Gå til innhold

Guide: Hvordan ta backup av mail


Anbefalte innlegg

Jeg har sett flere tråder av typen “hvor lagres mailen min?” og ”hvordan ta backup av mail”. Jeg har derfor laget denne guiden slik at folk lettere kan finne svaret på dette spørsmålet. Jeg vil i denn eposten kun beskrive de funksjonene som finnes innebygd i de forskjellige mailprogrammene. Som nevnt i tråden finnes det tredjeparts programvare som kan ta seg av den samme jobben men jeg ønsker her å fokusere på innebygde funksjoner i det forskjellige programmene.

 

Denne guiden tar høyde for at du har konfigurert mailprogrammet ditt for å sende og motta mail og at du nå har kommet til det skrittet at du vil ha backup av mail, adresselister, avtalebok og lignende. Hvis du ønsker å ta vare på andre innstillinger må du nesten finne informasjon om dette selv.

 

De fleste ser på mailen sin som noe personlig som de ikke vil miste. Jeg vil derfor anbefale folket å ta bakcup av mail og dokumenter på et jevnlig basis på et ekstert medium. Dette for å være sikker på at det ikke går tapt hvis uhellet skulle være ute.

 

Jeg regner med at det er mange forskjellige mailprogrammer ute og går blant forumets brukere. Jeg har her laget en guide til de mest vanlige mailprogrammene. Etter hvert ser jeg for meg at andre kan fylle på med guider til andre programmer slik at dette blir komplett i denne tråden. Gi tilbakemelding hvis det er noe du savner.

 

På grunn av lengden på denne tråden har jeg skjult beskrivelsen på de forskjellige programmene. Trykk på den skjulte teksten og vips - du får beskrivelsen til programmet.

 

 

Eudora 7.0

 

 

Det er ingen eksportering muligheter for mail i Eudora slik det er i mange andre programmer. Postboksene til Eudora har formatet <navn_på_postboks>.mbx. Disse filene ligger vanligvis i mappen <sys_drive>:/Documents and Settings/username/Application Data/Qualcomm/Eudora/ Hvis du ikke skal bruke noen tredjeparts programmer må du gjøre følgende:

1) Søk etter alle filer som heter *.mbx

2) Flytt disse til et sikkert sted.

 

Når du skal gjenopprette mailboksene dine kopierer du disse filene tilbake i stien nevnt ovenfor.

 

 

 

Microsoft Windows mail (Erstatter Outlook Exress)

 

 

Databasene for mail i Windows mail finnes vanligvis i en av to lokasjoner.

1. C:\Users\(your username)\AppData\Local\Microsoft\Windows Mail\WindowsMail.MSMessageStore

 

2. C:\Users\(your username)\AppData\Local\Microsoft\Windows Mail\Backup\new\WindowsMail.MSMessageStore

 

Hvis du ikke finner den her kan du sjekke hvor de er lagret ved å trykke:

1. Klikk Verktøy - Alternativer (Mens du er inne i Windows Mail)

2. Klikk på arkfanen Avansert

3. Klikk på knappen som heter Vedlikehold.

4. KLikk på mappen Lagre mappe.

 

Skal du t abackup av mail, kontakter og innstillinger anbefales det at du lager egne mapper til dette før du setter igang med å ta backup.

 

For å ta backup av kontoinstillingene velger du Tools -> Accounts -> velg en konto -> Eksporter. Gjenta denne prosessen for hver konto. Hver konto vil bli eksportert med filtypen

*.iaf.

 

For å ta backup av kontakter gjør du Tools -> Contacts -> File -> Export -> Comma Separate Values -> Skriv inn filnavnet du vil ha -> Trykk Browse og velg hvor du vil kopiere filene -> trykk Fullfør. Kontaktene vil bli lagret i filtypen *.cvs.

 

 

For å ta backup av mail må du angi en tom mappe hvor disse havner. Trykk Fil -> Eksporter -> Meldinger -> Microsoft mail -> Velg hvor backupen skal legges -> På det neste bilde er Alle mapper valgt default og det anbefaler jeg at det er -> Mailen blir eksportert. Ikke bruk mappen du har tatt backup av mail i til noe som helst annet. Hvis du skal gjenta dette på et senere tidspunkt er en ny tom mappe påkrevd.

 

 

 

Microsoft Outlook 2000/XP/2003

 

 

I denne beskrivelsen har jeg brukt Office 2003. så vidt jeg vet så er det liten forskjell på menyene mellom de forskjellige Office-utgavene. Hvis du har en annen utgave enn 2003 så fortvil ikke; dette skal nok ordne seg. denne bruksanvisningen kun konsentrere seg om mail og kalender og ikke alle innstillinger som måtte finnes i programmet. Outlook lagrer mailen sin i en fil som kalles Outlok.pst. Denne filen lagres som regel i denne stien:

 

<systemdisk>:\Documents and Settings\<brukernavn>\Application Data\Microsoft\Outlook\

 

(Husk at deler av denne stien er skjult så du må vise skjulte mapper for at du skal kunne se denne filen. Du viser skjulte filer ved å trykke følgende: Tools -> View -> Show hidden files and folders).

 

Når du skal ta backup av mailen din er det enkleste om du eksporterer dette rett fra Outlook. Dette gjøres ved å trykke på følgende: File | Import & Export | Export to a file | Personal foler file (.pst) | Velg her hva du skal ta bakcup av men husk å trykke på ”Include folders” for å ta med subfolders | Her velger du hvor du vil lagre backupen. Hvis mulig vil jeg anbefale at dette gjøres på en egen disk | Trykk på ”Finish” og ting eksporteres.

 

Når du skal importere ting igjen (for eksempel etter en ny innstalasjon) trykker du: File | Import & Export | Import from another program or file | ”Personal folder file (hvis det er dette formatet du har eksportert til) | Her velger du hvor backupen skal hentes fra | Velg hva du skal importere | Trykk Finish og filen importeres.

 

Hvis du har laget regler for hvordan mailen skal sorteres og lignende kan du ta backup av disse innstillingene også. Av egen erfaring vet jeg at det er tidkrevende å lage nye regler etter en nyinnstalasjon av Outlook. For å gjøre dette velger du Tools | Runes & Alert | Options | Export rules. (Dette er lik prosedyre for å importere dem igjen bare at du velger Import rules istedenfor).

 

Hvis du ønsker å ta vare på andre instillinger i Outlook sjekk denne siden.

 

 

 

Microsoft Outlook 2007 og 2010

 

 

I Office 2007 gjorde Microsoft endel endringer som også gjorde at backup-prosedyrene ble litt endret i Outlook 2007 og nyere versjoner. I PST-filen lagrer Outlook innboksen, kalenderen og kontaktlisten. Dette gjør prosedyrene enklere for backup. Husk å lukke Outlook før du fortsetter med backupen.

 

For å finne ut hvor PST-filen er lagret trykker du Fil -> Data file management eller Tools -> Account settings. Klik på arkfanen Data files. I denne mappen ligger det som regel en datafil men det kan ligge flere litt avhengig av hvordan du har arkivert mailen din i Outlook. Trykk på filen du skal ta backup av og velg Åpne mappe. Dette vil gjøre at Explorer åpner seg og vise deg hvor filen er lagret. Filen du skal se etter heter outlook.pst. Kopier denne filen til en nettverksstasjon, minnepenn, ekstern harddisk eller lignende.

 

Nedenfor er en liste med andre filer som det kan være nyttig å ta backup av. (Engelske filnavn men du skjønner vel hva de kan hete hvis du sitter på en norsk utgave

Outlook shortcuts -> fav filer

Rules Wizard rules -> .rwz filer

RSS subscription names -> .sharing.xml.obi filer

Known feed list for RSS -> .xml.kfl filer

Nicknames -> nick filer

Customized toolbar settings -> outcmd.dat

Customized system folder views -> Views.dat

Macros and VBA programs -> VbaProject.otm

Signatures -> .rtf, .htm, og .txt filer

Stationary -> .htm filer

Templates -> .oft filer

Dictionary -> .dic filer

Lagrer referanse til hvilke addins du har lastet -> extend.dat filer

 

 

 

Microsoft Outlook Express 6

 

 

Når det gjelder Outlook express er det litt mer tungvindt å eksportere mail. Det finnes tredjeparts programmer som kan gjøre dette (som for eksempel Outlook Express backup) men dette programmet vil jeg ikke gå inn på her.

 

For å ta backup av adresseboken i Outlook Express gjør du slik: Fil | Eksporter | Adressebok | Velg format | Velg hvor du vil ha det lagret | Velg hva du vil eksportere | Trykk Finish og alt eksporteres.

 

For å ta backup av konto-instillinger gjør du slik: Verktøy | Kontoer | Eksporter. Dette tar vare på alle brukernavn/passord samt pop + SMTP instillinger for de enkelte mailkontoer du måtte ha.

 

Alle filene som Outlook Express bruker for å lagre mail er av filtypen *.DBX. Hvis du vil ta backup av mailboksen så gjør du følgende i programmet: Tools | Options | Maintenance og click StoreFolder-knappen. Det er denne mappen du må kopiere for å få backup av mailboksen. Flytt derfor hele mappen til et sikkert sted.

 

For å restore denne etter en formatering, alt du trenger å gjøre er følgende:

Klikk Fil | Importer | Meldinger | Velg versjon du brukte da du eksporterte |Velg så importer epost fra et OE6-meldingslager | Velg deretter hvor mailene er lagret.

 

 

 

Mozilla Thunderbird

 

 

 

 

For enklest mulig å ta backup av heleThunderbird-profilen din kan du bruke programmet MozBackup. Det er et standalone program som kan gjøres på Windows.

 

 

 

Opera Mail (Opera 8.51)

 

 

Opera er en nettleser som har blitt stadig mer populær og det er naturlig at mange tar ibruk den innebyggde mailklienten for å sende og motta mail. Jeg har kun testet mailklienten til Windows-utgaven av Opera, men jeg regner med at det er de samme settingene for Linux og Windows-utgavene av dette programmet.

 

For å eksportere ting fra Opera trykker du File | Import & Export. Her vil du ha oversikt over alle tingene du kan eksportere og importere til og fra Opera. Dette inkluderer kontaktlister, mail og bookmarks. Det fine med innstillingene til bookmarks i Opera er at den kan eksportere/importere bookmarks til/fra en haug med andre programmer. Bruker du FireFox og Internett Explorer i tilleg til Opera kan du importere bookmarks fra begge disse slik at du har alt samlet på et sted.

 

Det å eksportere mail i Opera er litt annerledes. Her må du ha mailprogrammet oppe, høyreklikke på den mappen du vil eksportere (for eksempel ”Recieved” som er innboksen) og velger ”Export”. Da kommer det opp en meny som ber deg velge hvor du vil lagre denne mailen. Trykk deretter ”Ok” og mailen blir lagret.

 

Hvis du vil importere mailkontoer og lignende i Opera velger du Tools | Mail and chat accounts.

 

Det er mulig å importere også mail fra en haug av andre programmer. Dette blant annet Outlook Express, Eudora og Thunderbird. For å importere mail trykker du File | Import & Export | Import from xxx (her velger du hvor du skal importere fra) | Velg hva du skal importere | Trykk Import og du importerer alt.

 

 

 

Opera Mail (Opera 10 og senere)

 

 

For en oppdatert guide for hvordan dette gjøres kan du sjekke denne siden: How do I back up my Opera files?

 

 

 

Edit: oppdatert guiden.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar meg friheten til å utdype MS Outlook Express jeg, siden det er ikke så vanskelig. :)

 

Microsoft Outlook Express - Backup og Restore

  • Backup av adresseboka
    Trykk Fil, Eksporter og velg Adressebok. Velg deretter format, jeg bleier å bruke *.csv (comma separated values), også kalt tekstformat.
  • Backup av konto-instillinger
    Trykk på Verktøy, Kontoer og deretter Eksporter. Dette tar vare på alle brukernavn/passord samt pop + SMTP instillinger for de enkelte mailkontoer du måtte ha.
  • Backup av selve mailboksen
    Litt tricky, men det går uten å måtte bruke Outlook. Alt det kreves er en stø hånd og tunga rett i munnen. :)
    Ta kopi av følgende mappe:
    C:\Documents and Settings\<brukernavn>\Local Settings\Application Data\Identities. For å restore denne etter en formatering, alt du trenger å gjøre er følgende:
    Klikk Fil, Importer, Meldinger. Velg versjon (i dette tilfellet fra og til Outlook Express v 6.0). Velg så importer epost fra et OE6-meldingslager og angi deretter backup'en av identities (nevnt ovenfor).

 

(Spontan-oversatt fra engelsk her så beklager dersom enkelte ord og uttrykk ikke stemmer helt med norsk versjon)

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

Mozilla Thunderbird

Hvis du skal gjøre det selv er det ganske tungvindt, og muligens litt risikabelt. Jeg kan søke og se om jeg finner noen verktøy som automatiserer det.

 

I Windows finner du profilmappen ved å gå på Start -> Kjør -> %APPDATA%\Thunderbird

Der skal det ligge en mappe kalt 'Profiles', og noen filer kalt 'profiles.ini', 'registry.dat' og/eller 'pluginreg.dat' (noen av disse filene kan mangle uten at det betyr noe).

Når du skal ta backup, må du da kopiere hele denne Thunderbird-mappen til et sikkert sted. For å gjenopprette, må du erstatte %APPDATA%\Thunderbird med Thunderbird-mappen du har kopiert tidligere.

 

Denne delen handler kun om hvor man kan finne mailene. Man kan ikke bruke dem til særlig mye: Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Mailene finner du i undermapper i mappen 'Mail' i profilmappen. I Mozilla Thunderbird -> Verktøy -> Kontoinnstillinger -> [kontonavn] -> Tjenerinnstillinger -> Lokal Mappe (nederst), kan du sette hvor 'Mail'-mappen for den ene kontoen er plassert på harddisken (Thunderbird må restartes etter at plasseringen er forandret).
Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Mozilla Thunderbird:

 

- Gå inn i din personlige mappe (dvs brukernavnet ditt) i "Documents and Settings"

- Deretter åpner du mappen "Programdata" eller "Application Data" (Denne mappen er skjult, men kan skrives direkte inn i adresselinja.

- Åpne mappen "Thunderbird"

- Åpne mappen "Profiles"

- Åpne mappen "********.default"

 

Det er denne mappen du nå er inne i som endrebjorsvik prater om. Det kan være lurt å ta backup av hele denne mappen for enkelthets skyld. Men med tanke på en "clean install" bør man ikke kopiere tilbake hele mappen, da dette kan føre til problemer med utvidelser og andre innstillinger.

 

I stedet bør man kun kopiere tilbake de filene som er viktige:

"abook.mab" --- inneholder alle kontaktene dine, dvs adresseboka

"mailViews.dat" --- inneholder visningskategoriene dine i rullgardinmenyen som er på linje med søkeboksen

"virtualFolders.dat" --- inneholder alle søkemappene dine som ligger i trevisningen på venstresiden

"Mail" --- mappen som inneholder alle mailene dine (se nedenfor)

 

"Mail"-mappen:

Her finner du en mappe som er kalt "Local Folders". Hvis du valgte å bruke Global innboks under installasjonen, finner du mailen din her. Hvis ikke ligger den i en av de andre mappene som har standardnavn tilsvarende den innkommende pop3-serveren mailkontoen(e) din(e) bruker. Dette finner du lettest ut av ved å sjekke størrelsen på de mappene du ser i "Mail"-mappen. Når du har funnet ut hvilken mappe som inneholder mailen, trenger du KUN å kopiere de filene uten filendelse og *.msf-filene (de opptrer i par med samme navn). Navnene tilsvarer de navnene du ser i trevisningen på venstresiden i Thunderbird. Hvis du bruker meldingsfiltre kan/må du også kopiere "msgFilterRules.dat". Resten trenger man ikke kopiere.

 

Hvis jeg har glemt noen viktige filer eller skrevet noe feil, gi meg beskjed!

Lenke til kommentar

MS har også laget et eget program som tar backup av Outlook.

 

Her kan man velge å lagre et annet sted på en gitt tid hver gang man lukker programmet. Feks sette på at hver uke velger du å eksportere alt i Outlook til en annen hdd, eller et sted i nettverket. Man stiller inn hvor ofte man ønsker dette og programmet popper opp feks hver fredag når Outlook lukkes.

 

http://www.microsoft.com/downloads/details...&DisplayLang=en

Lenke til kommentar
Hvis du skal flytte mailer over til en annen maskin vet jeg ihvertfall at det ikke er nok å kun kopiere 'Mail'-mappen. Da finner ikke Thunderbird noen mailer eller kontoer.

6236874[/snapback]

stemmer nok ikke det, men nå er jeg ikke sikker på om jeg forstår deg rett. (det er jo forskjell på å ta backup av mail og ta backup av innstillinger i et epostprogram) Dersom du har tbird på en maskin allerede med ferdigkonfigurerte kontoer og ønsker kun å flytte mailen skal du bare kopiere mail mappa (selvfølgelig)
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...
Tar meg friheten til å utdype MS Outlook Express jeg, siden det er ikke så vanskelig.  :)

 

Microsoft Outlook Express - Backup og Restore


  •  
  • Backup av adresseboka
    Trykk Fil, Eksporter og velg Adressebok. Velg deretter format, jeg bleier å bruke *.csv (comma separated values), også kalt tekstformat.
     
  • Backup av konto-instillinger
    Trykk på Verktøy, Kontoer og deretter Eksporter. Dette tar vare på alle brukernavn/passord samt pop + SMTP instillinger for de enkelte mailkontoer du måtte ha.
     
  • Backup av selve mailboksen
    Litt tricky, men det går uten å måtte bruke Outlook. Alt det kreves er en stø hånd og tunga rett i munnen.  :)
    Ta kopi av følgende mappe:
    C:\Documents and Settings\<brukernavn>\Local Settings\Application Data\Identities. For å restore denne etter en formatering, alt du trenger å gjøre er følgende:
    Klikk Fil, Importer, Meldinger. Velg versjon (i dette tilfellet fra og til Outlook Express v 6.0). Velg så importer epost fra et OE6-meldingslager og angi deretter backup'en av identities (nevnt ovenfor).
     

 

(Spontan-oversatt fra engelsk her så beklager dersom enkelte ord og uttrykk ikke stemmer helt med norsk versjon)

6199592[/snapback]

 

 

Nice! Fint å bruke siden "exporter" ikke gjorde det!

 

Tok meg 2 sekunder å fikse etter denne oppskriften! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

da er førsteposten oppdatert med nye programmer og beskrivelser på programmer som kom senere i denne tråden. (Det er greit om alle beskrivelser er i første post synes jeg).

 

Hvis det er noen oppdateringer, tunge formuleringer eller andre meninger om teksten i første post så gi tilbakemelding om dette så endrer jeg det.

Lenke til kommentar
I forhold til Outlook er dette ikke anbefalt fremgangsmåte i det hele tatt. Du mister mye informasjon og vil svært ofte få ødelagt e-postprofilen ved å følge det som står i denne tråden.

8143382[/snapback]

 

iløpet av alle de årene jeg har jobbet med it har jeg aldri opplevd å få ødelagt noen epost ved å følge den fremgangsmåten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...