Gå til innhold

Moonscape Protection 2004


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... artig og genialt system.

 

Vi har dette systemet på skolen og jeg har lenge lurt på hva det Moonscape-bildet som kommer opp i oppstarten har vært.

 

Vi er heldigvis halvveis skjermet fra dets vrede (installerer ofte MSN Messenger) siden maskinene meget sjeldent restartes. De står omtrent konstant på "Trykk Ctrl + Alt + Del"-skjermen på innloggingen til Win2000.

Lenke til kommentar

Jeg synes ca 500kr for en enbrukerlisens virket dyrt for private. Til den prisen ordner jeg det heller selv med en annen løsning. (jevnlig ghost sikkerhetskopi til en harddisk som kobles til for anledningen. Ghost fulgte forresten med hovedkortet mitt gratis)

 

Men jeg lurer på et par ting: Er dere sikker på at systemet ble tregere på grunn av alt søpplet dere innstallerte eller kan det være fordi moonscape gjør at alle endringer skrives både til harddisken og til programmet moonscape sin "reverserings-database"? Altså at alle endringer må skrives til to plasser i stedet for en.

 

Er Deep Freeze billigere?

Lenke til kommentar

Og hele driten kan disables ved å fjerne bootflag fra moonscapepartisjonen, med feks knoppix :)

 

Gjort det på en del maskiner på skolen, da både firefox og adobe må instaleres hver gang ellers..

(lat klønete dataansvarlig som ikke gidder å fikse det for oss).

 

Monscape er fint for at en maskin skal holde seg akkurat slik den er.. Samme om man laster ned litt virus, og får litt diverse spyware. Moonscape fjerner driten ved boot (pluss alle andre filer man lagret da....) Veldig fint til en HTPC!

Lenke til kommentar

Dette minner da veldig om Illusion´99, som vi hadde på ungdomsskolen, til pest og plage for alle som gikk der...

 

ikt-adminen vår var nemlig en sånn evneveik, hjernedød idiot som bare installerte windows, word og ilusion´99 og gikk. Hvilket resulteerte i at vi måtte konfigurere alt av normale funksjoner selv(som f.eks. explorer) før vi kunne bruke maskina.

Lenke til kommentar
Dette minner da veldig om Illusion´99, som vi hadde på ungdomsskolen, til pest og plage for alle som gikk der...

 

ikt-adminen vår var nemlig en sånn evneveik, hjernedød idiot som bare installerte windows, word og ilusion´99 og gikk. Hvilket resulteerte i at vi måtte konfigurere alt av normale funksjoner selv(som f.eks. explorer) før vi kunne bruke maskina.

Hehe :) Men slike systemer er ikke nødv. en pest for læreren, og fører i beste fall til at skolene har råd til å kjøpe mer utstyr siden det blir mindre styr med fiksing av maskiner. Husker selv hvor artig det var å "fikle" med maskinene, men vi hadde nesten bare Tiki 100 u/harddisk og bare noen få PCer. Men de virket ikke alltid som dem burde. Aner ikke hvorfor ;)

BTW, mener Skanix Illusion på noen områder er bedre enn Moonscape pga. støtte for transparent oppdatering av antivirus software samt at man slipper å flytte Mine Dokumenter etc. over til en egen fullstendig ubeskyttet partisjon.

Lenke til kommentar

Goback er forskjellig, siden den tar backup men lar deg fortsatt jobbe på originalfilene. Bruker også lang tid på tilbakestilling, og større fare for krasj hvis strømmen går etc. Med program som feks. Illusion hvor de filene som faktisk skrives er en kopi av originalen, så er man tildels beskyttet allokeringskrasj på disken siden originalen ikke røres. Men det spørs jo hva slags formål du skal bruke det til, Goback er fleksibelt for en avansert hjemmebruker, men funker ikke bra på en skole hvor man også behøver sikkerhet og kjapp tilbakestilling.

Lenke til kommentar
Noen pros/cons sett opp mot f.eks. Deep Freeze?

Er vel relativt like teknologisk tror jeg, men Deep Freeze er mer anerkjent. Det jeg synes er litt teit med mange av disse produktene, er at de reklameres som en erstatning for antivirus programmer med det argumentet at viruset ikke "fester" seg i maskinen. Greit nok for gamle virus som henger seg på executables, men med dagens virus som sprer seg med Outlook og som gjerne ødelegger dokumenter så har du gjort en stor skade før maskinen blir restartet og viruset er borte.

Lenke til kommentar

Hvilke operativssystem støtter det?

Og det skal ikke være mulig å slå programmet som en bruker men nesten fulle rettigheter? Så brukeren kan ikke ctrl alt delete for å få det bort heller...

Det hadde uten tvil vært nyttig for våres skole ja.

Lenke til kommentar
Det er sikkert bra dette. Men hva om noe skummelt lurer seg innpå der sikkerhetskopien ligger? :hmm:

Jeg tror det er fullstendig skjult for brukerene. Dvs. ligger i en skjult partisjon. Hvis du åpner windows diskbehandling så vil du sikkert se området med sikkerhetskopien som upartisjonert område, muligens også markert som en veldig utvidet partisjonstabell. Jeg tviler på at virus klarer å forville seg inn dit. Da må viruset i såfall være utstyrt med et ganske heftig diskpartisjoneringsverktøy for å finne ut av hvilket filsystem som ligger der og så endre på filer osv.

Lenke til kommentar
Det er sikkert bra dette. Men hva om noe skummelt lurer seg innpå der sikkerhetskopien ligger? :hmm:

Jeg tror det er fullstendig skjult for brukerene. Dvs. ligger i en skjult partisjon. Hvis du åpner windows diskbehandling så vil du sikkert se området med sikkerhetskopien som upartisjonert område, muligens også markert som en veldig utvidet partisjonstabell. Jeg tviler på at virus klarer å forville seg inn dit. Da må viruset i såfall være utstyrt med et ganske heftig diskpartisjoneringsverktøy for å finne ut av hvilket filsystem som ligger der og så endre på filer osv.

Var kun i "gamledager" at virus kunne være troende til å gjøre slikt...

 

Men oppdaterte antivirus programmer er viktig, uansett hva slags annen beskyttelse man har.... Jeg vil ikke "bo" på et lokalnett hvor noen slurver med dette!

 

Etter noen artige runder med MSN ormer, så er Norman satt til å alltid oppdatere når jeg kommer på jobb om morgenen. Den siste ormen tok ikke meg, men mange andre her :whistle:

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
Jeg tror det er fullstendig skjult for brukerene. Dvs. ligger i en skjult partisjon. Hvis du åpner windows diskbehandling så vil du sikkert se området med sikkerhetskopien som upartisjonert område, muligens også markert som en veldig utvidet partisjonstabell. Jeg tviler på at virus klarer å forville seg inn dit. Da må viruset i såfall være utstyrt med et ganske heftig diskpartisjoneringsverktøy for å finne ut av hvilket filsystem som ligger der og så endre på filer osv.

Hvis det er upartisjonert område, så skal man være en smule forsiktig med verktøy som jobber direkte mot disken... Da kan man kjapt få seg et par overraskelser.

Lenke til kommentar
Det er sikkert bra dette. Men hva om noe skummelt lurer seg innpå der sikkerhetskopien ligger? :hmm:

Jeg tror det er fullstendig skjult for brukerene. Dvs. ligger i en skjult partisjon. Hvis du åpner windows diskbehandling så vil du sikkert se området med sikkerhetskopien som upartisjonert område, muligens også markert som en veldig utvidet partisjonstabell. Jeg tviler på at virus klarer å forville seg inn dit. Da må viruset i såfall være utstyrt med et ganske heftig diskpartisjoneringsverktøy for å finne ut av hvilket filsystem som ligger der og så endre på filer osv.

Selv om partisjonen er skjult for brukere, så finnes/kommer det sikkert virus som kan lese og skrive på den. Men jeg håper at dette ikke blir noe problem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har litt problemer med dette programmet. Helt umulig å tyde oppstartsbildet før Windows XP startes, vet ikke hvordan jeg skal forklare det men det ser omtrent ut som ett tv bildet med veldig dårlig signal. Kjører på en dell pc.

 

Noen som har vært borti dette?

 

Viste seg etter å ha vært i snakk med support at de har problemer med Dell maskiner og denne programvaren.

 

Skulle vistnok komme en patch.

Endret av jasco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...