Gå til innhold

Overklokkingsguide for a64 -ferdig


Anbefalte innlegg

Hei, vil bare meddele at jeg ikke kommer til å svare på spørsmål i denne tråden lenger ettersom jeg ikke er en aktiv overklokker lenger.

 

 

Den edle kunst :thumbup:

 

Målet mitt med denne guiden er å gi en hjelpende hånd til de av dere der ute som har lyst å overklokke, men ikke er helt sikre på hvordan det gjøres. Først og fremt vil jeg fraskrive meg allt ansvar for hva dere måtte finne på og bruke denne kunnskapen jeg deler med dere til, ting kan fort gå galt om dere ikke følger med på hva dere holder på med i bios, da vær spesiellt oppmerksomme på spenningsinnstilliger! Jeg mottar også med glede kritikk om hvordan Guiden kan gjøres bedre. Jeg er ingen stor pedagog, men jeg skal prøve å gjøre meg forstått så godt jeg kan.

 

Jeg vil holde av de 5 første postene i denne tråden og bruke de til ulike oppdateringer og for å få dette så ryddig som mulig.

 

 

Denne guiden var originalt ment for "Den store DFI NF4 tråden", men jeg poster den her da flere kansje kan få nytte av den her...

 

Lurer du på noe etter å ha lest guiden? Bare spør i denne tråden så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan..

Endret av un0kai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FØRSTE DEL:

 

 

Det finnes forskjellige metoder for å overklokke, måten jeg bruker er ikke den eneste rette og jeg ser ikke bort ifra at det finnes bedre måter å løse ting på. Selv bruker jeg hovedsakelig bios for å stille inn det meste, helt på tampen bruker jeg gjerne a64tweaker til å "fintune/leke meg med" minnet. Når det kommer til overklokking så er kansje det viktigste å "leke" seg med forskjellige instillinger, det er ikke alltid det mest innlysende som gir best mulig ytelse, et eksempel her er Tras på nForce2, der 2-2-2-11 gir bedre ytelse enn 2-2-2-5.

 

 

Bios:

 

Først vil eg nevne at forskjellige bios utgaver kan ha noe å si på overklokkingsresultatene, her kan jeg ikke komme med noen universelle anbefalinger, bortsett fra at det kan være greit å velge en bios til dfi med memtest innebygd, som med mye annet innen overklokking så er det prøv og feil metoden som gjelder også her. Her finner du forskjellige bioser til DFI, merk at noen bios versjoner er myntet på forskjellige typer minne. I denne guiden vil det bli brukt winbond BH-utt brikker fra Twinmos. Undertegnede bruker 414-2 beta bios, da denne gir meg de beste resultatene med mitt minne. Forskjellen fra 310p var markant for min del.

 

Det er også en viss risiko ved flashing av biosen, så for all del husk å klokke ned FØR du flasher biosen, det dummeste man kan gjøre er å flashe på et ustabilt system. Jeg bruker å laste "load fail/safe settings" i bios før en eventuell flash. Det er også mange måter å flashe på, undertegnede bruker Winflash. Merk også at om du bruker en beta bios så kan denne ødelegge maskinen og du vil da ikke få noen ting igjen på garanti.

 

 

OK. her er de programmene jeg bruker:

 

Til å overvåke temperatur bruker jeg Coretemp, det er etter min mening en av de beste programmene til dette formålet.

Speedfan er også et greit program til å overvåke systemet ditt med, det kan være litt kronglete å sette opp. det finnes mange andre programmer til dette formålet. bla. MBM5 og nvidia monitor (som følger med dfi HKet) EDIT: Speedfan er et vesentlig bedre program enn coretemp.

 

OCCT: dette er programmet jeg bruker for å teste stabiliteten til prosessoren. Man kan også bruke prime95, men andre programmer enn disse to vil jeg ikke anbefale, siden de ikke tester at cpuen "regner rett". Med andre ord, cpuen kan være ustabil uten at den nødvendigvis krasjer for det, derfor er det viktig å programmet man bruker tester for regne feil. EDIT: Jeg vil nå anbefale å bruke Orthos til stresstesting for tokjernersprosessorer.

 

CPU-Z: et greit lite program som viser forskjellig info om systemet, samt at det ikke går an å fake resultater med det, brukes hovedsaklig til å vise andre hva du har fått til.

 

SiSoft Sandra: Sandra er et benchmarkprogram for å teste de fleste ting på pcen, de testene jeg bruker er hovedsakelig: CPU Arithmetic Benchmark, CPU Multi-Media Benchmark, og Memory Bandwith Benchmark. Disse testene er greie å bruke til å sammenligne før og etter overklokking ytelse.

 

A64 Tweaker: dette bruker jeg bare helt til slutt for å fininnstille minnet ifra windows. Bruker det da ilag med Sisandra for å finne høyeste båndbredde med, "Sekundære" minneinstillinger.

 

I nyere bios versjoner til DFI HKene ligger også memtest som brukes til å teste minne stabilitet, dette kommer jeg tilbake til...

 

Jeg bruker også 3DMark03, jeg antar de fleste har vert borti dette programmet, men for de som ikke vet det brukes det til å måle grafikkytelsen til systemet. 3DMark01 kommer også til å bli brukt her til å måle generell system ytelse.

 

Jeg vil også nevne Guru3d, som en plass man finner mye nyttige benchmarks og drivere. Jeg har bare tatt med de programmene jeg kommer til å benytte meg av her i denne guiden, men det finnes også mange andre bra programmer...

 

 

 

Litt grunnleggende forberedelser:

 

Først så resetter vi cmosen, laster "load optimized settings" i bios, sånn at vi begynner med default innstillinger.

 

Før vi begynner og overklokke er det greit å gjøre litt forberedelser. Først og fremt må vi sørge for kjøling til rambrikkene. En bh- eller ch- brikke klarer ganske ekstreme spenninger før man tar livet av den, men dette forutsetter at den blit kjølt ned, for ved rundt 70grader så begynner de å få problemer, de vil også være mer stabile når de blir kjølt ned. Jeg bruker en Zhalman 80mm vifte til formålet, denne kan gå så stille at jeg ikke hører den til 24/7 bruk (@3.2v vdimm), mens når jeg virkelig vil være litt slem mot rammen så kan den gi ganske god kjøling på full pinne. Hvordan man velger å feste denne vifta er litt individuellt, men mitt Bigwater sett gjør ting ganske enkelt for meg. For litt inspirasjon kan man se på denne tråden på XS. Jeg har også plugget inn vifta i pwm viftekontakten (helt opp til høyre på HK) på hovedkortet slik at jeg kan justere hastigheten på den i fra bios.

 

ramcooler800.jpg

 

Nå skal vi bevege oss inn i bios en tur... Det kan være greit å gjøre noen andre HW instillinger enn de jeg nevner basert på oppsettet ditt siden vi har resatt cmosen, f.eks. er å enable usb keyboard et must hvis man skal kjøre memtest med usb tast.

 

 

Her er altså det første man ser etter å ha trykket panisk på "Delete" knappen. Når det gjelder overklokking er det i grunn lite her som er interessant bortsett ifra to menyer. For å overklokke må man ha muligheten til å prøve mange forskjellige instillinger, det første vi gjør er å sørge for god nok kjøling, det gjør vi ved å gå inn på "PC Health Status".

 

welkomstbilde_800.jpg

pchealthstatus.jpg'

Her har vi altså innstillingene for viftehastighetene, da tar vi å setter de på full pinne, slik at vi slipper å gå tilbake her og forandre hvis vi vil ha høyere spenninger til Ram eller Chipset. Dette er strengt tatt ikke nødvendig så lenge man passer på temperaturene, men jeg synes det er greit å slippe å ta en ekstra restart fordi noe bllir for varmt. Stabiliteten øker også når ting blir godt kjølt.

 

 

 

Da er jeg happy med forberedelsene, og vi går videre til litt uttrykk og definisjoner i bios...

 

Her er et oversiktsbilde av hva man finner i første menyen innunder "Genie BIOS Settings". Jeg har navnsatt alle de viktigste valgene, for å slippe og skrive tungvindte navn seinere, også blir det litt mer generellt. I forhold til 125 og 310 biosene jeg antar de fleste bruker er det noen små forskjeller i plassering og hvilke valg man kan ta i 414-2. Forskjellene er ikke så store, og det grunnleggende er likt...

 

definisjoner_800.jpg

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

DEL 2.1: overklokking av cpu:

 

 

Vi vil først finne maks stabile prosessor hastighet. Dette gjøres ved å underklokke minnet og Hyper transport bussen. Vi setter med andre ord minne divideren til 100, noe som gir "halv" hastighet på rammen; HTT*(1/2). Vi slakker også timingsene noe, f.eks. til 2.5-3-3-7 (bruker man TCCD så er 3-4-4-9 et greit valg) Jeg velger også å øke spenningen noe.

 

cpustart_800.jpg

 

Deretter setter vi HTT multi slik at HTT * HTT multi <= 1000. Deretter øker vi HTT. Hvor mye varierer litt avhengig av multiplieren som blir brukt. Men la oss begynne med 20mhz. Dette representerer en ganske så uskyldig overklokking av min 3000+. Vi trykker så F10 og laster windows :thumbup:

 

frsteOCbilden_800.jpg

 

cpuz1980.jpg

 

Etter å ha lastet windows. Så ser vi her at utregningene vi gjorde i biosen stemmer. Da er det bare til å fortsette og øke HTT med 5mhz for hver rastart, helt til det blir ustabilt (feiler OCCT, prime95 eller krasjer). Når vi har fått våre første ustabiliheter så har man to valg. Enten klokke litt ned igjen eller øke vCore. Hvor mye spenning man bør bruke kommer ann på hvilke load temperatur man har på cpuen... Etter ca. 15 min med OCCT eller prime bør den ikke ha vert over 55-60 grader. Ellers går det litt på hvor mye is man har i magen (personlig begynner jeg å bli klam i nevene over 1.65-1.7v)

 

cpumaks_400.jpg

 

Her stopper det opp for meg. Da vet vi hvordan man finner høyeste cpu hastighet, da skal vi gå over til å finne maks minne overklokk.

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

DEL 2.2: overklokking av minne:

 

Mens overklokking av en prosessor er ganske rett frem, er minnet litt mer vrient, iallefall om du skal prøve å klemme den siste lille ytelsen ut av det...

 

vDimm ifra 5v linja:Siden jeg har bh brikker trenger jeg masse spenning og da må vi flytte på jp17 jumperen på Dfi hovedkortet. Dett står ganske greit forklart i manualen, men jeg kan gjenta det her:'

 

- Først slår du pcen helt av, og trekker ut støpselet. Trykk gjerne noen ganger på "på-knappen" også, så blir vi kvitt spenningen i kondensatorene også..

- Deretter flytter vi jp17 jumperen ett hakk til venstre.

- Slå så på pcen og velg en annen verdi enn auto for vCore, lagre så innstillingene til cmos.

- Gå inn i bios igjen og du skal nå kunne velge "alle mulige" spenninger for vDimm. :cool:

 

Ved buk av bios 510 og 509, så skal de gule slottene gi best overklokk ved bruk av winbond ram, TCCD skal fremdeles brukes i de orange slottene.

 

 

Jeg har desverre ikke TCCD minne tilgjengelig, så denne deler av guiden vil omhandle tweaking av winbond minne. Fremgangsmåten er den samme, men bios valg, spenningsvalg og timings er vidt forskjellig.

 

 

Minnet:

 

Ok, når vi kommer til minnet så er det mange ting som påvirker den "totale ram hastigheten". Vi har klokkefrekvens, samt alle de forskjellige tlgangstidene. Av disse så er 5 av de viktigere enn resten. Grunnen til dette er at de påvirker stabiliteten og ytelsen i større grad enn resten av tilgangstidene. Jeg skal prøve å forklare hva disse gjør så godt jeg kan.

 

Timings:

 

edit 23.12.06: Det jeg hadde skrevet om tilgangstider viser seg aa vaere stort sett direkte misvisende og feil, er du intressert i hva de forskjellige tilgangstidene gjoer anbefaler jeg aa lese gjennom denne posten av Quintero, der er dette godt forklart :thumbup: Jeg beklager at jeg kom med villedende informasjon her, jeg trodde det skulle vaere korrekt da jeg stoettet meg til to tekster jeg fant paa nettet, den ene fra corsair til og med. Det er selvsagt mulig jeg oversatte feil/ikke forstod det..

 

 

Fremgangsmåte ved overklokking:

 

CPU:Nå må vi ta og fjerne prosessoren som hindring når vi overklokker. Dette gjøres ved å sette multiplieren ned noen hakk. Man kan oppleve at minnet klokker bedre med lavere multipliere så derfor liker jeg ikke å sette den altfor langt ned. Siden jeg vet at prosessoren min begynner å bli ustabil over 2620mhz, og minnet mitt mest sannsynlig ikke kan klare mer enn 300mhz så setter jeg multiplieren til 2620/300~ x8. Her er det viktig å notere seg at ved bruk av halve multipliere på nForce 3 og 4, så blir ofte minnehastigheten rapportert feil. Dette kan lett lure deg til å tro at du har mye høyere minnehastighet enn hva som egentlig er tilfelle. Hadde jeg hatt TCCD minne ville jeg valgt 350mhz som maks overklokk og valgt 7 som multiplier.

 

Her er et kjekt verktøy for å regne ut korrekte minnehastigheter.

 

HTT multi:Da skal prosessoren være ute av bildet og vi kan gå videre til HTT multi. Fra tidligere husker vi at denne ikke bør overstige 1000mhz. Så vi velger x3 for winbond eller x2.5 for TCCD. For enkelthets skyld kunne vi ha satt den til x2, men jo mer vi regner litt jo mer lærer man... :p

 

Spenning:Jeg begynner testingen på 3.2vDimm for mine winbond brikker. TCCD brukere kan gjerne bruke standard spenning og øke derfra.

 

Timings:Jeg velger å begynne med 2-2-2-8 timings og resten på auto, da jeg liker å fintune disse fra windows. I biosen burde det nå se ut som det her: (eller noen lignende i allefall)

 

ram_fr_800.jpg

 

Memtest:For å finne ut om minnet er stabilt bruker vi "memtest", denne enabler vi i Genie Bios settings. For hver gang man starter maskinen med memtest enabeled vil den boote memtest og ikke windows. Test 5 er den som ofte avslører ustabiliteter tidligst. For å kjøre denne trykker man: "1-3-5-enter-0" når man er inne i memtest.

 

 

 

Fremgangsmåte: For hver restart øker man HTT med 5. Når man begynner å få feil i test5 etter noen passes (noen=5-10) senker man HTT helt til man iallefall kjører feilfritt 10passes. Da markerer man denne instillingen som "lovende". Deretter slakker man på timings , eller øker vDimm for å se om man kommer lenger.

 

Diagram.jpg

 

Her er innstillingene jeg har testet med, allt over disse minne frekvensene gir meg feil etter en stund i memtest. Til min store ovverraskelse er CAS 1.5 faktisk mer stabilt enn CAS 2. Dvs. ved høvere frekvenser så får CAS 2 flere feil enn CAS 1.5.

 

 

 

Da har vi funnet høyeste "lovende" hastigheter, nå skal vi finne den høyeste stabile system hastigheten...

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

Hvordan finne maks stabile systemhastighet...

 

 

Vi har nå funnet grensene +- et par mhz til alle komponentene, dette gjør resten til plankekjøring.

 

Vi går inn i bios igjen og setter de instillingene som vi har komt frem til, hos meg ser det slik ut:

 

makssystemhastighet.jpg

 

A64tweaker: Om man vil tyne det siste lille ekstra ut av minnet så kan vi nå starte a64tweaker og Sisoft sandra. Vi kjører så noen memory bandwith tester i Sisoft for å finne ut hvor vi litter i lendet, deretter bruker man a64tweaker til å forander på ulike instillinger til minnet, tester minne båndbredde med Sisoft igjen og ser om man har fått en gevinst. Dette er mer for spesiellt intresserte og gevinstene er skjeldent store.

 

Stresstesting: Nå vil vi finne ut om systemet er 100% stabilt til det vi skal bruke det til. For å finne 24/7 stabilitet så kjører man OCCT eller prime95 iallefall 12timer uten å få feil. Får man feil så senker man HTT med 1mhz og tester igjen.

 

Dog med så høy spenning på minnet som vi har nå, ville jeg ikke brukt dette til 24/7bruk, så det jeg gjør er å setter minne divider (fra180) til 166 og senker spenningen til 3.2v. Men vi har funnet en grei minnehastighet for benching, og vi kunne sikkert ha presset den 1-2mhz til og fremdeles kunnet kjøre 3dm03.

 

Kort sagt er hvordan man velger å konfigurere systemet og hva slags stabilitet man er på jakt etter bestemt av personlige preferanser. Så her er det bare å prøve seg fram..

 

 

Da gjenstår det bare og si lykke til, og jeg kommer muligens tilbake med litt ytelsestester med nye venicen min...

 

Keep on clocking :cool:

Endret av un0kai
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

*Meget bra* "unokai" :thumbup:

Kanskje vi etterhvert bør ha en "bruksanvisning" for flere typer HK/BIos-utgaver..

Har etterhvert opparbeidet meg rimelig god kunnskap på AV8 (Abit) og K8T800.. dersom noen trenger råd om dette..

MSI K8N Platinum (S754) var/er en drøm å overklokke i forhold til AV8.. :thumbdown:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
CPU-Z: et greit lite program som viser forskjellig info om systemet, samt at det ikke går an å fake resultater med det, brukes hovedsaklig til å vise andre hva du har fått til.

 

Går faktisk fint å fake resultater i paint med cpu-z. ser ikke forskjellen heller. Alt går det ann å fake med, bare å ta printscreen og inn i paint å fikse på.

Lenke til kommentar
Går faktisk fint å fake resultater i paint med cpu-z. ser ikke forskjellen heller. Alt går det ann å fake med, bare å ta printscreen og inn i paint å fikse på.

Det er faktisk ikke mulig å fake cpuz scores. Gamle versjoner (<1.27) har en tallstreng nederst som kan brukes til å verifisere cpu og minnehastighet.

 

Nyere versjoner har online verifisering. :thumbup:

 

Takk for gode tilbakemeldinger så langt :w00t:

Lenke til kommentar

Det var et bra initiativ un0kai :thumbup:

Det er jo alltid mye spørsmål rundt dette, så håper fler følger ditt gode eksempel med flere HK, minnedivider ser feks helt anderledes ut hos meg, men grunnprinsippene er jo godt forklart her, BRA!.

 

(OT, aller mest ble jeg veldig misunnelig over vifteregulerings mulighetene i den biosen, her har Asus MYE og lære!)

Lenke til kommentar

Et lite sprøsmål.....hvorfor tror jeg at MP på winchester er låst?

Min 3200 er jo x10...men jeg kan jo endre den til x9...hmmmm

 

Rå bra artikkel un0kai.....all honør til deg for at du gadd dette :)

 

Men når det gjelder fsb på disse kortene....hvor langt kan dem gå egentlig?

Og er det bedre å ha 10x250 eller 9x278 ?

Vet at minne har noe å si her......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...