Gå til innhold

AMD lokker med ny budsjett-CPU


Anbefalte innlegg

Hm kommer den til å yte bedre enn XP CPUene?

Mye trolig, ja. Grunnen er at den har integrert minnekontroller. Det er hovedsaklig denne som gir de K8-baserte kjernene bedre ytelse enn de K7-baserte kjernene på samme frekvens.

 

256 KiB L2 cache er like mye som AthlonXP Thorughbread, så det er heller ikke noe å kimse av. (Durun hadde kun 64 KiB L2)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner det alltids interressant at de kan selga akkurat samme CPU hvor de bare har skrudd av noen ting...

mao må de ha laget ett ny støpeplate eller faktisk fikset det manuellt ved hver cpu, noe som vil gjøre Sempron dyrere å lage enn 64 bit versjonen, men ENDA selges den billigere...

Underlig verden vi lever i.

 

Kommentar til Celeron..

Jeg sitter på en 2,4 ghz celeron maskin og finner megselv ventendes på at den skal bli ferdig med å stutte over oppgaver titt og ofte..

Gjør at jeg lurer litt på hvor kraftig denne egentlig er...

Er ikke plagsomt ,men når jeg gjorde det samme på 233mhz Pentium for lenge siden ....med omtrent samme ventetider...vel..

hehe..mulig jeg overdriver...men all tung diskaksess eller cd-rom er slit og vente på hvis det blir mye av det..

 

nok om det egentlig

Jan

Lenke til kommentar
Finner det alltids interressant at de kan selga akkurat samme CPU hvor de bare har skrudd av noen ting...

mao må de ha laget ett ny støpeplate eller faktisk fikset det manuellt ved hver cpu, noe som vil gjøre Sempron dyrere å lage enn 64 bit versjonen, men ENDA selges den billigere...

Underlig verden vi lever i.

Alle CPU'er må testes for feil og max hastighet først uansett. De testes altså individuellt, men ikke manuellt. Når produksjonslinja hart testet f.eks 100 CPU'er og funnet ut at 20 av de kan selges som 2,4GHz og 30 av de som 2,2GHz, og 30 av de som 2,0GHz og resten har en defekt enten i 64-bit delen eller i den ene halparten av L2 cachen. Da brennes "Firmwaren" eller "mikrokoden" som det kalles på CPU'er inn i en ROM på CPU'en. Der står det blandt annet produktnavn, stepping, default multiplier, evt andre lovlige multipliere, om noe av L2 cachen skal deaktiveres eller ikke, og om CPU'en skal ha slått på eller av 64-bit modusen. Deretter laseretses oversiden av hver CPU med produktnavn (f.eks Athlon64 3200+), numre og logo før den går videre til pakking og salg.

 

Det er altså akkurat like mye jobb å lage en nedgradert CPU som å lage en fullverdig en. Produkjonskostnaden er den samme, men man får ikke like mye for de nedgraderte og lavere klokkede versjonene som man får for de raskeste. Derfor må man differensiere prisen slik at man får solgt alle CPU'ene i stedet for bare de aller raskeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...