Gå til innhold

Nå: Apple viser helt ny MacBook Air


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For all del, gøy med nytt design på MacBook Air. Samtidig,15 690 kr for laveste konfigurasjon med 256GB lagring. Det er sterke saker det. :p Den forrige MacBook Air har hatt kampanjepris ned mot 8000 kr. Så vi snakker nesten en dobling. 

 

Tror Apple kommer til å feile med salget av denne. Faktisk. Studenter er de som oftest kjøper MacBook Air. Og ulikt iPhone XS, så er ikke dette et flaggskip og status, så å bruke såpass mye på en "billig"-utgave, tror jeg fåtallet gidder. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For all del, gøy med nytt design på MacBook Air. Samtidig,15 690 kr for laveste konfigurasjon med 256GB lagring. Det er sterke saker det. :p Den forrige MacBook Air har hatt kampanjepris ned mot 8000 kr. Så vi snakker nesten en dobling. 

 

Tror Apple kommer til å feile med salget av denne. Faktisk. Studenter er de som oftest kjøper MacBook Air. Og ulikt iPhone XS, så er ikke dette et flaggskip og status, så å bruke såpass mye på en "billig"-utgave, tror jeg fåtallet gidder. 

 

Akkurat det samme har vel blitt sagt -hver- gang etter en apple lansering? Og som regel så har man tatt grundig feil :p Skal ikke kjimse av status-jaget folk har.

Lenke til kommentar

 

Feil i artikkelen. Den har bare to Thunderbolt 3 porter. Ikke tre som Tek skriver. 

 

Hvor skriver de at de har 3 Thunderbolt 3-porter ?

Uhm, i saken?

lle dagens porter er byttet ut med tre fremtidssikre Thunderbolt 3-porter med USB Type C-kontakt. Hver av disse lar deg koble til tastatur og mus, harddisker, minnepinner, eGPUer, eksterne skjermer, strøm og mye mer med samme kabel.

Lenke til kommentar

Akkurat det samme har vel blitt sagt -hver- gang etter en apple lansering? Og som regel så har man tatt grundig feil :p Skal ikke kjimse av status-jaget folk har.

Jeg mener i grunn ikke det. Folk har ofte kjøpt det som er siste skrik, eller noe som har tilbudt nye funksjoner innenfor Apple sitt økosystem. Jeg ser ikke nøyaktig hva MacBook Air tilbyr, som er mer fristende enn MacBook Pro 13 til samme pris. Ja, det er en litt lettere modell, men har til gjengjeld ikke like god skjerm f. eks. Det jeg lurer litt på, er om Apple egentlig prøver å stjele egne kunder fra basis MacBook Pro til Air. Det gir mer mening. 

Lenke til kommentar

Flott at de endelig kutter ut lightening-porten på iOS-enhetene.

Da holder det med én mobillader for å lade alle mobile enheter.

 

Samtale jeg opplever regelmessig:

-Kan jeg låne mobillader?

-Selvsagt. Micro-USB eller USB-C?

-Eeeh. iPhone.

-Beklager, det har jeg ikke kabel for.

 

Nå sparer samfunnet millioner av kroner og masse bry. Elektrovarehus, bensinstasjoner, privatpersoner osv. kan nå ha kun én type lader som virker med alle enheter, i stedet for å ha flere typer.

 

Jeg husker med gru gamle dager, da bensinstasjoner og elektrobutikker solgte universalladere med utskiftbar plugg. Det fulgte med plugg for Sony-Ericsson, Siemens, Nokia gammel type, Nokia ny type osv...

Flott å endelig få standardisert dette.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott at de endelig kutter ut lightening-porten på iOS-enhetene.

Da holder det med én mobillader for å lade alle mobile enheter.

 

Samtale jeg opplever regelmessig:

-Kan jeg låne mobillader?

-Selvsagt. Micro-USB eller USB-C?

-Eeeh. iPhone.

-Beklager, det har jeg ikke kabel for.

 

Nå sparer samfunnet millioner av kroner og masse bry. Elektrovarehus, bensinstasjoner, privatpersoner osv. kan nå ha kun én type lader som virker med alle enheter, i stedet for å ha flere typer.

 

Jeg husker med gru gamle dager, da bensinstasjoner og elektrobutikker solgte universalladere med utskiftbar plugg. Det fulgte med plugg for Sony-Ericsson, Siemens, Nokia gammel type, Nokia ny type osv...

Flott å endelig få standardisert dette.

Dessverre ikke iOS-enhetene helt enda. Når iPhone også får USB-C, så skal jeg feire.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge Apple.no har nyeste iPad Pro fått USB-C.

Jeg tolker det dithen at iPhone får det også.

 

Jeg også venter med å feire.

Hovedsaklig fordi det ikke angår meg.

Jeg er fornøyd med nettbrett og mobil fra Samsung. Og jeg beholder min eldre Macbook Air en stund til.

 

Men om Apple endelig kunne bruke samme ladekabel som alle andre, blir hverdagen enklere for de som har flere enheter.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvor mye kraftigere er denne sånn egentlig? MacBook Air (før dagens lansering) har jo alltid kjørt U-serie med CPU-er med 15W TDP, men her virker det som de har gått over til Y-serie (tidligere kjent som Intel Core M) altså serien med 4,5W TDP? Eller tar jeg helt feil her nå?

 

Virker som dette er en ren fusjonering av MacBook 12-tommer og MacBook Air. De har gått ned til svakere serie med langt mer strømeffektive CPU-er samtidig som du ikke får de samme begrensningene med bare en enkelt USB-C port osv som har vært med MacBook 12-tommer maskinene.

 

I og med at siste generasjon av MacBook Air kom med Intel Core i5-5350U og i7-5650U altså 5. Generasjon også kjent som "Broadwell" og denne tilsynelatende kommer med Intel Core i5-8200Y, altså 8. Generasjon også kjent som "Amber Lake" så er jeg neimen meg ikke så sikker på om disse har så fryktelig mye bedre ytelse?

 

Det har ikke vært de helt store ytelsesforbedringene og forbedringene på IPC siden Broadwell og disse har vesentlig lavere TDP og kjører i utgangspunktet på endel lavere klokkefrekvenser. Fremdeles ingen støtte for verken DDR4 eller DDR4L. Det er jo langt bedre iGPU (integrert skjermkort) som jo hjelper og nesten er et must for å kunne kjøre den nye skjermen.

 

 

Så er ikke helt overbevist om at vi ser noen markant hopp i ytelse her. Det største ankepunktet mot MacBook Air var jo skjermen, og den ser jo ut til å være kraftig forbedret her. Men det føles litt voldsomt med slike priser om det bare er snakk om en nyere generasjon med det som tidligere var kjent som "Intel Core M".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...