Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor blir noen avhengig av benzo?


Anbefalte innlegg

Litt rar tittel, men jeg skal forklare nærmere. 

 

For en del år siden var jeg sammen med en fyr som hadde ei mor som var pillemisbruker. Hun knaska sobril til den store gullmedalje. Hun tok det hver dag, både til morgen, middag og kvelds. Hun fikk det utskrevet fra legen, jeg vet det med sikkerhet ettersom navnet hennes sto på pakkene + det hendte at vi måtte hente medisin for henne siden hun ikke orka selv. Hun var for det meste glad (og gal), men i perioder var hun svært nedbrutt og kunne ligge på sofaen og bare glo i veggen. Svarte ikke når vi prata til henne osv. Mistenker at hun da ikke hadde medisinen sin... Uansett, vi var sammen i et par år og hun hadde gått på sobril fast i mange år. 

Jeg lurer på hvordan det går an, ettersom legene er relativt strenge på å skrive ut denne typen medisiner? Selv har jeg gått på både stesolid, imovane og sobril, og fått strenge instrukser om at det ikke må brukes for ofte ettersom det veldig avhengighetskapende. Jeg har så klart følgt rådene jeg har fått også, og er ikke avhengig av noen av typene. 

Jeg lurer litt på hvorfor hun ikke fikk et behandlingstilbud? Hvorfor ble hun ikke lagt inn på avrusning osv? Hun brukte ganske store mengder sobril. Det var pakker med 25 mg. Kan ikke legen bare si at nei, du er avhengig, nå får du ikke mer? Eller stoppe før det blir så ille? Om en pasient får en pakke med 25 mg som inneholder 25 tabletter (tror jeg, men la oss si det slik) og vedkommende har knaska i seg alt på 1 uke, da burde jo ikke legen skrive ut nye?

Er det svikt i systemet som gjør at folk blir avhengige av reseptbelagte piller, eller er det folka selv som overforbruker piller og lyver for å få flere piller (trenger ikke være løgn heller men at de vil ha piller fremfor annen hjelp som f.eks innleggelse, samtaleterapi osv)? Kan det være at toleransen bygges opp? Noen som vet en del om dette som kan forklare? :) 



Anonymous poster hash: c876f...b12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du skal være forsiktig med å si at hun misbrukte medisinene sine. Du vet ikke hvor ofte hun skulle ta dem antar jeg? Vet du hvor mange 25 mg piller hun får i mnd og hvor ofte legen har sagt at hun kan ta det hvis hun føler behov for det? Vet du hva hun har gått igjennom for å komme dit hun er nå? For folk blir ikke bare plutselig så ustabile at de trenger angstmedisiner for å roe seg ned. 

Det du sier om at av og til så bare ligger hun der og er uresponsiv, du antar at det skyldes mangel på medisin, men det vet du ikke. Det er vanlige symptomer på depresjon og å være helt nedi kjelleren. 

Tilbake til spørsmålet ditt: 
Noen er mer genetisk disponert til å bli avhengige. Altså, tendensen til å bli en alkoholiker f.eks kan gå i arv, før trodde man det bare var miljø men arv har faktisk en del å si også. Det er rett og slett ikke like enkelt for alle sammen å ikke bli avhengig av ting de tar. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror du skal være forsiktig med å si at hun misbrukte medisinene sine. Du vet ikke hvor ofte hun skulle ta dem antar jeg? Vet du hvor mange 25 mg piller hun får i mnd og hvor ofte legen har sagt at hun kan ta det hvis hun føler behov for det? Vet du hva hun har gått igjennom for å komme dit hun er nå? For folk blir ikke bare plutselig så ustabile at de trenger angstmedisiner for å roe seg ned. 

 

Det du sier om at av og til så bare ligger hun der og er uresponsiv, du antar at det skyldes mangel på medisin, men det vet du ikke. Det er vanlige symptomer på depresjon og å være helt nedi kjelleren. 

 

Tilbake til spørsmålet ditt: 

Noen er mer genetisk disponert til å bli avhengige. Altså, tendensen til å bli en alkoholiker f.eks kan gå i arv, før trodde man det bare var miljø men arv har faktisk en del å si også. Det er rett og slett ikke like enkelt for alle sammen å ikke bli avhengig av ting de tar. 

Nå kjente både jeg og eksen situasjonen hennes veldig godt, og pillemisbruket var ellers kjent i familien. Alle visste om det, ba henne legge seg inn osv ettersom misbruket gikk hardt utover familien.  Jeg utleverer henne ikke mer enn nødvendig her på et forum..... At dama var nedi kjelleren var jo ingen tvil i slik som hun holdt på. Hun utsatte sine barn for psykisk mishandling, samt sin eksmann, barnebarn +++. Så vær så snill, ikke anta så mye utifra noe lite jeg skriver, der er mye mer til historien enn bare det lille jeg nevner.... :) Pillemisbruk er ganske lett å oppdage. Det er uansett ikke henne dette handler om, det handler mer om den generelle misbruken av reseptbelagte medikamenter. 

 

Jeg vet dette med at tendensen til å bli alkoholiker kan gå i arv (har det i egen familie), at miljø og gener har en viss betydning (iallefall miljø). Men narkotika kan du få tak i på gata. Vanker du i feil/riktig (alt ettersom...) miljø, er sjansen større for at du prøver det ut. Det er mange faktorer som spiller inn. Men når det kommer til benzodiazepiner, sterke smertestillende osv så blir jo dette i utgangspunktet forskrevet av lege, og mange som er avhengige av den typen medikament har ikke noen forhistorikk med andre narkotiske stoffer, de blir rett og slett avhengige av medisinen som legen skriver ut. Hvorfor fortsetter legen å skrive det ut om det er fare for at vedkommende blir avhengig? Hvorfor ikke slutte etter første pakke for å unngå at vedkommende begynner å misbruke pillene? Det er det jeg lurer på... 

 

Anonymous poster hash: c876f...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med moren til exen var en brukbar voksen dame.

De har blitt langt strengere på dette må, og skal nok mer til.

Det er mye oversyn på dette nå, men før var det lettere, bare det man har eresepter hjelper.

Og farmasøytene vil varlse om de tror det er overbruk og noen ganger nekte å utlevere om de tar ut oftere enn de skal.

Og leger vil få advarsler om de er for rause med B og A preparater.

Lenke til kommentar

Min mormor gikk såvidt jeg vet fast på sobril på resept det meste av sitt voksne liv, det er i alle fall det hun sa sjøl. Jeg har reagert på dette, noe av samme årsaker som deg. Man får vel tro at de gjorde så godt de kunne, selv om resultatet muligens var nokså suboptimalt.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Sobril mister faktisk effekt etter ca 4 uker behandling, toleranse utvikles. Det er avhengighetsskapende og neurologisk så tilpasser faktisk kroppen også dette inntaket av benzo og opiater. Hvis bare slutter med det, så utvikler man abstinenser og det er et reelt problem som man høyst skal unngå, derfor er nedtrapping over tid den ideelle måten å komme ut av overforbruket på. 

 

Men husk - det er ikke opp til legen, det er opp til pasienten. Det er en kjempeutfordring å få til dette, legen kan ikke holde pasienten i hånda hele tiden, de er overlatt til seg selv utenom legekonsultasjonen og må selv legge inn en innsats. Dette svikter ofte, og det er vanskelig å få pasienter ut av en avhengighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har A,B og C-preparater 

 

C-preperater er preparater som du kan knaske uten å bli avhengig av (annet enn at du må ta dem for å holde sykdommen din i sjakk selvfølgelig), men som du må ha resept for å få kjøpt. 

B-prep er preparater er avhengingsskapende, men ikke fullt så sterkt som A

A- er både sterke og avhengingsskapende. 

 

Det meste av benzo faller som regel innunder B-kategorien. Vi vet at A og B-preparater er avhengingsdannede, og derfor skal man være forsiktige med disse, men så er jo disse medikamentene høyest nødvendig og.

 

Utenom det annonymG skriver, så tenker jeg også at enkelte mennesker er mer sårbare enn andre for å gå inn i avhengighet. Tenker på psykososiale faktorer og genetikk. 

Lenke til kommentar

 

Nå kjente både jeg og eksen situasjonen hennes veldig godt, og pillemisbruket var ellers kjent i familien. Alle visste om det, ba henne legge seg inn osv ettersom misbruket gikk hardt utover familien.  Jeg utleverer henne ikke mer enn nødvendig her på et forum..... At dama var nedi kjelleren var jo ingen tvil i slik som hun holdt på. Hun utsatte sine barn for psykisk mishandling, samt sin eksmann, barnebarn +++. Så vær så snill, ikke anta så mye utifra noe lite jeg skriver, der er mye mer til historien enn bare det lille jeg nevner.... :) Pillemisbruk er ganske lett å oppdage. Det er uansett ikke henne dette handler om, det handler mer om den generelle misbruken av reseptbelagte medikamenter. 

 

Jeg vet dette med at tendensen til å bli alkoholiker kan gå i arv (har det i egen familie), at miljø og gener har en viss betydning (iallefall miljø). Men narkotika kan du få tak i på gata. Vanker du i feil/riktig (alt ettersom...) miljø, er sjansen større for at du prøver det ut. Det er mange faktorer som spiller inn. Men når det kommer til benzodiazepiner, sterke smertestillende osv så blir jo dette i utgangspunktet forskrevet av lege, og mange som er avhengige av den typen medikament har ikke noen forhistorikk med andre narkotiske stoffer, de blir rett og slett avhengige av medisinen som legen skriver ut. Hvorfor fortsetter legen å skrive det ut om det er fare for at vedkommende blir avhengig? Hvorfor ikke slutte etter første pakke for å unngå at vedkommende begynner å misbruke pillene? Det er det jeg lurer på... 

 

Anonymous poster hash: c876f...b12

 

Hvor gammel er hun?

 

Du sier hun mishandlet både barn og mann, det er tegn på mishandling selv. Ofre vokser skrekkelig ofte opp til å bli mishandlere selv. The cycle of abuse. Nei, jeg prøver ikke å 'bortforklare' henne eller noe sånt, har -32434% sympati med mishandlere uansett hvor hardt de ble misbrukt selv som barn. 

 

Pillene er nok hennes minste problem og det tror jeg legen er klar over. Er veldig lett for folk utenfor å si ''jammen kjære vene legen burde bare gjøre ditt og datt!'' - men hverken du eller familien er legen hennes, og uansett om det var flere leger i familien så er de too close til å ha noe konstruktivt å komme med. Deres mening når det gjelder hennes helse og valg på generelt plan er dessverre verdt veldig lite, dere er altfor nær til å se ting som de er objektivt. 

 

Edit: Har hun gitt deg fullmakt til å prate med legen hennes og innhente personlig helseopplysninger? Ellers vet du nok ikke alt selv om du tror du gjør det.  

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mange tror virkningen forsvinner etterhvert, og dette er feil. Mange går på disse medisinene i årevis, og kan ikke klare seg uten.

(Mange betyr ikke alle)

Man velger altså ikke slutte fordi man da får dårligere livskvalitet.

Det finnes også misbrukere som stadig øker dosen osv. men de aller fleste av oss klarer fint å administrere og følge legens ordre og anbefaling, og holde forbruket på et minimum.

 

Lenke til kommentar

Sobril mister faktisk effekt etter ca 4 uker behandling, toleranse utvikles. Det er avhengighetsskapende og neurologisk så tilpasser faktisk kroppen også dette inntaket av benzo og opiater. Hvis bare slutter med det, så utvikler man abstinenser og det er et reelt problem som man høyst skal unngå, derfor er nedtrapping over tid den ideelle måten å komme ut av overforbruket på. 

 

Men husk - det er ikke opp til legen, det er opp til pasienten. Det er en kjempeutfordring å få til dette, legen kan ikke holde pasienten i hånda hele tiden, de er overlatt til seg selv utenom legekonsultasjonen og må selv legge inn en innsats. Dette svikter ofte, og det er vanskelig å få pasienter ut av en avhengighet.

 

Jeg støtter meg til det som skrives av AnnoG.

 

Jeg kan legge til at det bare i løpet av de siste to årene har blitt mye hardere regulert hvordan en lege kan/skal forskrive A- og B-preparater. Helfo og apotek har nå en rapporteringsplikt og Fylkesmannen fører oftere tilsyn med fastlegene på dette området.

Det er om ikke så lenge enda strengere regulert når A- og B-preparater kan forskrives. Årsaken er selvfølgelig at A- og B-preparatmissbruk koster skattebetalene store summer.

Endret av Skandinav
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange tror virkningen forsvinner etterhvert, og dette er feil. Mange går på disse medisinene i årevis, og kan ikke klare seg uten.

(Mange betyr ikke alle)

 

Man velger altså ikke slutte fordi man da får dårligere livskvalitet.

 

Det finnes også misbrukere som stadig øker dosen osv. men de aller fleste av oss klarer fint å administrere og følge legens ordre og anbefaling, og holde forbruket på et minimum.

 

 

 

Da får du være uenig med legemiddelhåndboka som er vitenskapelig basert på seneste studier og stadig oppdateres. 

 

Referer til kapittel om benzodiazepiner hvor det er sitert følgende:

 

"Det utvikles vanligvis toleranse for den sedative komponenten etter 1–2 uker, i mindre grad for effekten på kognitive og psykomotoriskefunksjoner. Toleranseutvikling for angstdempende effekt kan sees etter ca. 4 uker."

 

Kilde: https://www.legemiddelhandboka.no/L5.1.1/Benzodiazepiner

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er hvis man tar det regelmessig, daglig. Noe alle leger fraråder, men la oss si at vi er i en situasjon hvor pillene gjør en person bedre og uten så er livet deres ett helvete (pga uløste traumer, problemer, etc) så kan det argumenteres for at det er viktig å sørge for at pasienten ikke er i konstant lidelse.

 

Beste er seff terapi, men det er en drøm å skulle tro at det funker for alle. Dessverre må vi leve i virkeligheten, hvor av og til så suger livet bare så mye at man ikke klarer seg uten hjelpen.

Lenke til kommentar

Kan også være svikt i systemet som gjør at personer blir avhengige, men dette gjelder nok hovedsakelig eldre mennesker, som er innlagte på sykehjemsavdeling o.l. Har sett selv at benzo blir brukt for hyppig pga dårlig bemanning som igjen skaper avhengighet over tid. Har selvfølgelig skrevet avvik på dette og vært kritisk til dette. (dette gjelder de eldre som ikke er terminale, hos terminale kan benzo være nødvendig i den siste tiden for en verdig død uten for mye lidelse på slutten) 

 

Som Buffy sier litt ovenfor her, hva er hva, når det kommer til oppførselen hennes? Noe kan skyldes abstinens, men når man tross alt tar benzo regelmessig har man det gjerne ikke helt godt med seg selv heller, så det kan være angst og/eller depresjon som ligger til grunn for oppførselen og noe av årsaksforklaringen kan være bivirkninger av bruk av benzo. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da får du være uenig med legemiddelhåndboka som er vitenskapelig basert på seneste studier og stadig oppdateres. 

 

Referer til kapittel om benzodiazepiner hvor det er sitert følgende:

 

"Det utvikles vanligvis toleranse for den sedative komponenten etter 1–2 uker, i mindre grad for effekten på kognitive og psykomotoriskefunksjoner. Toleranseutvikling for angstdempende effekt kan sees etter ca. 4 uker."

 

Kilde: https://www.legemiddelhandboka.no/L5.1.1/Benzodiazepiner

Akkurat, og dette er feilinformasjon fra høyeste hold. Mulig av den grunn for å få ned bruken. De aller fleste normale mennesker som faktisk har et forhold til disse tablettene vil være uenig. Det er ikke fryktelig mange årene siden ordlyden var en annen, selv om medisinen har vært brukt siden 60-tallet.

Lenke til kommentar

Akkurat, og dette er feilinformasjon fra høyeste hold. Mulig av den grunn for å få ned bruken. De aller fleste normale mennesker som faktisk har et forhold til disse tablettene vil være uenig. Det er ikke fryktelig mange årene siden ordlyden var en annen, selv om medisinen har vært brukt siden 60-tallet.

 

Hvis jeg skal tro på det du sier, må du understøtte påstandene dine med noe evidensbasert vitenskap eller faglige retningslinjer. Synes det er vilt å bare si at oppslagsverket som helsepersonell bruker, som stadig oppdateres, er "feilinformasjon". Jeg vil heller si at det du kommer med er feilinformasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis jeg skal tro på det du sier, må du understøtte påstandene dine med noe evidensbasert vitenskap eller faglige retningslinjer. Synes det er vilt å bare si at oppslagsverket som helsepersonell bruker, som stadig oppdateres, er "feilinformasjon". Jeg vil heller si at det du kommer med er feilinformasjon.

Jeg har flere bekjente som bruker disse medisinene, og har brukt dem i mange år. De har ingen problemer med utvikling av toleranse i særlig grad. Alle har økt livskvalitet, og den type restriktiv bruk og skremselspropaganda virker på meg som feilinformasjon. Det finnes gudskjelov endel leger som selv har erfaring fra bruk, og lang erfaring med å skrive ut resepter. De vet dette, men yngre leger tror på det som står i boka og dette er faktisk et problem.

 

Det finnes rusmisbrukere og det finnes vanlige folk. To helt forskjellige type mennesker som har helt forskjellig bruk av legemiddelet.

Lenke til kommentar

Jeg har flere bekjente som bruker disse medisinene, og har brukt dem i mange år. De har ingen problemer med utvikling av toleranse i særlig grad. Alle har økt livskvalitet, og den type restriktiv bruk og skremselspropaganda virker på meg som feilinformasjon. Det finnes gudskjelov endel leger som selv har erfaring fra bruk, og lang erfaring med å skrive ut resepter. De vet dette, men yngre leger tror på det som står i boka og dette er faktisk et problem.

 

Det finnes rusmisbrukere og det finnes vanlige folk. To helt forskjellige type mennesker som har helt forskjellig bruk av legemiddelet.

 

Hvis du ikke tror på faglitteratur og vitenskap så må det nesten bli din greie. Jeg hadde uten tvil fulgt faglige prosedyrer fremfor "jeg kjenner flere som bruker disse medisinene". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har flere bekjente som bruker disse medisinene, og har brukt dem i mange år. De har ingen problemer med utvikling av toleranse i særlig grad. Alle har økt livskvalitet, og den type restriktiv bruk og skremselspropaganda virker på meg som feilinformasjon. Det finnes gudskjelov endel leger som selv har erfaring fra bruk, og lang erfaring med å skrive ut resepter. De vet dette, men yngre leger tror på det som står i boka og dette er faktisk et problem.

 

Det finnes rusmisbrukere og det finnes vanlige folk. To helt forskjellige type mennesker som har helt forskjellig bruk av legemiddelet.

 

Spørsmålet er jo når går man over fra å være en "vanlig person" til rusmisbruker? Jeg har arbeidet innen feltet, og manges avhengighet av hardere stoffer begynte faktisk med benzo og smertestillende. Nå er ikke jeg noe motstander av benzo selv, og har selv tatt det i enkelte situasjoner. Jeg tror en del leger er for slappe til å gjøre noe med årsaken til at en person trenger benzo. I tillegg er det gjerne sånn at man vil ha mer enn man får av legen, og kjøper det illegalt. Da kan man igjen ikke legge ansvaret på legene som skriver det ut. 

 

Til TS: Hun hadde nok fått et behandlingstilbud om hun ønsket dette, men det skal mye til for å legges inn med tvang. Skal man bli rusfri må man rett og slett være motivert til det.

Lenke til kommentar

Jo vi kan jo det for at de ukritisk gir en person piller uten å holde øye med dem? En lege i norge pleier ikke å bare skrive ut benzo og så la pasienten og situasjonen fare, det er ikke slik jeg har opplevd helsesystemet i norge i dag. Min oppfatning er at når det skrives ut benzo så har legen ett ansvar for å følge opp situasjonen, det er hvorfor de skriver ut benzo månedelig hvis de kan, for å holde øye med pasienten og deres utvikling. Hvis du som lege har skrevet ut benzo og ikke har oversikt over situasjonen lenger så mener jeg personlig at du faktisk kan holdes delvis ansvarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...