Gå til innhold

SATA-300 demonstrert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det vil vel ikke ha noe særlig å si på overføringshastigheten da det ikke er ata133 som begrenser diskene i særlig grad. Men diskene selv.

 

Det vil kanskje endre seg når teknologien er ute på markedet.

Den ekstra båndbredden vil nok komme godt med dersom man kobler til flere disker til en SATA-kanal via en port multiplier. ;)

Lenke til kommentar

Morsomt å høre at Seagate bruker Barracuda 7200.7-serien til å teste SATA-300 på. :)

 

Den ubetydelige økningen i overføringshastighet for seriell ATA (SATA) i forhold til parallell ATA (PATA), har foreløpig vært et av de største ankepunktene mot seriell ATA. Nå ser det ut til at det er i ferd med å løsne, ettersom noen av tungvekterne innenfor SATA i forbindelse med IDF (Intel Developer Forum) demonstrerte en overføringshastighet på hele 300 MB/sekund. Til sammenligning kan parallell ATA tilby en båndbredde på 133 MB/s, mens SATA i nåværende generasjon kan vise til 150 MB/s.

Vel, nå har jo ikke overføringshastigheten vært noen flaskehals så jeg skjønner ikke at det skulle være noe ankepunkt. Faktisk er det ennå ikke noen konsument-disker klarer å holde over 80 MB/s ogdet kun på lesing, kun på starten av disken, kun på store filer, så selv gamle ATA100 holder egentlig greit.

 

Slik jeg ser det så er ett av de største ankepunktene at man må bruke diskett for å innstallere SATA på mange hovedkort, og at Hotswap og NCQ ikke har kommet på plass. (hotswap ble lovet i tiden før SATA-150 ble lansert, men løftet har ikke blitt holdt ennå).

Lenke til kommentar
Morsomt å høre at Seagate bruker Barracuda 7200.7-serien til å teste SATA-300 på. :)

 

Den ubetydelige økningen i overføringshastighet for seriell ATA (SATA) i forhold til parallell ATA (PATA), har foreløpig vært et av de største ankepunktene mot seriell ATA. Nå ser det ut til at det er i ferd med å løsne, ettersom noen av tungvekterne innenfor SATA i forbindelse med IDF (Intel Developer Forum) demonstrerte en overføringshastighet på hele 300 MB/sekund. Til sammenligning kan parallell ATA tilby en båndbredde på 133 MB/s, mens SATA i nåværende generasjon kan vise til 150 MB/s.

Vel, nå har jo ikke overføringshastigheten vært noen flaskehals så jeg skjønner ikke at det skulle være noe ankepunkt. Faktisk er det ennå ikke noen konsument-disker klarer å holde over 80 MB/s ogdet kun på lesing, kun på starten av disken, kun på store filer, så selv gamle ATA100 holder egentlig greit.

 

Slik jeg ser det så er ett av de største ankepunktene at man må bruke diskett for å innstallere SATA på mange hovedkort, og at Hotswap og NCQ ikke har kommet på plass. (hotswap ble lovet i tiden før SATA-150 ble lansert, men løftet har ikke blitt holdt ennå).

Jeg bruker Sil3114 kontrolleren, og Raptor-disker selv.

 

Jeg har plugget inn en s-ata disk mens systemet har kjørt, og den ble oppdaga & installert i windows.

For å fjerne en s-ata disk mens systemet kjører, i windows xp sp1, gå til enhetsbehandling, og deaktiver den harddisken som skal taes ut. Deretter koble den fra. For å kunne koble til disken igjen, må du først ha tatt ut strømmen fra den, så den har vært uten strøm... Ellers kan ting skjære seg.

 

Eg, det du sa om at hot-swapping ikke er støttet med s-ata 150, er bare tull.

Tør jeg minne om forumreglene som sier at du IKKE skal komme med bastante påstander?

 

SIL3114 støtter og NCQ (ifølge silicon image that is), hari kke testet det selv da jegi kke har en raptor på ca 80GB som støtter dette.. (37,6GB versjonen støtter ikke NCQ)

Lenke til kommentar

Jeg får vel presisere bedre hva jeg mente:

* Bruk av diskettstasjon kan ikke unngås på enkelte hovedkort.

* Hotswap fungerer kun på noen få SATA-150 disker.

* NCQ fungerer kun på noen få disker og kontrollere ennå.

 

Lovnadene før SATA-150 kom ga inntrykk av at det skulle bli hotswap på alle SATA-disker. Det ble ikke lovet noe om disketter eller NCQ, men det sa jeg ikke heller. Synes bare at det er skuffende at man bruke diskett ved innstallasjonen på enkelte chispett. Synes også at NCQ har drøyd veldig lenge siden vi først hørte om det. Det er en egenskap som er relativt lett å implementere så det burde ikke tatt så lang tid. Håper det var oppklarende m.h.p. "bastante og feilaktige påstander".

Lenke til kommentar
Jeg får vel presisere bedre hva jeg mente:

* Bruk av diskettstasjon kan ikke unngås på enkelte hovedkort.

* Hotswap fungerer kun på noen få SATA-150 disker.

* NCQ fungerer kun på noen få disker og kontrollere ennå.

 

Lovnadene før SATA-150 kom ga inntrykk av at det skulle bli hotswap på alle SATA-disker. Det ble ikke lovet noe om disketter eller NCQ, men det sa jeg ikke heller. Synes bare at det er skuffende at man bruke diskett ved innstallasjonen på enkelte chispett. Synes også at NCQ har drøyd veldig lenge siden vi først hørte om det. Det er en egenskap som er relativt lett å implementere så det burde ikke tatt så lang tid. Håper det var oppklarende m.h.p. "bastante og feilaktige påstander".

Det med disketter er bare fordi Microsoft ikke har fått (eller giddet) oppdatert windows installasjons-cd'ene enda..

Du kan ikke klage til produsenten av et produkt for at du må installere drivere.

 

Alle s-ata disker skal støtte hotswap. For såvidt jeg vet, skal også alle s-ata kontrollere gjøre det, men den er jeg litt mindre sikker på.

Lenke til kommentar
Det med disketter er bare fordi Microsoft ikke har fått (eller giddet) oppdatert windows installasjons-cd'ene enda..

Jeg er klar over det, og beskylte ikke noen bestemte for det at man ofte bruke diskett. Skylden er som du sier Microsoft sin, men jeg som bruker bekymrer meg mer for at det er et problem enn hvem jeg skal legge skylda på.

 

Jeg vurderer sterkt å oppgradere til SATA neste gang, bla. fordi Nforce3 250Gb ikke krever diskett. (jeg har mange andre grunner også, men det blir en avsporing av emnet)

Lenke til kommentar
Det med disketter er bare fordi Microsoft ikke har fått (eller giddet) oppdatert windows installasjons-cd'ene enda..

Jeg er klar over det, og beskylte ikke noen bestemte for det at man ofte bruke diskett. Skylden er som du sier Microsoft sin, men jeg som bruker bekymrer meg mer for at det er et problem enn hvem jeg skal legge skylda på.

 

Jeg vurderer sterkt å oppgradere til SATA neste gang, bla. fordi Nforce3 250Gb ikke krever diskett. (jeg har mange andre grunner også, men det blir en avsporing av emnet)

Det er jeg enig i, ja. :)

Lenke til kommentar
Jeg får vel presisere bedre hva jeg mente:

* Bruk av diskettstasjon kan ikke unngås på enkelte hovedkort.

* Hotswap fungerer kun på noen få SATA-150 disker.

* NCQ fungerer kun på noen få disker og kontrollere ennå.

 

Lovnadene før SATA-150 kom ga inntrykk av at det skulle bli hotswap på alle SATA-disker. Det ble ikke lovet noe om disketter eller NCQ, men det sa jeg ikke heller. Synes bare at det er skuffende at man bruke diskett ved innstallasjonen på enkelte chispett. Synes også at NCQ har drøyd veldig lenge siden vi først hørte om det. Det er en egenskap som er relativt lett å implementere så det burde ikke tatt så lang tid. Håper det var oppklarende m.h.p. "bastante og feilaktige påstander".

Det med disketter er bare fordi Microsoft ikke har fått (eller giddet) oppdatert windows installasjons-cd'ene enda..

Du kan ikke klage til produsenten av et produkt for at du må installere drivere.

 

Alle s-ata disker skal støtte hotswap. For såvidt jeg vet, skal også alle s-ata kontrollere gjøre det, men den er jeg litt mindre sikker på.

1) Det er ikke Microsoft som ikke har drivere. Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig med ekstra drivere til SATA, noe også installasjon på brikkesett som Intel ICH5, ICH6 eller nForce3 250 viser.

Derimot er det manglende integrasjon på kontroller siden som gjør at ekstra drivere er nødvendig på enkelte brikkesett.

 

When does Microsoft plan to support Serial ATA in its operating systems?

Serial ATA is software compatible with Parallel ATA and requires no changes to Microsoft operating systems, or any other OS for that matter.

 

 

2) SATA II spesifikasjonene satte standarden for "hot-swap".

Dette betyr ikke at alle harddiskproduseentene nødvendigvis innfører teknologien ?

Det forhindrer heller ikke at noen diskprodusenter er tidlig ute å legger inn støtte for hot-swap før standarden offisielt innføres.

 

Edit: Omformulert for å klargjøre meningen.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Det med disketter er bare fordi Microsoft ikke har fått (eller giddet) oppdatert windows installasjons-cd'ene enda..

Du kan ikke klage til produsenten av et produkt for at du må installere drivere.

 

Alle s-ata disker skal støtte hotswap. For såvidt jeg vet, skal også alle s-ata kontrollere gjøre det, men den er jeg litt mindre sikker på.

Hvordan fungerer det med Microsoft og oppdatering av drivere egentlig?

Vi ser nå og da enkelte drivere som kommer over "Windowsupdate"- tjenesten.

 

Og en sjelden gang kommer en "Service Pack"- oppdatering/oppgradering.

 

Angående "Service Packs" så lurer jeg på om nyere drivere av og til legges til disse? Eller må en kjøpe ny Lisens fra Microsoft slik at en får tak i ny installasjons-CD for å få nye drivere på plass? (jeg vet at en kan "slipstream'e" mye rart også, men håper noen kan svare på spørsmålene).

 

Ellers lurer jeg på om noen vet om Microsoft selger installasjons-CD'ene av nyere utgaver for prisen av produksjon og distribuering (kanskje 200 kroner eller litt mer) til folk som allerede har en lisens men vil fornye seg (gjøre seg klar til reinstallasjon) ??

Da hadde en sluppet å "slipstream'e" ting og tang.

 

Håper noen gidder å svare. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...