Gå til innhold

Norge har fremdeles verdens raskeste mobile bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Som Soseks sier, god hastighet er greit når en har en vettu kvote,  jeg håper at 2018 blir året vi får fridatabrukt men tviler enda, de prøver med små ting her og der slik som rollover, datapakker for familier og nå deling av data fra rollover (ice). Men enda ikke noe som faktisk er fribruk. 

 

Det hadde jo ikke gitt mening. Hva skulle teleselskapene da begrunne prisene med? Innføre tidsavgrenset ringetid igjen?

 

Teleselskapene kommer nok til å begrunne prisene utifra datakovte en god del år til. Men det som kan skje, og som jeg tror kommer til å skje er at etterhvert som bruken blir høyere kommer kvotene til å økes i takt med utviklingen.

 

Selv får jeg mobilabonnement via jobben, så slipper å tenke på dette da mobilen er en del av arbeidsverktøyet (trekkes via lønn istedenfor at jeg får en egen faktura).

Lenke til kommentar

Det hadde jo ikke gitt mening. Hva skulle teleselskapene da begrunne prisene med? Innføre tidsavgrenset ringetid igjen?

Teleselskapene kommer nok til å begrunne prisene utifra datakovte en god del år til. Men det som kan skje, og som jeg tror kommer til å skje er at etterhvert som bruken blir høyere kommer kvotene til å økes i takt med utviklingen.

 

Selv får jeg mobilabonnement via jobben, så slipper å tenke på dette da mobilen er en del av arbeidsverktøyet (trekkes via lønn istedenfor at jeg får en egen faktura).

 

Hastighet, dekning eller andre tjenester. Betal et beløp for XX-mbps eller betal et annet beløp for YY-mbps. Folk generelt bruker såpass lite så alt utenom ekstrembrukere (feks 15gb+ i mnd) blir nok å ende på samme pris til slutt. Er ingen grunn til å skille på 1gb bruk og 5gb bruk i mnd. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

tja. hundretusener som ikke har bredbånd. Mange som fortsatt må ha fasttelefon pga dårlig dekning. Norge ligger langt etter mange land.

Å ha raskt 4g nett med datakvoter til blodpris, hjelper lite. Selv har jeg raskt 4g nett her jeg bor, med en adsl linje påå 800kbps, som ofte er nede. Fiber kan vi glemme. ingen som vil legge det på landsbygda. Sånt skjer kun i sverige. Å bruke 4g nettet er for dyrt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mobilnettet er ubrukelig hvis man ikke "har data" og jeg vil anta at Norge havner langt ned på listen over hvor mye man kan bruke pr. krone.

 

Vel, uansett så er dekningen svært bra i Norge. Har reist over store deler av Europa, og det er generelt dårlig dekning. Selv i sommer når jeg var i St.Tropez som er lekeplassen for de aller mest velstående, var både 3G/4G og bredbånd dårlig. Så sum sumarum, så er det bra i Norge.

Lenke til kommentar

Som Soseks sier, god hastighet er greit når en har en vettu kvote,  jeg håper at 2018 blir året vi får fridatabrukt men tviler enda, de prøver med små ting her og der slik som rollover, datapakker for familier og nå deling av data fra rollover (ice). Men enda ikke noe som faktisk er fribruk. 

 

Enig i dette med datapakker.

Men skjønner ikke hva dette har med hastighet vs mengde data å gjøre?

 

Mulig jeg ikke ser hva dere vil frem til?

Lenke til kommentar

Da er også nordmenn de som blir utsatt for mest stråling.

 

Fra hva?

Har du mikrobølgeovn?

Og, kan du begrunne svaret med reelle tall og forskningsbaserte tall?

 

Greit å ha en mening, men å bastant fortelle "at det er sånn" holder ikke for meg.

 

Utdype gjerne, da skal jeg lyttet og ta det seriøst :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fiber kan vi glemme. ingen som vil legge det på landsbygda. Sånt skjer kun i sverige. Å bruke 4g nettet er for dyrt.

 

Joda, men det krever gjerne litt lokalt initiativ. Det er billig å trekke fiber på bygda. Også kjekt å høre med lokalpolitikerne. Mange små kommuner som har innsett at de må sponse bredbånd litt for å holde bygda attraktiv for barnefamilier.

Lenke til kommentar

 

Som Soseks sier, god hastighet er greit når en har en vettu kvote,  jeg håper at 2018 blir året vi får fridatabrukt men tviler enda, de prøver med små ting her og der slik som rollover, datapakker for familier og nå deling av data fra rollover (ice). Men enda ikke noe som faktisk er fribruk. 

Enig i dette med datapakker.

Men skjønner ikke hva dette har med hastighet vs mengde data å gjøre?

 

Mulig jeg ikke ser hva dere vil frem til?

 

Det hjelper lite å ha verdens raskeste nett hvis du ikke har mer data igjen å bruke. Et mobilnett, og fastnett for den sakens skyld, trenger fler faktorer enn hastighet for å være bra.

 

Du kan ha en 10000/10000 linje hjemme, men ville du likt en forsinkelse på 20 sekunder? Er nettet bra da selv om du har sinnsyk hastighet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

tja. hundretusener som ikke har bredbånd. Mange som fortsatt må ha fasttelefon pga dårlig dekning. Norge ligger langt etter mange land.

Å ha raskt 4g nett med datakvoter til blodpris, hjelper lite. Selv har jeg raskt 4g nett her jeg bor, med en adsl linje påå 800kbps, som ofte er nede. Fiber kan vi glemme. ingen som vil legge det på landsbygda. Sånt skjer kun i sverige. Å bruke 4g nettet er for dyrt.

 

jada har 4g nett fra telia til 600kr mnd. i Nordmarka Oslo og få ikke mer en 1mbit på kvell som håll ofte ikke for å streame Netflix... Oslo ...har vurdert andre men jeg treng d 200gb i mnd og d er bare Telia som har ...og ikke kan levere d va di si

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...