Gå til innhold

BTX overtar for ATX?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare det ikke blir slik at man må kjøpe ATX for AMD og BTX for Intel. Det er ikke nødvendig med skille på mer enn hovedkort. Før var det jo også ram, til en viss grad, med Rambus, men idag kan begge prosessorene kjøre samme ram. Men hvis Intel presser mer på, kan de tvinge fram BTX spesifikke hovedkort, kabinetter og strømforsyning, uten at AMD får vært med, og dermed blir det en AMD-versjon og en Intel-versjon av alt etterhvert... Huff. :hrm: Det var bedre hvis de hadde klart å samarbeide med AMD om en felles platform, men det er vel å tro på julenissen... :ermm:

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
Bare pga Intel har et varmeproblem så prøver de å pushe på btx formatet.. Blir nok Amd på meg. Liker ATX formatet.

Vil du ikke ha fremskritt da?

 

EDIT: Og jeg liker IKKE ATX formatet. Dårlig airflow, varmesoner over alt, ikke "desktop" design og nesten umulig å kjøle alle komponentene.

Endret av Gunnar_
Lenke til kommentar

BTX er ikke akkurat hva jeg venter på. Selv syntes jeg PC komponenter er for krøkkete laget til. Fatter ikke hvorfor de ikke lager et mer modulært system hvor f.eks. harddisker og cdrom har "drive-bays" så man slipper å tulle med ledninger og slikt. I/O kort skulle også hatt noe tilsvarende innpakning med en enkel måte å sette i kortene på baksiden uten å måtte skru opp pcen og slikt. En standard plugg som ikke er direkte printkort kontakt som i dag brukes (og er eldgammel teknologi). Det er så mye mer man kunne gjort for å forbedre arkitekturen enn dette BTX forslaget som for meg er et lite museskritt for å tilfredstille Intel sin håpløse varmeovn av en CPU.

Lenke til kommentar
BTX er ikke akkurat hva jeg venter på. Selv syntes jeg PC komponenter er for krøkkete laget til. Fatter ikke hvorfor de ikke lager et mer modulært system hvor f.eks. harddisker og cdrom har "drive-bays" så man slipper å tulle med ledninger og slikt.

Finnes løsninger, tett opptil hva du etterlyser men problemet er at de er mye dyrere, enn det markedet har gått for.

 

BTX standarden tror jeg ikke bør sees på i forbindelse med Prescott men i et litt større bilde. BTX ble fremmet for mange år siden, og vil trolig ikke vært standard før lenge etter at Prescott er ferdig.

 

BTX er en naturlig utvikling av ATX (som ble introdusert mens CPU'er hadde ett effekttap på 20 watt og skjermkort hadde passiv kjøling).

 

Mindre støy (uavhengig av varmeutvikling) og mer kompakte maskiner. Med unntak av det som alltid er nye standarders problem (den etablerte base) ser jeg ikke hva som skulle stoppe BTX (ATX gjør det hvertfall ikke).

Lenke til kommentar

Syntes det er supert, amd kommer til å være med på BTX-standaren, men da må de betale intel flesk. Har lest et sted at atx er unøvdvendig, og at det kommer en ny type "hovedkort" som er basert på kun kabler, og at kretskortet blir unøvdvendig. Den er allerede utviklet, så vi får vente et par år før den kommer ut.

den er SUN som står bak.

Lenke til kommentar
Har lest et sted at atx er unøvdvendig, og at det kommer en ny type "hovedkort" som er basert på kun kabler, og at kretskortet blir unøvdvendig. Den er allerede utviklet, så vi får vente et par år før den kommer ut.

den er SUN som står bak.

Ja, det blir helt sikkert standard om to år, og vil erstatte dagens ATX og BTX. IKKE!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...