Gå til innhold

IBM kan miste halvparten til Dell, HP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes ikke dette er spesielt oppsiktsvekkende. Selvsagt vil kundene vurdere situasjonen.

Almost half of the U.S. enterprises who were IBM PC prospects said that they're ready to consider Dell or HP now that the Armonk, N.Y.-based giant is dumping its desktop and laptop business, a research firm reported Thursday.
In a report issued Thursday, McNeill and several Forrester colleagues said that about half -- 48 percent to be exact -- of IBM's prospects for desktop and/or laptops deals would consider switching to Dell or HP.

Mine uthevninger.

 

Gitt at dette er businessbrukere, det er mere merkelig om de ikke vil forbeholde seg retten til å bytte dersom den nye produsenten ikke oppfyller forventningene. Om jeg var i den situasjon (IT eller innkjøpsansvarlig i et større firma) ville det være uansvarlig av meg å si at jeg vil fortsette å kjøpe ThinkPad uansett...

 

Siden avtalen ble bekreftet for noen få dager siden, må spørsmålet Forrester stilte ha vært hypotetisk, og svarene likeså. "Hvis IBM selger sin PC divisjon slik ryktene sier, vil du da vurdere andre leverandører?" "Ja, om så er vil jeg nok det..."

 

Og merk dette:

In fact, loyalty by IBM's prospects lags behind potential customers of both Dell and Hewlett-Packard. Only 29 percent of Dell's prospects would consider switching, while 41 percent of HP's would think about it.

Det snakker altså om potensielle kunder her, ikke eksisterende kunder. Altså er dette folk som har vurdert å kjøpre IBM som nå vurderer å kjøpe noen annet, ikke brukere som vil kaste ut IBM. (Forrester har vel forøvrig hverken IBMs eller Dells kundelister, så de snakker med folk de vet om.)

 

I tillegg sier artikkelen ingenting om tidligere lojalitet. Det er 48% nå, hvor mange av dem ville vurdert Dell for noen måneder siden? Sikkert mange av dem.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre en ting klart, PC-divisjonen til IBM går ikke med underskudd.

 

Noe helt annet er det at den burde gått med mye større overskudd enn den gjør idag, men det skyldes vel at den er dårlig drevet. Spesielt Thinkpad'ene burde det vært mulig å tjene mye mer på.

 

Jeg tipper det selskapet som jubler mest over salget er Toshiba som nå blir kvitt sin eneste konkurrent innen high-end laptop'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...