Gå til innhold

GeForce 7800 også i GT-versjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er noe av det "Se & Hør" skriver....

http://theinquirer.net/?article=24359

 

NVIDIA IS PREPARING for hard launch number two, as it will have Geforce 7800GT in the shops available the moment it releases it. Geforce series seven will get its slower but cheaper.

 

It will be a slower clocked version of the same G70 chip that we all see as the Geforce 7800GTX series. We suspect that it will be just a slower clocked card with same number of pipelines but we could not confirm this at press time. We don’t have the core clocks for you, yet.

 

This will put some additional pressure on ATI as its R520 is still a way down the road and might even make it to drop X850 and X800 prices down to compete Nvidia treat. Nvidia is serious now and hasn't felt so good since the Geforce 4 TI 4600 times.

 

Tror ikke G72 er 7800GT... nVidia jobber nok også med en 90nm versjon av G70 også. Er forresten ganske mange "tomme" G70 enheter i siste driver til nVidia

 

Edit: link

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Raptor' date='04/07/2005 : 11:01'] Tror ikke G72 er 7800GT... nVidia jobber nok også med en 90nm versjon av G70 også. Er forresten ganske mange "tomme" G70 enheter i siste driver til nVidia.

 

Når har nVidia sist gått ned på en mindre prosess på samme eller en refresh av en GPU? Hva med ATi? Utviklingen i denne bransjen går så fort at det neppe vil bli særlig lønnsomt. Mid-range og value utgavene i G7x serien vil nok bli produsert på 90nm.

Lenke til kommentar
Mid-range og value utgavene i G7x serien vil nok bli produsert på 90nm.

Det var det jeg mente... G70 vil alltid være 110nm, men G72 kan for eksempel være en 90nm versjon...

 

Hvis 7800GT har like mange pipelines som 7800GTX så tror jeg den vil basere seg på G70

Lenke til kommentar
Men at det skulle være et GT-kort, et Ultra-kort og et standardkort i tillegg til GTX virker i det minste utsiden som litt klønete fra Nvidia sin side.

Jeg leste en eller annen plass om at det skulle komme tre utgaver av G70:

7800

7800 GT

7800 GTX

 

Så kanskje G72 er noe annet? F.eks en geforce 7600-serie? Jeg håper det, men lurer bare på hvilke spesifikasjoner den skal ha og hvor lite strøm den vil kreve. Håper man ikke trenger noe mer enn strømmen fra PCIe-sloten, og helst at de lavere versjonene av 7600-serien kommer vifteløst som standard.

 

trodde GTX var nye betetegnelsen på Ultra kort jeg.

Det trodde jeg også i starten, men nå begynner jeg å bli i tvil om GTX bare er ennå et steg i mellom topp og bunn-modeller. (ATi dyttet jo inn en XL-versjon mellom Pro og XT-versjonene så GTX kan vel være Nvidias svar på det)

Lenke til kommentar
Raptor' date='04/07/2005 : 13:36'] Det var det jeg mente... G70 vil alltid være 110nm, men G72 kan for eksempel være en 90nm versjon...

 

Hvis 7800GT har like mange pipelines som 7800GTX så tror jeg den vil basere seg på G70

Jepp, det er også en mulig forklaring på G72.

 

7800GT tror jeg vil basere seg på G70 uansett om den har 24 pipelines eller mindre. Noen plasser må jo Nvidia kunne selge de relativt dyre brikkene som ikke har 24 fullt fungerende pipeliner. 24pipeliner på 110nm prosess er neppe særlig billig og har trolig også høy feilprosent. Jeg tror ikke Nvidia er så dum å kaste store lagre av G70-brikker med f.eks 20 eller 16 fungerende pipeliner i søpla.

Lenke til kommentar
så det vil altså komme

7800

7800GT

7800GTX

7800Ultra?

Ja minst det. Skal ikke se bort fra det kommer en LE variant og, hvis ikke vanilla varianten har tatt over som LE. Men tviler litt på det, men dataverden er ikke alltid som du tror.

 

At 7800 Ultra kommer har jo vært klart en god stund, og at den da vil komme litt før R520 for å ta vek litt limelight fra ATI.

 

Om 7800 (GT) skulle komme i SIL eller ikke har vært et ganske stort spørsmål. Og ingen ser ut til å vite svaret. Ville tro det siden SIL ( eller var det SLI??? WTF tre bostaver etterhverandre er det såfall) på de nye kortete er forbedrer angående 2 skjermer på samtidig og at det er SIL som funker noe som det ikke var før. Vil jo også tro at de har lært noe av sine feil fra 6800 generasjonen og ytelses flaskehalser de hadde angående SIL.

 

Flere her har begynt å nevne 90nm, vil nok tro at de aller fleste kortene på 7800 generasjonen vil bli produsert på 90 nm for å få de billigere og bittelitt kjøligere. Men om 7800 vil få en bump ala 800 -> 850 er heller ikke greit å vite. Og navnet blir da 7900? 5000 serien hadde jo en 5900 kort så kanskje det kommer en liten forbedring ala 7900 og da vil et 7800 Ultra kort ikke være nødvendig. Det er bare å fantasere, de 7800 Ultra / 7900 serien vil vel også markere 512MB inntåget for fult.

Lenke til kommentar
Ville tro det siden SIL ( eller var det SLI??? WTF tre bostaver etterhverandre er det såfall) på de nye kortete er forbedrer angående 2 skjermer på samtidig og at det er SIL som funker noe som det ikke var før.

Heter SLI ja ;)

Lenke til kommentar

Har noen tvil på at det kommer en Ultra versjon med det første. Da heter den nok ikke ultra ihvertfall.

 

Blir for dumt å ha 4 kort som har en hastighets forskjell på 15% fra tregeste til raskeste. (satt på spissen)

 

Legger meg heller på teorien over her om at G72 er en 6600 versjon av 7xxx serien.

 

Mulig det kommer en oppgradering senere fra GTX men da tror jeg som over at den heller vil hete 7900 f.eks og den bør være en del mer enn bare en typisk ultra oppgradering. Eventuellt en 90nm versjon av G70 som lar seg presse en del mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...