Gå til innhold

Dommer: – Apple får ikke utestenge Epics Unreal Engine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (14 timer siden):

Er som forventet dette Apple kan ikke og bør ikke stenge ute utviklingsverktøyet og Epic må forholde seg til Apples regler når det gjelder spill om de vil selge på Apples plattformer.

Jeg er enig med deg. Siden Unreal Engine i seg selv ikke legger opp til brudd på Apples retningslinjer, er det feil å utestenge dette. Men helt rett å utestenge apper som direkte bryter disse retningslinjene, slik Fortnite gjør.

Så kan man selvsagt diskutere om Apples 30% er for høy andel, selv om det vel er en bransjestandard. Men hvis det skulle bli fritt fram for å legge inn direktebetaling utenom Apple for kjøp inne i appen, så er det jo bare for alle spill å være gratis og ta betalt inne i appen i stedet. Selv spill uten mikrotransaksjoner kan ha kjøp inne i appen for å låse opp alt etter første brett e.l. i stedet for å ta betalt for appen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (6 minutter siden):

Jeg er enig med deg. Siden Unreal Engine i seg selv ikke legger opp til brudd på Apples retningslinjer, er det feil å utestenge dette. Men helt rett å utestenge apper som direkte bryter disse retningslinjene, slik Fortnite gjør.

Så kan man selvsagt diskutere om Apples 30% er for høy andel, selv om det vel er en bransjestandard. Men hvis det skulle bli fritt fram for å legge inn direktebetaling utenom Apple for kjøp inne i appen, så er det jo bare for alle spill å være gratis og ta betalt inne i appen i stedet. Selv spill uten mikrotransaksjoner kan ha kjøp inne i appen for å låse opp alt etter første brett e.l. i stedet for å ta betalt for appen.

Ja, akkurat. Epic kan ikke vinne dette, slik jeg ser det. Det vil ødelegge mange plattformer.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (33 minutter siden):

Det skal du ikke si for sikkert. Sett bort fra partenes barnslige oppførsel så er dette en interessant sak som vil få dramatiske konsekvenser uansett utfall.

Vel, jeg vil anse det som ødeleggende for alle lukkede plattformer om det blir åpent for 3. parts app stores i alt. F.eks. konsoller, mobiltelefoner osv. Mens andre kanskje vil se på det som bra iom. at man får større valgfrihet. 

Lenke til kommentar

Det går ikke å sammenligne en mobiltelefon med en konsoll. En konsoll har (mer eller mindre) en oppgave.

Mobiltelefoner derimot blir stadig vanskeligere å skille fra en vanlig datamaskin og der ligger problemet. Ingen får lov å låse ned en datamaskin på den måten Apple (og til en viss grad Google) gjør med mobiltelefonene. De har fått lov til dette fordi mobiltelefonene har utviklet seg sakte fra å være en spesialisert dings til å bli det vi har i dag, men etterhvert som de blir stadig likere en vanlig datamaskin er det vanskeligere å forsvare denne lukkede praksisen.

Hva du eller jeg mener om saken er streng tatt ikke viktig. Om saken får gå sin gang gjennom retten vil resultatet uansett hva det vil bli være definerende for hvordan mobiltelefonene vil se ut i fremtiden.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (6 minutter siden):

Det går ikke å sammenligne en mobiltelefon med en konsoll. En konsoll har (mer eller mindre) en oppgave.

Mobiltelefoner derimot blir stadig vanskeligere å skille fra en vanlig datamaskin og der ligger problemet. Ingen får lov å låse ned en datamaskin på den måten Apple (og til en viss grad Google) gjør med mobiltelefonene. De har fått lov til dette fordi mobiltelefonene har utviklet seg sakte fra å være en spesialisert dings til å bli det vi har i dag, men etterhvert som de blir stadig likere en vanlig datamaskin er det vanskeligere å forsvare denne lukkede praksisen.

Hva du eller jeg mener om saken er streng tatt ikke viktig. Om saken får gå sin gang gjennom retten vil resultatet uansett hva det vil bli være definerende for hvordan mobiltelefonene vil se ut i fremtiden.

Men jeg har jo like mye rett på min egen mening om saken. Det som gjør iOS bra på godt og vondt, er nettopp det faktum at det er lukket. Apple har full kontroll over software og hardware. Mister de kontrollen på softwaren, så vil det nok ikke så veldig lang tid før OSet blir mye mer ustabilt, med malware en masse.

Og hvorfor ikke på konsoll også? Dersom Epic vinner her, så er det jo null problem å videreføre argumentasjonen de evt. vinner med, over til konsoll også.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, MrMarbles said:

Men jeg har jo like mye rett på min egen mening om saken. Det som gjør iOS bra på godt og vondt, er nettopp det faktum at det er lukket. Apple har full kontroll over software og hardware. Mister de kontrollen på softwaren, så vil det nok ikke så veldig lang tid før OSet blir mye mer ustabilt, med malware en masse.

Og hvorfor ikke på konsoll også? Dersom Epic vinner her, så er det jo null problem å videreføre argumentasjonen de evt. vinner med, over til konsoll også.

Ja for all del. Du har rett til å ha din mening.

Konsoll er en spesialisert dings som jeg ikke tror noen gidder å angripe med det første. Det koster for mye og er nok forbundet med alt for høy risiko for å tape. Argumentet om at en mobiltelefon i dag er å regne som en datamaskin (jeg regner med det er hit Epic sine jurister har tenkt å dra saken) er derimot et meget godt poeng så det blir spennende å se hvor dette ender. Det er slett ikke gitt at Epic kommer til å tape denne saken.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (32 minutter siden):

Det går ikke å sammenligne en mobiltelefon med en konsoll. En konsoll har (mer eller mindre) en oppgave.

Mobiltelefoner derimot blir stadig vanskeligere å skille fra en vanlig datamaskin og der ligger problemet. Ingen får lov å låse ned en datamaskin på den måten Apple (og til en viss grad Google) gjør med mobiltelefonene. De har fått lov til dette fordi mobiltelefonene har utviklet seg sakte fra å være en spesialisert dings til å bli det vi har i dag, men etterhvert som de blir stadig likere en vanlig datamaskin er det vanskeligere å forsvare denne lukkede praksisen.

Selvsagt går de an å sammenligne, det er akkurat det du gjør. Og det at mobiltelefonen brukes til så mye er et argument fot at den skal kunne låses ned på den måten, slik at Apple og Google skal kunne ha kontroll mot angrep fra fiendtlige apper. Dette er viktig for stabilitet og sikkerhet-

Det finnes selvsagt grunner til å ønske åpenhet også. Men det er ikke noen naturlov slik du synes å mene at en telefon ikke kan kontrolleres av OS, mens en spillmaskin kan.

Og denne saken handler jo egentlig ikke om frihet til å kunne installere hva som helst utenom AppStore, men om økonomi, som er en ganske annen sak enn kravet om full åpenhet som du ønsker.

Lenke til kommentar

 

ism_InnleggNO skrev (30 minutter siden):

Ja for all del. Du har rett til å ha din mening.

Konsoll er en spesialisert dings som jeg ikke tror noen gidder å angripe med det første. Det koster for mye og er nok forbundet med alt for høy risiko for å tape. Argumentet om at en mobiltelefon i dag er å regne som en datamaskin (jeg regner med det er hit Epic sine jurister har tenkt å dra saken) er derimot et meget godt poeng så det blir spennende å se hvor dette ender. Det er slett ikke gitt at Epic kommer til å tape denne saken.

Husk at 70% av Fortnites omsetning kommer fra konsoll. Jeg er veldig sikker på at Epic går etter Apple først, da de har minst av omsetningen sin på Apple sine OS. Selv om det også der er snakk om store summer (100vis av millioner av dollar). 

Jeg tror de vil prøve å sette presedens på iOS/iPad OS og så ta det videre til andre plattformer om de vinner.

Lenke til kommentar

Egentlig sliter jeg med å se hvordan dette er et problem. Hvis Epic (spill produsent) selger et spill på forskjellige plattformer:

PC: Kunden betaler 70 kr, Epic får 70 kr.

Konsoll: Kunden betaler 100 kr, konsollprodusent får 30 kr. Epic får 70 kr.

iPad: Kunden betaler 100 kr, Apple får 30kr, Epic får 70 kr.

Hvorfor skal Epic og plattform eier krangle om fordelingen seg i mellom. Er det ikke mer rettferdig at kunden betaler mer på dyrere plattformer (/butikker).

Lenke til kommentar
26 minutes ago, theNiceOne said:

Selvsagt går de an å sammenligne, det er akkurat det du gjør. Og det at mobiltelefonen brukes til så mye er et argument fot at den skal kunne låses ned på den måten, slik at Apple og Google skal kunne ha kontroll mot angrep fra fiendtlige apper. Dette er viktig for stabilitet og sikkerhet-

Alt kan sammenlignes, men det er ikke alle sammenligninger som gir mening… Det er klart det går an å argumentere for at Apple (og Google) trenger full kontroll for å sikre mobilene mot angrep, men jeg skulle likt å se microsoft forsøke seg med det samme på en datamaskin. "Av hensyn til sikkerheten vil det ikke lenger være mulig å installere programvare som ikke er kjøpt i Microsoft Store"

31 minutes ago, theNiceOne said:

Det finnes selvsagt grunner til å ønske åpenhet også. Men det er ikke noen naturlov slik du synes å mene at en telefon ikke kan kontrolleres av OS, mens en spillmaskin kan.

Det handler ikke om kontroll, men bruksområde. Konsoller er en spesialisert dings. Jeg tror det er veldig mye vanskeligere å få medhold i en amerikansk rettssal for at en slik spesialisert dings skal åpnes for andre. Det er nok ikke umulig å argumentere for noe sånt på en eller annen måte, men jeg har ikke noe tro på at noen gidder å kaste bort millioner av dollar på en sak de regner med å tape.

33 minutes ago, theNiceOne said:

Og denne saken handler jo egentlig ikke om frihet til å kunne installere hva som helst utenom AppStore, men om økonomi, som er en ganske annen sak enn kravet om full åpenhet som du ønsker.

Alt handler om økonomi. Det er irrelevant.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, MrMarbles said:

 

Husk at 70% av Fortnites omsetning kommer fra konsoll. Jeg er veldig sikker på at Epic går etter Apple først, da de har minst av omsetningen sin på Apple sine OS. Selv om det også der er snakk om store summer (100vis av millioner av dollar). 

Jeg tror de vil prøve å sette presedens på iOS/iPad OS og så ta det videre til andre plattformer om de vinner.

Som sagt så tror jeg at det er mobilens likhet med vanlige datamaskiner når det gjelder bruk og progamvare som gjør det mulig for Epic å ha noe håp om å vinne denne saken. Jeg tror ikke de kommer til å gjøre tilsvarende mot Sony, Microsoft og Nintendo siden det etter min mening er ekstremt liten sjanse for at de vil vinne en slik sak.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (5 minutter siden):

Alt kan sammenlignes, men det er ikke alle sammenligninger som gir mening… Det er klart det går an å argumentere for at Apple (og Google) trenger full kontroll for å sikre mobilene mot angrep, men jeg skulle likt å se microsoft forsøke seg med det samme på en datamaskin. "Av hensyn til sikkerheten vil det ikke lenger være mulig å installere programvare som ikke er kjøpt i Microsoft Store"

Mulig sammenligningen ikke gir mening for deg, men den gir mening for meg og tydeligvis veldig mange andre. Det er selvsagt forferdelig mye vanskeligere å forby noe lovlig enn å la noe ulovlig fortsette å være ulovlig, som er hovedgrunnen til at Microsoft ikke plutselig kan endre dette.

Du hevder sterkt at man ikke kan få lov til å låse ned en mobiltelefon slik Apple gjør med iOS, men så langt er den eneste grunnen din at du synes den ligner på en datamaskin. Hva så? Apple skal med god grunn følges nøye med slik at de ikke misbruker makten sin, men at de skal gi den fra seg helt er en rimelig fjern drøm - som jeg tror vil være det motsatte av hva vanlige forbrukere vil være tjent med. 

ism_InnleggNO skrev (10 minutter siden):

Det handler ikke om kontroll, men bruksområde. Konsoller er en spesialisert dings. Jeg tror det er veldig mye vanskeligere å få medhold i en amerikansk rettssal for at en slik spesialisert dings skal åpnes for andre. Det er nok ikke umulig å argumentere for noe sånt på en eller annen måte, men jeg har ikke noe tro på at noen gidder å kaste bort millioner av dollar på en sak de regner med å tape.

Men du tror at Epic vil kreve at de skal kunne ha en egen Epic App Store på iOS som går helt utenom Apples kontroll, og hvor Apple ikke får noe av inntektene - og at de skal få medhold i Amerikansk rettsvesen for det? Jeg tviler veldig sterkt.

 

ism_InnleggNO skrev (12 minutter siden):

Alt handler om økonomi. Det er irrelevant.

Jeg trodde argumentene dine handlet om åpenhet, og ikke om at du synes Epic skal tjene mer penger og Apple mindre, men hvis du mener det bare er økonomien det handler om, faller jo åpenhetsargumentene bort...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...