Gå til innhold

Fem tiltak for å forbedre situasjonen for Bredbånds-Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kablet bredbånd finnes det kun en leverandør av her i området, en lokal leverandør som er under Canal Digital som igjen er under Telenor.

 

Skulle ønske det var litt konkurranse ihvertfall.

 

Jeg prøvde meg med mobilt bredbånd en gang men brukte hele kvoten for en måned på en uke. Da hadde jeg maksimal kvote fra den leverandøren.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Grunnen til at fiber er så fryktelig dyrt, er at selskapet som graver ledningene, har monopol på nettet i mange år. Telenor kan skrive så mye de vil at det finnes 130-140 aktører, men i svært mange områder er det skivebom, da en bare kan velge det ene selskapet som har bygget i området ditt.

 

Det er vel i grunn det som kritiseres her. Lite åpenhet fører til at leverandørene kan lire av seg unnskyldninger rundt prisnivå, som en ikke kan sjekke at stemmer.

 

For min del kunne utbygging av fibernettet gjerne være et statlig ansvar, som slik veinettet. Så kunne heller tusenvis av operatører konkurrere om å tilby beste vilkårene i hver område.

 

Dette har vært det punktet man har kritisert prosessen med å frisleppe Telenor, fra å være en statsbedrift til en fri bedrift med stor andel offentlig eierskap.

 

For at Telenor virkelig skulle konkurrere på lik linje som alle teleselskap, som nyoppstartede Netcom (som de het da), burde den delen av selskapet som sto for linjeutbygging og linjevedlikehold, inkludert telesentralene, vært skilt ut som eget selskap som fremdeles var under offentlig styre.

 

Istedet ble Telenor selskapet som kunne bruke sin markedsdominans til å styre og stikke småkjepper i hjulet for alle andre. Så som at de i en tid nektet å selge svart fiber, inntil de ble pålagt dette.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Der jeg bodde før ble et lokalt selskap kjøpt opp av Get. De eide fiberen og hadde totalt monopol. De eide og driftet kablene. Har nå flyttet til et borettslag hvor det er det samme. Get har monopol. Det finnes muligens litt Telenor i området her også men de har bare lagt kabler til sine nabolag.

 

Et offentlig regime/standard trengs!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Telenor er eneste tilbyder av fiber her jeg bor, men jeg klager ikke, for hadde det ikke vert for Telenor, hadde jeg mest sannsynlig ikke hatt fiber i det heletatt. Jeg har 250/250 linje for 499 i måneden å på di 5 åra jeg har hatt det har det kun vert nede 2-3 ganger å tilsammen 5 timer tipper jeg.

Lenke til kommentar

En ting er å ikke ha tilgang til fiber, når du bor ved siden to veier som har tilgang til fiber, samt 50 meter unna 2 skoler. Det jeg derimot er mer hårreisende er at det kreves linjeleie, noe som gjør at man betaler minst like mye for dårligere hastighet fordi man er stuck på kobber. Mer salt i sårende er hvordan alle leverandører sier at "fiber er ikke langt unna", men jeg har med jevne mellomrom sendt forespørsler siden 2016. Da jeg spurte direkte var det bare ikke lønnsomt for dem å grave opp for å legge fiber. What can you do...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig at forbrukerrådet bare anbefaler reguleringer, kostnader til samfunnet, og kostnader til bedrifter som tilbyr produkter for å skape bedre produkter for kundene.

 

Det de burde ha forslått er deregulering av bredbåndsmarkedet, gjort det enkelt for nye aktører å etablere seg og redusert avgifter for næringen. Dette ville ha ført til flere ny etableringer, større konkurranse og bedre produkter.

 

Men nei da, det er tydeligvis bedre å regulere mer og velge kommunistisk inspirerte løsninger enn å gjøre det enklere å drive næring. Det er tydelig at menneskene som jobber i forbrukerrådet er røde fra topp til tå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Telenor bredbånd/Canal Digital: Hvordan i granskauen kan kaje som skriver innlegg under her, ha 250/250 linje til 499 kr måneden, mens jeg hos CD, eid av Telenor, har kun 30 ned og 10 opp til 459 pr måned??? Her skal Telenor jaggu få svare for seg! Jeg bor i Sarpsborg, hvor bor du kaje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Telenor er eneste tilbyder av fiber her jeg bor, men jeg klager ikke, for hadde det ikke vert for Telenor, hadde jeg mest sannsynlig ikke hatt fiber i det heletatt. Jeg har 250/250 linje for 499 i måneden å på di 5 åra jeg har hatt det har det kun vert nede 2-3 ganger å tilsammen 5 timer tipper jeg.

 

Hvordan er det mulig???? Jeg betaler 459 kr mnd. for lusne 30/10 hos Canal Digital, eid av Telenor. Hva er det Telenor driver på med her??? Bevisst forskjellsbehandling av folk???
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...