Gå til innhold

NV40 og R420 i april


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må si 50 GByte/s minnebåndbredde imponerer! (Det er rundt 25 GByte/s på dagens toppmodeller)

 

Men jeg lurer på hvor mange pipelines de kommer til å få. Hvis det blir 16 så blir jeg også skikkelig imopnert. (daggens toppmodeller har 8) Synd det ikke var noen rykter om dette, bortsett fra at transistorantallet på 160mill kan tyde på det. (dagens toppmodeller har vel opp mot ca 100-120 mill)

 

For de som lurer på hvorfor jeg nevnte akkurat disse to tingene så er det fordi dette er de to viktigste ytelse-faktorene man kan se ut fra papiret/spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Men jeg lurer på hvor mange pipelines de kommer til å få. Hvis det blir 16 så blir jeg også skikkelig imopnert. (daggens toppmodeller har 8) Synd det ikke var noen rykter om dette, bortsett fra at transistorantallet på 160mill kan tyde på det. (dagens toppmodeller har vel opp mot ca 100-120 mill)

 

For de som lurer på hvorfor jeg nevnte akkurat disse to tingene så er det fordi dette er de to viktigste ytelse-faktorene man kan se ut fra papiret/spesifikasjoner.

Begge skal visnok ha 8 pipelines (8x1), men det alene sier ikke så mye om PS ytelsen.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
selv lurer jeg på en del ting;

- PCI Express x16 er no R423 vil ta i bruk, men vil en hente noe særlig inn på dette?

- når kommer neste generasjons PCI express? *32?

- når kommer R423?

_ Neppe. Dagens grafikkort klarer jo ikke engang å utnytte AGP 8x (kanskje ikke 4x engang). Men PCI express blir jo den nye standaren her, så skal du kjøpe nytt hk og grafikkort om en stund bør du velge PCI express, et AGP grafikkortt vil kunne være håpløst å ha med seg ved senere oppgraderinger, men dette avhenger av hvor raskt AGP forsvinner, Springdale/Alderwood vil visst ikke støtte AGP.

 

_ Bør være en god god stund til, i hvertfall flere år, med tanke på at kanskje ikke engang AGP 4x enda er en flaskehals.

 

_ Det lurer jeg også på. Men dersom LGA 775 plattformen kommer til våren bør R423 også komme da, ellers kan man risikere å ikke kunne få kjøpt PCI express grafikkort, enda PCI express slår inn for fullt i samme periode, dette spørs selvsagt hvordan Nvidia og XGI vil satse på PCI express.

Lenke til kommentar

PCI Express behandler data på en annen måte enn AGP (data prioritering osv) så hvis det blir gjordt riktig kan det gi opptil 20% bedre ytelse.

Med bruk av system minne til textures og geometry (texture overflow osv) vil den økte båndbredden også gi forbedring over AGP. Høy oppløsning med FSAA på 128MB kort f.eks.

Lenke til kommentar
- når kommer neste generasjons PCI express? *32?

En liten oppklaring: Alt vi ser av PCI Express nå dreier seg om samme versjon. Tallet du ser bak X-en har ingenting med versjonsnummerering å gjøre, det er kun den fysiske veibredden ("lane width").

 

Altså er en PCI Express X1-port betydelig mindre rent fysisk enn en X16-port (16 ganger færre pinner å overføre data på, så vidt jeg har forstått), selv om begge kommuniserer i henhold til samme standard (som jeg vil tro heter v1.0?).

 

Edit: Før øvrig tillater dagens spesifikasjon fysiske veibredder fra X1 til X32. ;)

Ref: http://www.anandtech.com/systems/showdoc.html?i=1830

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...