Gå til innhold

Intel på vei ned, AMD opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Core-arkitekturen virker også å yte bra på serverapplikasjoner. Noen mener skalering med antall prosessorer kan bli et problem i forhold til Opteron på grunn av FSB-systemet, men Core kan også ha en fordel på skalering som ikke Opteron har ennå: Delt cache fører til mindre cache coherency-trafikk enn sepatat cache.

 

Men som sagt: Bra at AMD får trent opp de økonomiske musklene sine mens Intel blir litt svakere. Det vil føre til en bedre balanse i konkurransen mellom de to selskapene. Likevel kommer nok dette til å snu seg litt så snart Core-arkitekturen begynner å bli godt tilgjengelig og så snart det begynner å få noen innvirkning på de økonomiske resultatene.

Lenke til kommentar
Fint at AMD begynner å få bedre økonomi. Det trengs for å henge med i lengden. Forhåpentligvis er Opteron nå blitt et så sterkt merkenavn at de ikke blir totalt overhøvlet av Xeon 51xx serien.

6530478[/snapback]

 

Enig!!

 

Men den kraftige prisreduksjonen på A64 kommer til å svi, så de forundrer meg ikke om de får et betydelig underskudd de neste to kvartalene. Inntjeningen på Opteron vil vel også reduseres.

 

Intel er vel nå nede på en resultatgrad som er normal i markeder med fungerende konkurranse, og ikke sine vanlige på 20 - 30 %.

Lenke til kommentar

Hmmm... ja antar det jeg oxo snart...

Men idag liksom, så har stor servere som bruke vanlige prosessorere huske ikke hva den heter... var fra IBM... tenkt deg de som er inn på der nå, bytta ut med disse core 2 prosessorene da.... vil jo få en syk økning på tera flobbs...

Lenke til kommentar

RISC og SISC prosessorer blir litt vanskelig å sammenligne direkte. Hvis det var supercomputers du tenkte på. Men ja core er en bra prosessor dog man skal ikke kimse av Power prosessoren til IBM heller. IBM er fremdeles det selskapet som er lengst fremme når det gjelder prosessor teknologi

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke slaget står på desktoppfronten.

Derimot tror jeg slaget står på laptop og serverfronten :yes:

 

Simen1 har som vanlig samme tanker som meg om serverfronten. Håper dog at AMD kan gi Intel konkurranse på laptop fronten. Hva man har på desktop fronten retter seg hovedsaklig mot spillere og spesielt intresserte. Fremtiden er bærbar, trådløs og minimalistisk. Intel leder an løptet på denne fronten med integrerte wlan og 3g løsninger.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke slaget står på desktoppfronten.

Derimot tror jeg slaget står på laptop og serverfronten :yes:

 

Simen1 har som vanlig samme tanker som meg om serverfronten. Håper dog at AMD kan gi Intel konkurranse på laptop fronten. Hva man har på desktop fronten retter seg hovedsaklig mot spillere og spesielt intresserte. Fremtiden er bærbar, trådløs og minimalistisk. Intel leder an løptet på denne fronten med integrerte wlan og 3g løsninger.

6531062[/snapback]

 

Slaget om penger tenkte du på? Det er sant at bærbare blir mer vanlig, men jeg tror også desltop har en god framtid, med mediaPCer osv osv, jeg tror man fint kan overleve uten å være stor i bærbarmarkedet, men jeg håper AMD tar seg litt sammen på den fronten.

 

AtW

Lenke til kommentar
tror ikke HTPC blir så populært som man håper på.

Dessuten kan man smelle opp en bærbar i dag som en HTPC.

Ferrari 5000 kan by på både HDMI og HD-DVD

 

Men jeg tenkte på slaget om penger ja :yes:

6531208[/snapback]

 

Man kan smelle opp en bærbar som HTPC, men i mine øyne blir det litt meningsløst. Jeg synes folk stadig oftere bruker PCer til stadig flere ting, og jeg tror det er det som fører til at stasjonære holder seg på en helt grei markedsandel.

 

AtW

Lenke til kommentar

tingen er at jeg tror vi vil se mer og mer at de samme prosessorene brukes over alt. det er ikke lengre slik at desktopen kan høres ut som ett jetfly når den blir skrudd på, dermed må en ha mer energi-effektive komponenter. dette er samme typen komponenter som passer perfekt inni en laptop eller lignende.

 

og etter hvert som flere og flere ting som tidligere var å finne på ekstrakort (lyd, nettverk) blir å finne rett på hovedkortet, så går folk for mer kompakte bokser (vet om en kompis som skulle bygge pc for ei venninne. hun var ikke sikker på om hun ønsket seg en slik diger kasse, men når hun fikk se bilder av shuttle-kabinetter var hun entusiastisk med en gang), og disse kabinettene har ikke plass til vifter bygget for industriell bruk ;)

 

tingen er rett og slett at etter hvert som pcen får flere oppgaver en bare en forvokst skrivemaskin og kalkulator (noe den til nå har vært om en ser bort fra spillene) så vil både design, maskinvare og gui bli mer spesialisert.

 

liten avsporing: hva er det forresten med disse avatarbilene av nær sagt nakne kvinne-rumper?

 

og en liten ting om risc vs cisc. slik jeg har forstått det så har prosessorene som baserer seg på disse designfilosofiene beveget seg mer og mer mot hverandre. ja, det er fortsatt en forskjell, men langt fra like stor som den en gang var.

 

ett av intel sine design bruker vel risc-stil på instruksjonene internt men har en del som deler opp de større x86-instruksjonene slik at en har bakoverkompatiblitet?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
ett av intel sine design bruker vel risc-stil på instruksjonene internt men har en del som deler opp de større x86-instruksjonene slik at en har bakoverkompatiblitet?

6531460[/snapback]

Alle x86 design fra Intel og AMD er basert på RISC motor internt med en front end som konverterer fra x86 til internt RISC format før instruksjonene kan utføres. Masse unødvendig arbeid for å holde på gammel kompatibilitet mao.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Core-arkitekturen virker også å yte bra på serverapplikasjoner. Noen mener skalering med antall prosessorer kan bli et problem i forhold til Opteron på grunn av FSB-systemet, men Core kan også ha en fordel på skalering som ikke Opteron har ennå: Delt cache fører til mindre cache coherency-trafikk enn sepatat cache.

 

Men som sagt: Bra at AMD får trent opp de økonomiske musklene sine mens Intel blir litt svakere. Det vil føre til en bedre balanse i konkurransen mellom de to selskapene. Likevel kommer nok dette til å snu seg litt så snart Core-arkitekturen begynner å bli godt tilgjengelig og så snart det begynner å få noen innvirkning på de økonomiske resultatene.

6530756[/snapback]

 

Utfra de testene jeg har sett så gjør Core2 arkitekturen det bra på serverfronten, men det er flere minnebåndbreddesensitive applikasjoner der enn på pc fronten.

 

Tror amd tar tilbake ytelseskronen der så snart de får ut 65nm quad core i løpet av 2007 - så sant ikke Intel tar et tigersprang til 45nm innen den tid - noget usannsynlig. Hvor bra AMDs 65nm prosess blir er det største spørsmålet egentlig...

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir harde tider fremover for AMD om de ikke kommer med noe nytt. Core 2 fra Intel er veldig kraftig, og AMD må dumpe prisene. Dette vil nok minke overskuddet og kanskje føre til underskudd. Jeg håper for konkurransen sin del at AMD får noe bra på markedet som K8L så raskt som mulig. Produksjon på 65nm vil nok føre til mindre kostnader for AMD, og da større overskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...