Gå til innhold

ICE har lansert 4G-tale


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kundeservice hos Telenor sier at jeg vil ha HD-Voice hvis jeg ringer til en ICE eller Telia-kunde. Tidliger har fått samme svar hos Telia. 

 

Jeg ønsker å legge denne saken død, og derfor vil jeg sende en likelydende e-post til alle tre operatører. Er det noen som kan hjelpe meg med å formulere en forespørsel?

Lenke til kommentar

Egentlig synes jeg svaret er litt rart fordi jeg hører tydelig forskjell når jeg bytter sim-kort/nett når begge benytter volte. Det ER fortsatt stor forskjell når man ringer på tvers av nettene. Mulig det finnes en forklaring...

 

 

Skal se om jeg får anledning til å prøve selv også, har tilgang til et Telenor abonnement.  Jeg stilte også samme spørsmål til Telenor.  Får se om de svarer det samme.   Men når både ICE og Telia sier at det skal være HD-tale kvalitet i VoLTE samtaler mellom operatørene så bør det jo være noe korrekt i disse uttalelsene.

 

Men hvis en av telefonene kobler seg opp med 2G/3G (med HD-tale) så benyttes G711 (PCM) med tilhørende transkoding mellom operatørene.

Endret av Øystein H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal se om jeg får anledning til å prøve selv også, har tilgang til et Telenor abonnement.  Jeg stilte også samme spørsmål til Telenor.  Får se om de svarer det samme.   Men når både ICE og Telia sier at det skal være HD-tale kvalitet i VoLTE samtaler mellom operatørene så bør det jo være noe korrekt i disse uttalelsene.

 

Men hvis en av telefonene kobler seg opp med 2G/3G (med HD-tale) så benyttes G711 (PCM) med tilhørende transkoding mellom operatørene.

Jeg fikk testet dette i dag, og resultatet er som tidligere:

 

Telia volte <> Telia volte = EVS, AMR-WB på telefoner som ikke støtter / har EVS slått på

Telia volte <> ice volte = AMR-WB, ser ikke ut som om ice støtter EVS

ice volte <> ice volte = AMR-WB, ser ikke ut som om ice støtter EVS

Telenor volte <> Telenor volte = EVS, AMR-WB på telefoner som ikke støtter / har EVS slått på

Telenor volte <> Telia volte = dårlig lydkvalitet, "2G lyd"

Telenor volte <> ice volte = dårlig lydkvalitet, "2G lyd"

 

Men det er jo mulig at noe er på gang siden kundeservice sier noe annet.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke utdype alle punkter, men kan si at:

 

* Kodek ble sjekket i serviceappene til telefonene, merk at kodek som rapporteres av telefonen kun informerer om kodek brukt mot egen operatør, ikke kodek for samtalen (du vil f.eks. kunne se EVS på Telia som ringer ice, som på sin side viser WB-AMR).

* Det så ikke ut til å spille noen rolle hvilken vei anropet gikk.

* Når det gjelder ice, så viste telefonene som ble brukt volte ikon når de var volte-registrert, ellers ser man SRVCC / CSFB i statuslinjen dersom det skjer. Dessuten vises hvilken MNC telefonen er registrert på i serviceappene.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg fikk testet dette i dag, og resultatet er som tidligere:

 

Telia volte <> Telia volte = EVS, AMR-WB på telefoner som ikke støtter / har EVS slått på

Telia volte <> ice volte = AMR-WB, ser ikke ut som om ice støtter EVS

ice volte <> ice volte = AMR-WB, ser ikke ut som om ice støtter EVS

Telenor volte <> Telenor volte = EVS, AMR-WB på telefoner som ikke støtter / har EVS slått på

Telenor volte <> Telia volte = dårlig lydkvalitet, "2G lyd"

Telenor volte <> ice volte = dårlig lydkvalitet, "2G lyd"

 

Men det er jo mulig at noe er på gang siden kundeservice sier noe annet.

 

 

Har ikke fått prøvd selv enda men fikk svar fra Telenor.  De sier at "det er noe de jobber med men endelig dato ikke klar".  Dette gjaldt AMW-WB (HD-tale) basert på 4G mellom Telenor og Telia/ICE.  Jeg ba kundeservice på Telia om å dobbelsjekke siden teori og praksis ikke stemmer overens.

Lenke til kommentar

Har ikke fått prøvd selv enda men fikk svar fra Telenor.  De sier at "det er noe de jobber med men endelig dato ikke klar".  Dette gjaldt AMW-WB (HD-tale) basert på 4G mellom Telenor og Telia/ICE.  Jeg ba kundeservice på Telia om å dobbelsjekke siden teori og praksis ikke stemmer overens.

 

Har fått svar fra Telia som har dobbelsjekket.

---

Og en liten oppdatering fra meg ? Her har det blitt sendt lenger opp i systemet og jeg får tilbakemelding om at det er noen utfordringer i samtaler mellom Telia og Telenor, men at det jobbes med et samarbeidsprosjekt som forhåpentlig skal ferdigstilles i slutten av Q1 - så da er det håp om bedre lyd om ikke lenge! 

---

 

Så Telia til/fra ICE fungerer ok og vi får HD-Tale (AMR-WB) kodek hele veien, mens Telia til/fra Telenor skal forhåpentligvis støtte AMR-WB (med VoLTE) i løpet av Q1 (eller Q2 ...)

Lenke til kommentar

Her er foreløpig svar fra Telia. Jeg har bedt om en utdyping.

 

---

Så hyggelig at du tar kontakt! Dette er punktene som må til for at 4G tale (HD Voice eller VoLTE) skal fungere:
 
Du må ha en telefon som støtter 4G tale
 
Telefonen må ha software som støtter 4G Tale.
 
4G Tale må være aktivert i menyene som styrer dette på telefonen (dette vil være påskrudd som standard hos de fleste som har fått programvaren)
 
Abonnementet må ha tjenesten 4G Tale. Denne skal alle våre kunder ha som en standardtjeneste.
 
Terminalen må 4G-dekning når man setter opp en samtale.
 
 
For å svare på spørsmålene punktvis:
 
1. Lydkvalitet/Samtalekvalitet avhenger av begges "linje". Ringer du med 4G tale til en mottaker på 2G nett vil lyden bli litt verre enn hvis feks begge var på 4G. 
2. Det er mulig å nå noen på 2G/3G nett selv om du ringer med 4G og motsatt. Men det beste er om begge parter er på 4G. 
3. Denne er litt vanskelig å gi et konkret svar på. Saken er at det er veldig mange variabler, fra dekning i området, hva slags telefon som brukes, til og med vær/vind kan føre til varierende forhold i områder hvor dekningen egentlig er god. De fleste telefoner hopper automatisk og relativt sømløst fra feks 4G til 3G mens man er i samtaler og dekningen endres, mens andre vil oppleve brudd eller hakking. Det kan også tenkes at telefonen hopper fra en sender til en annen, som feks hvis man er på tog i områder med mange sendere. Da kan telefonen slite litt med å hoppe sømløst fra sender til sender.

---

Lenke til kommentar

Skal virke med en gang så lenge alle innstillinger er riktige.

 

Ingen Volte her. Jeg har nå byttet til ICE, portering i dag. Og er i Stavanger, som står på Volte-lista. Jeg har en Huawei P20 lite, som og står på lista. Hadde Telenor før, og der virka det fint.

Hva kan være galt? Går det ei stund før det virker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...