Gå til innhold

KOMMENTAR: Vi kommer alltid til å vente på norsk-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser desverre ikke problemet.

Hva skal man egentlig med norsk? Sånn, om man ser logisk på det.

Om alle på jorden hadde lært Engelsk så hadde vel det vært nok?

 

Det er mye snakk om kulturarv, men hvem lærer norrønt på skolen?

Lenke til kommentar

Små land med en haug dialekter, er naturlig nok en utfordring. I tillegg har vi dialekter på to ulike språk også, norsk og nynorsk.

 

Nå ser jeg for meg dansk som hakket værre, der er det også mange dialekter og mumlende språk.

 

Norsk språk er en stor fordel nå i dataalderen. Vi slipper unna enorme mengder svindel og spam på e-post og oppringt på telefon. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men vil ikke nest hub snakke norsk nå som den blir lansert i Norge?

Hva er da problemet?

Problemet er at den forstår norsk mye dårligste enn engelsk. Jeg har hatt en Google home mini en stund, og har mer eller mondre gitt opp å snakke norsk til dem. Engelsk går imidlertid stort sett helt fint.

Tallet 13 virker f.eks umulig å forstå. Hvis jeg sier "Spill av NRK P-tretten på tunein" setter den uten unntak i gang P3, uansett hvor t-y-d-e-l-i-g jeg snakker. Hvis jeg derimot sier "Play NRK P-thirteen on tunein" fungerer det hver gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Små land med en haug dialekter, er naturlig nok en utfordring. I tillegg har vi dialekter på to ulike språk også, norsk og nynorsk.

 

Nå ser jeg for meg dansk som hakket værre, der er det også mange dialekter og mumlende språk.

 

Norsk språk er en stor fordel nå i dataalderen. Vi slipper unna enorme mengder svindel og spam på e-post og oppringt på telefon. 

 

Du må ta dialekt-biten, og sidemålsstilen i norsken på ny. Vi har to skriftspråk, (bokmål fra dansk, og nynorsk fra dialekter) og et målføre. Målføret inneholder en skog av dialekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må ta dialekt-biten, og sidemålsstilen i norsken på ny. Vi har to skriftspråk, (bokmål fra dansk, og nynorsk fra dialekter) og et målføre. Målføret inneholder en skog av dialekter.

 

Jeg er klar over overnevnte. Det er et lite politisk stikk å si at norsk og nynorsk er to språk. Innlegget var ment å provosere litt, da jeg ikke kan se vi er tjent med å verne alle dialekter og to skriftsspråk.

De siste 70 årene har gitt en enorm forandring i tanken om språk. Fra å være "isolert" rundt omkring i landet, til å reise på kryss og tvers både i innland og utland. I tillegg kommer bruk av multimedia (telefoni, internett, TV, data). Derfor bør man verne om å få til et felles skriftspråk og reduksjon av dialekter. Dette for å kunne beholde norsk som et sterkt språk også i utdanningsinstitusjoner.

Noen mindre dialektforskjeller vil man nok alltid ha. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Ser desverre ikke problemet.

Hva skal man egentlig med norsk? Sånn, om man ser logisk på det.

Om alle på jorden hadde lært Engelsk så hadde vel det vært nok?

 

Det er mye snakk om kulturarv, men hvem lærer norrønt på skolen?

 

Hvis vi skal holde litt på vår egen kultur og tradisjoner så bytter man ikke ut norsken med engelsk. Jeg synes det er fint å beholde vår særegne identitet og jeg er ikke helt med på at vi alle skal være et samlet Europa hvor alle snakker ett og samme språk. Da tror jeg mye av vår verdi vil forsvinne i et hav av andre nasjonaliteter og språk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Du må ta dialekt-biten, og sidemålsstilen i norsken på ny. Vi har to skriftspråk, (bokmål fra dansk, og nynorsk fra dialekter) og et målføre. Målføret inneholder en skog av dialekter.

Nå glemmer du kanskje at engelsk også inneholder en hel haug av dialekter. Hvis de klarer å skille mellom cockney og Mithlodian skotsk, da klarer den bergensk vs trøndersk også.

Lenke til kommentar

 

Men vil ikke nest hub snakke norsk nå som den blir lansert i Norge?

Hva er da problemet?

Problemet er at den forstår norsk mye dårligste enn engelsk. Jeg har hatt en Google home mini en stund, og har mer eller mondre gitt opp å snakke norsk til dem. Engelsk går imidlertid stort sett helt fint.

Tallet 13 virker f.eks umulig å forstå. Hvis jeg sier "Spill av NRK P-tretten på tunein" setter den uten unntak i gang P3, uansett hvor t-y-d-e-l-i-g jeg snakker. Hvis jeg derimot sier "Play NRK P-thirteen on tunein" fungerer det hver gang.

Hmm. Testet hjemme nå. Ok google, sett på nrk p13. Fungerte bra det. Synes den klarer norsk kjempebra. Ungene bruker den til å styre lys og tv på rommene sine og ikke minst kringkasting biten. Den er knallbra.

Lenke til kommentar

Små land med en haug dialekter, er naturlig nok en utfordring. I tillegg har vi dialekter på to ulike språk også, norsk og nynorsk.

 

Nå ser jeg for meg dansk som hakket værre, der er det også mange dialekter og mumlende språk.

 

Norsk språk er en stor fordel nå i dataalderen. Vi slipper unna enorme mengder svindel og spam på e-post og oppringt på telefon. 

 

Om du ser på keynote fra Google I/O, så har de nå trent voicemodellene deres med data fra mange med talevansker (pga diverse sykdommer etc). Dette har gjort at de med suksess kan få til tale til tekst fra personer med veldig dårlig språk. Tror dermed ikke forskjellige norsk-dialekter skal være så vanskelig, så lenge AI-motoren blir matet (nok folk med forskjellige dialekter som bruker det) min erfaring er at GA forstår vestlandsk dialekt godt (fra Sandnes)

Lenke til kommentar

Hmm. Testet hjemme nå. Ok google, sett på nrk p13. Fungerte bra det. Synes den klarer norsk kjempebra. Ungene bruker den til å styre lys og tv på rommene sine og ikke minst kringkasting biten. Den er knallbra.

Det er en god stund siden jeg i det hele tatt gadd å prøve å gi kommandoen på norsk. Prøvde nå, siden jeg tenkte de kanskje hadde oppdater noe, men selv på min tydeligste nærmest normert bokmål-uttale ville den fortsatt bare spille av P3, ikke p13. Hvis jeg spør hva er 3+13 svarer den imidlertid 16....

 

For øvrig prøvde jeg si bare "sett på NRK p13", men da fikk jeg bare beskjed om at den ikke kunne hjelpe meg med det. :glare:  Jeg må si "spill av".

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Er faktisk litt usikker på om du er alvorlig eller ikke. Til informasjon så finnes det mange mennesker i Norge som ikke behersker engelsk 100%. Ett eksempel er min datter på 6 år, som enda ikke har lært seg så mye engelsk, bortsett fra å telle og enkelte ord som Yes, No, osv. Skal ikke hun kunne bruke tale assistenter? Vi har Google Home hjemme, og hun bruker den flittig, men jeg er ganske enig med artikkel forfatter at Assistenten til tider er latterlig dum(mine ord). Jeg snakker på engelsk, den svarer meg på norsk, eller at jeg snakker norsk, og den svarer på engelsk. min datter snakker norsk, 8 av 10 ganger skjønner den hvilken musikk hun vil høre på. Om barna hadde lært engelsk fra barnehagealder, så hadde jeg muligens forstått utsagnet ditt.

 

Ser desverre ikke problemet.
Hva skal man egentlig med norsk? Sånn, om man ser logisk på det.
Om alle på jorden hadde lært Engelsk så hadde vel det vært nok?

Det er mye snakk om kulturarv, men hvem lærer norrønt på skolen?

Endret av golagha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

arovik85: Nei, den støtter heller ikke norsk ennå. Det er kanskje noe av årsaken til at det er lite å se av den på gråimport. Men folk som eventuelt har tatt med seg en hjem vil få oppdatering i løpet av de kommende ukene som gjør den like norsk som salgsmodellen med Nest-logo på.

Lenke til kommentar

 

Men vil ikke nest hub snakke norsk nå som den blir lansert i Norge?

Hva er da problemet?

Problemet er at den forstår norsk mye dårligste enn engelsk. Jeg har hatt en Google home mini en stund, og har mer eller mondre gitt opp å snakke norsk til dem. Engelsk går imidlertid stort sett helt fint.

Tallet 13 virker f.eks umulig å forstå. Hvis jeg sier "Spill av NRK P-tretten på tunein" setter den uten unntak i gang P3, uansett hvor t-y-d-e-l-i-g jeg snakker. Hvis jeg derimot sier "Play NRK P-thirteen on tunein" fungerer det hver gang.

Hei, jeg ble nødt for å teste påstanden din om at den ikke skjønner P-tretten og setter i gang P3. Skal sies at til meg vrengte den opp NRK P13 med engang.

 

Klarer ikke fremprovosere problemsstillingen din her.

Den skiller fint P3 og P13 når jeg snakker til min i alle fall - selv om jeg ikke snakker mer tydelig enn normalt.

Lenke til kommentar

Hei, jeg ble nødt for å teste påstanden din om at den ikke skjønner P-tretten og setter i gang P3. Skal sies at til meg vrengte den opp NRK P13 med engang.

 

Klarer ikke fremprovosere problemsstillingen din her.

Den skiller fint P3 og P13 når jeg snakker til min i alle fall - selv om jeg ikke snakker mer tydelig enn normalt.

Daersu den andre som får det til å fungere, men den er fortsatt umulig å få til å spille noe annet enn p3 hos meg, selv om den skjønner hva jeg sier hvis jeg spør hva 13 + 3 er. En annen sak er at den i 4 av 5 tilfeller bare dør på seg mens den lytter og ikke gir noe respons. Mulig min mini ikke er helt god.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...