Gå til innhold

Det norske flagget brenner!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så på nyhetene at det danske ble brent, ja.

Islam har faktisk forbud mot tegninger/bilder av noen som helst guddom.

Dette gikk bl.a. utover to svært store og gamle Buddha-statuer i Afghanistan, da Taliban sprengte de.

Selv har jeg sett tegninger av Muhammed bl.a. i Illustrert Vitenskap, og de har, såvidt jeg vet, ikke blitt utsatt for noe.

 

Var disse karikaturene tegnet på en spesielt støtende måte, forresten?

Å vise de her bør vel droppet, men om noen har sett de, så.

 

Såklart, jeg respekterer Islam og dens lover og regler.

Lenke til kommentar

Når man angriper ytringsfriheten slikt som her blir gjort av enkelte ekstremister så blir man neste fristet til å sette igang og tegne profeten selv.

 

Vold og drapstrusler hører ingen sted hjemme. Her provoserer man frem en konflikt. Men så er ikke denne oppførselen representativ for alle muslimer heldigvis.

 

"- Vi godtar ikke vold eller trusler mot folk. Vi har demokratiske måter å løse slike saker på." - lederen for Islamsk Råd Norge (IRN), Muhammad Hamdan.

Lenke til kommentar
Var disse karikaturene tegnet på en spesielt støtende måte, forresten?

Å vise de her bør vel droppet, men om noen har sett de, så.

5521732[/snapback]

Når man tegner karikatur er det som regel ikke hensikten å gi et flatterende inntrykk av vedkommende. I en (eller flere) ble Muhammed fremstilt som terrorist.

 

Jyllands-Posten har gjentatte ganger forsikret om at det ikke ble gjort for å støte muslimer. Målet var, og det har de for så vidt oppnådd, å skape en debatt om toleranse. Det later nå til at en del muslimer har manglende toleranse for Vestens ytringsfrihet.

Lenke til kommentar

Er vel bare snakk om kultur forskjeller.

 

Men vist dem her i Norge kritiserer ytringsfriheten så kan dem pakke sakene å dra til et annet sted, hvor dem fks ikke har ytringsfrihet. (kansje satt litt på spissen)

 

Men jeg mener vertfall ikke dem har noe dem skulle sagt.

 

Geit nok, det er ikke lov å lage tegninger av Islamske gud/guderer, men Islamsk lov gjelder da heller ikke i Norge....

Lenke til kommentar

- I likhet med Jyllands-Posten har jeg sett meg lei på den snikinnskrenkingen av ytringsfriheten som pågår. Vi har sett drapet på Theo van Gogh og at det ikke dreier seg om tomme trusler. Vi vet at ytringsfriheten i vår del av verden er truet av en religion som ikke er fremmed for å ty til vold, sier Selbekk til sin egen avis.

 

Ja de klarte ihvertfall iløpet av kort tid å vise hvor rett denne mannen hadde.

 

Tror endel nok vil få merke seg hva som ligger bak uttrykket "the pen is mightyer then the sword".

Lenke til kommentar
Ja de klarte ihvertfall iløpet av kort tid å vise hvor rett denne mannen hadde.

5522053[/snapback]

Når det gjelder religion har han bare rett så lenge muslimer generelt støtter voldelig aksjoner som svar på det de oppfatter som fornærmelser mot religionen sin.

 

Jeg har hørt en del gode argumenter, både for og mot, om muslimer som er i mot vold skal uttrykke seg offentlig om sitt synspunkt. Så jeg er usikker på hva som vil være en riktig løsning.

Lenke til kommentar

Tja, husker Brann supportere gikk i protesttog og brente bilde av Halvor Thoresen etter at Soltvedt ble sparket. I tillegg brøt man seg inn på Brann Stadion og entret Store Stå hvor man sang i protest.Det ble vel også ringt inn endel drapstrusler. Azar Karadas fikk vel brent inn noe på plenen sin når han gikk til RBK.

 

Men så var de hverken maskerte eller gikk med våpen denne fotbalsupportergruppen.

 

Jeg velger å tro at det var en gruppe ekstremister som brente det norske folk og som ønsker å ty til vold og trusler, akkurat som de supporterene det her er snakk om fra min side ikke representerer vanlige Ola Normann(eller den jevne Brann supporter).

 

Men tolleranse er vel ikke for alle og enhver. Tydeligvis. Så får man bare håpe at nordmenn ikke går i fellen og synker til samme nivå.

Lenke til kommentar

Jeg har en mistanke om at det ligger mer bak bak publisering av disse tegningene enn "forsvar av ytringsfriheten". Hvorfor følger de ikke opp med tegninger av hakekors og humoristiske situasjoner fra konsentrasjonsleirlivet? Er det fordi noen kunne komme til å ta seg nær av det? Ja, men da er det jo en begrensning på ytringsfriheten, og det må vi jo kjempe mot!

 

Nei?

Lenke til kommentar
Er det noen som er med på å brenne samtlige muslimske flagg der det står dra til helvette, død over ******. Nei, tror ikke det, for vi er en liten smule mer sivilisert.

5522204[/snapback]

 

Det å tegne Mohammed går vel omtrent på det samme som å brenne flagg. Jeg kan ikke tenke meg at det er værre å brenne flagg enn å tegne Profeten. Det finnes vel også de i Norge som skriker død over utlendingene, ikke at det rettferdiggjør hva noen millitante muslimer har gjort.

Lenke til kommentar

Muslimene skjønner tydeligvis ikke at det ikke er aksept for å pålegge andre religioner sine egne ritualer. Det er ikke lov å ta på en arabisk koran hvis man ikke er muslim, og det er tydeligvis ikke lov å avbilde Mohammed selv om man ikke er muslim. Hva blir det neste? Skal vi kristne si at omskjæring er ulovlig og brenne grønne flagg hver gang noen mister forhuden?

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Jeg har en mistanke om at det ligger mer bak bak publisering av disse tegningene enn "forsvar av ytringsfriheten". Hvorfor følger de ikke opp med tegninger av hakekors og humoristiske situasjoner fra konsentrasjonsleirlivet? Er det fordi noen kunne komme til å ta seg nær av det? Ja, men da er det jo en begrensning på ytringsfriheten, og det må vi jo kjempe mot!

 

Nei?

5522288[/snapback]

 

Man tar for seg det dagsaktuelle, spesielt etter Van Gogh episoden. Her var det spesielt begrensningen i ytringsfriheten innad blant muslimer, samt den fortielsen muslimske grupper forsøker å presse over på resten av verden gjennom vold og trusler, som skulle angripes.

 

Selvfølgelig kan folk ta seg nær av dette, akkurat som kristne kan ta seg nær av om noen tegner Gud. Men det er reaksjonsformen fra muslimer man er ute etter å belyse, det er jo ingen hemmelighet(les; tolleranse). Noe man også har påpekt.

Lenke til kommentar
Skal vi kristne si at omskjæring er ulovlig og brenne grønne flagg hver gang noen mister forhuden?

5522313[/snapback]

I så fall er det vel flere flagg vi må brenne - omskjæring praktiseres også av jøder, og i USA er det vel også ganske utbredt blant ikke-jøder og ikke-muslimer.

 

Kristendommen har vel også sine mørke sider - det hender jo at både det ene og det andre settes fyr på av en sint, kisten mobb. Det er bare det at merkelappen "kristen" sjelden blir brukt. Man sier heller "latinamerikaner", eller "arbeidsløs", eller "etterkommere av Mayaene", eller noe sånt.

Lenke til kommentar
I Gaza idag (30.01.06) ble det norske flagget brent, VG link , sammen med det danske. Var det virkelig så ille at Profeten ble tegnet i avisene, eller er det andre ting som også setter sinnene i kok hos disse menneskene?

5521673[/snapback]

 

Jeg er klar for litt flaggbrenning også.. Jeg stiller med AG3 og endel flagg fra utvalgte arabiske nasjoner.. Vi skyter litt i luften, brenner flaggene og får det sendt i nyhetene.. :D

 

Who's with me??

Lenke til kommentar
Jeg er klar for litt flaggbrenning også.. Jeg stiller med AG3 og endel flagg fra utvalgte arabiske nasjoner.. Vi skyter litt i luften, brenner flaggene og får det sendt i nyhetene.. :D

 

Who's with me??

5522475[/snapback]

 

Skal vi se ... det må bli det Syriske og det Palestinske flagget. De andre landene er jo våre allierte i krigen mot terror. (Nei, Iran er ikke et arabisk land.)

 

Men i Palestina har de nettopp fulgt GWB's oppfordring og avholdt demokratiske valg, så da blir det litt dumt å reagere med flaggbrenning. Og syrerne har jo vært elskverdige nok til å stille "avhørslokaler" til disposisjon for vestlige makter. Er det noen som vet om Nord-Sudan har eget flagg? Sør-Sudaneserne er jo våre kristne brødre, så vi kan jo ikke brenne flagget dems.

 

Hva med Burma? (OK, Myanmar ...) Hva med å brenne noen favner med teak? (Ny båt i vår? OK, du trenger teak der, ja.)

 

Men jeg er helt sikker på at media hadde vært med på det !

Og på JGS' beklagelse etterpå.

 

OK, let's get this media story rolling!! We need people in front of the screens in order to sell more advertising! Who said that a clash of civilizations wasn't a good thing? The money's rolling into our bank accounts as we speak!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...