Gå til innhold

FAQ (Guider, sponsing, ordbok ++) - Oppdatert! :)


Anbefalte innlegg

<span style='font-size:21pt;line-height:100%'>FAQ for casemoddere</span>

 

Før du leser videre vil jeg bare gi en stor takk til alle som bidro!

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Tråden var opprinnelig om UV, som jeg utvidet til FAQ.. Her er altså biten om UV!</span>

 

---------------------------------------

 

UV - UltraViolet

 

UV + casemodding = sant

Mange casemoddere bruker idag effekten av UV lys til å lyse opp alt fra vifter til tegninger på plexivinduer. Det er en ganske kjekk måte å få ting til å lyse uten å måtte trekke en ledning for å få strøm. Dessuten er det ikke mange andre metoder enn å male på med UV og bruke neonstrips for å få "lysende" flater.

 

Eksempler på hvor man kan bruke denne effekten:

  • Vifter/vifteblader
  • Vinduer
  • Drev
  • Kabler
  • Skruer
  • Tegne på kretskort
  • Kjøleribber
  • UV væske i vannkjølingsvann
     
  • Høyttalere *
  • Knapper *
  • Tastaturet *
  • Skjermen *
  • Musa *
  • Mer.. Forslag?

* Krever utvendig UVbelysning!

Om du vurderer dette kan du ta en titt på Bamsefar sitt prosjekt her!

 

Hvordan lyse opp?

Diskoteker har ofte lysarmatur i taket som sender ut blacklight. Casemoddere har også noen valg:

  • Kalde Katoder
  • LEDer

Kalde katoder finnes i blacklightform og brukes som oftes av casemoddere til å lyse opp kreasjoner med UV penn eller annet.

LEDer kan brukes om man bare trenger en svak effekt på et spesielt pungt!

 

Tegne på kort? Her er noen tips:

Når du skal tegne på kretskortet er det veldig viktig at du passer på å bare tegne på kretsene, og selveste kortet. Du må for all del ikke tegne på kondensatorer, chip'er og andre komponenter du vil finne på kortet. Noen penner kan ha en tendes til å skli så vær forsiktig når du tegner. Tegn mange korte streker, og bruk gjerne linjal. Dette er utrolig pirkete, så smør deg med tålmodighet!

Her kan du se hvordan det kan bli!

 

Fluoriserende da, hva er det?

Fluoriserende penner og UV-penner er to vidt forskjellige ting.

Men du kan få ganske lik effekt med begge typer!

En fluoriserende flate ser ut som en knall farge, men i mørket får du en fin effekt som ligner på UV-effekten. Forskjellen er at når det er lys, trekker det fluoriserende til seg lys og lagrer det. Når det blir mørkt kan man se dette i form av et slags lys som er veldig likt det du får ut av UV-penner. Fluoriserende penner er imotsetning til UV-penner ofte MYE billigere, men gir dessverre ingen varig effekt slik UV-penner gjør. Har du en markeingstusj/penn i penalet er denne nokså sikkert fluoriserende og du kan bruke denne på kortet ditt å oppnå en fin effekt!

Fluoriserende flater får en forsterket effekt av UV-lys, derfor medbringer jeg det i denne guiden.

 

Hvor kan UV-artikler kjøpes?

 

UV-penner:

Microplex.no (Norge)

Sett med UVpenn og UVlys hos Primall.com (USA)

DenfenceDevices.com (USA)

SpySupplyStore.com (USA)

SpyCamSurveillanceEquipment.com (USA)

GadgetsUK.com (England)

OmegaSphere.net (Canada)

 

Blacklight Kalde Katoder:

Rør hos Microplex.no (Norge)

Rund hos Microplex.no (Norge)

Rør hos 3dfxcool.no (Norge)

Rør hos PSdata.no (Norge)

Rør hos Komplett.no (Norge)

Rund hos Komplett.no (Norge)

Rør hos Dioder.no (Norge)

 

Rør hos Databutikken.com (Sverige)

 

UV LEDer:

Lazer LED hos 3dfxcool.no (Norge)

(Her var link til LEDer hos Dioder.no, men fjerna linken for din personlige sikkerhet! :p)

http://www.dioder.no/catalog/advanced_sear...8d28791&x=0&y=0

Enkel LED hos Microplex.no (Norge)

Lazer LED hos Microplex.no (Norge)

Forskjellige Diverse LEDs hos UltraLEDs.co.uk (England)

Diverse Diverse LEDs hos Dotlight.de (Tyskland)

 

Annet:

UV-reaktiv mus hos SpecialReserve.co.uk (England)

Usynlig UV-reaktiv spray og usynlig maling som lyser opp under UV-belysning - Disse er virkelig tøffe! (USA)

UV-reaktiv beskyttelseslakk hos Elfa! (Sverige/Norge)

UV-armatur til belysning i rom! (Norge)

UV-reaktiv maling hos ThinkGeek.com! (USA)

UV-reaktiv maling, UV-lakk, UV-rep, UV-armatur ++ hos Ljudia.com! (Norge)

UV-reaktive strips i alle farger hos FrozenCPU.com! (USA)

UVtekstiler, penner, plastikk og MASSE mer!! (England)

 

 

Eksempler:

 

Dette er effekten du får ut av UV-pennen du kjøper hos Microplex:

 

uvpenn.jpg

Takk til kverna for bildet.. :)

 

Her er det brukt UV-reaktive IDE-kabler, tusjede kort etc.!

DSC01483.jpg

Takk til m3tro89

 

Slik kan det se ut om du har malt tastaturet ditt med usynlig UV-maling fra Xoxide.com:

 

uvtastatur.jpg

(Kopirettighetene tilhører www.xoxide.com)

 

Lakkere eller UVsleeve? Ta en titt på denne guiden her: http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=345117

Den hjelper deg godt på vei med basic casemodding som er greit å kunne for å gjøre kabinettet ditt til et UVmonster! :)

 

Har du testet noen av produktene over er det hyggelig om du tar det tid til å sende en PM til meg med noen bilder og en kort omtale, slik at jeg kan publisere det i guiden!

 

Kilde: http://www.americanairandwater.com/

 

---------------------------------------

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Sponsing</span>

 

Mye snakk om sponsing nå, noe de fleste nå prøver å få når de starter et nytt spennende prosjekt! Så her kommer litt som kan være nyttig, selv om det blir vanskeligere og vanskeligere å få spons for tiden pga. den store forspørselen!

 

Her er en liste over netshopper som sponsor og de som ikke gjør det:

 

Sponser:

Vendur (www.vendur.no, [email protected])

Hammar (www.hammar.no, [email protected])

3dfxcool (www.3dfxcool.no, [email protected]) Riktig e-post?

SHG (www.shg.no, [email protected])

PCcool (www.pccool.no, [email protected])

 

Sponser ikke:

Komplett (www.komplett.no)

Microplex (www.microplex.no)

 

Har du noen flere? :)

Ble faktisk personlig overaska over at Microplex ikke sponser fordi de er ledende innenfor casemods.. Merkelig!

 

Her en også en mal skrevet av forumets råskap Sigbjørn aka sigen:

 

Hei.

 

Jeg holder på med et prosjekt, med worklog på hardware.no-forumet (www.forum.hardware.no), som heter [Navn på prosjektet], og lurer på om dere i [Navn på webshop] kunne tenke dere å sponse meg med en eller flere av tingene jeg trenger til prosjektet.

 

Det jeg trenger:

[Liste over ting du trenger]

 

Det dere får igjen for dette, blir logoen deres i toppen på første side av worklog`en min, noe som gir dere god og positiv reklame som når ut til en del folk som ligger i deres målgruppe for salg, positiv omtale i Norges største forum for datainteresserte, og dere får også et klistremerke (hvis dere legger et ved i en pakke ved eventuell sponsing) eller at jeg lakker logoen deres på en av sidene på prosjektet.

 

Her er linker til noen sider som kan ha relevans for deres avslutning om å gi meg sponsing eller ikke:

Min worklog: [link til workloggen] (som dere ser, er det passert [x] folk som har kikket på prosjektet på [x] dager)

Siden jeg bruker for å laste opp bilder: [adressen til der du eventuelt laster opp bilder fra] (det er to av hvert bilde, p.ga. at jeg lager thumbnails i worklog`en)

 

 

MVH

[Ditt FULLE navn]

 

Par tips når du skal skaffe sponsorer:

  • Ha god tålmodighet å send bare til en om gangen, så du ikke ender opp med f.eks. 6 vifter for mye!
  • Ikke mas om du ikke får svar med en gang
  • Informér mest mulig og referér gjerne til andre prosjekter. SketchUp (helst gode) hjelper også på!

PSdata har også et godt alternativ! Et fond som deler ut hardware til nøyere utplukkede søkere. Har du en god begrunnelse for at du skal få noe ny hardware, kan du prøve å søke hos dem! Er en spesielt fin mulighet for folk som skal starte opp LAN! Her finner du søkeskjema...

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Hvordan montere HK i hjemmebygd kabinett?</span>

Når mange bygger et kabinett fra bunnen av er det mange som lurer på hvordan man kan få tak i brett til hovedkortet sitt.

Vel, du kan jo alltids kjøpe eller bare lage selv! Om du velger å kjøpe finnes det er veldig bra alternativ fra Lian Li som du finner her.

 

Dette settet inneholder både brett for montering av HK og åpninger for PCI slots og porter fra HK. Det følger også med 1 80mm vifte!

Dette koster 245kr, noe som er litt dyrt synes nå jeg (du kan jo kjøpe et billig kabinett å ta HKbrett derifra istdenfor!), selv om den inneholder 1 80mm vifte. Men alikevel et fint alternativ!

 

Om man ønsker å bygge selv er det litt værre, men koster betraktelig mindre. Du trenger en plate av alt fra aluminium/stål til treverk. Når du skal borre hull så legger du bare HK du har og tegner opp hvor du skal borre. Dette er da metoden du bruker om du ikke skal ha ordinær bakdel av kabinett, men gjør seg bra på en HTPC når det ikke skal se ut som en PC bak. Poenget er egentlig det at du kan ha utgangene fra kortet hvor du vil uten stygge "deksler"!

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Ordbok for casemodding/hardware</span>

  • TT = ThermalTake som er en markedsledende produsent av kabinetter og masse annet
  • HK = HovedKort
  • AC = Arctic Cool, en produsent av kabinetter, vifter osv.
  • CM = Cooler Master som blandt annet produserer suksesskabinettet Stacker
  • LL = Lian Li som er kjent for sine aluminiumskabinett i den ikke-økonomi-vennlige klassen
  • Casebadge = Små klistremerker du klistrer på kabinettet ditt med forskjellige motiver som f.eks. forteller hva slags OS og hardware på PCen din
  • LED = Light Emitting Diode, en liten lyspære som har størrelse ra 3mm til 10mm i diameter og som tar lite strøm
  • PLED = Polymer Light Emitting Diode, som er en ny teknologi som kan sammenlignes med LCDdisplayer. PLED displayer er mye billigere å produsere å sees bedre i mørke forhold

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Lakkering?</span>

Her finner du en finfin guide om lakkering!

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Redd for at katoden din skal brenne opp?</span>

I det siste har det vært mye snakk om katoder som plutselig lukter brent.

Om dette skulle skje deg, skal du plukke fra strømkontakten og så ifra PSU og fjerne katoden raskest mulig. Gjerne bruk et pulverapparat å sprøy på om du er usikker. Det sier seg vel selv at om det er en brann skal du frem å slokke med en gang! Selv hvor vondt det er å tenke på all dataene som går tapt..

Om du derimot har kjøpt deg eller skal kjøpe en katode og er bekjymra for at noe skal skje bør du ta to forhåndsregler: Sette dem fritt og gi dem god kjøling!

Så ikke vær redd for å kjøpe Sunbeam katoder, for som regel er det brukeren selv som står for feilen..

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Hvordan visualisere prosjektet ditt?</span>

For å kunne lage et ordentlig prosjekt er ingenting så viktig som planlegging!

Jeg f.eks. setter meg ned i en KRL time å kladder i boka.. Etterpå går jeg hjem å lage en modell i full 3D med eksakte mål i SketchUp!

Dette programmet er desverre ikke gratis, men kan brukes en 30-dagers tid før programmet krever at du registrerer det.

Med hjelp fra SketchUp kan du f.eks. finne ut om den og den tingen får plass der, og om en smart løsning du har kommet på kanskje ikke er så smart!

Du tegner faktisk som om du satt i paint, men etterhvert drar du det ut i 3D og du kan lage de fantastiske dippedutter! Du kan til og med lage en video som tar deg på tur igjennom kabinettdrømmen din..

Men nå skal jeg slutte å reklamere for SketchUp og bare linke til siden du får tak i programmet: http://www.sketchup.com/try/try_windows.php (Ved å trykke deg direkte ditt så slepper du å registrere deg som bruker av programmet..)

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Hvordan skaffe seg plexi - også sotet plexi</span>

Mange "veteraner" her på forumet er mektig lei alle spørsmålene om hvor man kan få tak i plexi! Som nevnt uttallige ganger før, fåes både plexi og lexan, sotet og ikke sotet hos en Glassmester! Vel, er kanskje ikke alle glassmestere som har akkurat det du trenger, men da er det bare å kontakte en annen.

Om du har vanlig plexi eller lexan og ønsker å sote dette kan du få tak i sotningsfilm på Torshov... (Kverna vet mer om det.. ;))

Har også nevnt lexan, og om du lurer på hva det er så er det altså nesten det samme som plexi. Fordelen er at det tåler mye mer og tar ikke så fort riper som plexi. Bakdelen (ja, nå er det lov å si bakdelen istedenfor ulempen!! :D) er derimot at det koster betraktelig mer enn plexi. 1 kvadratmeter med lexan kostet f.eks. 500kr hos glassmesteren jeg bruker!

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Hvordan lage en enkel gjengetapp</span>

Du tar en helt vanlig skrue som du for eksempel finner i en PC. Den fester du i en skrustikke, og lager tok "hakk" i skruen med en dremel, et på hver side. En liten kutteskive anbefales.

gt.jpg

Lag et hakk langs den røde streken, ca en millimeter dypere enn gjengene i skruen går. Gjør tilsvarende på den andre siden.

 

IM003086.jpg

Når du skal lage gjenger i noe lager du først et hull som er litt mindre enn diameteren mellom gjengene på skruen. Så skrur du "gjengetappen" ned i hullet, så har du laget gjenger, sånn at du kan skru inn vanlige skruer uten problemer senere! smile2.gif

 

En slik gjengetapp vil nok ikke holde like lenge, og være like god som en vanlig gjengetapp, men den virker helt fint hvis du ikke skal gjenge opp så mange hull, og ikke vil betale mange hundre kroner for det.

 

Og hvis det er noen som ikke vet hvordan en vanlig gjengetapp ser ut, så ser den sånn ut:

th5625010.JPG

Takk til Vågebu for denne lille geniale "guiden"!

 

<span style='font-size:16pt;line-height:100%'>Linker til guider, samletråder og ofte stile spørsmål som ikke er sticky</span>

 

Guide: Ekstra finish på krympestrømper av chase

FAQ: UV-lys ødelegger det komponentene i maskina? av chr1st3r

Samletråd: Hvor selges den sjeldne varen tråden! av Zevs_

Guide: Min hjemmelagede Graveringsguide av Klikka_bZerk

Samletråd/Guide: Her får du tak i ting du trenger for modding! av Snublefot

FAQ: Lage PSU moduler av Klikka_bZerk

FAQ: Hvordan få ut pinnene fra ATX kontakten? av Wacky_Man

FAQ: Hvor får man tak i plexi? av sjekkih

FAQ: pc en slukker når jeg setter på katodene av mr.nauz

Guide: Utskjæring av speil til casemodding av Marius E

 

Over og ut for denne gangen..

PS! Dårlig oppdatert guide.. :whistle:

Endret av lokeland
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...