Gå til innhold

AMD lokker med ny budsjett-CPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
som de fleste hjemme- og kontor-PC-ene brukes til - nemlig surfing, epostlesing, musikk og billedbehandling.

 

som ofte koster langt under fem tusen kroner og bare brukes til lett surfing og tekstbehandling

 

Er det noe som ikke stemmer her?

Bildebehandling er da ganske krevende?

Lenke til kommentar
Alt tyder derfor også på at Sempron vil være en 32-bits prosessor som vil komme i versjoner for både sokkel 754 og 939

Det er ikke særlig mye å spare på å kutte ut 64-bits støtten så det er virker for meg mer sannsynlig at Sempron heller kommer med mindre cache, lavere klokkefrekvens og tregere HyperTransport enn Athlon 64. Spennende nyheter uansett, selv om det også betyr at Duron nå er EOL.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Navnet "Sempron" klinger ikke helt bra hos meg, men det jeg tipper det gjør det i Asia, der Duron har sitt desidert største marked.

 

Jeg tipper disse får 256kB L2 cache og Socket 754. Tror også de får noe lavere klokkehastigheter og tar over prismessig for AthlonXP-serien i starten og kanskje ned mot duron-nivå i løpet av 6-12 måneder.

 

Selv om AMD ikke sparer mye på å ta bort 64bit støtten så tror jeg likevel at de tar den bort. Grunnen er at folk skal punge litt ekstra ut for å få 64bit.

Lenke til kommentar
Duron er alltid velkommen i en kontormaskin, men kommer det ikke nok CPU'er til Socket 754?

Tror en slager vil bli "Duron" med NX-bit og NForce 3 (250) med integrert firewall. Trenger en bedrift mer sikkerhet? Noe annet billig og god hardware-sikkerhet kan man lete lenge etter! :thumbup: Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
mm morro, men eneste jeg Ikke skjønner er åssen Word og Exsel og å surfe på nette krever så mye..

 

altså holder ikke duron 1,6ghz? heh... Om 5 år må man ha 15ghz for å besøke VG sia..

Etterhvert så er det ikke så mye å spare på å gjøre cpuen enda tregere, så da gjør de cpuene kjappere til samme pris istedet, er jo ingen vits at det er tregere enn nødvendig...

 

AtW

Lenke til kommentar
[quote name='JEG76' date='08/06/2004 : 08:29'] Artig, når man tenker på at Duron knuser Cellyen .... de blir liksom som om målet ikke er å vinne 1-0 men 5-0 [/quote]
Cellyen hviler ikke på laurbærene heller! Celeron på LGA775 vil jo bli god den også og ikke minst Celeronene som er av Pentium -M serien. Men prismessig så har vel Duron tradisjonelt hatt forspranget.
Lenke til kommentar
Artig, når man tenker på at Duron knuser Cellyen .... de blir liksom som om målet ikke er å vinne 1-0 men 5-0

Cellyen hviler ikke på laurbærene heller! Celeron på LGA775 vil jo bli god den også og ikke minst Celeronene som er av Pentium -M serien. Men prismessig så har vel Duron tradisjonelt hatt forspranget.

Tradisjonelt sett så har vel Duron også en klar fordel i ytelse?

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
[quote name='C4STOR' date='08/06/2004 : 09:23'] Tradisjonelt sett så har vel Duron også en klar fordel i ytelse? [/quote]
Stemmer, men fremtiden vil vise om Duronen kan fortsette med dette. Visst den kommer til å yte merkbart mer så er jo dette en gullgruve for AMD. Det er jo en del maskiner her i verden som blir solgt med Celeron i dag.
Lenke til kommentar
ett år etter at selskapet stanset utviklingen av Duron fra markedet

 

Dette var nytt for meg, visste ikke at markedet utviklet Duron for AMD ;)

hadde i tilfelle vært en helt ny vri på produktutvikling :) Da kunne vi snakke om at AMD er like inovative som de har prøvd å skryte på seg.

 

Er lov å forsnakke seg av og til da, men artig uansett.

 

Så sempron blir alstå den lenge omtalte 32 bit versjonen av Athlon 64, men også muligens bli det fremtidige navnet på Athlon XP. Litt forvirrende dersom jeg tolket dette riktig, trodde egentlig Athlon XP var godt etablert som budsjett CPU etterhvert. Ser liksom ikke helt hvorfor man skal introdusere noe som er enda billigere. Dvs jeg kan forstå en billigversjon av Athlon 64, men hvorfor begynne å klusse med socket A nå, de har vel også stanset utviklingen av Athlon XP? Et navneskifte vil etter min mening bare forvirre... og særlig dersom plutselig sempron blir tilgjengelig på tre sokler OG er navnet på to forskjellige "CPU generasjoner"(fant ikke noe bedre uttrykk, ettersom arkitektur er litt mer grunnleggende etter min mening).

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Hm kommer den til å yte bedre enn XP CPUene? Ser ikke helt logikken hvis det ikke er low-end 64-bits CPUer. Vi har jo allerede en low-end med xp2500+ (og nedover). De koster jo nesten nada. Kan de heller ikke kutte prisene på de? De hadde sikkert tjent mer på det, enn å bruke x millioner på å finne på en low-end CPU, og være sikker på at ikke noen kinesiske nerder plutselig får den til å kjøre FX53.

Lenke til kommentar
Så sempron blir alstå den lenge omtalte 32 bit versjonen av Athlon 64, men også muligens bli det fremtidige navnet på Athlon XP. Litt forvirrende dersom jeg tolket dette riktig, trodde egentlig Athlon XP var godt etablert som budsjett CPU etterhvert. Ser liksom ikke helt hvorfor man skal introdusere noe som er enda billigere. Dvs jeg kan forstå en billigversjon av Athlon 64, men hvorfor begynne å klusse med socket A nå, de har vel også stanset utviklingen av Athlon XP? Et navneskifte vil etter min mening bare forvirre... og særlig dersom plutselig sempron blir tilgjengelig på tre sokler OG er navnet på to forskjellige "CPU generasjoner"(fant ikke noe bedre uttrykk, ettersom arkitektur er litt mer grunnleggende etter min mening).

Ikke missforstå! AthlonXP er nå low-end og skal fases ut. Hele SocketA fases altså ut. Den nye Sempron skal altså overta markedet for AthlonXP. (Tidligere trodde jeg og mange andre at Sempron skulle overta navnet "AthlonXP", men det gjorde den tydeligvis ikke)

 

Sempron er basert på K8-kjernen men vil trolig være lavt klokket, ha lite L2 cache osv, men den har i hvertfall integrert minnekontroller. Det betyr også at den umulig kan tilpasses SocketA. (SocketA har IKKE minnetilkobling i sokkelen, IKKE noen HT-busser, og vil dermed IKKE kunne tilkobles en CPU som kun kommunierer med HT-busser og direkte minnetilkoblinger)

 

Trolig vil Sempron komme i form av en egen svært liten og dermed billig kjerne med 256 kiB L2 cache. Forhåpentligvis kan også delvis defekte Newcastler få slått av 64bit-modusen og halvparten av cachen så den kan selges som Sempron. CPU'ene som selges som Sempron vil altså være av to typer (sikkert med forskjellige stepping-numre) der den ene er født som Sempron, mens den andre er en Newcastle med avslått halvparten av L2 cachen og deaktivert 64bit modus)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...