Gå til innhold

Ekstremserie fra Hitachi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Under bruk tåler diskene støt på opptil 3 G, når de ikke er i bruk takles opptil 800 G.

3G? Her må det være en skrivefeil. Vanlige 3,5" harddisker tåler jo normalt rundt 65G under drift, mens de mindre 2,5" og 1,8" tåler noe mer.

 

Redigert: Til sammenligning opplever Formel1-kjørere en kraft på opp mot 4G i svinger. Vanlige biler tviler jeg på er mye over 1,5G selv når man tar litt brå svinger. Hvis man kjører litt for fort over en fartshump eller et hull i asfalten med en vanlig bil så tror jeg man raskt overstiger 3G.

 

3G er 3 ganger tyngdekraften. Altså at en person på 80kg gir en kraft til setet i bilen på 240kg. Dette kan lett skje i korte øyeblikk når man kjører i humper og slikt. Berg og dalbaner utsetter ofte pasasjerene for krefter på rundt 2-3G.

 

Redigert igjen: Som Ernie sier, det korrekte tallet skal være 250G.

Lenke til kommentar

Flott, da var det oppklart :)

 

Vil nordiske bilmodeller utstyres med den mest ekstreme av disse to så den vil fungere selv om bilen har stått ute på Røros, Tynset eller Kautokeino en kald vinterdag? (altså kaldere enn -16'C). Hva skjer dersom temperaturen faller under -30'C? Vil disken kræsje og bli permanent ødelagt eller vil alt være i orden så snart temperaturen stiger litt? Hva vil skje om disken kræsjer? Er den bare til underholdning og navigasjon eller brukes den i forbindelse med vitale deler som den mikroprosessorbaserte motorstyringen også?

Lenke til kommentar
Flott, da var det oppklart :)

 

Vil nordiske bilmodeller utstyres med den mest ekstreme av disse to så den vil fungere selv om bilen har stått ute på Røros, Tynset eller Kautokeino en kald vinterdag? (altså kaldere enn -16'C). Hva skjer dersom temperaturen faller under -30'C? Vil disken kræsje og bli permanent ødelagt eller vil alt være i orden så snart temperaturen stiger litt? Hva vil skje om disken kræsjer? Er den bare til underholdning og navigasjon eller brukes den i forbindelse med vitale deler som den mikroprosessorbaserte motorstyringen også?

6813660[/snapback]

tror ikke det vil være noe problem, vanlige disker er garantert ned til +5 grader tror jeg, det sjer ingen permanet skade om du starter dem i kuldegrader etter det jeg forstår, de vil ganske raskt få opp tempraturen pga varmeutvikling også.

 

Tror ikke motorstyringen vil bruke harddisk siden den ikke har behov for det annet en til evt logging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...