Gå til innhold

Dødstraff i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg leser støtt og stadig i tabloider at mennesker dreper, voldtar, banker osv.. blir fryktelig frustrert og sku virkelig ønske at det var dødstraff i Norge!

 

Når en dreper enn annen med vilje fortjener også mordern å miste livet sitt..?

Det er urettferdig ovenfor offeret og de pårørende!

 

Og det som nesten er det værst: Gi strenger straff til bedragere osv, enn fyllakjørere og voldtekts/incestmenn.. :nei:

 

Nei huff, Ja til dødstraff i Norge!!

 

Og skulle ønske at islamistene hadde litt mer empati ovenfor barn..

Greit at soldater dreper hverandre, men når de bomber barn i bilbomber og selvmordsbombere blir eg rett og slett forbannet!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haken er at mange in Norge ville i jury-tjeneste vegre seg for å finne tiltalt skyldig dersom de visste at straffeutmålingen kunne bli dødsstraff.

 

Derimot tror jeg 40 års siktring på Bjørnøya hadde vært mer akseptabelt, og en kunne regne som sikkert at den skyldige ville dø innenfor murene.

 

Skulle situasjonen dukke opp igjen med tilstander som f.eks. rettoppgjøret ved landssvikersaken hvor sviket plasserte ordet "quisling" i verdens felles ordbok, ser jeg ikke bort fra at reglene kunne bli endret, men det ville som sagt kreve enormt mye.

 

(Jeg har en underlig følelse av at vi har hatt denne diskusjonen før...)

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

Det er klart det er lett å tenke at dødsstraff ville være det eneste riktige for en som har fks. drept noen, men når man tenker etter så er det da vel egentlig mye verre å bli buret inne i mange mange år? Døden er en altfor human utvei for sånne folk. De bør sperres inne der de må sitte å tenke på hva faen de har gjort. Dag ut og dag inn. Kanskje burde vi til og med innføre tortur i de mest ekstreme tilfellene.

Nei, døden er ikke den verste straff noen kan få etter min mening.

Lenke til kommentar

dødstraff så er det egentlig de som kjenner han som blir straffet som lider, i stedet for han selv som da er død... så jeg synes heller de burde bli bura inne, selv om det koster en del å bure inn folk ganske lenge, men jeg synes att det kanskje burde være mulig å få straffer på over 21 år.

Lenke til kommentar

Hvis rettsvesenet hevner de som har begått gjerningen, så er det jo bare mer sannsynlighet for at de vil hevne seg tilbake.

 

Men tilbake til topic, dødstraff.

 

Det skumle med dødstraff er det at når man innfører en slik straff er det ingen vei tilbake. Hvis man i ettertid finner ut at vedkommede er uskyldig, så er det litt surt at han ikke ble dømt til "bare" fengsel i livstid.

 

Dessuten, hvis staten skal begynne å drepe de som har drept, så er ikke staten ett hakk bedre enn den dømte. Øye for øye filosofien fører til krig. Det gjør ikke omtanke og tillit til å kunne starte på nytt etter å ha sonet sin straff...

Lenke til kommentar

Ja til dødstraff?

 

Hvorfor ta igjen? Da viser vi bare hvor lavt vi synker.

 

Tror ikke det er noe betryggende for familien som har mistet en sønn at drapsmannen skal dø..

 

Hvis det er "uskyldig" drap da.

 

En person kjører på en annen så personen som blir påkjørt dør. Det var sjåførens feil

- Skal sjåføren sendes til dødstraff da?

- Helt høl i huet!

Lenke til kommentar
:sleep:

 

*Håpe at Geir stenger denne også*

*Unyttig innlegg*

 

Etter som du ikke er moderator selv er det vel bare å holde kjeft?!? :whistle:

- Du får ikke gjort noe med det så lenge moderatorene ikek stenger den uansett! :yes:

Poenget er jo at temaet er diskutert og allerede har en egen tråd, som tidligere linket til.

Lenke til kommentar

er litt klar for å innføre tortur i norske fengsler jeg.

istendfor å bure overfallsmannen inne, så han blir bitter og sur og blir opplært av andre forbrytere, gi ham 25 rappe slag med pisken! Tror nok det ville ha en betydelig mer avskrekkende effekt en f.eks fengsel og bøter.

 

I tilfelle drap: 100.000 piskeslag! Tror ikke det ville blitt mange drap i norge nei!

Lenke til kommentar
:sleep:

 

*Håpe at Geir stenger denne også*

*Unyttig innlegg*

 

Etter som du ikke er moderator selv er det vel bare å holde kjeft?!? :whistle:

- Du får ikke gjort noe med det så lenge moderatorene ikek stenger den uansett! :yes:

Først av alt: Her på forumet ber vi ikke andre brukere om å "holde kjeft"! Å angripe noen for hobbymoderering er å hobbymoderere selv...

 

Dernest: Dersom man mener at en tråd bør stenges skal det tas ved hjelp av rapporteringsfunksjonen (fortrinnsvis) eller pr. PM med moderator. Husk at en rapport leses av mange moderatorer mens en PM bare går til en og du er avhengig av at vedkommende faktisk ser den (og ikke er på fisketur i Lofoten uten PC...)

 

Til slutt: Denne tråden blir stengt når jeg eller en annen moderator bestemmer det. Den ville vært stengt allerede om ikke det faktisk hadde kommet et par begrunnede svar. I mellomtiden kan dere holde dere til emnet, istedetfor å diskutere moderators jobb...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ettersom den nye tråden om emnet blir ståendes, så får jeg quote fra den andre hvor mitt synspunkt greit blir skildret av Feynman og Tom waits for alice:

 

Dødsstraff er ingen straff. Det er hevn. Hevn hører ingensteds hjemme i en rettsstat.

 

Nei, det er staten sin jobb som folkets representanter å vokte det samfunnet vi ønsker å ha. Da må staten selv opptre slike vi ønsker at folk flest skal. Staten er ikke noe slags sluggerorganisasjon som skal være den mobben vi selv liker å tro vi ikke er, eller burde i hvert fall ikke være det. Vi ønsker ikke at folk skal bli drept, altså skal ikke staten som vår representant drepe.

 

Den leken som heter "øye for øye" vinnes alltid av den som ikke har noe imot å stikke ut øynene på den andre. Det har vi problemer med, i hvert fall de fleste av oss. Den eneste måten vi kan vinne på er å adoptere forbryterens mentalitet. Ved å benytte dødsstraff lar vi forbryteren bestemme spillereglene. Sier vi nei, blir ikke samfunnet gisler for den forbryterske logikk.

 

Mer føler jeg ikke det trengs å si om den saken, fra min side.

Lenke til kommentar
Hvis det er "uskyldig" drap da.

Det er mange begreper ute å går, bl.a. mord, drap, overlagt drap, uaktomst drap og sikkert mer.

 

Allerede idag er det stor forskjell i straffeutmålingen, fra f.eks å dytte til noen slik at de brakk benet og senere døde av en sykehusbakterie, til det å bevæpne seg på forhånd og gjennomføre et nøye planlagt rovmord.

 

Baneheiasaken inneholdt endel groteske elementer som gjorde at til og med den norske pressen ikke ville fortelle alt, men det var meget gode grunner til at de ble idømt lang straff (usikker på om det var sikring eller forvaring).

 

Slik jeg ser det er det tre ting som er kilden til ønsker om dødsstraff

- inkonsekvente straffeutmålinger, med store sprik i ankeinstansene

- inkonsekvente strafferammer, der momsunderslag kan gi større straffeutmåling enn en serie pedofile overgrep

- og at mer penger og ressurser brukes på de innsatte enn de som ble rammet av selve forbrytelsen.

 

Jeg er derfor overbevist om at en endring av det over ville dempet denne debatten kraftig.

Lenke til kommentar
Hva om de henretter feil person? Da har de jo driti på draget når noen finner ut av det.

Og dette er en av mange problemstillinger ved dødsstraff. Man kan være sikker på at noen er skyldig og likevel ta feil. Uskyldige har blitt henrettet før og det vil nok skje igjen, men for meg er dette toppen av urettferdighet. Staten skal kunne ta noens liv uten straff dersom de mener det bevist at personen er skyldig. Tenk på de som har fått livstid i fengsel og senere har blitt frifunnet. De har mistet en stor del av livet men det kunne vært verre.

 

Siden dødsstraff er så endelig vil jeg heller foreslå at livstid blir livstid og at man kun forlater fengselet i en bodybag :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...