Gå til innhold

Batteribytte er langt billigere hos Apple enn verksteder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lengre kvitteringen på min mobil og den er kjøpt gjennom Nordialog. Kan man da fortsett benytte seg av Apples tilbud om man ikke har kjøpt direkte fra dem og ikke har kvittering?

 

Er det noen som har undersøkt dette?

 

For å si det på en annen måte. Hvilke krav stiller Apple til at man skal kunne gjøre batteribytte direkte gjennom dem?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Ellers bør man merke seg reklamasjonsmulighetene man har for batteri i pc, nettbrett, mobiltelefoner m.m....

 

Reklamasjonen får du ikke igjennom for slitasje, altså et oppbrukt batteri, som det her er snakk om. Er batteriet derimot defekt som følge av en feil fra fabrikk, ikke slitt, så kan du reklamere på det.

Lenke til kommentar

 

Ellers bør man merke seg reklamasjonsmulighetene man har for batteri i pc, nettbrett, mobiltelefoner m.m....

 

Reklamasjonen får du ikke igjennom for slitasje, altså et oppbrukt batteri, som det her er snakk om. Er batteriet derimot defekt som følge av en feil fra fabrikk, ikke slitt, så kan du reklamere på det.

Om batteriet yter dårlig innenfor garantitiden så har man krav på nytt uavhengig av om man kaller det slitasje eller ikke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ellers bør man merke seg reklamasjonsmulighetene man har for batteri i pc, nettbrett, mobiltelefoner m.m....

Reklamasjonen får du ikke igjennom for slitasje, altså et oppbrukt batteri, som det her er snakk om. Er batteriet derimot defekt som følge av en feil fra fabrikk, ikke slitt, så kan du reklamere på det.
Om batteriet yter dårlig innenfor garantitiden så har man krav på nytt uavhengig av om man kaller det slitasje eller ikke.

 

Først og fremst er det viktig å skille på garanti og reklamasjonsrett. Garantien på iPhone i Norge er på to år, mens lovfestet reklamasjonsrett er på fem år for mobiltelefoner. Forbrukerklageutvalget har tidligere uttalt at et mobilbatteri forventes å vare minst 16 måneder, men det er ikke noe fasitsvar utover det. Dersom du bruker mobiltelefonen din langt mer enn Ola Nordmann, og mer enn det batteriet er laget for, kan man ikke kreve nytt batteri innenfor  garanti- eller reklamasjonstid. 

 

Batteriet i mobiltelefoner er regnet som slitedeler, som en bremsekloss på en bil.

Lenke til kommentar

Har ikke lengre kvitteringen på min mobil og den er kjøpt gjennom Nordialog. Kan man da fortsett benytte seg av Apples tilbud om man ikke har kjøpt direkte fra dem og ikke har kvittering?

 

Er det noen som har undersøkt dette?

 

For å si det på en annen måte. Hvilke krav stiller Apple til at man skal kunne gjøre batteribytte direkte gjennom dem?

Er vel absolutt ingen krav til en betalt tjeneste. 

Lenke til kommentar

Har ikke lengre kvitteringen på min mobil og den er kjøpt gjennom Nordialog. Kan man da fortsett benytte seg av Apples tilbud om man ikke har kjøpt direkte fra dem og ikke har kvittering?

 

Er det noen som har undersøkt dette?

 

For å si det på en annen måte. Hvilke krav stiller Apple til at man skal kunne gjøre batteribytte direkte gjennom dem?

 

Kravet er vel iPhone 6 og nyere, trenger ikke kvittering, kjøpte min iPhone 6 hos en lokal telekiosk, fikk feil og kontaktet Apple Support direkte, oppga kun serienummer vil jeg huske, fikk erstatningsenhet fra Apple uten at telekiosken var innblandet i det hele. Feilen gjaldt noe helt annet, men det enkleste er å ringe Apple Support å spørre.

Lenke til kommentar

 

Garantien på iPhone i Norge er på to år, mens lovfestet reklamasjonsrett er på fem år for mobiltelefoner. 

 

 

 

 

 

Apple gir bare ett års garanti, men viser i tillegg til den lovfestede reklamasjonsretten:

 

https://www.apple.com/legal/warranty/products/norway-universal-warranty.html

1år er det alle produsenter har som standard fra fabrikk uansett land.

Derimot må ALL elektronikk som selges i Norge ha 2års garanti og opptil 5års reklamasjon. Men det er butikkene som må betale for dette etter 1års garantien til fabrikk er utgått. Mange som ikke bet dette

Lenke til kommentar

 

 

Garantien på iPhone i Norge er på to år, mens lovfestet reklamasjonsrett er på fem år for mobiltelefoner. 

 

 

 

 

 

Apple gir bare ett års garanti, men viser i tillegg til den lovfestede reklamasjonsretten:

 

https://www.apple.com/legal/warranty/products/norway-universal-warranty.html

1år er det alle produsenter har som standard fra fabrikk uansett land.

Derimot må ALL elektronikk som selges i Norge ha 2års garanti og opptil 5års reklamasjon. Men det er butikkene som må betale for dette etter 1års garantien til fabrikk er utgått. Mange som ikke bet dette

Say what? Loven sier vel ingenting om garanti, anna ein at den må gi deg mere ein vanlig reklamasnon. :) Så hver produsent står fritt til å gi akkurat den garantien dem selv vil?

Lenke til kommentar

Har ikke lengre kvitteringen på min mobil og den er kjøpt gjennom Nordialog. Kan man da fortsett benytte seg av Apples tilbud om man ikke har kjøpt direkte fra dem og ikke har kvittering?

 

Er det noen som har undersøkt dette?

 

For å si det på en annen måte. Hvilke krav stiller Apple til at man skal kunne gjøre batteribytte direkte gjennom dem?

Er den kjøpt i fysisk butikk eller på nettet ? Du kan jo kontakte de og be de sende kopi av kvittering/kjøpsordre.

 

Er vel få som har dette nedskrevet i en bok i 2018...

Lenke til kommentar

Hvis man får byttet batteri på en vanntett iPhone, er den fortsatt vanntett etter byttet hos alle som nevnes her?

 

Mest sannsynlig ikke da forseglingene blir brutt når man åpner den og det skal godt gjøres å legge ny forsegling til samme nøyaktighet som maskinen som originalt satt sammen mobilen. Når jeg sendte inn min Z3 Compact for noen år siden på garanti sak fikk jeg opplyst at den ikke kunne beregnes som vanntett lengre hvertfall. Kan være Apple/verksted har en måte å sikkert forsegle den. Man får eventuelt spørre verksted :)

Lenke til kommentar

 

Hvis man får byttet batteri på en vanntett iPhone, er den fortsatt vanntett etter byttet hos alle som nevnes her?

Mest sannsynlig ikke da forseglingene blir brutt når man åpner den og det skal godt gjøres å legge ny forsegling til samme nøyaktighet som maskinen som originalt satt sammen mobilen. Når jeg sendte inn min Z3 Compact for noen år siden på garanti sak fikk jeg opplyst at den ikke kunne beregnes som vanntett lengre hvertfall. Kan være Apple/verksted har en måte å sikkert forsegle den. Man får eventuelt spørre verksted :)

 

Jeg vet at flere verksteder opplyser dette før du leverer den inn.

Hos Apple klarer jeg ikke å se at det står noen plass.

Det må jo opplyses tydelig hvis man plutselig fjerner en vesentlig ting fra telefonen, som feks at den er vanntett.

 

Noen som har bestilt batteribytte hos Apple til 299,- nå?

Lenke til kommentar

 

Hvis man får byttet batteri på en vanntett iPhone, er den fortsatt vanntett etter byttet hos alle som nevnes her?

 

Mest sannsynlig ikke da forseglingene blir brutt når man åpner den og det skal godt gjøres å legge ny forsegling til samme nøyaktighet som maskinen som originalt satt sammen mobilen. Når jeg sendte inn min Z3 Compact for noen år siden på garanti sak fikk jeg opplyst at den ikke kunne beregnes som vanntett lengre hvertfall. Kan være Apple/verksted har en måte å sikkert forsegle den. Man får eventuelt spørre verksted :)

Om du sender den til et autorisert Apple-verksted for batteri- eller skjermbytte så vil telefonen fortsatt være IP67-sertifisert etter utført arbeid. De legger med andre ord ny "tetting" mellom skjerm og ramme.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...