Gå til innhold

CPU og GPU smelter sammen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm kom til å tenke på kjølingen og også, i likhet med Stigma :hmm: Overklokkinsegenskapene vil jo også lide litt under ein slik løsning?

 

EDIT: Ikkje det at man vil få markante forskjeller ved klokking sånn sett,men det er jo likevel litt greitt å kunne få litt høgere hz her og der,sån for morro skyld :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Blir jo mindre valg muligheter da, jeg selv vil kunne velge hvilken cpu jeg vil og hvilken gpu jeg vil, uten at jeg må kjøpe en cpu som kun kommer med et grafikkvalg.

6672053[/snapback]

 

Enig, men samtidig ser jeg at det kan være enklere for noen å handle "spill-pakken" med dualcore på både cpu og gpu, uten å ha bachelor-grad innen data.

 

Kanskje det også blir billigere for de som kjøper denne pakken(ref. komplett pc-pakker som blir solgt idag)

Lenke til kommentar

Det vil jo uansett ikke være snakk om å integrere de kjappeste GPU'ene. Det vil uansett et marked for entusiaster til å putte et nytt skjermkort i en port på hovedkortene, så lenge vi ønsker nettopp det. Integrert CPU/GPU vil neppe være særlig forskjellig i bruk fra dagens løsninger med integrert hovedkort-grafikk, dvs middelmådig og tilpasset massemarkedet.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Dette minner meg litt om åttitallet, da alle hadde et kombi-anlegg stående (stereo) i stuen. Et kombianlegg besto av et stort kabinett med "liksom-komponenter" som så ut som om de sto stablet oppå hverandre ved første øyekast, men når en så etter ville en se at alt var bare en stor plastikkboks. Høyttalerne var også i tynn plastikk, men det er en annen sak.

 

Når f.eks. den elendige CD-spilleren eller pinglete receiveren tok kvelden, ja da måtte hele anlegget leveres til service.

 

Skrur en tiden litt frem, begynte folk å kjøpe OEM PCer, ferdig sammensatt med spesielle spesifikasjoner fra f.eks. Compaq, AST og de andre uberselskapene.

 

Det samme skjedde igjen. Så snart en komponent røk, måtte hele kabinettet sendes inn til service, og det tok gjerne uker før det ble fikset / byttet ut.

 

Jeg liker det slik maskinen min er i dag. Ryker lydkortet, tar jeg det ut og sender det til stedet jeg kjøpte det. Ryker noe annet, gjelder det samme der. Hadde alt av nødvendige komponenter vært sveiset sammen på hovedkortet, måtte jeg sende det, og da kunne jeg ikke bruke PCen i det hele tatt i så og så lang tid.

 

Jeg må legge til at jeg både har eksternt og internt lydkort. I så måte er jeg bare glad til for det internet, i tilfelle det eksterne ryker. På den annen side, skal visst det internet lydkortet i mitt Deluxe hovedkort være rimelig bra. Det forhindrer ikke støy å bryte inn hele tiden i lyden som kommer fra det.

 

Vel, det er kanskje mer snakk om hvor en skal sette grensen for slike ting, men jeg ser på det som lite fleksibelt om CPU og GPU skal samles i én prosessor. Ikke bare lite fleksibelt, men totalt umulig, så lenge hverken Intel eller AMD har klart å utvikle prosessorer som ikke utvikler varme på høyde med en kokeplate i full fres, og samtidig er raske og effektive.

 

Prosessorprodusentene har helt sikkert en god grunn til å tenke i disse baner, dog. Ikke alt de lager er beregnet på oss vanlige brukere.

 

:)

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Er ikke nødvendigvis noen tilhenger av dette. Personlig synes jeg integrert lyd og grafikk i et hovedkort er noe skikkelig dritt. Dårlig kvalitet og bortkastede ressurser.

Liker bedre muligheten til å skreddersy mine egne løsninger.

Men det er sikkert en fordel for mer mainstream-brukere.

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke en variant av "integrert grafikk". Dette er en variant av "software rendering", bare at CPU-en da får hardware-støtte for mange av de funksjonene som nå er i GPU-en.

 

Det vil fremdeles være behov for skjermkort, men man kan da legge inn andre typer funksjoner i disse, som f.eks. mer avansert HDR osv, samt at skjermkortet da kan øke oppløsningen, og antall skjermer, ettersom arbeidsbyrden har blitt mindre.

 

Eye-candy vil da bli skjermkortets oppgave, mens polygoner og den grove rendringen skjer i CPU. CPU og GPU har alltid gått hånd i hånd uansett. Det er ingen spillutviklere som lager spill for en X2 5000+ og GF2MX, eller Pentium II 300 MHz og X1900XTX.

Lenke til kommentar
Foreløpig har hverken AMD eller Intel annonsert noen planer om å integrere grafikkbrikker direkte på prosessoren.

Si ikke det. De har kanskje ikke sagt noe konkret eller fått det inn på de offisielle veikartene sine ennå, men det ligger ganske tydelig i kortene at en slik integrering vil gi mye mening i flere segmenter. Deriblandt for bærbare, mediaPCer, billige og opp til middels grafikkintensive desktop-systemer til både hjemmebruk og bedrifter, og enheter ned til PDA-størrelse, mobiler etc.

Lenke til kommentar

Syns dette ser bra ut med første øyekast men etter litt tenking så er jeg ikke sikker lenger. CPU modell utvalget må jo mange dobbles da det blir mange flere kombinasjoner som blir mulig. Alle OEM maskiner kommer da til og bli integrert GPU på CPU. Dette betyr for oss "nerder" at de komponenter som vi kjøper produseres i mindre antal og blir dyrere.

 

Men greier de og lage CPU/GPU som duger til hard spilling så er det jo greit nok antar jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...