Gå til innhold

Crossfire raskere enn SLI?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når rosa elefanter får vinger og flyr Norge rundt....

Å høre på produsenter om sine produkter er som å høre på politikere og deres "fanesaker". Er bare meningsløs svada uten noe rot i virkligheten.

 

Tror dette kan bli en reell utfordrer, men de får nå ikke skryte på seg en epenis på størrelse med holmes....

Lenke til kommentar

SLI er ikke gammel teknologi... Teknologisk har det igenting å gjøre med den gamle SLI teknologien til 3Dfx, navnet er det eneste som er felles...

 

Her er et bilde fra The Inquirer av ATi sin Crossfore:

ATdongle.JPG

 

Her er ifølge samme nettside et X850XT "Master kort"

CrossfireX850.JPG

 

Hos ATi kan man ikke ha to like kort, men du må et spessielt "master kort"

Legg merke til den spesielle DVI kontakten til venstre på kortet...

 

ATI will name these cards as X850XT Crossfire edition and XT non Platinum edition will cost $549, for which you will obviously need a valid MasterCard. This card will work with X850XT Platinum edition, X850XT and X850PRO slave cards.

 

The X800XL Crossfire edition card with 256MB will cost $299 while 128MB card will be priced at $249. This card will work with X800XT Platinum edition, X800XT, X800XL, X800PRO and X800 vanilla slave cards.

 

All Crossfire Edition cards have High Density DMS+DVI dongle which supports DVI+DVI with cable and supports CRT with adaptor. It should be ready for your display.

 

We learned that ATI will make all these cards itself and not even Sapphire will be able to make Crossfire edition master cards. ATI wants full control over this manufacturing process.

 

Setter en femmer på at disse kommer til å bli umulig å få tak i med det første...

Ser ut som vi kan vente oss noen uavhengige tester i slutten av juni. Kommer nok noen SLI drivere som er ganske mye oppdaterte også da...

 

We should see some tests from Computex while officially ATI will send out Crossfire test systems by the end of June.
Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Hva er opplegget med de kablene? Må man ha en spesiellt greie med kabler som går innom begge kortene? Det er jo isåfall ett skritt tilbake.

 

AtW

De kablene er det som kobler sammen kortene. nvidia bruker en intern bru, og ATi bruker en ekstern kabel...

 

Så ryktene om at ATi sin AMR teknologi fungerer uten noen kobling mellom kortene er som mange av de andre ryktene rundt denne teknologien, uriktige.

Lenke til kommentar
' date='30/05/2005 : 10:48'] Det beste med crossfire må vel være at de fungerer på _alle_ spill. De må ikke ha driver som er tilpasset det enkelte spill. Om de ligger litt over eller under i score er vel ikke så kritisk.

Ja, all honør til ATi hvis dette fungerer... :yes:

Men som sagt, vil se noen uavhengige tester først!

Lenke til kommentar
Raptor' date='30/05/2005 : 10:47']
Hva er opplegget med de kablene? Må man ha en spesiellt greie med kabler som går innom begge kortene? Det er jo isåfall ett skritt tilbake.

 

AtW

De kablene er det som kobler sammen kortene. nvidia bruker en intern bru, og ATi bruker en ekstern kabel...

 

Så ryktene om at ATi sin AMR teknologi fungerer uten noen kobling mellom kortene er som mange av de andre ryktene rundt denne teknologien, uriktige.

Ok, hvordan fungerer det med tilkobling av skjerm da? (hvor mange kan man ha)

 

AtW

Lenke til kommentar

Et spørsmål..:

Jeg har til høsten tenkt å oppgradere de mest vitale deler av hwen min. HK,RAM,CPU,HD,Grafikkort.. Har alt bestemt meg for S939 me Athlon64. Men kunne tenkt meg Crossfire evt. SLI støtte på hovedkortet jeg velger.

 

Høsten vil si sept/okt. Antar endel tester er utført innen da..

 

Det jeg viser min skepsis til er hvor lite plass som gjenstår til ekstra pci kort.

De fleste hovedkort har det meste integrert. Men noen av oss foretrekker eks. pci lydkort fremfor integrerte, et 3Com nettverkskort som har fulgt meg i flere år, samt TV kort. Ut fra bildene over, (har også sett liknende SLI oppsett) så virker det til meg som om det ikke er plass til dette.. ?

 

Klart jeg kan da kjøpe et hvilket som helst hovedkort uten SLI eller crossfire. Men jeg vil ha det av den grunn at jeg føler systemet holder lenger? Med det? Før det blir helt utdatert.

Lenke til kommentar

Så det er en bro altså. Jaja, lurer på hvordan det fungerer. Slik jeg har forstått det så må DVI-signalet fra slavekortet være et vanlig DVI-signal. ATi har tidligere sagt at det skal være et sjakkbrettmønster av hvilke pixler som rendres av de forskjellige kortene. Det må vel betyr at slavekortet sender ut "annen hver" pixel og går innom masterkortet for å få lagt til resten av pixlene. (Evt. en skjev fordeling av antall pixler dersom kortene er ulike) Pixlene fra slavekortet må vel synkroniseres ved at det bufres i masterkortet før det sendes videre. Dette krever sikkert litt ekstra elektronikk på masterkortet.

 

Hvis dette er sant så må vel det bety at driveren får slavekortet til å sende ut en sær oppløsning som adderes til oppløsningen som driveren for masterkortet lager.

 

Jeg kan se for meg at det kan bli begrensninger på hvor mange skjermer man kan bruke i Crossfire. (f.eks kun 1 skjerm eller 2)

 

Jeg kan også se for meg at det blir begrensninger i hvilke oppløsninger man kan bruke i Crossfire. (Kommer an på om DVI-kabelen er single link eller dual link DVI)

Lenke til kommentar
Nå er det sånn at sli funker glimrende på så og alle spill som du trenger det på(dvs nye krevende spill) De spillene det ikke funker på trenger ikke sli. i hvertfall ikke med mine 6800gt i sli.

Hmm, ja ok. HAr alltid fått for meg at man trenger patcher og spesialskrevne drivere for å kjøre sli, men jeg har nok sikkert tatt feil.

Lenke til kommentar
Hmm, ja ok. HAr alltid fått for meg at man trenger patcher og spesialskrevne drivere for å kjøre sli, men jeg har nok sikkert tatt feil.

Det er feil ja, og var kun helt i starten...

 

SLI trenger profiler for å fungere, men brukerene kan lage sine egne profiler, det ligger flere guider hos nVidia på hvordan dette skal gjøres. (Grunnet at SLi kan fungere i flere modus)

 

Det er noen spill som ikke støtter SLI, og der er SLI deaktivert i driveren, og i noen av tilfellene blir det laget en fix av nVidia i driveren.

 

SLI ligger i alle nyere drivere fra nVidia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...