Gå til innhold

ANMELDELSE: Call of Duty: Black Ops 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I mine øyne uten tvil det beste CoD spillet på lenge, det eneste som er synd er alle problemene de har hatt på PC, alt fra "fatal error" kræsjer til kræsj uten feilmelding (slå av skins på våpen), serverkræsjer osv... Også kommer problemer med lobbysystemet på toppen av dette, de har fjernet feilmeldingen angående NAT-type fra betaen, men det er nesten så jeg lurer på om de bare har fjernet feilmeldingen og ikke gjort noe med selve problemet. Jeg skjønner ikke hvordan de kan ha slike problemer i 2018 når de fungerer så smertefritt i nesten alle andre FPS spill.

Lenke til kommentar

NAT-problemet skyldes jo måten de har løst gruppehåndteringen og er jo ikke noe "feil" sånn sett. Når en spiller (hvertfall på PC) inviterer en annen så opprettes lobby lokalt hos vedkommende som sender invitasjonen. En temmelig gammeldags og akterutseilt måte å løse det på. De fleste PC-spill benytter jo i dag utelukkende dedikerte servere, sånn at når noen inviterer og oppretter grupper osv så skjer utenfor eget nettverk, på den måten med mindre man har blokkert den nødvendige utgående trafikken i brannmur eller av en eller annen grunn ikke har tullet med utgående NAT-regler så vil jo dette fungere for 99,99% av alle spillere da nærmest samtlige hjemmesentraler/rutere har automatisk hide-NAT for utgående trafikk og tillater alt av utgående trafikk.

 

Utfordringen som oppstår med Black Ops 4 og måten det utføres på her er at du er helt avhengig av inngående trafikk til din lokale PC som du spiller ifra for at du skal kunne sende ut og opprette grupper selv. Denne trafikken går på port 3074 og fungerer tilsynelatende ikke med UPNP så det blir ikke foretatt noen automatisk NAT basert på UPNP til tross for at du kjører utstyr som støtter dette.

 

Med andre ord så blir du pent nødt til å sette opp manuelle NAT-regler selv om kjører en statisk NAT fra din eksterne/offentlige IP-adresse på port 3074 mot den lokale IP-adressen på den maskinen du sitter å spiller ifra. På det meste av konsumerutstyr så ville jo dette hete "Port Forwarding". Det faktum at dette må ordnes manuelt blir jo fort et problem.

 

For å gjøre det enda mer komplekst så ser det ikke ut som spillet vil gi deg statusen "Open NAT" med mindre du kjører det som heter "cone NAT" hvor den interne og eksterne porten som benyttes for tjenesten er lik på begge sider. Moderne utstyr benytter jo gjerne det som heter symmetric NAT hvor det benyttes en tilfeldig port på innsiden som matches mot den aktuelle porten på utsiden. Med andre ord når du sitter på IP 192.168.1.10 og skal sende ut trafikk på ditt eksterne bein med IP 62.92.100.40 på port 3074 så benytter du en tilfeldig port, la oss si 32432 lokalt på din PC som oversettes av hjemmesentral/ruter til port 3074 på ditt eksterne bein. Du har altså ekstern port 3074 og intern port 32432 for denne trafikken. Dette skal jo normalt ikke være noe problem, men spillet vil likevel ikke gi deg "Open NAT" når dette er tilfellet. Du får kun Open NAT om det gjøres på den gamle "cone NAT" måten hvor trafikken da må forlate din lokale IP på port 3074 og forlate ditt eksterne bein på port 3074. Med andre ord du har ekstern port 3074 og intern port 3074 for denne trafikken. Det må foregå statisk.

 

 

Dette er jo igjen et problem da det meste av konsumerutstyr ikke lar deg styre på akkurat denne biten og lar deg sjeldent endre på utgående NAT så mange risikerer å bli stuck med en løsning hvor de rett og slett ikke kan oppnå Open NAT uten å benytte DMZ. Det er vel nesten bare Netgear som jeg vet om på nyere rutere som lar deg endre fra symmetric NAT til cone NAT.

 

På litt mer profesjonelt utstyr så kan du sette opp en outbound NAT regel som sier at trafikk fra din lokale IP skal gjøres statisk sånn at du unngår symmetric NAT og dermed benytter cone NAT.

 

 

 

Alt i alt så er jo dette en eneste stor farse. Skal de først insistere å løse dette på denne måten så må de nå hvertfall sørge for at det støtter symmetric NAT og UPNP så det i det minste vil fikse seg av seg selv for de fleste brukere og ikke krever manuell håndtering og i verstefall kreve endringer som flere rett og slett ikke kan utføre.

 

 

Det ville jo kostet dem minimalt å utføre dette via dedikerte servere.. Og spesielt når spillet på PC er innlemmet i Battle.net så skulle man jo tro at de valgte å benytte Blizzard sine dedikerte servere for gruppehåndtering men det gjør de altså ikke av en eller annen uforklarlig grunn..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det ville jo kostet dem minimalt å utføre dette via dedikerte servere.. Og spesielt når spillet på PC er innlemmet i Battle.net så skulle man jo tro at de valgte å benytte Blizzard sine dedikerte servere for gruppehåndtering men det gjør de altså ikke av en eller annen uforklarlig grunn..

 

Jepp, stemmer på en prikk dette, forøvrig interessant at jeg får "strict NAT" selv med manuell port forwarding i RouterOS (mikrotik) og jeg kan se at det går traffikk gjennom...
Lenke til kommentar

Ytelsen på pc er dessverre ganske begredelig. Bortsett fra det liker jeg spillet veldig godt :)

 

På tide å oppgradere maskinen din om du synes det er dårlig performance i noe så relativt lett-drevent.

Har kun ett 1060 kort og r5 1600 cpu og dropper igrunn aldri under 100fps med alt på medium/very high.

Lenke til kommentar

 

Ytelsen på pc er dessverre ganske begredelig. Bortsett fra det liker jeg spillet veldig godt :)

 

På tide å oppgradere maskinen din om du synes det er dårlig performance i noe så relativt lett-drevent.

Har kun ett 1060 kort og r5 1600 cpu og dropper igrunn aldri under 100fps med alt på medium/very high.

Hardwaren er det ikke noe galt med. Kjører også et 1060 kort og i5 6600k :-) Så det kom en oppdatering i går, etter den så har jeg ikke opplevd noe lag eller tearing

Lenke til kommentar

 

Ytelsen på pc er dessverre ganske begredelig. Bortsett fra det liker jeg spillet veldig godt :)

 

På tide å oppgradere maskinen din om du synes det er dårlig performance i noe så relativt lett-drevent.

Har kun ett 1060 kort og r5 1600 cpu og dropper igrunn aldri under 100fps med alt på medium/very high.

Jeg har vesentlig bedre specs, i5 6600k og gtx1070 amp! Sitter med drops ned til 85 fps i Blackout med alt på low og config fix. Alt under 144 fps er ikke godt nok. Har i7 7700k + gtx1080 på veg men det ryktes at det sliter med å opprettholde stabil fps også. Får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...