Gå til innhold

Intel på vei ned, AMD opp


Anbefalte innlegg

Tja som forventet,folk flest avventer vel til Intel kommer med sine nye prosessorer på markede.

Synest å huske at salget av socet A prosessorer sank menst en ventet på amd`s A64 serie så dette er vel heller normalt.

Når det så gjelder inntjeningen så kan det bli interessant å følge med, da vi vet at prisene allerede er senket flere ganger og at amd vistnok har annonsert et priskutt omtrent når Intel slipper conroe .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke slaget står på desktoppfronten.

Derimot tror jeg slaget står på laptop og serverfronten :yes:

 

Simen1 har som vanlig samme tanker som meg om serverfronten. Håper dog at AMD kan gi Intel konkurranse på laptop fronten. Hva man har på desktop fronten retter seg hovedsaklig mot spillere og spesielt intresserte. Fremtiden er bærbar, trådløs og minimalistisk. Intel leder an løptet på denne fronten med integrerte wlan og 3g løsninger.

6531062[/snapback]

 

 

Helt klart at laptop er fremtiden, se bare på skolene.

Fra i år er det jo feks obligatorisk at alle elever må ha en "bærbar" i vidregående skoler .

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke slaget står på desktoppfronten.

Derimot tror jeg slaget står på laptop og serverfronten :yes:

 

Simen1 har som vanlig samme tanker som meg om serverfronten. Håper dog at AMD kan gi Intel konkurranse på laptop fronten. Hva man har på desktop fronten retter seg hovedsaklig mot spillere og spesielt intresserte. Fremtiden er bærbar, trådløs og minimalistisk. Intel leder an løptet på denne fronten med integrerte wlan og 3g løsninger.

6531062[/snapback]

 

 

Helt klart at laptop er fremtiden, se bare på skolene.

Fra i år er det jo feks obligatorisk at alle elever må ha en "bærbar" i vidregående skoler .

6532339[/snapback]

 

Er det det? Obligatorisk å kjøpe seg bærbar for alle elever? Kan de kreve det engang? Husker en linje på NTNU prøvde seg med det, og mener de ikke fikk lov.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det det? Obligatorisk å kjøpe seg bærbar for alle elever? Kan de kreve det engang? Husker en linje på NTNU prøvde seg med det, og mener de ikke fikk lov.

 

AtW

6532351[/snapback]

 

Utdanning i norge er jo i utganspunktet tenkt å skulle være gratis. Så det blir jo litt feil dersom skolene prøver å skyve sine kostnader over på elevene. (for dersom skolene holder stasjonære, og elevene har stasjonære hjemme, skulle jo en bærbar i tillegg absolutt ikke nødvendig)

 

Tror Intels nedgang kun er positivt for oss forbrukere. Sunt med litt reel konkuranse....

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Ikkje alle linjer, men er ein del skoler som har eit forsøk på bærbar Pc. Eg skal begynne på studiespesialisering (almennfag) nå til hausten og der skal alle ha bærbar PC.

 

Det er vel egentleg ikkje lov, men det står jo i norsk lov at vidaregåande skulen skal vere gratis også, men vi må kjøpe bøker likevell. Totalt skal det bli kostande like mykje sjølv om vi må kjøpe bærbar (gjennom skulens tilbud) fordi at vi slepp å kjøpe nokre bøker og kalkulator.

Endret av Zimmen
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke slaget står på desktoppfronten.

Derimot tror jeg slaget står på laptop og serverfronten :yes:

 

Simen1 har som vanlig samme tanker som meg om serverfronten. Håper dog at AMD kan gi Intel konkurranse på laptop fronten. Hva man har på desktop fronten retter seg hovedsaklig mot spillere og spesielt intresserte. Fremtiden er bærbar, trådløs og minimalistisk. Intel leder an løptet på denne fronten med integrerte wlan og 3g løsninger.

6531062[/snapback]

 

 

Helt klart at laptop er fremtiden, se bare på skolene.

Fra i år er det jo feks obligatorisk at alle elever må ha en "bærbar" i vidregående skoler .

6532339[/snapback]

 

Er det det? Obligatorisk å kjøpe seg bærbar for alle elever? Kan de kreve det engang? Husker en linje på NTNU prøvde seg med det, og mener de ikke fikk lov.

 

AtW

6532351[/snapback]

 

 

 

 

Obligatorisk bruk av bære-pc/datamaskin i Nordland

 

Viktig informasjon til samtlige elever som begynner på VGI i videregående opplæring i Nordland: De fleste elever i videregående skole i Nordland er pålagt obligatorisk bruk av bære-PC i opplæringa fra og med høsten 2006.

 

http://www.nfk.no/ncms.aspx?id=01123192-70...-CBFC14179500,0

 

 

 

 

Retningsgivende minstekrav til maskinvare for bære-pc-er

o CPU for mobilt bruk, fortrinnsvis med to-kjerne teknologi

o 4 timer batterilevetid ved normal bruk

o Nettverkskort både for

§ fast nettverk (100/1000 Mbit ethernet)

§ trådløst nettverk (støtter IEEE 802.11b, IEEE 802.11g)

o CD/DVD leser og brenner

o 40 Gb harddisk

o 512 Gb internminne samt en ledig sokkel for utvidelse.

o Skjerm: 15” SXGA 1400x1050 av god kvalitet mht. punkt-tetthet, lysstyrke og kontrastforhold

o lydkort

o 3 stk USB-2.0-tilkoblinger

o Firewire tilkoblinger

o utgang for ekstern skjerm

o vekt mindre enn 3.0 kg

o Peker-enhet skal være inkludert (plate, styrepinne eller begge deler)

 

Det settes krav til lavt støynivå. Kjølevifte skal ikke være hørbar ved normal bruk.

 

Opsjoner

Brukerstøtte (Utvidet brukestøtte).

Veske/ryggsekk.

Sikringslenke.

Ekstra batteri.

 

Oppsett

Maskinen skal leveres med harddisk i to partisjoner

Det skal være ferdig installert operativsystem og programvare på c-partisjonen ifølge spesifikasjon. D-partisjon skal brukes for datalagring og må være uberørt av en systemgjenopprettting.

 

Programvare som leveres pre-installert på datamaskinen ifølge avtale:

Operativsystem: Microsoft XP professional med nyeste patcher.

Kontorstøttepakke: OpenOffice.org (siste tilgjengelige versjon)

Antivirus: F-Secure Client security (* Se merknad om lisensavtale).

Spionvarescanning: F-Secure (* Se merknad om lisensavtale)

Nettleser: Internet Explorer (siste versjon og nyeste patcher).

Nettleser: Mozilla Firefox (siste fritt tilgjengelige versjon på norsk bokmål)

Nettleser: Opera (siste fritt tilgjengelige versjon på norsk bokmål)

CD/DVD brenneprogram (evt. som er bundlet med maskinvaren).

Kalkulator: (Spesifiseres innen 15. august)

Grafikk/tegneprogram: Inkscape

Adobe Reader

Flash Player

Java VirtualMachine

QuickTime Player

RealPlayer

MSN

Skype

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke slaget står på desktoppfronten.

Derimot tror jeg slaget står på laptop og serverfronten :yes:

 

Simen1 har som vanlig samme tanker som meg om serverfronten. Håper dog at AMD kan gi Intel konkurranse på laptop fronten. Hva man har på desktop fronten retter seg hovedsaklig mot spillere og spesielt intresserte. Fremtiden er bærbar, trådløs og minimalistisk. Intel leder an løptet på denne fronten med integrerte wlan og 3g løsninger.

6531062[/snapback]

 

 

Helt klart at laptop er fremtiden, se bare på skolene.

Fra i år er det jo feks obligatorisk at alle elever må ha en "bærbar" i vidregående skoler .

6532339[/snapback]

 

Er det det? Obligatorisk å kjøpe seg bærbar for alle elever? Kan de kreve det engang? Husker en linje på NTNU prøvde seg med det, og mener de ikke fikk lov.

 

AtW

6532351[/snapback]

 

 

 

 

Obligatorisk bruk av bære-pc/datamaskin i Nordland

 

Viktig informasjon til samtlige elever som begynner på VGI i videregående opplæring i Nordland: De fleste elever i videregående skole i Nordland er pålagt obligatorisk bruk av bære-PC i opplæringa fra og med høsten 2006.

 

http://www.nfk.no/ncms.aspx?id=01123192-70...-CBFC14179500,0

 

 

 

 

Retningsgivende minstekrav til maskinvare for bære-pc-er

o CPU for mobilt bruk, fortrinnsvis med to-kjerne teknologi

o 4 timer batterilevetid ved normal bruk

o Nettverkskort både for

§ fast nettverk (100/1000 Mbit ethernet)

§ trådløst nettverk (støtter IEEE 802.11b, IEEE 802.11g)

o CD/DVD leser og brenner

o 40 Gb harddisk

o 512 Gb internminne samt en ledig sokkel for utvidelse.

o Skjerm: 15” SXGA 1400x1050 av god kvalitet mht. punkt-tetthet, lysstyrke og kontrastforhold

o lydkort

o 3 stk USB-2.0-tilkoblinger

o Firewire tilkoblinger

o utgang for ekstern skjerm

o vekt mindre enn 3.0 kg

o Peker-enhet skal være inkludert (plate, styrepinne eller begge deler)

 

Det settes krav til lavt støynivå. Kjølevifte skal ikke være hørbar ved normal bruk.

 

Opsjoner

Brukerstøtte (Utvidet brukestøtte).

Veske/ryggsekk.

Sikringslenke.

Ekstra batteri.

 

Oppsett

Maskinen skal leveres med harddisk i to partisjoner

Det skal være ferdig installert operativsystem og programvare på c-partisjonen ifølge spesifikasjon. D-partisjon skal brukes for datalagring og må være uberørt av en systemgjenopprettting.

 

Programvare som leveres pre-installert på datamaskinen ifølge avtale:

Operativsystem: Microsoft XP professional med nyeste patcher.

Kontorstøttepakke: OpenOffice.org (siste tilgjengelige versjon)

Antivirus: F-Secure Client security (* Se merknad om lisensavtale).

Spionvarescanning: F-Secure (* Se merknad om lisensavtale)

Nettleser: Internet Explorer (siste versjon og nyeste patcher).

Nettleser: Mozilla Firefox (siste fritt tilgjengelige versjon på norsk bokmål)

Nettleser: Opera (siste fritt tilgjengelige versjon på norsk bokmål)

CD/DVD brenneprogram (evt. som er bundlet med maskinvaren).

Kalkulator: (Spesifiseres innen 15. august)

Grafikk/tegneprogram: Inkscape

Adobe Reader

Flash Player

Java VirtualMachine

QuickTime Player

RealPlayer

MSN

Skype

6533049[/snapback]

 

Det var da voldsomme krav, knapt mulig å oppfylle ville jeg tro, feks en slik maskin uten en vifte som er hørbar, det tror jeg ikke det er mange maskiner som oppfyller, i praksis er jo alle vifter jeg har hørt, som går, i bærbare hørbare.

 

AtW

Lenke til kommentar

En utsettelse av K8L vil vel gi AMD migrene nå. bør så produktet ut så snart som mulig.

 

Utsettelsen av R520 fra ATI var jo et mareritt for dem når G70 fra Nvidia fikk herje alene på markedet i nesten et halvt år.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Det er mulig at en ekstremt lavt priset X2 5400+ vil kunne holde ut en stund, men på sikt så må AMD få K8L på markedet. Til nyttår hadde vært supert.

6533106[/snapback]

En 5400+ vil vel være en 3GHz prosessor med 512KiB cache.

usikkert hvor gode yields AMD kan produsere disse med.

FX64 har visst ikke så mye å gå på når det gjelder overklokking.

Lenke til kommentar
Det er mulig at en ekstremt lavt priset X2 5400+ vil kunne holde ut en stund, men på sikt så må AMD få K8L på markedet. Til nyttår hadde vært supert.

6533106[/snapback]

En 5400+ vil vel være en 3GHz prosessor med 512KiB cache.

usikkert hvor gode yields AMD kan produsere disse med.

FX64 har visst ikke så mye å gå på når det gjelder overklokking.

6533125[/snapback]

Om AMD skal følge mønsteret så blir vel en X2 5400+ lik en FX-62 med mindre L2-cache. Altså 2,8 GHz. Samtidig vil nok de lansére en FX-64. Disse vil nok ikke være noe serlig på overklokking nei, Conroe er nok kongen der. Jeg er spent på overklokking av X2 5000+ EE 65W.
Lenke til kommentar
Det er mulig at en ekstremt lavt priset X2 5400+ vil kunne holde ut en stund, men på sikt så må AMD få K8L på markedet. Til nyttår hadde vært supert.

6533106[/snapback]

En 5400+ vil vel være en 3GHz prosessor med 512KiB cache.

usikkert hvor gode yields AMD kan produsere disse med.

FX64 har visst ikke så mye å gå på når det gjelder overklokking.

6533125[/snapback]

Om AMD skal følge mønsteret så blir vel en X2 5400+ lik en FX-62 med mindre L2-cache. Altså 2,8 GHz. Samtidig vil nok de lansére en FX-64. Disse vil nok ikke være noe serlig på overklokking nei, Conroe er nok kongen der. Jeg er spent på overklokking av X2 5000+ EE 65W.

6533156[/snapback]

Stemmer med 2,8GHz, tenkte feil i forhold til 5000+.

 

Lite rom for klokking tyder vel på dårlig yields på de øverste modellene.

Lenke til kommentar
Det er mulig at en ekstremt lavt priset X2 5400+ vil kunne holde ut en stund, men på sikt så må AMD få K8L på markedet. Til nyttår hadde vært supert.

 

Edit: For de som ikke vet det, har AMD alt dumpet prisene. se her

6533106[/snapback]

 

Nytter ikke, jeg skal ha en CONROE :dribble:

6533176[/snapback]

Du har vel bestemt deg for lenge siden, og skal vel overklokke, så da er vel Conroe det beste kjøpet. (Men som du vet så er det en liten del av befolkningen som skal overklokke. ;) )

 

Det er mulig at en ekstremt lavt priset X2 5400+ vil kunne holde ut en stund, men på sikt så må AMD få K8L på markedet. Til nyttår hadde vært supert.

6533106[/snapback]

En 5400+ vil vel være en 3GHz prosessor med 512KiB cache.

usikkert hvor gode yields AMD kan produsere disse med.

FX64 har visst ikke så mye å gå på når det gjelder overklokking.

6533125[/snapback]

Om AMD skal følge mønsteret så blir vel en X2 5400+ lik en FX-62 med mindre L2-cache. Altså 2,8 GHz. Samtidig vil nok de lansére en FX-64. Disse vil nok ikke være noe serlig på overklokking nei, Conroe er nok kongen der. Jeg er spent på overklokking av X2 5000+ EE 65W.

6533156[/snapback]

Stemmer med 2,8GHz, tenkte feil i forhold til 5000+.

 

Lite rom for klokking tyder vel på dårlig yields på de øverste modellene.

6533191[/snapback]

Det forundrer meg at AMD ikke har lansért FX-64 på 3GHz allerede, siden det er en stund siden Opteron nådde 3GHz (Opteron bryter 3 GHz-grensen) Jeg mener at AMD kan få litt mer ut av K8.
Lenke til kommentar
Det forundrer meg at AMD ikke har lansért FX-64 på 3GHz allerede, siden det er en stund siden Opteron nådde 3GHz (Opteron bryter 3 GHz-grensen) Jeg mener at AMD kan få litt mer ut av K8.

6533456[/snapback]

Lest at AMD har gjort noe som kalles "cherry picking" en stund nå. de finner fram til de prosessorene på hver wafer som er god for 3GHz og 3,2GHz (muligens også 3,4GHz) og tar vare på disse.

er ikke mange kjerner per wafer det er snakk om, men hvis man kverner gjennom nok wafere over tid kan dem samle opp mange nok til å lansere en modell på den frekvensen.

Lenke til kommentar
Det forundrer meg at AMD ikke har lansért FX-64 på 3GHz allerede, siden det er en stund siden Opteron nådde 3GHz (Opteron bryter 3 GHz-grensen) Jeg mener at AMD kan få litt mer ut av K8.

6533456[/snapback]

Lest at AMD har gjort noe som kalles "cherry picking" en stund nå. de finner fram til de prosessorene på hver wafer som er god for 3GHz og 3,2GHz (muligens også 3,4GHz) og tar vare på disse.

er ikke mange kjerner per wafer det er snakk om, men hvis man kverner gjennom nok wafere over tid kan dem samle opp mange nok til å lansere en modell på den frekvensen.

6533472[/snapback]

Jeg vet at dette har vært vanlig tidligere, så jeg regner med at AMD har gjort dette ei god stund. Men hvis AMD først skal lansére K8L først midt uti neste år, så vil de nok vente lengst mulig med K8 på 3GHz og 3,2GHz.
Lenke til kommentar
Det forundrer meg at AMD ikke har lansért FX-64 på 3GHz allerede, siden det er en stund siden Opteron nådde 3GHz (Opteron bryter 3 GHz-grensen) Jeg mener at AMD kan få litt mer ut av K8.

6533456[/snapback]

Lest at AMD har gjort noe som kalles "cherry picking" en stund nå. de finner fram til de prosessorene på hver wafer som er god for 3GHz og 3,2GHz (muligens også 3,4GHz) og tar vare på disse.

er ikke mange kjerner per wafer det er snakk om, men hvis man kverner gjennom nok wafere over tid kan dem samle opp mange nok til å lansere en modell på den frekvensen.

6533472[/snapback]

Jeg vet at dette har vært vanlig tidligere, så jeg regner med at AMD har gjort dette ei god stund. Men hvis AMD først skal lansére K8L først midt uti neste år, så vil de nok vente lengst mulig med K8 på 3GHz og 3,2GHz.

6533608[/snapback]

Akkurat. å lansere disse tidligere hadde ikke vært logisk fordi de bare ville tatt vekk salg fra seg selv. De hadde allerede overlegne prosessorer fra topp til bunn, så dem sparte nok heller på nylanseringene til hardere konkuranse kom.

i mellomtiden kunne dem jo nyte godt av gode yields og mere penger som kom inn.

Lenke til kommentar

Ryktene er nå at FX-64 skal komme i 4. kvartal i år, men jeg synest den burde være her så snart som mulig. Da får nok Intel "leke" seg fritt i markedet en stund.

 

Jeg er også spent på om AMD har noen overraskelser på lur, siden de sa tidligere under Intel-messen at de hadde ingenting å frykte. Men med tanke på hva Intel har lansért så har de vel nettopp noe å frykte, med mindre de har noe veldig bra på lager, som produksjon på 65nm, K8L eller noe annet veldig snart. Men alt dette ligger ganske langt frem i tid i følge ryktene. Så får vi se den 27. om det kommer noen overraskelser.

 

Jeg har ingenting imot at Intel tilbyr et bedre produkt enn AMD. Men jeg er bekymret for konkurransesituasjonen på sikt om AMD mister markedsandeler.

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot at Intel tilbyr et bedre produkt enn AMD. Men jeg er bekymret for konkurransesituasjonen på sikt om AMD mister markedsandeler.

6534137[/snapback]

 

Kan ikke skjønne hvofor du skulle være bekymret for det. Har ikke merket eller hørt noe om bekymringer for Intel. Dem har da klart seg lenge selv om AMD har hatt raskere cpu'er en lang stund.

 

Og nei da, ikke kom og si att jeg er Intel fan for jeg sitter med pc'er fra begge produsentene. Denne utviklingen på markedet er det jo vi forbrukere som tjener på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...