Gå til innhold

Nei til 18-års grense!


Dassen

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli mektig lei 18-års grensen som settes på nesten alle konserter.

Politikerne våre gir mye penger til konsertlokaler rundt om i landet så ungdommen skal få kulturelle opplevelser, men hva hjelper det når ikke ungdommen har tilgang på dem? Jeg har mistet tellingen på hvor mange konserter jeg gjerne skulle ha vært på, men har gått glipp av fordi jeg ikke er myndig.

 

I sommer snakket jeg med ledelsen for en festival jeg jobbet for, og de fortalte meg at argumentet for 18-års grensen er salg av alkohol.

Dette syntes jeg er tåpelig. Det kunne like gjerne vært 18 års grense for å gå i nærbutikken og handle.

Selvsagt kan det være vanskelig å se om noen er 18 eller ikke i mørke konsertlokaler, men det kan løses forbausende lett. Man viser legitimasjon i døren og er man under 18 år kan man få ett kryss på hendene.

Har man kryss på hendene og observeres alkohol i neven kastes man enkelt og greit ut.

Jeg er sikker på at de aller aller fleste er villige til å la seg markere for konsertopplevelsene.

 

Jeg foreslår en 16 års grense. For jeg er fast bestemt på at edru 16 år gammel ungdom oppfører seg like godt som berusede 18-åringer, for å ikke snakke om 40-åringer.

 

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvsagt kan det være vanskelig å se om noen er 18 eller ikke i mørke konsertlokaler, men det kan løses forbausende lett. Man viser legitimasjon i døren og er man under 18 år kan man få ett kryss på hendene.

Har man kryss på hendene og observeres alkohol i neven kastes man enkelt og greit ut.

Jeg er sikker på at de aller aller fleste er villige til å la seg markere for konsertopplevelsene.

7184873[/snapback]

Dessverre finner noen frem såpe eller sprit, og vips så er krysset vekke.

Det er disse som ødelegger for din konsertopplevelse.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Nå som jeg endelig har blitt eldre enn 18 år, støtter jeg over hodet ikke at man fjerner 18-årsgrensene. De er nyttige for oss over 18, et stort hinder for de under 18.

7184888[/snapback]

 

Tar gjerne i mot noen argumenter på hvorfor du ikke vil ha oss på konsert.

7184904[/snapback]

Støtter Zethyr når jeg selv er over 18 nå...

Man får jo kjøpt alkohol der nå. :)

Lenke til kommentar

når jeg graver litt så finner jeg egentlig ikke noen ordentlig god grunn til at det skal være slik...

 

Men det har vel noe med skjenkebevilgningen da...

og at hvis det er mye folk, er det lett for mindreåringe å få andre fulle folk over 18 til å kjøpe drikke til de, men det er det jo ellers å utenfor eventuelle konserter og andre ting...

Lenke til kommentar

Jeg har vært på en del konserter til tross for 18-års grensen, og min erfaring er at jo eldre, desto mer høylydte og drittsekkaktige blir de.

Beste eksempelet mitt var en DumDum Boys konsert i sommer. Fanskaren deres er i hovedsak 40-50-åringer og det var de som rev ned ting, knuste flasker og startet slosskamper. :hrm:

 

Kryssene kan vaskes av, jeg innser det. Men armbånd da. La oss si folk under 18 har knæsj oransje bånd, og de over 18 blå. Har man ikke bånd blir man kastet ut, har man drikke i hendene og oransje bånd blir man kastet ut.

Utgiftene arrangørene får av dette vil jeg påstå fint dekkes av ekstrainntektene ungdommene under 18 vil forårsake.

Lenke til kommentar
Beste eksempelet mitt var en DumDum Boys konsert i sommer. Fanskaren deres er i hovedsak 40-50-åringer og det var de som rev ned ting, knuste flasker og startet slosskamper.  :hrm:

7185026[/snapback]

La oss si at man drar på en kosert hvor det faktisk spilles musikk. Da er jeg lite interessert i å se masse tøsete tenåringsjenter stå og grine med liksminke og ansiktsuttrykk som hentet rett fra myspace mens de kaster nedpå med sprit til de ikke klarer å stå på bena og kaster opp over andre folk.

Takke seg til 18-20-åringene som heller kaster øl over deg og brøler med, selv om de fanden ikke kan hverken tekst eller melodi til det som spilles.

 

:tease:

 

Nei, hovedargumentet mitt er fjortisfylla. Det er utrolig godt å kunne slippe unna folk som drikker seg fulle og drar på konsert, fordi de ikke slipper inn på noen utesteder og de trenger et sted å drikke.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge sett på aldersgrensen som kjip. Men nå som jeg snart blir 18 år tenker jeg at den faktisk ikke er så alt for ille. Det er jo også en grunn til at diverse utesteder har 20 -årsgrense. Det er for å få et publikum stedet ønsker.

 

En form for bånd for å få kjøpt drikke sånn som det var på Quart 06 burde duge.

Lenke til kommentar
Men på et vanlig arrangement... tror du man vil få sjenkebevilning hvis fargen på armbåndet er eneste forskjell på de over og under 18 år?

7185068[/snapback]

 

Jeg har ikke satt meg inn i hvilke kriterier de har for sjenkebevilning.

Men det er slik fungerer det på flere festivaler hvertfall.

 

La oss si at man drar på en kosert hvor det faktisk spilles musikk. Da er jeg lite interessert i å se masse tøsete tenåringsjenter stå og grine med liksminke og ansiktsuttrykk som hentet rett fra myspace mens de kaster nedpå med sprit til de ikke klarer å stå på bena og kaster opp over andre folk.

Takke seg til 18-20-åringene som heller kaster øl over deg og brøler med, selv om de fanden ikke kan hverken tekst eller melodi til det som spilles.

 

:tease:

 

Nei, hovedargumentet mitt er fjortisfylla. Det er utrolig godt å kunne slippe unna folk som drikker seg fulle og drar på konsert, fordi de ikke slipper inn på noen utesteder og de trenger et sted å drikke.

7185078[/snapback]

 

Når jeg drar på konsert hvor det faktisk spilles musikk er jeg ikke så interessert i å se masse slåsskåte 18-20 åringer heller. Dessuten har det blitt trend å få så mange mindreårige kastet ut som mulig (finnes flere teknikker på dette, bla. "kan du holde denne litt?"), så jeg tror folk er rimlig raske på å sladre på mindreårige med alkohol.

 

Jeg tror ikke mindreårige er villige til å betale 200-400,- for ett sted å drikke. Beklager.

Endret av dassen
Lenke til kommentar
Men på et vanlig arrangement... tror du man vil få sjenkebevilning hvis fargen på armbåndet er eneste forskjell på de over og under 18 år?

7185068[/snapback]

 

Jeg har ikke satt meg inn i hvilke kriterier de har for sjenkebevilning.

Men det er slik fungerer det på flere festivaler hvertfall.

7185083[/snapback]

Det har ikke jeg heller, men vil tro det stilles litt andre krav hvis man har fri aldersgrense. F.eks. en slags vanlig bar med legitimasjonsplikt eller liknende.

Lenke til kommentar

Vil støtte dassen i denne saken, men selv har jeg aldri opplevd å bli utestngt fra en konsert. Har alltid kommet inn med følge av kusinen min og typen hennes som begge er godt over 20.

Nå vet ikke jeg hvor mange viktige kontakter de har, men musikk er kultur og kultur skal være for alle. Burde vel gå an å finne en ordning på dette så alle blir fornøyd..

Lenke til kommentar

jeg skjønner godt du er frustert over at du ikke kommer inn, var det selv når jeg var under 18år.

 

Men nå som er jeg gammel nok er jeg j..... glad for det er 18års grense på mange konserter.

 

har hvert på noen konserter i utlandet hvor det har hvert "fri aldersgrense" (Misfit i spania, Dropkick M i sverige, Bad Religion i England++++)

 

Har hvert øl salg på alle de konsertene og det har hvert en del fulle 14isser der som rett og slett ikke kan oppføre seg (ja mange 18+ kan ikke oppføre seg heller)

 

18+ folk trives som oftest sammen folk i samme alder.

 

Men kommer helt ann på åssen type musikk det er snakk om da. Var på U2 og R.E.M i fjor hvor det var fri alder og øl salg.

På sånne konserter går det greit, men aldri om jeg ville hat fri alder på eks, Rancid her i Norge

Lenke til kommentar
Når jeg drar på konsert hvor det faktisk spilles musikk er jeg ikke så interessert i å se masse slåsskåte 18-20 åringer heller.

7185083[/snapback]

De ser man kun på nu-metal, trance eller pop-arrangementer, tror jeg. Jeg har hvertfall ikke sett mange av dem på andre typer musikk-arrangementer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...