Gå til innhold

Asetek med vannkjøling til harddisken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette må vel være for entusiaster og spesielt interesserte. En stillegående 80mm vifte som attpåtil kjører på 5 volt kjøler en disk mer enn godt nok, og da tenker jeg selve disken overdøver vifta. Så den rent praktiske nytten ser jeg ikke.

 

Det forhindrer meg imidlertid ikke i å registrere at ønskemuskelen rykker litt...

Lenke til kommentar
WaterChill og VapoChill-produktene fungerer ved at avkjølt vann trekkes i tuber og kjøler en metallplate som plasseres i bunnen eller på siden av harddisken.
sist jeg sjekket så var VapoChill-greiene gass (freon?) som kjøles ned til det blir flytende, sendes til et varmt område (f.eks CPU'en) hvor den obsorberer varmen og går over til gass igjen, og så definitivt ikke bruk av vann.

 

Edit: hd kjøleren så ganske nice ut :)

Endret av Atpn
Lenke til kommentar
tvilar på at, "an amazing 34 - 42 percentage temperature reduction", er nokon særlig god ide. Det skulle vel bli rundt 80-100 minusgrader.

Hæ? La oss si at temp i utgangspunktet er 50 grader. Med 50% reduksjon skulle da tempen bli 25 grader.

50°C = 323 K. Kelvin er absolutt temperatur ikke relativ slik °C er. Om temperaturen synker med 42% så blir det:

(100-42)/100 * 323 K = ca 187 K = -85 °C.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
tvilar på at, "an amazing 34 - 42 percentage temperature reduction", er nokon særlig god ide. Det skulle vel bli rundt 80-100 minusgrader.

Hæ? La oss si at temp i utgangspunktet er 50 grader. Med 50% reduksjon skulle da tempen bli 25 grader.

50°C = 323 K. Kelvin er absolutt temperatur ikke relativ slik °C er. Om temperaturen synker med 42% så blir det:

(100-42)/100 * 323 K = ca 187 K = -85 °C.

Ja dette var jo nyttig....

Omtrent like nyttig som denne posten min.

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar
Ja dette var jo nyttig....

Omtrent like nyttig som denne posten min.

Jaja... Men hva er de 42 prosentene for noe? Det kan jo være hva som helst når de ikke refererer til noe nullpunkt.

 

Blir nesten som å si "Person A har gått 42 skritt! Hvor langt øst har han beveget seg?"

 

Poenget er at de 42 prosentene ikke sier oss noe som helst.

 

Edit: Unyttig quoting fjernet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ja dette var jo nyttig....

Omtrent like nyttig som denne posten min.

Jaja... Men hva er de 42 prosentene for noe? Det kan jo være hva som helst når de ikke refererer til noe nullpunkt.

 

Blir nesten som å si "Person A har gått 42 skritt! Hvor langt øst har han beveget seg?"

 

Poenget er at de 42 prosentene ikke sier oss noe som helst.

 

virker helt meningsløst å dra inn absolutt temperatur her simen1.

Det det blir referert til må jo være økning av temp i forhold til romtemperatur, altså delta t.

Da blir delta t lik om du bruker kelvin eller celsius

Endret av Jaketten
Lenke til kommentar
virker helt meningsløst å dra inn absolutt temperatur her simen1.

Det det blir referert til må jo være økning av temp i forhold til romtemperatur, altså delta t.

Da blir delta t lik om du bruker kelvin eller celsius

Delta T blir lik, men hvor mange prosent delta T er blir ikke det samme, derfor er det ikke mulig å regne ut delta T om man ikke vet hva referansen er . Og å snakke om 50% lavere temperatur i celsius gir ikke noen mening, hva er halparten av temperatiren til 0 grader feks?

 

Men uansett til saken, dette virker jo forsåvidt som en grei ide, men hva gjør en passiv støydempene kjøling til ett dårligere valg? Mitt inntrykk er at disker holder seg kalde nok, selv uten vifter, i en slik situasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
virker helt meningsløst å dra inn absolutt temperatur her simen1.

Det det blir referert til må jo være økning av temp i forhold til romtemperatur, altså delta t.

Da blir delta t lik om  du bruker kelvin eller celsius

Delta T blir lik, men hvor mange prosent delta T er blir ikke det samme, derfor er det ikke mulig å regne ut delta T om man ikke vet hva referansen er . Og å snakke om 50% lavere temperatur i celsius gir ikke noen mening, hva er halparten av temperatiren til 0 grader feks?

 

Men uansett til saken, dette virker jo forsåvidt som en grei ide, men hva gjør en passiv støydempene kjøling til ett dårligere valg? Mitt inntrykk er at disker holder seg kalde nok, selv uten vifter, i en slik situasjon.

 

AtW

Nå har jeg en mistanke at du misforstår her.

DeltaT er økning i temp i forhold til romtemp. Dvs det er romtemp som er referansen.

Eksempelvis om romtemp er 20 grader og hd tempen er 50 så blir deltaT 30. Og det er 30 grader som tilsvarer 100%. 50% av det vil være 15 grader dvs halvering av hd tempen vil si at det blir 35. Og det vil stemme uannset skala.

Lenke til kommentar
virker helt meningsløst å dra inn absolutt temperatur her simen1.

Det det blir referert til må jo være økning av temp i forhold til romtemperatur, altså delta t.

Da blir delta t lik om  du bruker kelvin eller celsius

Delta T blir lik, men hvor mange prosent delta T er blir ikke det samme, derfor er det ikke mulig å regne ut delta T om man ikke vet hva referansen er . Og å snakke om 50% lavere temperatur i celsius gir ikke noen mening, hva er halparten av temperatiren til 0 grader feks?

 

Men uansett til saken, dette virker jo forsåvidt som en grei ide, men hva gjør en passiv støydempene kjøling til ett dårligere valg? Mitt inntrykk er at disker holder seg kalde nok, selv uten vifter, i en slik situasjon.

 

AtW

Nå har jeg en mistanke at du misforstår her.

DeltaT er økning i temp i forhold til romtemp. Dvs det er romtemp som er referansen.

Eksempelvis om romtemp er 20 grader og hd tempen er 50 så blir deltaT 30. Og det er 30 grader som tilsvarer 100%. 50% av det vil være 15 grader dvs halvering av hd tempen vil si at det blir 35. Og det vil stemme uannset skala.

Poenget mitt er at om delta T er 30, så sier det i utgangspunktet ingenting om hvor mange prosent det er, når du ikke har en referanse, det hjelper ikke om delta T er lik i kelvin og celsius, poenget er at man må vite hva referansen er for at prosenttallet skal gi mening, hvis vi vet at referansen er romtemperatur, så gir det jo mening. (såfremt man regner prosenten utifra tallverdien til celsius, som forøvrig også er en merkelig måte å regne på i fysisk forstand, dermed må man også informeres om at dette er tilfellet. Romtemperatur er to helt forskjellige tall i Cesius og Kelvin).

 

Forøvrig skjønner jeg ikke helt at 30 grader skal tilsvare 100%, det gir ingen mening jeg kan se.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...