Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger en arbeidsbil


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg vurderer å kjøpe en bil. Jeg er ute etter en god arbeidsbil som skal brukes hver dag. Jeg ser forøvrig etter en bruktbil, da lommeboken ikke er så stor. Derfor skal jeg ta en billån som jeg skal betale ned i løpet av ett år.

 

Jeg tenker en bil fra 20-70k.

Helst automat, men går gjerne for en manual hvis det har noen betydning for prisen.

Kmstand: Ikke over 200k

Bilen skal brukes til å kjøre varer, så trenger litt plass. I tillegg krever jobben mye av og påstigning for å levere varene.

 

Hvilke merker burde jeg gå for?

 

Har sett på Citröen Berlingo. Har hørt mye bra om den.

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg skal påberobe meg for mye erfaring siden jeg ikke har hatt bil selv i 70% av voksenlivet, har jeg også hørt og lest mye positivt om Berlingo. Men siden du skal ha mye plass til å romstere rundt, klatre inn og ut, ville jeg prøvd å ha mest mulig plass. Hiace har jeg også hørt mye bra om, far hadde det i alle år da han var håndtverker og de virka til å være solide. En pickup-type bil ville jeg også vurdert, kanskje med lokk. Spørs hva for slags varer du skal kjøre, om du må kjøre i regnvær, om tinga tåler vann osv. Om det er stort gods, kan det hende du likevel må leie/bruke henger, da får du likevel problemet med lokk og/eller kjøpe lukket henger. Mer åpent rom og jeg vil vel si litt bedre kjøreegenskaper med en pickup, men med en Hiace-type har du fullstendig lukket rom og god plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hiace?

Har hatt Toyota Hiace 2004 mod i 13 mnd nå som har gått ca 328.000. Bruker til ENK - div arbeid. Kjøpte stor dobbeltseng og kjøleskap, fikk plass til begge baki. Mye bra med dem, starter heletida, virker til å være driftsikker dog ruster som alt annet. Ikke veldig bra svingradius, ei heller den beste comforten, og kan være farlig på glatta om du kjører fort. Den er lett bak.

Ellers veldig fornøyd. Tror det er en av de bedre valgene man kan ta om man vil slippe mest mulig verksted/skruing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Post #4: Svær, klonkete, klumpete, tung = krever mye drivstoff og sikkert tung å svinge med, dårlig lasteplass for hva du ser etter, jævlig dyr ^^ sikkert dyr å vedlikeholde også. Jeg ville ikke valgt den.

Virker dette søkevalget?

https://www.finn.no/b2b/vanused/search.html?mileage_to=83000&price_from=10000&price_to=60000&sales_form=1&sort=2

Det har du i hvert fall mange valg.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En pickup-type bil ville jeg også vurdert, kanskje med lokk. Spørs hva for slags varer du skal kjøre, om du må kjøre i regnvær, om tinga tåler vann osv. Om det er stort gods, kan det hende du likevel må leie/bruke henger, da får du likevel problemet med lokk og/eller kjøpe lukket henger. Mer åpent rom og jeg vil vel si litt bedre kjøreegenskaper med en pickup, men med en Hiace-type har du fullstendig lukket rom og god plass.

Pickup har lågt verditap. Fint om ein skal kjøpa (relativt) nytt, men i TS sitt prisleie får ein stort sett vrak. Dieselforbruket er òg i høgste laget om ein ikkje treng ein terrengbil.

 

https://www.finn.no/141241758

Nå er det ikke en typisk arbeidsbil? Men hva synes dere? Synes den var merkelig billig. Noe råd?

Synst 40 000 er ganske dyrt for ein 20 år gammal bil.

 

Som nemnt er Citroën Berlingo/Peugeot Partner eit relativt sikkert alternativ i «pizzabilklassen». Å køyra langt i dei kan bli slitsomt - litt knirking, litt risting, etc. Merk at personbilvarianten (Berlingo Multispace), som det finst ein del av på grønne skilt i Norge, har teppe i bagasjerommet. Hadde sett etter varebilvarianten med lettare vaskbart varerom om du skal ha mykje skittent inn der.

 

Vil du ha litt meir komfort, finst det jo ein del personbilar på grønne skilt, t.d. VW Touran og Mitsubishi Outlander (fyrstnemde er overraskande god å køyra, utan at eg veit for mykje om driftstryggleiken). Er du lang i beina kan skilleveggen gjera at du ikkje får setet så langt bak som du vil.

 

Hadde unngått automat i det prisleiet. Veldig dyrt om automatkassa ryk. Må i det minste ha komplett servicehistorikk om du likevel går for automatgir.

 

Tilføying: hadde unngått tradisjonelle stasjonsvogner sidan det ofte er tungt å komma ut av så låge bilar, om ein skal hyppig inn og ut. Pickup er tilsvarande for høg. Van er hakket enklare å klatra inn i enn pickup (men det er laaangt å strekka seg ned til handbrekket på Transporter). At dei er enkle å manøvrera på trange stader er òg eit godt argument for storleikklasse Berlingo/Connect/Caddy.

Endret av MKap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mkap, vi tenker likt. Har sett mer på Citröen Berlingo og VW Caddy. Automat har jeg gått vekk i fra, da jeg leste mer på ulemper med automat og dårlig vedlikehold. Automat får jeg vente til jeg kjøper en familiebil...

 

https://www.finn.no/142726616

Det blir nok en Citröen berlingo

Fant en med 5 seter.

Fant en som hadde gått 27k km, til 32k,-

Manuell gir og fin i stand ser det ut som. Skal prøve å få prutet det ned.

Har ikke behov for fem seter med skal lete litt for å finne en med så lav km til den prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde spurt og gravd litt på den der, samt gått nøye gjennom historikken. Ifølge SVV har han vore avregistrert sidan 2013, og det står berre notert kilometerstand frå siste EU-kontroll (april 2019), sjølv om bilen ser ut til å vera solgt ny i Norge i 2005. Alt i alt eit par merkelege ting her altså.

 

Står forresten registrert med 2 seter hos SVV, så du får nok med bakseta laust i bagasjen, og må montera dei og visa bilen på trafikkstasjonen for å få han godkjend på kvite skilt (men det skal vera uproblematisk og kostar ikkje meir enn gebyret til trafikkstasjonen på ein så gammal bil).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde spurt og gravd litt på den der, samt gått nøye gjennom historikken. Ifølge SVV har han vore avregistrert sidan 2013, og det står berre notert kilometerstand frå siste EU-kontroll (april 2019), sjølv om bilen ser ut til å vera solgt ny i Norge i 2005. Alt i alt eit par merkelege ting her altså.

 

Står forresten registrert med 2 seter hos SVV, så du får nok med bakseta laust i bagasjen, og må montera dei og visa bilen på trafikkstasjonen for å få han godkjend på kvite skilt (men det skal vera uproblematisk og kostar ikkje meir enn gebyret til trafikkstasjonen på ein så gammal bil).

 

Støttes. Mange av disse ble solgt i personbilutgave (Multispace) ombygd til varebil. Baksetene fulgte da med løst. Disse er atskillig bedre støydempet enn den rene varebilutgaven, så den anbefales på generelt grunnlag. I tillegg vil du få bedre plass og behageligere sittestilling foran hvis du tar bort skilleveggen og omregistrerer den. Kan være behagelig hvis du er lengre enn ca 175cm.

Greit å sjekke hvorfor den har stått stille så lenge. Kan være så enkelt som sykdom, eller ikke bruk for varebil lengre, men...  Regner med at bremseskiver og slikt som har lett for ikke å tåle å stå stille er OK siden den har gått gjennom PKK/EU-kontroll.

 

Forøvrig en enkel og ukomplisert bil som tåler å bli brukt. Det er én gjengangerfeil på disse og det er at bakstillinga slites ut, men det er rundt 150-200.000 km så du bør ha lenge igjen hvis km stand er rett. 1.4-literen er ikke mer enn akkurat nødvendig, men liker, og tåler, å bli kjørt hardt så da går det greit når en bare blir vant til at en må gire ned her og der. :-) Ser at denne bilen har AC, det er absolutt ikke alle som har det. Er jo kjekt hvis det blir en ny sommer som i fjor...

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

bør også sjekke om regreim er byttet,lurer på om det er en sånn bil en på jobben har,og på den kostet det over 20k

mulig det var citroen kangoo,men de har sikkert samme motor

 

Kangoo er Renault - en helt annen greie. Jeg byttet regreim på en Berlingo 1.4i en gang i tiden og kan ikke huske at det kostet noe mer enn 6-7000 den gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...