Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er bilselgere en døende rase?


Darkbill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fordi selgere er en døende rase i seg selv. Utdøende rase som bruker en utdøende teknikk. Det finnes rett og slett så mange nøytrale kanaler med like god kunnskap at det er unaturlig å forholde seg til en selger. Salgsteknikk som har en reell sjanse for å lykkes er salg til kunder som er til stede og har vist interesse. Å ansette noen til å selge varer til kunder som allerede har bestemt seg er helt unødvendig. Dagligvare er et greit eksempel. Trenger ikke overtale, vis alternativene og tilby informasjonen (står på esken), ta betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fordi selgere er en døende rase i seg selv. Utdøende rase som bruker en utdøende teknikk. Det finnes rett og slett så mange nøytrale kanaler med like god kunnskap at det er unaturlig å forholde seg til en selger. Salgsteknikk som har en reell sjanse for å lykkes er salg til kunder som er til stede og har vist interesse. Å ansette noen til å selge varer til kunder som allerede har bestemt seg er helt unødvendig. Dagligvare er et greit eksempel. Trenger ikke overtale, vis alternativene og tilby informasjonen (står på esken), ta betalt.

 

Så du mener bilselgere i all hovedsak er overflødige og at vi kan bestille via en "brusautomat"?

Det er ikke alle merker det er helt sånn med, en del merker bygger faktisk bilen på bestilling og det er svært mange ulike konfigurasjoner å velge mellom.

 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=126242438

 

Bare en tilfeldig link...:

 

"Rust på de vanlige stedene på en Golf" - Ja, VAG fra denne perioden ruster fort, men hadde eieren(e) bare vasket bilen ordentlig hadde det ikke kommet rust. Rusten kommer som regel fra sand og skitt som sitter og gnisser kombinert med salt. Har sett en håndfull VAG fra denne perioden bla.a Golf med nesten null rust, disse ruster jo som regel rundt skjermer og bakluka, mens man ser fort på bilen om de er vasket ordentlig eller ikke.

Ja, sinkslipp på forskjermer unngås nok av vasking.. Eller hvordan var det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så du mener bilselgere i all hovedsak er overflødige og at vi kan bestille via en "brusautomat"?

Det er ikke alle merker det er helt sånn med, en del merker bygger faktisk bilen på bestilling og det er svært mange ulike konfigurasjoner å velge mellom.

 

 

 

Ja, sinkslipp på forskjermer unngås nok av vasking.. Eller hvordan var det?

 

 

Tja. Jeg tror i alle fall at det vil bli færre selgere. Med 3D-visning, priskalkulator og nettkjøp(bilia.no) er lønnskostnaden sannsynligvis større enn inntjeningen i nær fremtid. Jeg tror det blir mer "kundebehandler" som håndterer servicebestilling, salg, garati/reklamasjon fremfor dedikerte selgere. 

 

+1 for at VAG sliter kronisk med sinkslipp. Det er som å vaske bort AIDS.

Lenke til kommentar

Tja. Jeg tror i alle fall at det vil bli færre selgere. Med 3D-visning, priskalkulator og nettkjøp(bilia.no) er lønnskostnaden sannsynligvis større enn inntjeningen i nær fremtid. Jeg tror det blir mer "kundebehandler" som håndterer servicebestilling, salg, garati/reklamasjon fremfor dedikerte selgere.

Har du vært gjennom bestilling av mange biler i det siste?

Jeg var gjennom prosessen så sent som for et år (og 2 dager) siden, det var helt klart behov for å prate med en god selger som kjenner produktet godt.

 

Å vite hvilke options man skal velge er ikke enkelt, jeg er veldig glad for noen av rådene jeg fikk da jeg ellers kunne endte opp med en bil som ikke var helt som jeg ville ha den.. Dette er da meg som kjenner konfigurasjonsmulighetene på modellen vesentlig bedre enn folk flest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du vært gjennom bestilling av mange biler i det siste?

Jeg var gjennom prosessen så sent som for et år (og 2 dager) siden, det var helt klart behov for å prate med en god selger som kjenner produktet godt.

 

Å vite hvilke options man skal velge er ikke enkelt, jeg er veldig glad for noen av rådene jeg fikk da jeg ellers kunne endte opp med en bil som ikke var helt som jeg ville ha den.. Dette er da meg som kjenner konfigurasjonsmulighetene på modellen vesentlig bedre enn folk flest.

 

Nei, bare en i det siste, for to måneder siden. Jeg forstår at situasjonen er litt annerledes når man bestiller en ny Mercedes AMG. Jeg forventer gode råd når jeg går til slakteren, og litt ekstra veiledning, men kjøttdeig kjøper jeg på Kiwi, helt uten hjelp. 

 

Mange "folkebiler" kommer med "utstyrsnivå" som Comfortline, Highline, M-Sport. Så får man fohandlerversjoner, norgespakke og forhandlerbiler. Jeg tror at det selges så mange biler til kunder som trenger transport og har moderate krav at de få kundene som ønsker ekstra veiledning heller kan avtale et møte med en veileder. En "Megastore" eller  ekspertbutikk om du vil, hvor spesielle biler og tilpasninger bestilles og testes, og hvor man kan avtale telefon, skype eller personlige møter. 

 

Jeg tror at det ville gitt en langt høyere følelse av eksklusivitet blant de kundene som bestiller slike biler, og at resten av "melk og brød" kjøperne kunne kjøpe bilen med det enklere systemet, til lavere pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, melk og brød-kjøperne kan jo handle en Toyota, Nissan eller lignende der du bestiller ut fra de 4 pakkene som finnes og kun kan velge farge selv.

 

Premiummerkene derimot vil ikke dette være hensiktsmessig for, det vil da først og fremst si Mercedes, BMW og Audi men tildels også andre merker der biler lages på bestilling.

 

I yrkesbilsegmentet er situasjonen også slik at det ofte er snakk om spesialtilpasning/produksjon på bestilling av en del biler. Eksempelvis kan Sprinter leveres i svært mange ulike konfigurasjoner.

 

Jeg har pleid å kjøpe kjøttdeig også hos slakteren, dessverre er det ikke slike muligheter her jeg bor nå.

Lenke til kommentar

Men vi ungdom klarer google slik ;)

 

Jeg har svært lite peil på bil, men alt anna jeg har en interesse for klarer jeg absolutt å opparbeide meg en større kunnskap på hjemme foran dataen enn den jevne selger klarer gi meg på butikken.

Det er ikke fullt så enkelt som du tror, det er faktisk en ganske komplisert prosess å bestille en ny bil om man vil ha den helt riktig for seg selv.

Eksempelvis min bil (en del modeller fra Mercedes generelt) kan man gjøre en rekke valg på, enkelte av valgene prises til og med individuelt ut fra hva du ønsker og du kan få bilen ca akkurat som du vil. Dette er ikke noe du kan klikke deg frem til på en webside eller geeke deg frem til på et forum.

Risikoen for å velge feil utstyr er overhengende, hva gjør du hvis du ender opp med en ukurant utstyrskombinasjon? Selv har jeg endt opp med hva jeg vil mene er en svært kul og attraktiv utstyrskombinasjon delvis grunnet min egen kompetanse og delvis grunnet en selger som har evnen til å veilede meg til å gjøre de rette valgene.

Lenke til kommentar

Rapporterer meg selv, så satser vi på at denne blir splittet ut snart. Spennende diskusjon synes jeg.

 

Det er ikke fullt så enkelt som du tror, det er faktisk en ganske komplisert prosess å bestille en ny bil om man vil ha den helt riktig for seg selv.
Eksempelvis min bil (en del modeller fra Mercedes generelt) kan man gjøre en rekke valg på, enkelte av valgene prises til og med individuelt ut fra hva du ønsker og du kan få bilen ca akkurat som du vil. Dette er ikke noe du kan klikke deg frem til på en webside eller geeke deg frem til på et forum.
Risikoen for å velge feil utstyr er overhengende, hva gjør du hvis du ender opp med en ukurant utstyrskombinasjon? Selv har jeg endt opp med hva jeg vil mene er en svært kul og attraktiv utstyrskombinasjon delvis grunnet min egen kompetanse og delvis grunnet en selger som har evnen til å veilede meg til å gjøre de rette valgene.

 

 

Kan ikke du fortelle litt om hvorfor denne prosessen krevde spesiell hjelp? Jeg har aldri kjøpt en ny millionbil, så jeg er ikke kjent med prosessen. Fikk vår bil med alt fabrikklevert utstyr, og det var ingen tilvalg der som var ukurante etter min mening. Skinnseter, panoramatak, teknikkpakke med LED-lys, assistenter av ulike typer, ryggekamera. Sånne ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

For egen del er det å sitte hos forhandler og specce opp bilen akkurat slik du vil ha den en del av hele opplevelsen av å bestille ny bil. Jeg håper det aldri forsvinner. 

Lenke til kommentar

For egen del er det å sitte hos forhandler og specce opp bilen akkurat slik du vil ha den en del av hele opplevelsen av å bestille ny bil. Jeg håper det aldri forsvinner. 

Blir nok aldri helt borte, spesielt ikke om du kjøper en tysk premiumbil, eller hvilken som helst annen form for premiumbil, men jeg har tro på at feks Toyota og Skoda kan være smarte nok til å gjøre det så enkelt som at de på hver modell bare har noen veldig få valg, eller noen få pakker hvor alt passer ordentlig sammen, og at du da ikke trenger en selger med noen spesialkunnskap, evnt at man bare kan trykke seg frem på en nettside

Lenke til kommentar

Kan ikke du fortelle litt om hvorfor denne prosessen krevde spesiell hjelp? Jeg har aldri kjøpt en ny millionbil, så jeg er ikke kjent med prosessen. Fikk vår bil med alt fabrikklevert utstyr, og det var ingen tilvalg der som var ukurante etter min mening. Skinnseter, panoramatak, teknikkpakke med LED-lys, assistenter av ulike typer, ryggekamera. Sånne ting.

Man skal ta stilling til en hel del ting, hvilke seter skal man ha, hvilket utstyr skal disse setene ha? Hvilke farger skal interiøret ha, skal man ha et mer påkostet taktrekk og skal det være i samme farge som resten av interiøret?

Hvilken type dekor skal man ha? Det er noen ulike typer treverk å velge i, ulik finish på disse kan man også få, i tillegg er det mulig å velge carbon eller aluminium.

Hva skal man velge når det gjelder telefoni? Trådløs ladeplass, businesstelefoni eller bare vanlig enkel blåtann-variant?

 

Assistansesystemer, skal man ha de? Hvilke systemer kan brukes sammen setene du har valgt?

Sideairbags i baksetet?

Hvilken eksteriørfarge? Nattpakke?

Lastesikringssystem i bagasjerommet? Hvilke felger? Vinterhjul?

 

Duftsystem til ventilasjonen?  

 

Det er ingenting som heter alt utstyr på disse, det er noen ting som ikke kan kombineres.

 

Min bil mangler en eneste ting, det er tilhengerfeste.. Det ble tilgjengelig først et par mnd etter at jeg bestilte og min bil gikk i lås for produksjon for tidlig til at det var mulig å få endret.

 

Jeg vurderte å gå for et dyrere Designo-interiør men valgte til slutt å droppe det.

 

 

Blir nok aldri helt borte, spesielt ikke om du kjøper en tysk premiumbil, eller hvilken som helst annen form for premiumbil, men jeg har tro på at feks Toyota og Skoda kan være smarte nok til å gjøre det så enkelt som at de på hver modell bare har noen veldig få valg, eller noen få pakker hvor alt passer ordentlig sammen, og at du da ikke trenger en selger med noen spesialkunnskap, evnt at man bare kan trykke seg frem på en nettside

Toyota har det jo allerede slik, HiLux er vel tilgjengelig i 3-4 ulike varianter.. Man kan velge hvilken farge og så er man ferdig.

Lenke til kommentar

Nå ble denne tråden splittet ut og jeg siktet først og fremst til bruktbilforhandlere. Mange biler i alle prisklasser har lite informasjon sammen med teksten ring for info. Jeg vil slippe å kjøre gjennom halve Norge og ringe hit og dit for å finne bil. Vil gjerne se hele serviceheftet, utstyrsliste med koder, ordentlig gode bilder samt god beskrivelse av historikk, dekk, størrelse osvosv.

 

Bare så min opprinnelige kommentar er oppklart. Nybil er jo noe annet, og jeg nevnte jo aldri man skulle fjerne fysisk butikk. Men at bilforhandlere er alt for dårlig markedsført på nett. Før i tiden kjørte man rundt og kikka på bilen. Nå kikker man på Finn og nettsider til folk og skal se så mye som mulig der før man drar til selve butikken. Der kommer nok en del butikker til å gå på en smell snart tror jeg hvis de ikke fikser nettsider innen noen år med ny generasjon kunder.

Lenke til kommentar

Toyota har det jo allerede slik, HiLux er vel tilgjengelig i 3-4 ulike varianter.. Man kan velge hvilken farge og så er man ferdig.

 

På nettsiden ja

Mange flere valg hos selger

 

og blir det slutt på selgere, så blir det også slutt på demokjøring og salg av demobiler

Jeg sparte over 100k på å kjøpe en demobil som hadde gått 9k, hvor en stor del av det var en ansatt som hadde brukt bilen på ferie til Danmark..

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

På nettsiden ja

Mange flere valg hos selger

 

og blir det slutt på selgere, så blir det også slutt på demokjøring og salg av demobiler

Jeg sparte over 100k på å kjøpe en demobil som hadde gått 9k, hvor en stor del av det var en ansatt som hadde brukt bilen på ferie til Danmark..

 

Du kan jo ikke sammenligne prisen på en nybil og en bil som har gått 9.000, da er det jo en bruktbil. Du sparte ikke 100.000, du betalte 100.000 mindre enn en nybil fordi bilen du kjøpte var brukt og hadde gått 9.000 kilometer. At den er "demobrukt" betyr egentlig bare i praksis at den har hatt en haug av sjåfører som har testet den ut på sin måte. 9.000 kilometer hvorav "en stor del" av kilometerne skal være en tur til Danmark, det regnestykket får ikke jeg til å gå opp.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Du kan jo ikke sammenligne prisen på en nybil og en bil som har gått 9.000, da er det jo en bruktbil. Du sparte ikke 100.000, du betalte 100.000 mindre enn en nybil fordi bilen du kjøpte var brukt og hadde gått 9.000 kilometer.

Du skriver akkurat det samme som jeg skrev, bare mer komplisert

Uansett hvordan du vrir på det, så sparte jeg over 100k, sammenlignet med en helt ny bil

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Du skriver akkurat det samme som jeg skrev, bare mer komplisert

Uansett hvordan du vrir på det, så sparte jeg over 100k, sammenlignet med en helt ny bil

 

Du kan jo ikke sammenligne prisen og påberope deg 100.000 i besparelse i forhold til en nybil da bilen du kjøpte ikke er ny. Hadde du fått utlevert en ny bil med 100.000 i rabatt hadde saken vært en annen, men hele grunnen til at prisen er 100.000 lavere er jo nettopp fordi den er brukt - altså en dårlig sammenligning. Du har med andre ord kjøpt en bil som er 100.000 mindre verdt enn en fabrikkny fordi den er brukt, og det er jo ikke akkurat noe spesielt tilfelle (les: alle bruktbiler i dag vil da falle inn under din "besparelse"). Du har betalt markedspris for en bruktbil og derfor ikke "spart" noe som helst, du har betalt det bilen er verdt. En nybil er mer verdt enn en brukt.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...