Gå til innhold

Rimelig fargelaser utfordrer konkurrentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ark den eneste forbruksvaren på laserprintere? Eller bruker de en eller annen form for blekk?

 

syntes det var veldig billige egentlig...

Det heter ikke blekk men toner på laserskrivere. Det er en "kassett" med pulver. (Hadde vært interresant å vite hvor mange standardutskrifter en tonerkassett tar og hva den koster for denne skriveren)

 

I tillegg har man slitedeler som trommel og belte som er utskiftbare på de som er beregnet for store utskriftmengder (typisk 50.000 ark og oppover)

 

Jeg synes også dette er billig ja. Særlig med tanke på at man får relativt gode fargeutskrifter på standardpapir med fargelasere. Prøver man dette på blekkskrivere så blir resultatet veldig dårlig. Bruken av standardpapir gjør selvfølgelig utskrift av fargebilder svært rimelig. Men det er klart at det blir ikke like bra som blekkskrivere med dyrt spesialpapir. Selv foretrekker jeg 20 middelsgode utskrifter per 20-kroning enn 1 knallbra utskrift per 20-kroning. Foto som skal henge i ramme får jeg likevel skrevet ut hos fotoforhandleren.

Lenke til kommentar

Eg sitter med (minst) 4 stk AL C900 på jobb, som vel er ein "mindre" modell enn C1100'en.

 

Printeren er grei i bruk, men støyer sjølv om den er "idle" og bruker forholdsvis lang tid på oppstart. Toneren er dyr; ca. 1450kr/kassetten - 4 farger, og dei heldt til 6000 sider. Anbefaler å kjøpe fire ekstra kassetter med printeren, for dei som følger med blir relativt fort oppbrukt (me har ca. 15 brukere pr. printer). Det er heller ikkje så lang levetid på Photocondukteren som det står på div. websider: ca. 20 000. men er oppført til ca. 45 000.

Ja, ein får duplex-einheit til C900'en.

Men for all del: Det eg har skrive gjelder AcuLaser C900, ikkje C1100. -Men eg regner med det er visse likheiter..

Lenke til kommentar

angående det med hva produsenten oppgir at skriveren skal klare å levere av dpi på utskriftene så er det noe som ikke rimer helt. På trykksaker (plakater, cd\dvd cover osv.) er det typisk 300dpi. Da sier det seg vel nesten selv at en printer til en tusenlapp ikke klarer å levere 8-900 dpi. Kanskje den klarer det i teorien, men så har de ofte ikke god nok "optikk" (kalles hvertfall det når det gjelder skannere, som dette også gjelder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...