Gå til innhold

Ebay - betale mva og toll ved kjøp?


Anbefalte innlegg

Hei

I dag ser jeg noe, for meg, nytt på ebay. Jeg er vant til at jeg betaler for varen, så kommer fortolling og mva i ettekant, men nå står det ved utsjekk at dette skal være inkludert. 

 

Shipping

 
Select a shipping service for NEW ALTERNATOR for YANMAR TRACTOR TAKEUCHI TB016 TB135 TB145 129240-77200 12772
Est. delivery: Feb 27 – Mar 6
International Priority Shipping
Includes international tracking
US $24.28
Import charges 
No additional import charges at delivery
US $41.83
 
 
 
 
 
Det tilsvarer rett i overkant av 25 %, så ikke helt umulig, men stemmer dette? Noen som har erfaringer? Vil ikke betale dobbel toll og mva, naturligvis.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser jeg har muligens missforstått.

 

I dette tilfellet har trolig transportøren en ordning, de regner ut avgiftene og innbetaler dette til Tolletaten for deg. (Noen transportører har slike avtaler) Jeg har kjøpt en vare slik tidligere via Ebay, og det gikk greit.

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Ville spurt selger i dette tilfelle om det inkluder 25% norsk skatt (Norwegian tax vat) eller om det kun moms til usa?

For blir du lurt her koster deg veldig mye, enten droppe å hente og betale momsen eller får du moms for 2 land i verstefall ville styrt unna å kjøpe hvis ikke selgeren gir dokumentasjon som viser dette.

Lenke til kommentar

Dette er noe "Ebay-shipping program" ordner med.

 

Jeg mener jeg har benyttet det en gang eller to og da fungerte det. Jeg har lest om et tilfelle her på forumet der det ble påstått at det ikke fungerte.

Jeg hadde ikke stolt på en slik ordning, hvis det kan stoles på kunne også kina tilbud det og alle land uten problemet.

 

Vet jeg har snakket med politikerne (Høyre) angående https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/tax-cooperation-control/administrative-cooperation/tax-identification-numbers-tin_en

Som er felles system for EU men det har ikke norge tatt i bruk. Så jeg stoler ikke på slikt med mindre jeg får vite detaljene hvordan det funger i praksis.

 

Desverre er det også slik med reklamasjoner man får nytt produkt som erstattning må man betale skatt og bevise i etterkant hvis man sender ting fra utlandet som reise, gjort det en gang med OCZ SSD disk så det vil jeg ikke gjøre igjen tok mye tid og en del krangling før jeg fikk momsen refudert. Men fikk løst det tilslutt.

 

Husk å les detaljene: http://pages.ebay.com/help/sell/shipping-globally.html

 

The delivery address must be a residence or street address, not a P.O. Box, FPO or APO address. (Exception: P.O. Box addresses to the following countries are allowed):

  • Bahrain

  • Brazil

  • Canada

  • China

  • Kuwait

  • New Zealand

  • Qatar

  • Saudi Arabia

  • Switzerland

  • Thailand

  • United Arab Emirates

Norge står ikke på den listen?

 

Så havner den sikkert hos postnord\ dhl https://www.ups.com/us/en/global.page

Som er ekstra vanskelige å ha med gjøre tar vel gebyr for å hente en pakke fordi de kan ta priser slik de vil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke stolt på en slik ordning, hvis det kan stoles på kunne også kina tilbud det og alle land uten problemet.

 

Hva skriver du egentlig her? Global shipping program funker som bare det. Du betaler MVA og alle gebyrer på forskudd. Du får pakken uten merkostnad. Jeg har bestilt med Global shipping mange ganger, uten problemer eller ekstrakostnader.

 

Hva Kina har med tilbud fra et amerikansk firma aner jeg ikke.

 

Vet jeg har snakket med politikerne (Høyre) angående https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/tax-cooperation-control/administrative-cooperation/tax-identification-numbers-tin_en

Som er felles system for EU men det har ikke norge tatt i bruk. Så jeg stoler ikke på slikt med mindre jeg får vite detaljene hvordan det funger i praksis.

 

Kjære vene. I Norge kaller vi det organisasjonsnummer. Er du oppført i MVA-manntallet kan du oppgi de tre bokstavene MVA etter organisasjonsnummeret ditt. I de tilfeller du opptrer som privatperson har vi personnummer. Så nei; vi har ikkje fullstendige analoger, men vi har ting som ligner.

 

Desverre er det også slik med reklamasjoner man får nytt produkt som erstattning må man betale skatt og bevise i etterkant hvis man sender ting fra utlandet som reise, gjort det en gang med OCZ SSD disk så det vil jeg ikke gjøre igjen tok mye tid og en del krangling før jeg fikk momsen refudert. Men fikk løst det tilslutt.

 

Nei, det må du ikke. Du må derimot fylle ut tollpapirene korrekt. Du må eksportere varen for reperasjon, og du må importere den som reparert vare eller erstatningsvare. Det at du fikk MVA refundert understreker nettopp dette.

 

Husk å les detaljene: http://pages.ebay.com/help/sell/shipping-globally.html

The delivery address must be a residence or street address, not a P.O. Box, FPO or APO address. (Exception: P.O. Box addresses to the following countries are allowed):[/size]

Norge står ikke på den listen?

 

 

Listen er en liste over land der en kan bruke GSP til postboks. I Norge må du med andre ord oppgi en gyldig gateadresse. Her er det tekstforståelsen din som ikke strekker til.

 

Så havner den sikkert hos postnord\ dhl https://www.ups.com/us/en/global.page

Som er ekstra vanskelige å ha med gjøre tar vel gebyr for å hente en pakke fordi de kan ta priser slik de vil.

 

Hvorfor i hule helvete antar du ting uten å ha forståelse eller erfaring med det? Troller du? Dette innlegget er utelukkende et sammensurium av påstander og antagelser fra din side. Ikke noe av det er korrekt eller relevant. 

 

Jeg har spurt deg før: kan du ikke slutte å poste om ting du faktisk ikke kan en dritt om?

Endret av barfoo
Lenke til kommentar

 

Nei, det må du ikke. Du må derimot fylle ut tollpapirene korrekt. Du må eksportere varen for reperasjon, og du må importere den som reparert vare eller erstatningsvare. Det at du fikk MVA refundert understreker nettopp dette.

Det var det OCZ misforsto og trodde de måtte fylle ut som nysalg. Eller postpakke firmaet trodde det var ny vare.

Men de tenkte ikke på OCZ ikke selger SSD disker av gammel type lengere.

 

Vil gjerne vite mere om Ebay global shipping program for jeg stoler ikke helt på det. Er ofte problemer har jeg intrykk av.

 

Finnes noe som heter gråimport hvor en selger fra USA kjenner tollbehandleren i norge, eller at de kjører varen med bil som gave etc? Aner ikke hvordan de løser problemet i praksis, fint noen kan si noe.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Nei, det må du ikke. Du må derimot fylle ut tollpapirene korrekt. Du må eksportere varen for reperasjon, og du må importere den som reparert vare eller erstatningsvare. Det at du fikk MVA refundert understreker nettopp dette.

Det var det OCZ misforsto og trodde de måtte fylle ut som nysalg. Eller postpakke firmaet trodde det var ny vare.

Men de tenkte ikke på OCZ ikke selger SSD disker av gammel type lengere.

 

Vil gjerne vite mere om Ebay global shipping program for jeg stoler ikke helt på det. Er ofte problemer har jeg intrykk av.

 

Finnes noe som heter gråimport hvor en selger fra USA kjenner tollbehandleren i norge, eller at de kjører varen med bil som gave etc? Aner ikke hvordan de løser problemet i praksis, fint noen kan si noe.

 

Det funker ved at man forhåndsbetaler MVA og gebyrer. Fraktfirmaet betaler dette inn til staten for deg, uten at du behøver å gjøre noe.

 

Det har ingenting med å merke som gave eller kjenne personer å gjøre.

 

http://pages.ebay.com/seller-center/faq/global-shipping.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...