAAB - Hvordan får jeg opp konsoll?

Tastatursnarveien for konsoll er 'ø' i Medieval 2, og ikke '|' som det var i Rome: TW.

 

FAAC - Hvordan blir Amerika oppdaget?

Amerika blir oppdaget ved at en av nasjonene seiler mot vest med en eller flere båter som er bygget for å klare reisen. Når de så kommer ditover vil kartet bli oppdatert i en slags "Age of Empires" stil.

 

FAAD - Hvordan skaffer jeg båtene for å dra til Amerika?

Du trenger spesialbygde båter, man kan ikke seile særlig langt vestover om du ikke har en båt som kan klare reisen. De båtene som klarer reisen kaller seg "Carrack".

Du trenger bygningen "Naval Drydock". Denne bygningen kan kun bli bygget etter en spesiell historisk begivenhet. Attpåtil må den bygges i en "Huge City" (storby) og det må fra før av finnes en bygning som heter "Dockyard" der. Om alle disse kravene oppfylles, er du klar til å bygge bygningen, og etterhvert skaffe deg en flåte og en arme for så å seile over atlantern og utfordre aztekerne og andre katolske nasjoner som måtte finne på å ta turen over. Lykke til!

 

FAAE - Jeg har bare 60 soldater i hver gruppe, hvordan får jeg flere?

Hvor mange soldater du får i hver soldatgruppe, bestemmes av Unit Size i Game Options. "Huge" Unit Size gir deg de største gruppene tilgjengelig.

 

FAAF - Jeg så på et screenshot at du kunne ha [x] soldater i hver gruppe, det har ikke jeg!!

Unit Size. Se FAAE

 

FAAG - Mercenaries

Mercenaries er leiesoldater du kan rekrutere. Vær region har sin egen rekruteringsdamn hvor leiesoldater ligger tilgjengelig. Kjøper du leiesoldater vil regionen miste disse, og de må "trenes" på nytt for at de skal bli tilgjengelige igjen. Alt dette skjer passivt, og du kan ikke påvirke det. Leiesoldater koster flesk i innkjøp og ofte en heftig sum i vedlikehold. De egner seg derfor kun til nødløsninger etter min mening.

 

FAAH - Soldatene mine vender seg mot meg og blir rebels!

Ikke bug dessverre. Se punkt DAAQ - Generals og les om Authority egenskapen som din folkeslagleder har. Lav Authority øker sjansen for at dine soldater går over til Rebels. Et familiemedlem plassert i hæren vil drasisk minke sjansen for at troppene går over til Rebels.

 

 

GAAA - Kredit

Versjon 1.00 - Slik som den kom ut.

Versjon 1.03 - La til 3 "How to" angående konfigfiler

Versjon 1.04 - Ryddet opp i mine tvilsomme språkkunnskaper etter refs fra The Strategy-Player og alinor

Versjon 1.05 - Ryddet opp en del tekst bl.a Peity -> Piety som DurinVIII har påpekt.

Versjon 1.09 - La til 2 spørsmål og svar om Amerika. -> The Strategy-Player, og et om konsoll -> Marley

Versjon 1.11 - Endret litt i EAAR etter et spørsmål fra ErikFN som DurinVIII besvarte. La også til info om hvordan Charge fungerer. Hentet fra Total War Center

Versjon 1.13 - La til Unit Size spørsmålene. Uforstålig hvorfor de uteble. Takker Skinnhesten, gunfreak19 og DurinVIII som i en annen tråd påpekte dette.

Versjon 1.16 - To ekstra spørsmål har blitt lagt til. Litt omskriving av diverse, samt link til patch. ErikFN, Articfare og The Strategy-Player takkes alle :)

Versjon 1.17 - Ny patch ankommet. Fra tråden til The Strategy-Player

Versjon 1.18 - La inn ekstra info om merging etter tips fra magicgunnar

 

/END

Endret av Shicca
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får ikke lest veldig mye av den nå, men tre ting nå i første omgang:

 

1. Campain = Campaign

2. Dette er en bedre måte å gjøre CAAI på:

Sett enkelt og greit: ";" foran teksten, det blir da slik:

;show_date_as_turns

";" indikerer nemlig en kommentar.

3. Du burde bruke "Skjul"-funksjonen da innlegget blir veldig langt og "trøkt" sammen. Alt under det blå burde være i sin egen skjul. Slik lager du skjul:

[skjul]Tekst her[/skjul]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Anngående DAAG og EAAC så er det så vidt jeg har observert slik at man har et maks antall free-upkeep slots gitt av murlevel (og kanskje andre bygningner også?), og at man kun får free-upkeep for de enheter man man faktisk kan trene i den aktuelle byen. Jeg observerer i allfall at jeg ikke får gratis vedlikehold på milita spearmen hvis jeg ikke har oppgradert troppetreningsbygget opp til det nivået.

 

Veldig fin guide BTW. Greit å få samlet slike ting, spesielt om de mest aktuelle selv-moddene :)

Lenke til kommentar

Ok, hvis det fucker opp søk er det kanskje ikke lurt, men på en eller annen finurlig måte er RTW FAQn din ryddigere, men skjønner liksom ikke hvordan.

 

Men angående søk, du har jo listet opp punktene i starten, og det burde være det minste man burde gjøre. (å lese oversikten)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Anngående DAAG og EAAC så er det så vidt jeg har observert slik at man har et maks antall free-upkeep slots gitt av murlevel (og kanskje andre bygningner også?), og at man kun får free-upkeep for de enheter man man faktisk kan trene i den aktuelle byen. Jeg observerer i allfall at jeg ikke får gratis vedlikehold på milita spearmen hvis jeg ikke har oppgradert troppetreningsbygget opp til det nivået.

 

Veldig fin guide BTW. Greit å få samlet slike ting, spesielt om de mest aktuelle selv-moddene :)

7343308[/snapback]

 

Skal forske mer på dette selv, du har nok rett i at det kan være noe suspekt med milita tropper. Skal forske mer på dette selv i dag :)

 

Ok, hvis det fucker opp søk er det kanskje ikke lurt, men på en eller annen finurlig måte er RTW FAQn din ryddigere, men skjønner liksom ikke hvordan.

 

Men angående søk, du har jo listet opp punktene i starten, og det burde være det minste man burde gjøre. (å lese oversikten)

7343380[/snapback]

 

RTW FAQ har vesentlig mindre tekst da, kan være en årsak til at den virker mer oversiktlig. Skjul skal vurderes videre.

Endret av Shicca
Lenke til kommentar

Rettelser og tips til forbedringer.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lenke til kommentar

Hvordan blir Amerika oppdaget?

Amerika blir oppdaget ved at en av nasjonene seiler mot vest med en eller flere båter som er bygget for å klare reisen. Når de så kommer ditover vil kartet bli oppdatert i en slags "Age of Empires" stil.

 

Bygget for det? Spesialbygde båter da eller?

Jepp, du trenger spesialbygde båter, man kan ikke seile særlig langt vestover om du ikke har en båt som kan klare reisen. De båtene som klarer reisen kaller seg "Carrack".

 

Hvor skaffer jeg disse båtene?

Du trenger bygningen "Naval Drydock". Denne bygningen kan kun bli bygget etter en spesiell historisk begivenhet. Attpåtil må den bygges i en "Huge City" (storby) og det må fra før av finnes en bygning som heter "Dockyard" der. Om alle disse kravene oppfylles, er du klar til å bygge bygningen, og etterhvert skaffe deg en flåte og en arme for så å seile over atlantern og utfordre aztekerne og andre katolske nasjoner som måtte finne på å ta turen over. Lykke til!

 

 

Det her må nok pyntes litt på etterhvert da jeg selv ikke har oppdaget Amerika og jeg ikke er helt sikker på hva den historiske begivenheten skal være. Men det får komme. Skal undersøke det mer i helgen.

 

oops, en "ikke" for mye, noe som ville ført til en smule forvirring, det er nå rettet opp i.

haha, var flere feil, her, blir rettet i fortløpende :wee:

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Alle endringer av filer er på eget ansvar. Jeg bryr meg nada om dere tuller det til. Ta en enkel backup av fila før du starter så har du allefall en enkel metode for å gjennopprette feilene du har skapt.

 

Den setningen bør gjøres noe med, for det første kan den fint forkortes:

Alle endringer av filer er på eget ansvar. Ta en backup av filen før du starter så du enkelt kan fikse eventuelle feil som oppstår.

 

I tillegg, skal du ikke behøve å gjenta denne, så lenge det står minst ett sted i innlegget og hvis det ikke står nesten helt i starten skal det stå under det siste punktet hvor du gjennomgår en endring av en fil. Da skal de uantsett ikke skulle kunne si noe mot deg. Du kan utheve dette med rød skrift og plassere den for eksempel i begynnelsen eller slutten av FAQn

 

Neggu heller :)

Synes teksten er fin jeg. Grunnen til at jeg gjentar teksten, er at noen kan finne frem til punktene med fil-endringer via søkemetoden, og da er det ikke sikkert de ser den store stygge røde teksten. Selv om den står plassert øverst for "fil-mod" seksjonen av FAQen.

 

Er neimen ikke sikker, men jeg tror faktisk det er 17. Henviser til denne linjen: Gutter vil bli generaler når de har nådd 16 år

Men skal ikke si noe for sikkert, men jeg mener å ha lagt merke til det.

Det er 16. Har selv hatt Generaler på 16 år. Det er "Comming of Age" i M2, samme som det var i Rome.

 

Det bær spesifiseres at man kan få høy chivalry ved å løslate fanger etter slag.

Og punktet om at dread gir "straff" til mostanderes tropper bør muligens utdypes.

Jeg skrev at chivalry kan økes ved å utføre ærefulle handlinger. Løslatelse av fanger må da si seg selv?

 

Bruk norske ord mer!
Jeg tror nivået jeg har med engelske ord er både sunt og fornuftig.

 

Jeg liker ikke helt FAAA, spørsmålene bør organiseres på samme måte som de som fulgte med i "standardpakken" i en logisk måte.

Noen spørsmål kan selvsagt flettes inn, men det kan fort bli et stress å vedlikeholde søkefunksjonen om jeg må flette inn alle små spørsmål her og der. Derfor en egen seksjon.

 

Når vi er inne på det; en omorganisering (mer logisk organisering) av punktene ville ikke vært så dumt. Den er bra som den er nå, men det kan forbedres.

Tviler jeg ikke på, kom med et forslag via PM eller noe, så skal jeg se på det.

Lenke til kommentar

Ser du har flettet sammen to av mine punkter, helt greit, men da bør du ta vekk "Jepp" siden den da ikke har noe der å gjøre. ;)

 

"FAAD - Hvordan skaffer jeg disse båtene for å dra til Amerika?

Jepp, du trenger spesialbygde båter" --> FAAD - Hvordan skaffer jeg disse båtene for å dra til Amerika?

Du trenger spesialbygde båter"

 

Det hadde vært flott om du kunne unngått FAAA ja, du kunne ikke tenke deg at du flettet inn slike spørsmål månedlig eller noe da?

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Misunnelig? haha! Jeg sendte han en PM for en stund tilbake hvor jeg lurte på om han skulle lage FAQn for det ville jeg veldig at han skulle gjøre. Hadde jeg laget den ville den blitt ett makkverk til sammenligning. Så derfor er jeg glad for at Shicca kunne bekrefte for meg på PM for om lag to og en halv uke siden at FAQn skulle lages :)

 

Om du sikter til mine "lange innlegg" hvor jeg påpeker feil og forslag til endringer, kalles dette konstruktiv kritikk og ikke misunnelse ;) Jeg tror Shicca bare er glad for at jeg ser på FAQn hans med et konstruktivt og objektivt blikk.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Misunnelig? haha! Jeg sendte han en PM for en stund tilbake hvor jeg lurte på om han skulle lage FAQn for det ville jeg veldig at han skulle gjøre. Hadde jeg laget den ville den blitt ett makkverk til sammenligning. Så derfor er jeg glad for at Shicca kunne bekrefte for meg på PM for om lag to og en halv uke siden at FAQn skulle lages :)

 

Om du sikter til mine "lange innlegg" hvor jeg påpeker feil og forslag til endringer, kalles dette konstruktiv kritikk og ikke misunnelse ;) Jeg tror Shicca bare er glad for at jeg ser på FAQn hans med et konstruktivt og objektivt blikk.

7350103[/snapback]

 

Får vel bare bekrefte alt her. Konstruktiv kritikk er alltid på sin plass, og Preben er flink til å påpeke manglene og feilene jeg har. Er ikke uten grunn at han er spesielt kreditert i FAQen heller.

 

Men for all del, han har nok en liten "lang-tråd-fetish" ;)

Karer og damer! Kom med ting dere vil ha med i FAQen, og kom også med synspunkter på hvordan den kan forbedres. Det er ikke *min* FAQ, det er forumets.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...