Gå til innhold

Genialt triks for raskere boot-tid! (10-40 sek!)


eivindhg

Anbefalte innlegg

Har en Netshop 1557 lappis, og hadde egentlig en ganske rask boot tid.

Men jeg elsker at ting går fort så jeg søkte litt rundt på nettet for å finne forskjellige måter for å få en raskere start-up.

Jeg har sjekket det meste av det som finnes på nettet om dette temaet, og kommet fram til at dette er måten å få mye raskere boot tid på!

Du kommer ikke til å angre på noe av dette! Det er sikkert, og du vil garantert få en raskere boot tid!! Jeg har nå en boot-tid på kun 15 sekunder + at jeg har virusprogram som starter opp når jeg starter Win XP!!!

 

Framgangsmåte (Jeg anbefaler å følge alle tipsene):

 

TIPS 1:

 

Prefetch Triks:

 

1. Start regedit (Start - Kjør - regedit)

2. Fin følgende "key": HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SessionManager\MemoryManagement\PrefetchParameters

3. Velg "EnablePrefetcher", høyreklikk og forandre verdien fra 3 til 2.

4. Restart PC'en din.

 

Resultat: 5 - 15 sekunder raskere Boot-tid

 

TIPS 2:

 

BOOTVIS:

 

1. Gå hit: http://www.weethet.nl/english/hardware_bootvis.php å følg hele guiden, dette er Microsoft's egne boot-optimizer, og er sikkert som banken.

 

Resultat: 0 - 40 sekunder raskere Boot-tid

 

TIPS 3:

 

DISABLE UNØDVENDIGE STARTUP PROGRAMMER:

 

1. Velg Start - Kjør - Skriv; msconfig

2. Velg fanen; Oppstart/Startup

3. Deaktiver ALT du ikke har bruk for, og det er mye, du trenger egentlig bare virus program, resten kan du jo egentlig starte manuelt det du trenger. Jeg har bare NOD32 her! Hvor flere programmer du deaktiverer, hvor raskere boot-tid, men husk, å sjekke hva du deaktiverer først, om du trenger det eller ikke etc.

 

Resultat: Avhenger av hvilke programmer du lar være, men hvis du tar bort mange kan forskjellene være store.

 

Mer en dette trenger du altså ikke å gjøre for å få en raskere startup, men jeg anbefaler alle å kjøre Ad-Aware og Spybot - Search & Destroy ihvertfall en gang i uka! Spyware gjør hele pc'en din mye treigere, og er ofte like farlig som virus!

 

Håper noen kommer til å bruke denne guiden, og vær så snill å legge igjen flere tips eller meninger om min guide her =)

Endret av eivindhg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EnablePrefetcher = 5 tror jeg disabler den helt .

 

Value Data:

0 = disabled

1 = Application launch prefetching

2 = Boot files prefetching

3 = Both boot files and application prefetching

 

5 er liksom ikke gyldig verdi

 

 

Kikk her:

http://pubs.logicalexpressions.com/Pub0009...icle.asp?ID=304

 

Ta bort applikasjons prefetching eller clean prefetch folderen fra tid til annen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er en liten "juks" microsoft har lagt inn for å øke boot tiden (nødvendige boot filer) eller start av en eller flere applikasjoner .

 

Programmene i prefetch folderen blir under boot forhånds cachet til minne/cache for at det skal gå raskere . "look ahead , and prepare" liksom det som antas skal lastes først.Istedet for å søke etter det over sectorene på disken.

Filene i prefech katalogen er også kopier som legges vha autodefrag (oppdateres hver 3-4 dag) først på disken .

 

 

Står vel ganske greit forklart i den linken jeg la inn mener iallefall jeg da..

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
jeg synes alt etter boot går treigere, så min annbefaling er og ikke prøve det her, men siden noens pcer funker helt som normalt blir det egentlig opp til deg selv

DISABLE UNØDVENDIGE STARTUP PROGRAMMER:

 

1. Velg Start - Kjør - Skriv; msconfig

2. Velg fanen; Oppstart/Startup

3. Deaktiver ALT du ikke har bruk for, og det er mye, du trenger egentlig bare virus program, resten kan du jo egentlig starte manuelt det du trenger. Jeg har bare NOD32 her! Hvor flere programmer du deaktiverer, hvor raskere boot-tid, men husk, å sjekke hva du deaktiverer først, om du trenger det eller ikke etc.

 

Resultat: Avhenger av hvilke programmer du lar være, men hvis du tar bort mange kan forskjellene være store.

Sikker på at du ikke "disblet" litt for mye?

Lenke til kommentar
QUOTE(Thomas16 @ 14/02-2007 : 19:33)

jeg synes alt etter boot går treigere, så min annbefaling er og ikke prøve det her, men siden noens pcer funker helt som normalt blir det egentlig opp til deg selv

 

QUOTE

DISABLE UNØDVENDIGE STARTUP PROGRAMMER:

 

1. Velg Start - Kjør - Skriv; msconfig

2. Velg fanen; Oppstart/Startup

3. Deaktiver ALT du ikke har bruk for, og det er mye, du trenger egentlig bare virus program, resten kan du jo egentlig starte manuelt det du trenger. Jeg har bare NOD32 her! Hvor flere programmer du deaktiverer, hvor raskere boot-tid, men husk, å sjekke hva du deaktiverer først, om du trenger det eller ikke etc.

 

Resultat: Avhenger av hvilke programmer du lar være, men hvis du tar bort mange kan forskjellene være store.

 

Sikker på at du ikke "disblet" litt for mye?

 

jeg gjorde ikke det punktet siden jeg bruker et program som heter autoruns til å disable sånne ting. har brukt det i mange år

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...