Gå til innhold

Blir metal diskriminert?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Jeg er en trofast metal fan, men jeg har merket at dere som ikke er det har ett veldig rart syn på oss.

F.eks at vi er satanister, onde, slemme, pøbelgutter osv.. Er det virkelig sånn? Nei!

Selv om jeg hører på Dimmu Borgir, så vil ikke det si at jeg er en satanist for det. Er det virkelig så galt at jeg gjør det?

 

Forstå meg rett, jeg blir ikke påvirka over andres syn på metal. Jeg hører på metal, og så enkelt er det. Men det virker som andre ikke respekterer vår musikksmak.

F.eks på skola, der blir det spilt mye musikk, og det er som oftest Rap, Hip&Hop, Trance og andre musikksjangere som er "inn". Med en gang vi "metalfolka" setter på litt metal musikk (alt fra Iron Maiden til Dimmu Borgir!), blir det en grusom protest fra de andre. Har ikke vi like mye rett til å spille vår musikk som de har?

 

En liten morsom historie: Når jeg begynte på videregående i høst, ble jeg fort kjent med en annen gutt.. Vi ble veldig gode venner etterhvert, men en gang i høst kom moren til gutten inn på rommet hans og samtalen mellom de gikk sånn:

Mor: Du kjenner han Jon (meg!), ikke sant?

Mikkel: Ja!

Mor: Vel, han må du holde deg unna!

Mikkel: Hvorfor det?

Mor: Han er vist en satanist fordi han hører på et satanistisk band kalt Iron Maiden.

 

Her ser du ett tydelig eksempel på fordommene mot metal. Bare fordi jeg hører på Iron Maiden, så skal jeg være en satanist! Vel, jeg kan trygt si dere at jeg er langt fra noen satanist, selv om jeg hører på Iron Maiden :roll:

 

Også har vi massemedia. La oss ta for oss eksempelet Black Metal. Black Metal er den største musikksjangeren i Norge, og norske Black Metal artister er de som selger mest i utlandet. Hvor mange ganger har du sett eller hørt en Black Metal låt i massemedia? Dimmu Borgir havnet faktisk på Vg lista, og under det programmet når de skulle spille den låten, sa programlederen dette:

På denne plassen ligger Dimmu Borgir, men sånn musikk spiller vi ikke her, så da hopper vi over til neste plass (eller noe lignende!).

 

Er det bare meg som har opplevd det samme? Blir dere også irriterte over dette?

 

Dere som ikke liker metal er også gladelig velkommen til å diskutere ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja... elever i USA som har drept medelevene og til slutt seg selv har vel hørt på sånn musikk?!! :p

5887458[/snapback]

 

For en idiotisk påstand du kommer med her. Sier du at grunnen til at de drepte medelvene sine er pga. av at de hører på metal? Vis du ser Bowling For Columbine så får Marlin Manson skylden for at to gutter drepte et antall elever og lærere på Columbine High School, ja. Men det viser bare hvor lite de har å skylde på der borte. Grunnen til at sånt skjer har ingenting med musikk å gjøre. Det har derimot med hvordan de har blitt oppvokst, mobbing, sosial kontakt osv..

Ikke kom å si at noen dreper fordi de hører på metal!

 

F.eks jeg hører på Dimmu Borgir, men ikke søren om jeg vil skade ett annet menneske eller dyr. Faller ikke inn i mine tanker!

Lenke til kommentar

hunters: Hva har det med musikken å gjøre?

 

Jeg har hørt på alt fra Dimmu Borgir til Metallica til The Project Hate siden slutten av 6. klasse, (går i 9.)

 

Slike fordommer som Ustedalen hadde eksempler på er bare teite..

På skolen min er det mange "rappahboyz" som kaller oss "Satanistgjengen", bare fordi at noen av oss hører på metal.

 

Mange folk er bare for trangsynte til å forstå at de som hører på metal ikke er satanister, men vanlige folk som deg og meg.

 

 

-Brage.

Lenke til kommentar

De på skolen som hører på metal av diverse former, ikke ser engang halvparten så satanistiske som 2Pac-gutta ser "gangsta" ut.

Selv hører jeg mye på metal, men har ingen fordommer mot noen andre musikksjangre (Med unntak av noe listepop.).

Og jeg ser helt normal ut.

Ustedalen og BrageC har absolutt et poeng :)

Lenke til kommentar

er ikke hip hop tvilsomt åsså kanskje:P? folk som går rundt å skyter folk, å doper seg ned med hasj? akkurat like teit. Metal er en undervurdert sjanger på mange måter!

 

Jeg er på en del svartmetall konserter og metal generelt. Jeg hører ikke så mye på metal(mest hard rock) men jeg må si at det er veldig hyggelige folk selv om de går rundt med nagler og slik image. Man skal aldri bedømme noen ut fra hva de tror.

TIl og med jeg som hører på bon jovi, guns n roses, kiss, motley crue å slik blir omtalt som "satanist kis"...hva pokker har bon jovi med satan og gjøre? jeg blir veldig irritert over at folk skal klandre de som hører på noe annet enn de selv!!

 

Dette her ble vel uoversiktelig, men håper der skjønner hva jeg vil fram til!

Lenke til kommentar

Ang. dette med black metal i massemedia, mye av ryktet til metal-fans sørger nok Gorgototh og kompani for.

Når en i bandet blir dømt for å suge blod av et annet menneske, blir det fort en fordom.

 

Sixx: Totalt latterlig at de bandene du nevner skal være satanistiske, her er det noen som trenger en ordentlig oppdatering. Tviler på at særlig mange heavy metal-band dyrker djevelen hjemme i stuen, og tror neppe Bon Jovi gjør det heller.

 

Vet ikke jeg, bare foreldrene som skyldte på idolene til barna deres innen for metal.  :shrug:

5887657[/snapback]

 

Nevnte over at et Gorgoroth-medlem ble dømt for å suge blod av et annet menneske, og husker jeg ikke feil var det en del andre episoder med bandet, veldig lett å legge skylda på noe.

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar

Når det gjelder foreldre, så er jeg ikke helt enig. Jeg føler at flere foreldre rett og slett ikke vet nok om temaet til å "diskriminere". De fokuserer heller på klesstil og hår. Har en person langt hår og/eller svarte klær, er ikke personen noe å satse på, for da er det definitivt en pøbel.

 

Elevene, derimot, kan det å diskriminere. Jada, vi kan gjerne variere musikken, bare det ikke er noe satanbråk. I gymtimene på ungdomsskolen var det alltid noen som skulle ha på musikk, og da ble det krangel. Så da bestemte gymlæreren hvem som skulle styre musikken. Da det var min tur, satte jeg bare på en CD med noen tilfeldige låter. Jeg tror det var litt Sirenia, Queens Of The Stone Age, Metallica, Nightwish o.l. på den. Altså ikke det tyngste man finner. Allikevel brøt det ut hysteri og jeg ble løpt ned av en flokk rasende elever. Selv om det var min tur til å styre musikken, skiftet de allikevel CD. Da jeg, etter litt, skiftet tilbake, skjedde det samme igjen. Slik gjentok det seg.

 

Så var det en kamerat av meg sin tur. Han var AC/DC-fan, så han satte på en AC/DC-skive. Han ble også løpt ned, og fikk fortalt at han ikke måtte sette på slikt satanbråk. En jente som hadde sett seg litt lei av all kranglinga, spurte om de ikke kunne prøve hennes CD, og se om den var grei. Det var RedHot Chili Peppers, og den var det ingen som klagde på. Allikevel skulle en særing absolutt skifte CD "fordi det ikke var rap".

 

I den klassen jeg går i nå, skal de alltid på død og liv spille musikk på mikroanlegget i klasserommet når læreren ikke er tilstede. Dødskjedelig jazz går fint (nei, jeg kan godt like jazz, men denne typen jazz er virkelig fæl), rap, hip hop, etc. også. Men om jeg skal sette på Black Sabbath, AC/DC eller det nyere Ulver, blir det gjerne sur mumling, og så skal de skifte før spor 2 har startet.

 

Jeg, for min del, har vendt meg til slikt. Det kan da ikke bare være gode sider ved å høre på god musikk. :p

Lenke til kommentar
Er nok ikkje Gorgoroth som har hovudansvaret for fordommane.

Heller ein liten tosk called Varg.

5887691[/snapback]

 

Det er nok sant... så på ei engelsk forum side at en der som forbindte norge med kirkebrenning, høy skatt og tyveri av sjeldne malerier...hehe...

Men uansett så vild et finnes noen folk som utmerker seg veldig mye. Varg tok kanskje ei kirke eller ti, men det betyr absolutt ikke at alle i metal miljøet er slik!

Men om du vil det eller ei, en del black metal folk provoserer også litt.

Dette er fra infernus i gorgoroth.

Reporter sa: hva mener du om at dere blir anklaget for å stå bak kirkebranner?

Infernus: Det er helt uakseptablet, vi står aldri bak en kirkebrann. Vi står alltid ved siden av, eller foran kirka når vi brenner den...Men bak kirka er ikke vår stil.

Veldig bra sagt forresten...

Men ja, noen vil det alltid være som er "værstinger" og som derfor setter fordommer på folk. desverre. Sånn skal det ikek være!

Lenke til kommentar

Kom på en annen historie her.

 

Klassen til to kamerater av meg fikk i oppdrag å gå sammen to og to, og lage ett foredrag om ett band. De inneberte også at de skulle ha med en lyd "sample". Kameratene mine valgte selvsagt Dimmu Borgir, men ble nektet det av læreren siden det hadde så negativ innstilling :roll:

Lenke til kommentar
Jeg kom plutselig på noe:

Hvorfor er hip-popens bøllete image med stoff, kriminalitet, våpen, drap osv mye mer tolerert enn metalens anti-religiøse og dystre image?

5887980[/snapback]

Fordi hip-hoperne er kristne?

 

Men black metalen er iallfall mye mer stueren nå enn før.

Lenke til kommentar
Kom på en annen historie her.

 

Klassen til to kamerater av meg fikk i oppdrag å gå sammen to og to, og lage ett foredrag om ett band. De inneberte også at de skulle ha med en lyd "sample". Kameratene mine valgte selvsagt Dimmu Borgir, men ble nektet det av læreren siden det hadde så negativ innstilling :roll:

5887930[/snapback]

Åh, åh, jeg fikk sekser i musikk i 10.-klasse fordi jeg hørte på metall. :cool: Helt sant. Vel, egentlig fordi jeg holdt foredrag for 4 klasser om sjangeren, men fortsatt...

Lenke til kommentar
Kom på en annen historie her.

 

Klassen til to kamerater av meg fikk i oppdrag å gå sammen to og to, og lage ett foredrag om ett band. De inneberte også at de skulle ha med en lyd "sample". Kameratene mine valgte selvsagt Dimmu Borgir, men ble nektet det av læreren siden det hadde så negativ innstilling :roll:

5887930[/snapback]

 

Vel, kanskje jeg er skyldig i noe av det. I VK2 religion, gikk jeg og to andre kamerater sammen og valgt satanisme som foredrag.Snakket om det okkulte og spirituelle rundt satanismen, og det er jo mye som egentlig ikke er så ille som alle skal ha det til.

 

Vi skulle også ha med musikk, og satte på Dimmu's - Da den kristne satte livet til. Samt at vi leste opp det mest vitale av teksten. Da var det noen sjokerte blikk i klasserommet, samt at en jente utbrøt skrekkslagent: "Hva, finnes det virkelig folk som hører på slik musikk?". Da sto jeg der og tenkte: "humm, oss det ja." uten at det skulle være noe negativt i det.

Lenke til kommentar

Medlemmene i disse gruppene "synger" jo ikke om så fine ting akkurat, ikke at jeg hører på denne type musikk, men det sier seg vel sjøl. Det, og det at satanistene hører på denne type musikk, gjør vel at folk for et relativt dårlig inntrykk av musikksjangeren.

 

Jeg må innrømme at jeg tenker "satanister" med en gang jeg hører sånn musikk, men skjønner jo at ikke alle som hører på det er det!

Lenke til kommentar
Medlemmene i disse gruppene "synger" jo ikke om så fine ting akkurat, ikke at jeg hører på denne type musikk, men det sier seg vel sjøl. Det, og det at satanistene hører på denne type musikk, gjør vel at folk for et relativt dårlig inntrykk av musikksjangeren.

 

Jeg må innrømme at jeg tenker "satanister" med en gang jeg hører sånn musikk, men skjønner jo at ikke alle som hører på det er det!

5888111[/snapback]

Second that, my friend! ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...