Gå til innhold

Kulturo: Fritt vilt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Filmen er også effektiv som grøsser, noe det absolutt er mangel på i disse dager.

Hva? Jeg håper du mener at det er mangel på norske grøssere, for fra Hollywood kommer det jo nesten ingenting annet. Jeg er en flittig trailer-titter og må si at jeg aldri har sett like mange grøssere poppe opp fra intent de siste fem-seks månedene. De kryr jo faktisk. :)

Lenke til kommentar

Inaktiv og inaktiv... vi snakker jo om forskjellen imellom Hollywood-genre og europeisk film her, så mye av norsk film har jo glidd inn i det man kan kalle europeisk drama... selv komedier ifra 90-tallet pleiede ha det lille halvdepressive fortell oss noe viktig om livet elementet. Selvsagt har det vært rene genrebølger før, som ifra etterkrigstiden og fremover, da folkekomediene var de desidert mest sette filmene, noe som faktisk varte i noen tiår, eller på 80-tallet da "Helikopterfilmer" som Orions Belte og Etter Rubicon dukket opp (dog finansiert av kommandittselskaper).

 

At vi nå har en bølge med tydeligere genrefilmer er da absolutt ikke et kontroversielt utsagn. Likevel virker det som de som sitter på filmpengene i dette landet fremdeles skyr å bruke penger på annet enn "typisk norsk" film, som også er en av grunnene til at de som laget "Fritt vilt" måtte spore opp halvparten av budsjettet selv før filmfondet en gang vurderte å åpne lommeboken. Klare dansk/norske komedier som Olsenbanden var også laget fullstendig uten støtte ifra Norsk film A/S (som kjent tidligere oppfylte oppgaven det norske filmfondet har idag)...

 

Skal vel også legges til at det har vært et lite generasjonsskifte blant norske filmskapere de siste årene, og de som lager film idag er ofte av de som vokste opp nettopp med amerikanske genrefilmer heller europeisk "kunstfilm"...

Det handler vel heller mer om at flere filmer nå er tydelige, rene genrefilmer enn for f.eks. 8 år siden.

 

Ble en liten halvselvmotsigelse der oppe gitt ...

Endret av hansenolsen
Lenke til kommentar

7 er da visseligen en bra karakter ;) Den står tross alt også for bra (trykk på karaktersystemet for en liten beskrivelse av hva hver enkelt karakter står for. 8 på Kulturoskalaen er jo ifølge redaksjonen nesten det samme som en 6'er i vanlige aviser. Jeg mener filmen er god, men ikke nyskapende og alt det der... synes 7 er en passende karakter, men så er det jo også bare min subjektive mening.

Lenke til kommentar

Returnerte nettopp fra kino og har følgende å si om "Fritt Vilt":

 

Norsk film fortsetter å dra seg selv ned i søla med tidenes Hollywood-oppgulp. Makan til forutsigbar, kjedelig drittfilm har jeg ikke sett på en god, god stund. Manuset er tynnere enn Calista Flockhart noe som fører til at handlingsforløpet engasjerer mindre enn en dårlig norsk skolerevy.

 

Dere her inne som påstår at Fritt Vilt er en god film bør seriøst vurdere innleggelse på en av de flotte institusjonene vi har her til lands.

 

2/10

Lenke til kommentar
Norsk film fortsetter å dra seg selv ned i søla med tidenes Hollywood-oppgulp. Makan til forutsigbar, kjedelig drittfilm har jeg ikke sett på en god, god stund.

 

2/10

 

Kunne ikke vært mer enig. Forutsigbarheten gjorde meg nærmest flau.

 

Dessuten syntes jeg det var frekt av dem å nevne "ondskapends hotell" (en av avisoverskriftene).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...